tilbage

Land Rover Forum  

69464: God uge og ny ramme til 109 (13-09-2008 20:10:41)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.84.9)
Hej med jer derude.
Jeg har haft en god uge, for det første fik vi vores dejlige Border Collie hvalp i onsdags og fredag kom økonomien på plads så jeg kan starte på min renovering af min 109 fra 1964. ( STOR SMILEY )
Skal have en ny ramme hjem fra England og den skal ikke være galvaniseret fordi der skal lægges en 300 tdi med automatgear så vi skal først have fundet ud af hvor diverse ophæng skal være.
nå nu til spørgsmålet hvordan og hos hvem skal jeg bestille en ramme hos ?
Samt nogen ide om prisen på fragten ?

Hilsen En glad Jan
69471: sv: God uge og ny ramme til 109 (14-09-2008 00:17:03) (svar på 69464)
Michal Mai #7824, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.23.22)
Hej Jan ..

Jeg skal også ha en ramme hjem , regner med at få den fra www.richardschassis.co.uk

Prisen på fragten har de tilbudt til 333.- GBP for en ramme og 468.- GBP for 2 rammer..

Kender en der arbejder for et dansk fragt firma der kører fra England , skal lige have hørt på en pris fra dem ..

Hvornår skal du have den hjem ??

Blin & vink

Michal
69472: sv: God uge og ny ramme til 109 (14-09-2008 00:19:10) (svar på 69464)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.185.21)
Hej Jan

Jeg bestilte min 109" ramme hos Richardschassis og kan varmt anbefale dem. jeg fik dem til at ændre ophængene til 2,5/200 TDI motoren, samt lave løs gearkasse vange a la militær modellen. det passer perfekt og er en rigtig flot kvalitet. så prøv og ring til dem, de er vældig flinke.

OBS til fragten. hvis du kan få dem til at stille den på højkant eller evt. stable rammerne hvis i er flere om ordren så er der meget at spare i fragt. hvis du har mulighed for selv at afhente den på fragtcentrallen er der også lidt at spare her. en alm. 750 kg boggie kan lige klare 1 stk. 109" + 2 stk 88"......

Held og lykke med projektet.

SIII Hilsen Anders

PS det er nu et smukt syn, eller hva ??
69475: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (14-09-2008 10:02:52) (svar på 69472)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.84.9)
Hej.
jeg skal have den hjem nu her engang men haster ikke mere end der javer. :-)
Men skal jo igang med projektet og skal også have købt en Dicovery i tyskland men kan godt vente en måned eller sådan noget. Men vil jo også handle mens punden er lidt
nede i kurs.
Og kun da bare være fint hvis vi var flere sammen og dermed
kunne spare lidt penge.

Hilsen Jan
69480: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (14-09-2008 20:23:41) (svar på 69475)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.84.9)
Hej Igen

Har i samråd med min mekaniker fundet ud af at det skal være en 109 ramme til skruefjedre jeg skal have. Så har tænkt mig at bestille en hos http://www.designa-chassis.co.uk/company.asp og hvis der er nogen der har bestille erfaring og lyst til at give et par tips vil jeg da blive glad.
Hilsen Jan
69484: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (14-09-2008 21:04:21) (svar på 69480)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.38.172)
Hej Jan

Det lyder godt at du skal have din gamle 109 ud at køre, det bliver sikkert rigtig godt når du bliver færdig - men - inden du nu køber den nye ramme, så tror jeg lige du skal undersøge muligheden for at få en 109" synet med skruefjedre.

Jeg ved godt at der laves mange spændende projekter rundt omkring, men de projekter jeg kender kan netop kun lade sig gøre fordi det er en korrekt ramme med original aksler og hjulophæng i forhold til bilens identitet som anvendes.

Nu er det ikke fordi jeg vil være lyseslukker, men få lige din mekaniker til at fortælle dig hvordan han vil få godkendt en 109" med ny ramme og skruefjedre, inden du bestiller den ramme du ønsker.

