tilbage

Land Rover Forum  

69170: Dræbt i en Discovery (07-09-2008 17:17:20)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.17.219)
Det er ikke ufarligt at være offroad entusiast - i sådan et vejr:

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/weather/article4695771.ece


vh

Jan
69180: sv: Dræbt i en Discovery (07-09-2008 19:03:42) (svar på 69170)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Her er mere info og billeder af, hvordan det kunne ske.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/7602618.stm

vh

jan
69182: sv: sv: Dræbt i en Discovery (07-09-2008 20:14:59) (svar på 69180)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.83)
Det er den slags situationer, som bekræfter mine fordomme mod tre-dørs personbiler.
69187: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (07-09-2008 22:00:44) (svar på 69182)
Steen Christensen #3605, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Efter Paul Sehstedt "utroligt medfølende" efter min mening malplacerede indlæg,angående den dræbte 17 årige i en 4x4 i UK forstår jeg godt folk der ønsker ham ekskluderet fra DLK.
69188: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (07-09-2008 22:12:59) (svar på 69187)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.243.162.92)
-->> Steen Christensen:

Hvis man bevæger sig ud i områder med betydelig vandstand kombineret med med uforudsigelige strømforhold bør man tage alle nødvendige forholdsregler for hurtigst muligt at kunne effektuere en hurtig evakuering (og efterfølgende bjærgning) af køretøjet. I forbindelse med 3-dørs køretøjer vil det i så henseende være hensigtsmæssigt IKKE at benytte bagsæderne til persontransport under sådanne passager - aht den tidsmæssige forsinkelse i forbindelse med en eventuel evakueringsproces.

Uheld i forbindelse med terrænkørsel bliver meget nemt forværret, hvis føreren af bilen ikke forinden har gennemtænkt worst-case scenariet for forcering af pågældende terrænforhindring. At have passagerer på bagsædet af en 3-dørs bil i forbindelse med seriøse vandpassager er efter min overbevisning direkte uforsvarligt.

Hvis ovenstående holdninger skulle give anledning til igangsætning af ekskludering, så skriv bare mig på listen...


//Kim Horsevad
69190: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (07-09-2008 22:28:46) (svar på 69187)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Rolig Steen .... Pauls kommentar var vist ikke malplaceret, da tragedien med den druknede pige tilsyneladende kan henføres til problemer med at komme ud af den 3-dørs Discovery under vand.

Som skrevet på BBC:
"A 17-year-old girl from Thamesmead, in London, died when the 4x4 vehicle she was in overturned and plunged into a swollen river in Powys, mid-Wales, on Friday evening.

The Land Rover Discovery was part of a convoy of off-road enthusiasts attempting to cross a ford near the Llyn Brianne reservoir, but it was swept downstream by flood water. The driver and front-seat passenger managed to escape, but the teenager was trapped in the back. Eventually, the vehicle was towed on to land, where two off-duty paramedics who were on the trip attempted to administer first aid."

Sku' vi ikke lige klappe hesten, inden grimme ord som ekskludering hives op af posen.

Mvh
Mikael
69194: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 08:35:20) (svar på 69187)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Det giver mig en utrolig dårlig smag i munden at opleve gang på gang hvordan det er legalt at at jagte manden (læs gerne "hetz"), fremfor at gå efter bolden.
Paul forholdt sig trods alt til emnet i tråden.
Dit indlæg, og mit også, er ganske malplaceret, i denne tråd.

