tilbage

Land Rover Forum  

Index
66688: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88' (21-07-2008 17:04:28)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.136.9)
Hej alle,
Ved venstre forhjul er min styrebolt i hjulet (den der fine blanke runde sag) godt smurt ind i olie. Det er vel så nok olietætningsringen der er utæt. Den højre lækker stort set ikke.
Det betyder vel at jeg skal have skiftet denne ring. Er det en større operation (det tror jeg ...) eller kan det ordnes med et snuptag en formiddagstid ?

Ligeledes er det der runde hus bag transferboksen (vist nok kardanbremsen...) godt sølet til i olie... det er vist også noget med en pakdåse, ikk...? Skal kardanbremse huset efterfølgende skilles ad og hvor kommer olien i øvrigt fra ??
Hilsen
per
Index
66693: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 17:59:41) (svar på 66688)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Per.
Den blanke runde sag du kalder styrebolten har mange navne, men en styrebolt er det ikke, den sidder ned oven i/nedefra og op, i den blanke runde sag.
Den hedder swirwel house på engelsk og på dansk en del andre betegnelser: drejekuglen, kromfætteren, krompokalen og en helt masse andet.
Først afmonterer du styrestængerne og bremseslangen (sæt en klemmetang på) og så skal du skrue de bolte af der sidder ind mod akslen, på indersiden af swirvel house.
Så trækker det hele fra hinannen, stikakselen inde fra differentialet kommer med ud uden problemer.
Så er det bare at skifte pakdåsen og pakningen mod akslen og montere i omvendt rækkefølge.

Hvis det runde hus bag transferboksen har en kardan på, så er det håndbremsen.
Og pakdåsen er sikkert gået bag den, det er rimeligt simpelt at gå til, men læg mærke til det lille hul nedenud, der er lige bag ankerpladen på håndbremsen, det må ikke være stoppet for så render olien ud i håndbremsen, det er en sikkerhed hvis/når pakdåsen står af, så render olien ud på vejen og ikke som nu ind i håndbremsen.
Olien kommer inde fra transferboksen.
Ellers kan det anbefales med rep.bog fra klubbutikken, den kan selv jeg finde ud af :)
Og for at gøre det komplet, et reservedelskatalog, så kan se hvordan delene sidder i forhold til hinnannen når man nu har det hele liggende ude på filebænken.
Mvh
Kenneth Poulsen - Serious about series.
Index
66694: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 18:15:07) (svar på 66693)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.136.9)
Hej Kenneth,
Tak for dit udførlige svar. Jeg har værkstedsmanual + Haynes. Desuden original instruktionsbog til dyret. Har læst omkring sagerne men er jo ganske novice. Dit fine svar gør mig dog mere tryg i forhold til at begynde at splitte tingene ad. Selv om jeg kan læse mig til hvordan det gøres, så virker det jo for en novice som en stor sag :-)
Forresten, hvis nu der er olie i kardanbremsehuset, da skal det vel skilles ad og renses for at bremsen kan virke optimalt ..?

serie lll hilsen
per
- og takker igen
Index
66695: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 18:15:07) (svar på 66693)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.136.9)
Hej Kenneth,
Tak for dit udførlige svar. Jeg har værkstedsmanual + Haynes. Desuden original instruktionsbog til dyret. Har læst omkring sagerne men er jo ganske novice. Dit fine svar gør mig dog mere tryg i forhold til at begynde at splitte tingene ad. Selv om jeg kan læse mig til hvordan det gøres, så virker det jo for en novice som en stor sag :-)
Forresten, hvis nu der er olie i kardanbremsehuset, da skal det vel skilles ad og renses for at bremsen kan virke optimalt ..?

