tilbage

Land Rover Forum  

Index
66930: generator med vacuumpumpe (25-07-2008 20:51:02)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.194.13)
Hej i forum.

er der nogen herinde der har prøvet at montere sådan en svend i deres serie bil.
Motoren er en 2,25 diesel og generatorener fra en L200 mitsubishi 2,5L motor.

Det er lige problemet med at tilslutte den.

Claus
Index
66932: sv: generator med vacuumpumpe (25-07-2008 21:54:06) (svar på 66930)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Claus.

Så vidt jeg ved, så er pumpen en oliepumpe til oliekøleren, og ikke en vakuumpumpe. Min kærestes bror har en L200/Strada, og han fik et motorhavari fordi en olie slange knækkede på generatoren, og den så sendte al motorolien ud den vej. Olien virker vist desuden som smørelse i generatoren...

Hilsen Jens
Index
66937: sv: sv: generator med vacuumpumpe (25-07-2008 23:50:31) (svar på 66932)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.194.13)
Hej Jens.

Jeg har købt en generator med en vacuumpumpe påmonteret og om det så er en oliepumpe også ved jeg ikke derfor spørger jeg.

Claus
Index
66934: sv: generator med vacuumpumpe (25-07-2008 21:58:48) (svar på 66930)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.74)
Mojn Claus,
Ford Transit kører med en vaccumpumpe på generatoren. Lynge plejer at have dem på lager. Hvis du er interesseret i en god pris, så kan jeg lige snakke med ham.
Index
66938: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 01:44:14) (svar på 66934)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Der er nogen at de generatorer/vacumpumper, fra den opgående sols land, der har tryksmøring dvs. der skal føres et rør fra et sted på motoren hvor der er olietryk f.eks. ved oliefilteret og laves et returrør ned i bundkaret.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66939: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 01:48:25) (svar på 66938)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Claus du skriver: >tilslutte den< er det så det elektriske du mener eller er det rent fyskt, at sætte den på motoren?
Hvis det er det elektriske så ville det være godt med et ledningsdiagram over den evt. fra en intruktionsbog.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66940: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 02:53:43) (svar på 66939)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.241.79)
Man behøver ikke ledningsdiagram for at tilslutte en generator.

B+ går til batteri
D+ går til ladelampe
W+ går til omdrekningtæller



/Kim Horsevad
Index
66941: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 10:24:01) (svar på 66940)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Det har du såmen ret i Kim, det er jo ikke noget problem når man ved det.
Men det er jo ikke alle der lige er opdateret på tilslutning af generator.
Jeg har i øvrigt meget stor respekt for dine indlæg, de er yderst kompetente og tilfører Forum stor viden.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66942: sv: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 12:54:36) (svar på 66941)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Jeg har tænkt lidt på generatoren fra en nissan kingcab 2,5D.

Den bruger generatoren til bremseforstærken.

De må være til at finde hos en hygger ..
Index
66943: sv: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 12:58:59) (svar på 66941)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.241.79)
Hej Kenneth!

Tak for dit svar. Min kommentar om at ledningsdiagrammet ikke er nødvendigt skulle endelig ikke forståes som "bedrevidende" eller noget i den retning.

Grunden til at jeg pointere at ledningsdiagrammet ikke er nødvendigt er derimod at mange af LR's ledningsdiagrammer ikke viser den præcise tilslutning på generatoren, og andre kun viser den med anvendelse af nogle symboler som formentlig kun forståes af personer med een eller anden elektrisk/elektronisk baggrund.

Hvis man gerne vil læse mere om forbindelserne mellem batteri og generator - samt fejlfinding på samme - har jeg lavet en lille vejledning som kan downloades her:

http://www.landroverforum.dk/viewtopic.php?f=22&t=51


(Vi har desværre ikke mulighed for at vedlægge .pdf her på roverforum - derfor ekstern henvisning)


/Kim Horsevad


/Kim Horsevad
Index
66944: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 13:10:48) (svar på 66943)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Jeg tænkete nu også mere på et diagram over generatoren altså fra donorbilen.
I øvrigt aner vi jo ikke hvad Claus problem egentlig er, om det er ledningerne eller vacumet eller smøring eller at få den fast på motoren eller???
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66945: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 13:14:36) (svar på 66939)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.194.13)
Hej Kenneth.