Jens B. Pedersen
69248: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 01:21:40) (svar på 69187)
Morten Foged Bøgehøj #5278, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.238.85)
Og her er det så at mine overvejelser om at Hr. Claus Kjøller stod til nobels fredspris, efter på en fantastisk måde at have skabt fred på forum, mellem de stridende parter, desværre må opgives. Jeg havde ellers tænkt at med de evner der blev vist og den fred der blev efter indlæget ved den ærede hr. Kjøller, var næste stop vel mellemøsten, de trænger jo også til lidt hjælp.
Men desværre, intet går så nemt...
Jeg har ikke før taget part i disse person diskusioner/kampe.
Men som Claus så rigtigt skrev: lad dog være med at lade jer provekere. Og så tilføjer jeg lige: også selv om der ikke er noget at lade sig provokere af behøver man jo heller ikke at vende og dreje et indlæg for at finde noget at lade sig støde over.
Vil slutte med et reklame citat "nu tager du dig en slapper, Sanne"
69197: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 09:01:06) (svar på 69182)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Paul
Jeg har nu læst artiklerne og det er en tragisk historie.

Som jeg læser sagen, så døde pigen fordi føreren af bilen havde fejlbedømt situationen.
Han kørte bilen ud i en kraftig vandstrøm som væltede den rundt. En vandstand, der muligvis var 1m højere en sædvanligt.
De 3 døre var så med til at give ulykken en dødelig udgang.

Det er dybt tragisk, og bestyrker min egen holdning om, at vores leg med bilerne ER farlig, og derfor tager man ikke uerfarne pasagerer med sig ud i de situationer, der kan være kritiske.

Jeg har "flyttet spejdere" en sen nat, det foregik på landevejen. Det var faktisk at krav fra min side, for at jeg ville hjælpe i den event.
Jeg skal "ud og køre med handicapepde" her på Fyn, der er mit krav også, at "intet vildt" skal forekomme.

Hellere en kedelig tur, end en tur med ulykker.
De "uerfarne" får en på opleveren alligevel.

Hilsen Jens B. Pedersen
69189: sv: sv: Dræbt i en Discovery (07-09-2008 22:16:40) (svar på 69180)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.31.48)
En gennemført sørgelig og uhyggelig sag.
mvh
Knud
69199: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 09:37:58) (svar på 69189)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
trist historie...
men sådanne ting forekommer jo i en så til tider farlig sport, det var da osse tæt på at ske for nogle år siden i dos, hvor en bil vælter og ender på hovedet i en lille sø, men der er lige akurat vand nok til at piloten har hovedet under vand og ikke kan komme fri...
men med fælles hjælp får de ham ud og der skete kun materiel skade...
men hvis man vil lege den slags lege er der jo en risiko og det er jo tildels osse det der gør det sjovt.
hvis det var helt ufarlig var det jo ikke helt det samme var det??
69203: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 10:09:32) (svar på 69199)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Gert
Selvfølgelig skal vi have lov til at lege og tage chancer med vores biler. Det vil jeg da også gøre, når jeg er mere erfaren i mudder og bakker.
Men køre til grænsen, med uerfarne personer som passagerer, det er at tage en unødvendig risiko.
Den grænse er jo så forskellig fra pilot til pilot, og er op til pilotens egen vurdering. Jeg synes bare, det er vigtigt at der udvises "rettidig omhu", når der også er amatører i bilen.

Mine første håndbremsevendinger, i min gamle personbil, indøvede jeg alene. Senere, hvor jeg kendte mine grænser og bilens opførsel, blev det en del af legen, når jeg havde mine unger med i bilen.

69207: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 11:01:44) (svar på 69203)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
selvfølelig skal man da køre ordenligt, men som jeg læser artiklen så var det jo ikke lige planlagt at strømmen skulle vælte bilen osv osv, og havde det hjulpet at der var flere døre i det er nok ikke noget vi nogenside finder ud af.
mener bare det kan ske for selv den bedste og det sker for selv den bedste, for uanset hvor meget man øve sig og har styr på alting så er der altid nogle ubekendte faktorer der spiller ind som man ikke selv er herre over.
69208: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 13:47:34) (svar på 69203)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.229)
Jamen Jens - modsiger du nu ikke dig selv temmelig meget.

Hvis du kører og leger håndbremsevendinger med dine børn i bilen, er de så ikke også amatører i den sammenhæng. Hvor er din 'rettidige omhu'.