serie lll hilsen
per
- og takker igen
Index
66696: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 18:27:12) (svar på 66695)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Jo, det skal skilles ad, tromlen skal af, og du skal have ny bremsebakker da olie er døden for bremsebakker.
Benyt lejligheden til at skille det hele ad, også de nærmeste bevægedele, trækstænger osv.
Og så skal der nok en ny pakdåse i, ellers skal du på øvelsen igen efter kort tid.
Husk at blæse det nævnte lille hul rent.
Skriv bare igen hvis der er kludder i det.
Og så skal du vel også være medlem af klubben ik'. :)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66699: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 19:09:02) (svar på 66695)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Per

Ikke for at modargumentere Kenneth, men jeg skiftede kromkugler sidste år. Det er ikke nødvendigvis vanskeligt, men det er på den anden side heller ikke noget man bare lige gør. Især ikke hvis man ikke er erfaren perlegrusmekanikker.

Hvis den bare lækker lidt olie, ville jeg overveje at give den noget fedt i huset i stedet for olie. Det er noget specielt fedt, som vist endda kan fåes i "one-shot" tuber.

Hilsen Niels
http://www.lysebjerg.dk/Land_Rover.html
Index
66702: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 19:52:55) (svar på 66699)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Du har ret Niels, og ikke for at starte en diskussion, det er ikke bare lige at skifte kromkugler hvis man skal have det hele skilt ad, med railkobøsninger, kardanled og det hele, men bare at skifte pakdåsen skulle være til at overse, med bremseudluftning og det hele.
Fedtet er et originalt reservedelnummer og det kan ikke anbefales at eksperimentere med andet end det.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66704: sv: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 21:05:55) (svar på 66702)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Kenneth

Med fare for at kværulere. så er jeg lidt i tvivl om hvorvidt vi taler om det samme. Så vidt jeg forstå Per så har han to problemer, olie på svirvelhuset og på håndbremsetromlen. Jeg forholder mig til det første problem.
Og som jeg læser Per's indlæg, er det olieskrabsringen bag på svirvelhuset/kromkuglen, der er utæt. Den kan muligvis skiftes forholdsvist nemt, endda uden at skille bremserne ad, (Man binder ankerpladen op) men man skal stadig skille temmelig meget ad og have stikakslen ud, og måske justere styretrækket op med fiskevægt osv, og det tager altså hurtigt en halv til en hel dags tid, for en nybegynder. (Jeg taler af bitter erfaring.) For øvrigt: Olie i swirvelhuset skulle være at foretrække, ihvertfald ifølge de erfarne folk på Fyn, men da husene er så pokkers svære at få tætte, så skulle swirvelhus-fedtet være en udmærket plan B.

For øvrigt Per: Bare for en sikkerheds skyld. Nu har du vel tjekket olie på den kromkugle/svirvelhus der *ikke* lækker olie?

Mvh Niels
Index
66708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 22:38:35) (svar på 66704)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.136.9)
Hej Niels og Kenneth,
Endnu engang tak for bemærkningerne. Jeg er medlem (men endnu ikke modtaget login mv). Jeg har ikke tjekket olie på det højre styrehus - lidt usikker på hvordan man gør det ....
Det med fedtet lyder nok som en god plan i første hug. Skal så bare finde fedtnippel eller hvad ..? Og hvae indkøbt smørepistol + fedt.

Det andet omkring olien vedtransferboks og kardanbremsehus burde jegvel som nybegynder kunne binde an med. SKal bare have købt nye pakninger og vel også ny olie til transferboksen - bestemt olie ?

Og så skal jeg forresten have en ny rustfri udstødning......
Der er mange glæder ved at være LR ejer!
Var i øvrigt ude at se på en defender 110 bus, 1990, V8. Flot omtale, men for pokker for en rustbunke! Min egen egen gamle 88' S3 årgang 76 var jo en perle ved siden af. Ihh hvor blev jeg glad for den! Har fået et kærligt klap efter besøget.
En værkstedsdag ville være sagen for mig...

Bedste hilsener
per
Index
66714: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 23:04:20) (svar på 66708)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Per.