Ledninger skal jeg nok finde ud af.
Det er forbindelserne ang. olie smøringen der giver mig hoved brud.
Hvor kan man tage olien fra og hvor kan man føre den tilbage igen??
Jeg mener der var nogen der skrev på et tidspunkt at de havde prøvet det??

Claus
Index
66963: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (26-07-2008 18:04:25) (svar på 66945)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Claus, det er ikke vildt meget tryk/olie du skal have, bare så det smører.
Der hvor olietrykskontakten sidder på oliefilteret kan der indsættes et T-stykke, det samme som man bruger til ekstra olietryksur, der skal noget slange nippel/skærering på og over til generator/vacumpumpen, returen kan laves ved at lodde en studs på ned på siden af bundkaret, tilsvarende med omløbere på.
Det er en mulighed der sikkert flere.
Du kan prøve at kontakte et traktorværksted de har som regel alt muligt godt liggende, medbring delene og bilen.
T-stykket kan du købe hos autoudstyrsforretningen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
67039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (28-07-2008 22:05:48) (svar på 66963)
Hans Peter Kajs Ferneke #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.66.184.57)
Hej Kenneth
Nu går jeg netop og pusler med en klon.
En LD28 Nissan i en 109".
Til denne motor hører vist sådan en generator du snakker om.
Jeg går faktisk og leder efter hvordan jeg skal forbinde den elektrisk.
L=?
R=?
S=?
B=går til en kondensator

Slangen med olie er, som du har hørt, til smøring af vacumpumpen, jeg mindes et udvendig olierør som du kan føre gennem pumpen først, men måske er det kun på LR6cyl den er.
Pas på ikke at miste trykket ved at føre direkte i bundkar, fra midt på en tryklinje.
Mange hilsner
Hans Peter
Index
67046: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (29-07-2008 00:10:28) (svar på 67039)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Hans, jeg må være dig svars skyldig.
Det er Horsevads stærke side kaske han kommer på banen med flere guldkorn.
Jeg har selv kørt med LD28 motor dog i en unævnlig med højt tag, og det var faktisk det eneste der var rigtigt godt på sådan en spaniolerslæde.
Bare som en oplysning, så må en 4 cyl. seriebil kun have 86,5 HK efter motorskifte, men det har du nok helt sikkert styr på.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
67047: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (29-07-2008 02:22:06) (svar på 67046)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.241.79)
Det er en lidt sjov generator du har fat i der... Der er i hvert fald blevet blandet godt rundt i tilslutningsbetegnelserne - de benyttede betegnelser er nemlig en sammenblanding af flere forskellige fabrikaters standarder.

B er med sikkerhed udgangsterminalen. Hertil tilsluttes en kraftig ledning til den positive terminal på batteriet.

L svarer til D+, og forbindes altså til ladelampen.

R er normalt en omdrejningstæller.

S er remote sensing, altså indgang til spændingsregulatoren. Denne forbindes til batteriets plus-terminal.

- - -

Jeg har vedlagt en oversigt - en såkaldt krydsreference - for terminalsbetegelserne for de forskellige fabrikater af generatorer.


/Kim Horsevad
Index
67048: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (29-07-2008 08:07:04) (svar på 67047)
Hans Peter Kajs Ferneke #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.151.159.132)
Tusinde tak - Det bragte mig et godt stykke frem!
At LD28 er på grænsen med sine 90hk ved jeg godt, min agt er at få den registreret efter bogen, så der kommer nok lidt ekstra afgift med i synet.
Jeg har bare et foto mere af typeskiltet, men hvis det kan være nogen hjælp vil jeg gerne tage et par foto af olie/luft installationen næste gang jeg kommer forbi mit værksted?

Mvh
Hans Peter
Index
67065: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: generator med vacuumpumpe (29-07-2008 15:55:29) (svar på 67048)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.241.79)
Jeg synes nok det lignede en nippon, men nippon bruger normalt et "P" i stedet for et "R" til omdrejningstælleren (som på mere almindelige LR-generatorer er benævnt med et W+)....

(Fra en vilkårlig generator kan et W+ udtag i øvrigt laves blot ved at tilslutte til een af faserne.)



/Kim Horsevad