Enig med Gert. Uanset hvor øvet eller uøvet man er, er der altid en risiko. Hvis du er øvet, kører du bare tættere på grænsen for bilen, men har måske mere kontrol på bilen. Når du er uøvet kører du måske ikke tæt på bilens grænse, men netop når man er uøvet så begår man måske andre fejl, så en simpel øvelse - bliver farlig. Og ja sådanne ting sker, også når vi kører terræn.

Men netop når der er amatører med er det jo pilotens opgave at optræde professionelt og sørge for at de andre føler sig godt tilpas, også selv om det er tæt på.

Eddie
69212: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 15:26:28) (svar på 69208)
Kim Sjørslev #8169, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.238.46)
Og jeg leder efter billig benzin.

V8 hilsner Kim
69218: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 16:45:11) (svar på 69208)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Nej - jeg modsiger ikke mig selv.

Jeg er bevist om at jeg kan håndtere situationen, og defor laver jeg håndbremseveninger til ungernes morskab.
Men det er på et tidspunkt og under forhold hvor jeg er 110% sikker på, at det ikke vil gå galt. På et sted hvor jeg selv har "leget" flere gange. Forhold som jeg kender ud og ind. Jeg laver ikke håndbremse-vendinger på tilfældige veje. Det sker KUN på gårdspladsen, i de perlesten jeg kender ud og ind.
Der ligger den "rettidige omhu"

Piloten skal ikke sørge for at de føler sig godt tilpas. Han skal sørge for at færden sker på en sikker og forsvarlig måde. Man begår bare ikke fejl, når man har amatører med i bilen.

Man presser ikke bil m.m. ud tæt på grænsen, når man har amatører med i bilen.

Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
69220: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 17:04:46) (svar på 69218)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.229)
Puha jens - men undskyld, bliver der ikke dugget i osteklokken.

Eddie
69221: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 17:18:16) (svar på 69220)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Eddie
Dit spørgsmål er ikke forstået.
Er du rar at uddybe det?

Jens B. Pedersen
69225: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 17:54:23) (svar på 69221)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.229)
Hej Jens

Jeg skal nok forsøge at uddybe det, hvis jeg ikke har gjort det tydeligt nok.

Helt præcis mener jeg, at du med den ene hånd gør dig til talsmand for at ham der nu er kørt galt, ikke burde havde gjort som han gjorde, da der var 'amatører' med i bilen - og der ved havde han ikke vist 'rettidige omhu'.

Med den anden hånd fortæller du om ting du gør, med 'amatører' i bilen. Du har tidligere skrevet om mange af dine private gøremål, men jeg husker ikke at du har skrevet noget om at du har en køreuddannelse der gør, at du kan lave rallylignene kørsel med 'amatører' i bilen (og her er jeg ligeglad med om der er tale om voksne eller børn).

Du skriver at der i en sådan situation aldrig må ske fejl. Selvfølgelig sker der fejl, hvis der ikke gør det, har vi ikke presset os selv til det yderste. Et andet sted vi ikke regner med der sker fejl: Der dør ca. 5.000 mennesker på vores hospitaler om året, på grund af 'fejl' eller manglende 'rettige omhu'.

Verden er nu engang et farligt sted at opholde sig. Jeg er helt sikker på at jeg har styr på en given situation ved terræn kørsel, indtil det går galt - der behøver ikke at dø nogen i den situation, det kan bare være en bule i bilen.

Så udfra ovenstående - hvis du ikke tror der begåes fejl i denne verden, ja så må du opholde dig i en osteklokke.

Jeg håber hermed at jeg har gjort min pointe klar.

