tilbage

Land Rover Forum  

Index
68212: permanent firehjulstræk (21-08-2008 14:44:21)
Carsten Hansen #7718, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 193.163.78.4)
Hej
Jeg har lade mig fortælle at man ikke må køre en bil med permanent firehjulstræk på en bremsestand, men hvad er det helt præcis der kan gå i stykker på den.

Hilsen Carsten
Index
68216: sv: permanent firehjulstræk (21-08-2008 16:02:17) (svar på 68212)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.183.252)
I tilfældet Land Rover, er det centerdifferentialet der kan tage skade. Det er kun egnet til at differentiere den smule der er når man kører på asfaltvej. Som det står i bilen er begrænsningen 5 km/t i forskel på hastigheden på hhv. for- og bagaksel. Bilen må ligeledes heller ikke transporteres på løftegaffel, men skal på fejeblad hvis den ikke kan køre selv.

/tony
Index
68219: sv: sv: permanent firehjulstræk (21-08-2008 17:01:08) (svar på 68216)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej

Vil det så sige, at det er OK at sætte forhjulene på en bremseprøvestand, hvis baghjulene samtidig er løftet fri af jorden, for så kan baghjulene jo snurre med ...

Og er centerdiffets værste fjende varme som følge af friktion eller mekanisk overbelastning?

Mvh
Mikael (med RRC) - som har HØRT om flere centerdiff-havarier men altid på 3 eller 4. hånd.
Index
68220: sv: sv: sv: permanent firehjulstræk (21-08-2008 17:28:22) (svar på 68219)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.68.243)
Hej Mikael.

Don´t go there ;-)

Synamanden skal ikke teste bremserne på vores biler på teststanden. Så er den bare ikke længere. På

fstyr.dk

er der - et eller andet sted - en syndvejledning om permanent 4x4.

Hilsen Jens
Index
68223: sv: sv: sv: sv: permanent firehjulstræk (21-08-2008 18:09:49) (svar på 68220)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Det står her (indrammet med rød) - måske smart hvis det kunne lægges på forsiden - det er jo ikke fordi det er første gang spørgsmålet er oppe og vende :)

Mvh
Michael
Index
68248: sv: sv: sv: sv: sv: permanent firehjulstræk (21-08-2008 22:45:12) (svar på 68223)
Peter Sølvtofte #6380, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.244.141)
Har du evt. en kildeangivelse, så vi har alt på det rene, når den evt kommer som pdf på forsiden?

VH
Peter
Index
68250: sv: sv: sv: sv: sv: sv: permanent firehjulstræk (21-08-2008 22:53:06) (svar på 68248)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Peter,

Jeg fulgte det råd som Jens gav ovenfor www.fstyr.dk og kiggede i en pdf omkring syn/bremser - måske smartest at tage hele pdf'en med, men siden her vil jo helst have en jpg, så deeet :)

Mvh
Michael
Index
68255: sv: sv: sv: sv: sv: permanent firehjulstræk (21-08-2008 23:32:42) (svar på 68223)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.68.243)
Tak Michael.

Jeg fandt det ikke i første huk ;~)

Skal til syn på mandag, så jeg medbringer en kopi af selvsamme dokument. Synsmanden er dog gammel LR-mekker fra dengang det hed DOMI (Dansk Oversøisk Motor Import). Skal have lavet ny bagbro, torpedouotriggere, bremser justeret og lavet lys! Plus lidt løst styretøj osv...

God weekend til alle!

Jens - Hellere lave det på forhånd end at betale synsmanden for at rykke det i stykker ;-)
Index
68224: sv: sv: sv: permanent firehjulstræk (21-08-2008 18:27:51) (svar på 68219)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Inde i differentialerne (alle 3) er der nogle små tandhjul som står stille når alle fire hjul kører lige stærkt.
Disse tandhjul har ikke rigtige lejer men sidder "bare" på en aksel. Det er koniske tandhjul. På centerdifferentialet ligger de om man så må sige med ryggen op ad en kobberskive. Hvis hjulene ikke kører lige stærk kører de små tandhjul rundt for at udligne hastighedsforskellen.
Hvis disse små koniske tandhjulene kører rundt under belastning giver det et stort slid på aksler og kobberskiver.

Der i mod giver det ikke problemer, hvis det er ubelastet.
På en bremsestand foregår det i frigear og ved lav hastighed = lav belastning.

I terræn i mudder, hvor et hjul begynder at fedte rundt og med lidt tung højre fod - tja det kan altså godt koste lidt. Men hva' reservedels pusherne skal jo leve.

Ligeledes så giver slæbning på en grill-vogn en meget høj hastighed på de små tandhjul og dermed øget slid.

Hilsen
Ole
Index
68273: sv: sv: sv: sv: permanent firehjulstræk (22-08-2008 15:52:34) (svar på 68224)
carsten hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.78.4)
Hej
Jeg takker for de gode svar
Hilsen carsten