tilbage

Land Rover Forum  

Index
68815: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (01-09-2008 21:21:44)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Så gør den følgende:

1. Kører upåklageligt til rødby, og afleverer den trailer du har lånt.
2. Begynder ved hjemkørsel at brokke sig (lidt) når du kobler ud.
3. Laver en blokade af en eller anden art et stykke mellem holeby og øster uslev når du skal skifte gear, med efterfølgende STOP til følge.

4. Hjemme på værkstedet fortæller den dig MEGET hurtigt at der er noget helt galt med dens hovedgearkasse.
5. Du tapper den NYLIGT korrekte skiftede olie af... og får som tilgift et par stykker klips og synkromesh ringe med ud...
6. Den fortæller dig, at du kan få lov til at lave en mindre renovering af hovedgearkasse...

7. Du tager en øl og en smøg.
8. Du tager en til øl, og en til smøg...

9. Så begynder du at gå igang...

10. Til sidst, Vær kritisk, KØR BRITISK!

Fortsættelse følger, og STOR tak til kenneth fra meelse, som kom og trak mig hjem - jeg skylder dig en stor tjeneste!

Gearkasse hilsener fra Jakob.
Index
68906: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (02-09-2008 19:04:49) (svar på 68815)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Nå, nu fik jeg skilt det meste af gearkassen ad... Jeg har dog et par spørgsmål - det er forresten en serie 3 88" fra 1980

- Højgearsakslen sidder stadigtvæk i, mellemakslen er pillet ud, men hvis man drejer kardanen rundt den ene vej, så er der ingen problemer. Hvis man drejer den anden vej, så begynder den pludseligt at gå stramt, dvs. man skal tage MEGET godt fat hvis men vil have den til at dreje den vej rundt...

(transfergearkasse og reduktionsgearkasse sidder stadigt på)

Skiftemuffen til 3. og 4. gear har jeg pillet ud, og der er ikke nogen synlige skader, jeg undrer mig blot over at selve ringen som skiftegaflen har fat om når den er samlet kan slaske såden rundt mellem den ene og den anden synkromesh? ved ikke om det skal være sådan, men det virker underligt. Det skal lige siges at jeg kunne ikke skifte mellem 3 og 4 gear før jeg skilte det hele lidt ad...

Jeg har indtil videre pillet et par stumper af nogle clips (tror jeg nok) og vist nok desværre 2 tænder fra et tandhjul... jeg har indspiceret alle hjulene, og kan ikke se hvor de skulle stamme fra, måske fra en tidligere ikke så grundig adskillelse...

Jeg ville mene, at hvis hvis gearkassen med den røde knop (reduktionsgearkasse) står i neutral, så skulle man vel gerne kunne dreje det hele rundt uden problemer ik?

Så tænkte jeg på at når mellemakslen er pillet ud, så er hovedgeargassen jo ude af funktion, og hvis der herefter er problemer med at dreje kardanen rundt den ene eller den anden vej, så må problemet vel næsten ligge i reduktionsgearkassen ikke?

Index
68925: sv: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (02-09-2008 21:36:14) (svar på 68906)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Nå, så fandt jeg ud af hvad der var galt... ham der har pillet ved den gearkasse sidst skulle have så mange bank at hans skelet blev blødt af det!!!

ved kraftudtaget bagerst på gearkassen, hvor der indeni sidder en låsebolt med låseclips... den var ikke strammet op, plus at låsen var ikke banket på plads... det har så resulteret i at "låsebolten" som er konus "rigtigt smart" via gevindet har kilet sig fast i kraftudtagets beslag, og derved blokeret gearkassen, som så har smadret synkromeshen i den anden ende, på 3 og 4 gear.

(og det var derfor den ikke kunne dreje den ene vej)

P.ga. alt dette, skal jeg oveni ny synkromesh, låseclips og blot også lige have nogle nye lejer, da alle de dejlige spåner har samlet sig i dem... (drikker lidt mere end to øl)...

Jeg så desuden et billede af en synkromesh til 3. og 4. gear, og hvad jeg kan se ud fra det, er det fordi de tre clips der skal sidde derinde, slet ikke er i min - og det er selvfølgeligt derfor den kan slaske sådan rundt...

nåh, men det skal da nok blive lavet, Hilsen Jakob.
Index
68926: sv: sv: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (02-09-2008 21:37:02) (svar på 68925)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Ville lige lægge et til billede op så i kan se kaoset under kontrol :)
Index
68927: sv: sv: sv: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (02-09-2008 21:56:41) (svar på 68926)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.248.174)
Du får da noget fra hånden, må jeg sige!! :-)
Så er det jo spændende om du kan samle det igen! :-) Undskyld!
mvh
Knud
Index
68933: sv: sv: sv: sv: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (02-09-2008 23:49:40) (svar på 68927)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Hej knud - Ja, der er lidt at lave :)

og jo, bare rolig, jeg skal nok få den samlet uden problemer, det er ikke den første gearkasse jeg skiller ad og reparerer - det er dog den første LR gearkasse, men der er jo en første gang til alt :)

Lige med det her vil jeg også hellere bruge en dag for meget end en dag for lidt...
Index
68936: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (03-09-2008 07:48:12) (svar på 68933)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.212)
Så må du huske at holde

Det første af altings fest (Jørn Riel)
Mlrh Jørn
Index
68953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (03-09-2008 11:28:09) (svar på 68936)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Kommer til at tænke på at næsten alting med en LR er det første gang, og man kører også landrover på Grønland i en 109 nemlig.
MVH Jens E der har kørt LR på Grønland
Index
68962: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (03-09-2008 15:31:27) (svar på 68953)
Kim Sjørslev #8169, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.241.209.1)
Hvis du bliver træt af gearkassen, så kan du jo sætte bordet ud til vejen, og komme af med gearkassen på den måde :-)
dette er så en lille gåde til smilebåndet.

Blink/vink

Kim
Index
68982: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (03-09-2008 21:44:56) (svar på 68962)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Nåh, så fik jeg skilt det hele ad og jeg skal bruge følgende...

mellemaksel:

leje med udvendige ruller
måske bundleje

Højgearsaksel:

måske bundleje
lille nåleleje med skrå ruller
Synkromesh til 3. 4. gear
låsering (sidder lige før 3. gear)
Måske synkromesh indvendige del til 1. 2. gear
låsebolt og låseklips samt lille ringclips til bagende ved kraftudtag

Gearkasse:

Komplet pakningssæt
Olie 80w90

Synkroen til 1. 2. gear kommer lidt an på prisen, det er kun en kvart tand den har smadret, og ser ellers rigtig pæn ud, og jeg ved at den virker som den skal så det kommer lidt an på prisen...

Bundlejerne skal jeg lige se om jeg kan vaske af for skidt og snavs, for de virker ikke særligt slidt :)

Så lidt nye dele, så kører den igen om nogle dage. Jeg sender et par billeder når den er færdig, og nej jeg bliver ikke træt af den - så den kommer ikke ud på vejen :)

hilsen Jakob