Eddie - der har lavet mere end en fejl ved terrænkørsel - og det kan ses på bilen.
69241: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 22:01:05) (svar på 69225)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
ja jens syntes osse det virker lidt modsigende det du siger, en gårdaspads du kender hundrede procent, men hvad med de sten du flyttede sidst du gjorde rally manøvre i gruset, eller den vandpyt der er kommet pga regnen... selvfølgelig er du ikke herrer over alle de elementer der spille ind, hvad vis dit håndbremse kabel knækker eller du punkterer...
siger ikke du skal lade være men måske bare lade være med at gi dig selv evner du eller nogen som helst andre besider...
69243: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 22:53:28) (svar på 69241)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.16)
Den eneste årsag til denne tråd er startet, er at en ung kvinde på tragisk vis er omkommet i en Discovery.
Og er det så interessant at øvle rundt i, altså at hun er omkommet i en Discovery?
Det er ikke alt der har med Land Rover at gøre, som kræver en lang tråd om ingenting.
Bare min mening.
Mvh
Kenneth Poulsen
69245: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (08-09-2008 23:28:07) (svar på 69243)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.211.237)
WEBMARSTER


Slet tråden.
69249: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 01:49:25) (svar på 69241)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Hej Eddie og Gert

Jeg mener stadig, at man hverken må presse sig selv, eller bilen, til det yderste når der er amatører i bilen.

At jeg kører rallylignende kørsel med ungerne består i at trække håndbremsen og så opnå at bilen drejer måske 30 grader til den ene side. Ungerne synes det er vildt sjovt. Jeg trækker vel et bremsespor på max 2 meter i perlegruset.

Det er nok lidt voldsomt at kalde det "rally", og skrive om knækkede kabler, regnvejrspytter og punkterede dæk, men det er jo så sådan i har læst/opfattet mit indlæg. Så voldsomt er det ikke. ;-)

Jeg kan nemlig sagtens nå at øge hastigheden en del mere, men så er risikoen for at det går galt, pga uforudsete ændringer, jo netop for stor. Ved den lave hastighed kan jeg afbryde legen ved at træde på koblingen og bremse bilen på normal vis.

Der bør være en forskel på hvor meget du presser dig selv og bilen, når du er alene i bilen, eller når du har amatører med. For ja - der sker fejl ... Dem laver jeg da også selv.

Og ja - jeg har også oplevet uforudsete forhold, i helt andre sammenhænge, hvor der på grund af et øjebliks ubetænksomhed, var fare for personskade på amatører.
Shit happens, det er farligt at leve, så vi skal leve livet og have det sjovt.
Men det er slet ikke det jeg ville med mine indlæg.

Jeg vil bare, at man sætter sikkerhed først, når der er amatører i eller omkring bilen.
Så kan man lege vildt, når alle i bilen er eksperter, eller man er alene.

Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
69251: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 08:01:00) (svar på 69249)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.115.38)
Hej

Bare lige for ikke at blive tillagt forkerte motiver. Jeg startede tråden, fordi
- ulykken indeholder en nyttig advarsel om off road kørsel i svære vejr-betingelser.
- at krydse vand kan være rigtigt farligt
- at have bagsædepassagerer i en 3-dørs bil kan være farligt

Det troede jeg ville være interessant gruppen her.


vh

Jan
69253: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 08:26:50) (svar på 69251)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.229)
Hej Jan

Ja du har ret - og jeg har ej heller tillagt dig forkerte motiver. Det er altid trist når der sker sådanne ulykker ved vores sport - men derfra og så til forbyde kørsel med 3-dørs biler (ikke noget du har udtalt) - det syntes jeg er for langt ude.

I denne lange tråd er der jo både snak om 'professionelle' og 'amatører'. Jeg mangler bare en definition af hvad der i denne sammenhæng er en 'amatøre'



Hilsen
Eddie
69254: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 08:55:12) (svar på 69253)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
jamen så er vi jo enige....

henrik lemann carsten hvorfor skal tråden slettes??? vi skriver stille og roligt om en ting som åbenbart ligger os på hjertet, men du mener bare den skal slettes hvorfor?????????
og hr kenneth poulsen vil du høre verdens nemmeste løsning på dit problem?? LAD VARE AT LÆSE TRÅDEN....som jeg ser det er det dig der lige kommer og stikker hovedet ind med en lille kommentar, sikkert i håb om respons, og gud hjælpe mig om det ikke lykkedes......
69255: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 09:18:44) (svar på 69254)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Det er jo rigtigt som Kenneth siger. det er da dybt tragisk når nogen omkommer. men det kunne jo lige så godt være i en 4x4 Toyota-susuki-Nissan Osv. Osv. og så hade der jo ikke blevet brugt så meget krudt på det herinde. det er jo ikke bilens skyld at det ende sådan som det gjorde.