Bare et godt råd.
Mvh. Benny #2711

69485: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (14-09-2008 21:19:10) (svar på 69484)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Jeg folder lige antennerne ud, for hvis nu den uge bliver såå go vil jeg osse ha en ny ramme med dux-effekt.
69488: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 07:33:00) (svar på 69480)
Michal Mai #7824, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.23.22)
En 109er ramme med skruefjedre.. Den model ville jeg også lige fremlægge for synsmanden inden jeg gik igang med projektet c",)

Michal
69489: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 08:06:32) (svar på 69488)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Jan og andre.
Jeg er meget ked af at måtte stoppe en kæp i hjulet her, men det kan ikke lade sig gøre med skruefjedre, af den simple grund, at Designa-Chassis ikke laver disse rammer mere (selvom det er vist på deres hjemmeside) pga. brand i deres værksted. Og derudover er der ingen andre der vil lave dem i England da der er en ny lovgivning på vej som umulig-gør syn af dette. Så det eneste ma nkan gøre er sådan set at kørte en skruefjedret ramme op. Syn osv. skulle næppe være noget problem da vi jo kan købe os til glæder i dette land :) Og her tænker jeg selvfølgelig på afgifter..
69491: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 09:39:05) (svar på 69489)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Hej Søren
Gider du lige uddybe det lidt? Hvis man selv nørkler noget sammen, er det kun et spørgsmål om at betale.For hvad? En typegodkendelse eller....?
69492: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 10:21:48) (svar på 69491)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Børge
Ja heller end gerne :)
Hvis man laver noget om på en bil, mister den sin identitet, og derved skal der på ny betales afgift. DVS. Vi har en serie bil som vi sætter skruefjedre og skivebremser på, den minder nu om en nyere model, og er steget markant i værdi. Derved har vi snydt staten for en afgift da vi jo har betalt afgift af bilen som "kun" værende en seriebil, men nu er det nærmere en Defender. Så vurderer told og skat hvad de syntes bilen er værd nu og du betaler afgiften. Noget helt andet er synet, da det intet har med afgift at gøre, men at finde en synsmand der vil syne bilen er intet problem da man kan bruge ene originale, eller tilsvarende, dele til ombygningen.
Men du kan selvfølgelig ikke bare selv lave en ramme, da denne ikke overholder nogle detailforskrifter. Men hvis man helt vil slippe for afgift og problemer kan man bare tage en 90" og bygge karrossen fra fx. en serie II på og køre på 90" papirene. Da staten jo er ren tag og ikke give får du ingen penge ud af det, selvom du ændrer bilens identitet til en ÆLDRE model i udseende. Dog skal man i så fald have lygterne ud i skærmene da det jo er sådan en 90" er typegodkendt. Det med at syne store ændringer er slet ikke så stort et problem som mange gør det til.
Puuha en lang smøre! ;)
69493: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 10:40:31) (svar på 69492)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.216.248)
Søren, jeg er ikke helt sikker på at du har ret mht. at ændre idenditet.
Som jeg har forstået det, er enhver idenditetsændring, uanset om den går frem eller tilbage, afgiftspligtig, men det kan sagtens være at regulativerne er ændret, siden jeg rodede i det snavs.
Du har ret i, at konstruktive ændringer ikke er helt så umulige at få godkendt fsv det handler om lidt mere bedagede biler. Jeg kender ikke årgangsgrænsen.
Det handler om at ændringerne skal være lavet forsvarligt og fornuftigt, og derefter må synsmanden gerne bruge sin sunde fornuft, som han udtrykker det.
Det vil i alle tilfælde være det letteste for synsfætteren at nægte godkendelse, idet han så er fri og frelst, og undgår ekstra bøvl og besvær. Derfor skal man vælge synssted med omtanke.

mvh
Knud
69495: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 11:22:12) (svar på 69493)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.84.9)
Hej

Ja søren der fik du da ødelagt mit dejlige projekt. ;-)
For synsmanden er inde over sagen,men det skal så vidt jeg ved være en færdig ramme der er til at syne i England jeg skal bruge elles vil han vist ikke være med på ideen.
Og var også meningen at jeg skulle bruge akselerne fra den Disco jeg skal til England og hente. ( Øhh kunne faktisk godt bruge en chuffør til at køre mig til Calais i frankrig
betaler selvfølgelig evt brændstof og forplejning. )
Men hvis de ikke laver rammerne mere må jeg jo "nøjes"
med de dejlige bladfjedre.
Så kan jeg jo selvfølgelig også banke Hartley i Trial.
STORT STORT SMIL.
69499: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 11:56:43) (svar på 69495)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hehe.. Hej Jan
Ja du må undskylde jeg sådan ødelægger dine drømme, har selv oplevet det samme da jeg fandt ud af det med Designa-Chassis. :(
Men jeg syntes det lyder som en god idé at få liv i din gamle 109'er igen, for Hartley mangler sku lidt konkurrence! (Åh-åh.. gad vide om jeg bliver upopulær hos Hr. Nielsen nu?..) ;)
Og ved du hvad, vi er jo nogle der må bide i det sure æble og mande os op til at tage pligten som repræsentanter af de almægtige bladfjedre biler!
69547: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 22:08:20) (svar på 69499)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.206)
Hej Jan og søren.
I skal ikke høre et ondt ord fra min side, jeg går da og glæder mig til at få nogle flere konkurrenter i vores Midtjysk cup. Jeg har har for øjeblikket jo kun Michael Mai.
Men desværre så går de konkurrende 109"er, der kunne være tale om, øjensynlig igennem en meget svær fødsels/genfødsels periode.
Så hvis Jan, lars og Hans Peter ikke opper sig lidt, skal min bil renoveres inden jeg kommer til at opleve konkurrence fra den side.
PS. min bil skal heldigvis ikke renoveres de næste fyrre år.

Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
69550: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 23:17:02) (svar på 69547)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.21.90)
Hej Hartley

Er det undertegnede du hentyder til ??

Lars /1584 reg Fyn
69551: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 23:45:59) (svar på 69550)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.38)
Hej Lars
Nej det var det nu ikke, det er en Midtjyde der også dyrker drømmen om en lang flyder.
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
69625: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (17-09-2008 12:48:21) (svar på 69547)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.84.9)
Ja ja bare vent Hartley.
Skal til England på fredag for at hente en Discovery
med 300 Tdi og atomatgear.
Så glæder meg MEGET til at møde dig på banen.

Griner meget højt og længe.

Kommende serie hilsner Fra Jan :-)
69497: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 11:52:11) (svar på 69492)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Efterhånden er der vist rimeligt faste takster på ændringer i motorstørrelser. Men det er der vel næppe på:seriebil med skruefjedre men med originale aksler/bremser, seriebil med skruefjedre og skivebremser. Der vil prisen så afhænge af taksatorens (eller måske konens) dagsform/morgenhumør.
Men du mener ikke at synsmanden vil begynde at rynke bryn? For der er da vist ikke hjemmel i typegodkendelsen til sådanne ændringer, selv om de er udført med originale dele. Jeg mener, visse steder har man jo problemer med at få synet med paraboliske fjedre. Hvis man konverterer til skruefjedre skal man til at have krængningsstabilisator og andet godt monteret. Så tror jeg at man skal være i familie med synsmanden for at få det igennem.

VH Børge R.
69501: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 12:03:01) (svar på 69497)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Jeg havde en lære på teknisk skole som havde en gammel Ford fra 1932 med en 2400Hk Corvette motor med kompressor, Ombygget karosseri, 2-trins automat gearkasse med lockup brede Slicksdæk (Som dog er godkendte) og skivebremser hele vejen rundt samt andet bagtøj. Det eneste der var origanlt på den var rammen som dog både var blevet forlænget og lavet om hvad angår ophæng mm. og forstærket. Synet og godkendt som den stod, ingen synsmænd tør køre i den så de stempler bare papirene.
Han har bare betalt de nødvendige afgifter. Så det virker pludselig som en lille ting med skruefjedre og skivebremser på en seriebil ikke? ;)
69503: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 12:13:11) (svar på 69501)
Lars Refshauge (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.158.20)
Hej Søren
Det lyder godt af meget med 2400 HK;)

MVLRH
Lars Refshauge
69506: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (15-09-2008 12:32:55) (svar på 69503)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Ja det skal lige siges at det er teoretisk beregnet af det firma i staterne hvor han har købt delene, da der ikke er noget sted i DK de kan måle det. Måske noglen kender ham, han kører nogle gange til DHB og hedder Svend. Han bor iøvrigt på Lolland

Men når jeg bruger min Go!baby Go! knap på min 88" har den også næsten 2400Hk.. eller... øøhh.. Noget? ;)
69554: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (16-09-2008 08:13:40) (svar på 69506)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
ja søren du skal nok passe på du ikke rykker gearkasser og aksler helt fra hinanden med den go!baby!go switch som vi alle ved er sådan en TD'er helt ustyrlig uden wastegate.

mvh Bjørn
hvis TD'er er "kørende" igen.
69568: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: God uge og ny ramme til 109 (16-09-2008 12:12:55) (svar på 69554)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Bjørn
Ja den er sq noget gusten uden wastegate, den æder TDI'er til morgenmad og 4,6 V8'ere til middagsmad! ;)
Velkommen tilbage fra den altid tidsslugende garage! Skal 90"eren så snart ud og mudres igen? Eller er den blevet så lækker du ikke nænner det?