Du går ikke galt i byen med en seriebil. :-)Den er indbegrebet af Land Rover.

Mht til olietjek på kromkuglerne, så sidder der en firkantet niveuprop sådan halvvejs oppe bagpå den dims der drejer over kromkuglen. Ideen er man fylder olie op til kanten af hullet, og når det begynder at løbe ud...ja, så er der nok på. Samme princip som for øvrigt bruges på gearkasserne og differentialerne.
Fedtet er noget specialfedt der, efter hvad jeg ved, skal trykkes ind igennem niveu/påfyldningsproppen, og mon ikke mulige rester af gammel olie skal tømmes ud først? Som du kan høre, er jeg her ude i noget jeg kun har hørt om. Og hvis du, som jeg, er helt grøn ud i Land Rover verdenen, så er det bedste råd jeg kan give dig, at du ringer lidt rundt til medlemmer i din region og finder ud af hvem, der ved en masse og får en lang snak med dem. De kan som regel give bedre råd end dem man får her på forum, for det er ikke altid nemt lige at regne ud hvad den anden mener ud fra nogen få linier.
Jeg kan også sige det på denne måde; havde det ikke været for erfarne folk i reg.Fyn der gad at bruge tid på at sætte en grønskolling som mig ind i tingene og endda hjælpe til med at skrue på min bil, ja så havde jeg ikke kunne bibeholde min hobby.

Hilsen Niels
Index
66711: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 22:44:58) (svar på 66704)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej.

Min erfaring siger at det er nemmest at lave et "byt til nyt" når det drejer sig om swivelhousings. Jeg købte begge sider til min 90" for ca.1200,- incl.forsendelse hos Paddocks. Så er der ny swivelpin og alt inkluderet. Det er simpelthen lettere end at afmontere, rense og skifte og pudse osv. osv. på nogle bedagede kromkugler der alligevel bliver utætte fordi de ruster igen ;-)

Den eneste "fare" ved at hælde fedt i husene er - som jeg ser det - at det er noget værre svineri at få skilt ad hvis man får brug for det.

Hilsen Jens
Index
66712: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 22:46:02) (svar på 66699)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.145.16)
Hej Niels

Er det i stedet for olie du anvender fedt. Min SIII har det også med at blive lidt fugtig på indersiden af forhjulet. I så fald hvilken type har du erfaring med?

Hilsen Ebbe
Index
66715: sv: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 23:08:16) (svar på 66712)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
Husk nu lige på at kommer der olie ud kan der også komme vand ind.
Mvh
Hans.
Index
66719: sv: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (21-07-2008 23:15:10) (svar på 66712)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Ebbe

Se ovenstående. Jeg ved faktisk ikke hvad det er for en fedt, kun at det er noget specielt. Selv bruger jeg olie, som jeg efterfylder fra tid til anden, ud fra devisen om at når der er fugtigt, er der olie.

Kommer der olie på indersiden af fælgen er det noget helt andet, hvilket er en anden bitter erfaring jeg har gjort mig. Så er det pakdåsen i hjullejet, evt også filterpakningen for enden af stikakslen, og det er skidt, for så kommer der olie på bremserne.

Hilsen Niels
Index
66722: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Styrebolt og styrebolthus - Slll 88´ (22-07-2008 02:04:57) (svar på 66719)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Den fedt der skal bruges kan købes hos Land Rover forhandlerne og er tuber man trykker ind der hvor man fylder olie på, persoligt ville jeg ikke eksperimentere med andet, det er sammenligenligt med hjullejefedt som bliver flydende når det bliver masseret i lejet.
I swirwelhouse er det kardankrydset der gør specialfedtet flydende ved bevægelsen, grunden til det skal blive flydende er at det også skal smøre den øverste styrebolt som hedder Railkobøsningen.
Fedtet bliver dog ikke så flydende som gearolie og derfor holder det sig bedre på den rigtige siden af pakdåsen.
Mvh
Kenneth Poulsen