Mvh: André (7980)
69258: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 10:02:21) (svar på 69255)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
andre tror altså ikke vi bruger vildt meget krudt på det her, og synter da ikke emnet er helt uden betydning for "os" som offroad, og syntes da ikke timinger er så dårlig for så vidt jeg kan se er der mange af regionerne der skal ud og erverve sig nogle grønnebeviser.
og måske det kan få nogle tl at tænke en ekstra gang inden de racer over gudenåen i en freelander eller en serie bil...
og som jeg har skrevet tidligere så lad være at læse indlægene hvis det ikke interesserer dig
synter jo faktis vi har formået at holde tonen rimelig sober her i modsætning til mange andre tråde her inde.
hilden gert
69259: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 10:12:53) (svar på 69253)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hmmm Eddie
Det kan du da have ret i.
Når jeg skriver amatør, er det en der ikke kender til at køre offroad og bare er med som pasager.
En proffessionel er en der er codriver, eller selv fører bilen. En der har været med til at flytte bilens grænser for den formåen.
Grænsen imellem er også her flydene, og afhænger af den enkeltes egen opfattelse af egne evner.

I øvrigt tror jeg, vi er nogenlunde enige ;)

Håber det giver mening.
Hilsen Jens B. Pedersen
69260: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 10:22:02) (svar på 69259)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
det tror jeg osse vi er jens. dejligt når det lykkedes at blive det på trods at vi jo helst ikke må diskuterer lidt her inde.
ha en god dag og kør pænt
69263: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 10:48:25) (svar på 69260)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Dejligt at der er nogen der kan fortælle mig hvad jeg må læse og hvad jeg ikke må læse ...

Det har jeg altid manglet...

Mvh: André (7980)
69265: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 11:04:57) (svar på 69263)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
kære andre
er det ikke lidt det samme som du fortæller mig og et par stykker andre, hvad vi skal bruge krudt på???
eller tager jeg fejl?
siger bare at hvis du ikke vil bruge din krudt på at læse hvad vi skriver så lad være, der er må du da indrømme den helt klart letteste måde at løse det problem på....
mvh gert
69264: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 10:55:24) (svar på 69260)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
ALTSÅ var jeg ikke forvirret så er jeg det nu. For så vidt angår uheldet så kan man sikre sig på alle måder, eks. ved uddannelse, materielkendskab, øvelse tæt på "kanten", motion, læse vejrudsigten o. s. v. MEN nogle gange så går tingene galt det ser jeg tit i mit arbejde små marginaler spiller ind og så går det rivende galt.
Og det er ikke bare ude på "sporet", at det sker det sker også andre stedet , som beskrevet tidligere.
Men een ting skal/bør være regel 1. tænk dig om før du begiver dig ud i ukendt terrain, gå derud først hvis du ikke kan kan din bil så?????.
så filosofien må for mig være at man kan nå et langt liv hvis man tænker sig om og søger viden om det man skal lave, ( her tænker jeg på LR og offroad). Så pas ikke bare på dig selv men også på dem der måske skal ud for at redde dig når du kommer galt afsted. og undskyld moralprædikenen.
MVH Jens Eggertsen og tag det nu lightweight
69267: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dræbt i en Discovery (09-09-2008 11:49:27) (svar på 69264)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Hej Gert. (Som jeg plejer at sige til min bedre halvdel)

Du får ret og jeg får fred....

Mvh: André (7980)