tilbage

Land Rover Forum  

Index
69642: Utæt brændstofrør (17-09-2008 21:20:56)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.167.180)
Så blev det brændstofrør som jeg have bilen på værksted for at få lavet, for en måned siden, utæt igen og jeg har hældt omkring 1/8 tankfuld diesel ud på vejen over en strækning på små 75km her til aften. I sig selv er der vel ikke noget odiøst ved at et brændstofrør ryger fra tid til anden, der trodsalt er rimeligt højt tryk i ind til cylinderen.

Men er det noget jeg skal tolke som et symtom på at der er noget andet galt med bilen? - Bilen har nu (efter røret er blevet utæt igen) en ujævn tomgang som om der kun er ænding på 2 eller 3 cylindre og jeg kan dårligt slæbe mig op af bakker på motorvejen uden at nålen falder til omkring 70km/t. Dette fik mig til at tænke på om der kunne være noget større galt med bilen, en mørk motorvej hvor man er overladt til sine egne tanker kan være en stræmmende ting når bilen begynder at opføre sig på en "anderledes" måde.

Som sagt så er det kun 1 måned siden den var på værksted for at så levet samme problem, på nøjagtig samme sted. Skal jeg halte ned med bilen og sige det er en om'er, da jeg har kørt 1000 maks 1200km og jeg har på ingen måde presset bilen. Hverken på vej eller i terræn.

Jeg køre i øvrigt i en One-Ten 2,5d N/A fra 1985.

Med dieselsprøjtende hilsen
Jacob

Index
69643: sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 21:26:48) (svar på 69642)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Jacob.

Hvis det er anden gang i løbet af en måned den har ødelagt et rør, så tjek om de små clips der skal holde rørene i ro sidder på deres plads. Hvis ikke de er der, så kan rørene vibrere og så går der ikke længe inden de revner.

Hilsen

Jens
Index
69645: sv: sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 21:36:34) (svar på 69643)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.167.180)
Små klips? Hvor skal de sidde? Jeg har haft landrover i 6 uger, det hele er stadig ret nyt for mig, så i må lige bære lidt over med mig.
Index
69657: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 23:29:29) (svar på 69645)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej igen.

De små clips er afstandsstykker som sidder imellem dyserørene (der er mange typer), som forhindrer at rørene kan ryste/give sig og derved revne :-) Jeg har selv haft samme fejl på min 2.5TD fra ´87 (samme dyserørsføring), og det skyldtes - til dels - manglende clips.

Motorgangen var der efter, og trækkraft var der intet af. Så mon ikke fejlen ligger i røret?

Hilsen Jens
Index
69646: sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 21:42:21) (svar på 69642)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Under alle omstændigheder er det en ommer fra værkstedets side hvis det er under 1000km siden de har repareret fejlen sidst...

Jeg går ud fra at det rør du snakker om er et føderør fra pumpen og til din dyse - Men uanset hvilken type diesel anlæg du snakker om er tæthed det vigtigste for en dieselbil mht. brændstof.

Jeg ved ikke lige hvilket dieselanlæg du har på denne bil men;

Hvis det er et dyse rør der er utæt, er det klart at din motor går dårligt - du skal tænke på, at det er trykket i røret som skal skabe nok tryk til at din dyse kan åbne sig, og derved levere brændstof (hvis det er en mekanisk dyse) og som følge af dette vil brændstoffet selvfølgelig ryge ud der hvor det er lettest. Et dyserør der er utæt er IKKE noget der skal forsøges at repareres, det skal skiftes.

Hvis du derimod kører med commonrail system, åbner dine dyser ved tryk og styres elektronisk ved hjælp af styreboksen og en spole for nåleløft (registrering af 3. cylinders dyse - bruges bla. til at kontrollere indsprøjtningstidspunkt) Hvis du har et utæt dyserør her, vil det bevirke at hele din rail for nedsat tryk, og som følge at dette meget ringe forbrænding/blanding.

Det at røret bliver utæt (uanset anlægstype) behøver ikke at have noget med resten af motoren at gøre, men det kan betyde at du enten har:

en dyse der har meget svært ved at åbne, og trykket derfor bygger sig for højt op i røret. (hvis det ikke er commonrail)

Unormal resonans der forplanter sig til dyserørene

defekt tryk/returventil.

generelt slidte dyserør

For højt pumpetryk

Eller en fejl 40 fra dit værksteds side, det er jo lidt svært at komme med en præcis diagnose, når man ikke lige står ved bilen :)

Håber ellers du kan bruge det

Hilsen Jakob - nu med genopbygget hovedgearkasse

Index
69650: sv: sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 22:45:34) (svar på 69646)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.167.180)
Det gjorde mig ikke mindre bekymret, men det må jeg vel tage med mekanikeren i morgen.

Jeg tvivler kraftigt på det er en commonrail taget i betragtning i at motoren er fra 1985, om end den er renoveret i 2004. Men det gav mig i det mindste noget at gå videre med.
Index
69653: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 23:01:57) (svar på 69650)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Det var nu heller ikke for at gøre dig bekymret :) det var nu mere for at give dig lidt indsigt :)

Men, altså hvis du har været nede og få det lavet hos din mekker for mindre end en måned siden, så må regningen stå hos ham - for uanset om det er noget andet der forårsager dette, burde han have været opmærksom på det.

Hvis du har fået et helt nyt rør monteret, ville jeg sige der er tre muligheder;

Enten har du været så uheldig at røret har haft en fabrikationsdefekt, og så skal du jo bare have et nyt

Din mekaniker har gjort noget galt, eller glemt et eller andet - altså hans fejl

Du har fået et helt nyt rør, men det er noget andet der forårsager det, og den årsag skal selvfølgeligt findes, men din mekaniker bør stadigt lave røret på egen regning - og derefter kan du tage snakken med ham om der var noget andet som skulle ligge til grund for fejlen.
Index
69656: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 23:28:14) (svar på 69653)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.16)
De klemmer som Jens rigtigt beskriver, er et lille stykke plade med et gummiindlæg der gør at dysserrørene ikke vibrerer og derved vibrerer sig selv i stykker, nye rør på meget kort tid.
Det forbinder rørene 2 og 2 og 1 x 4.
Det koster en bondegård i forhold til hvad det er og de mindste er de dyreste, men man kan altså, som det lige er bevist, ikke køre uden, det er særdeles træls og meget dyrt i dysserrør.
Hvis det er en Land Rover mekanikker eller en der har indsigt i dieselmotorer ved han at der skal sidde disse afvibreringsbeslag på dysserørene, så det er en ommer fra mekkeren.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
69658: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (17-09-2008 23:37:05) (svar på 69656)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Kenneth.

Så er det da godt at Ketner-manden gav mig en hel håndfuld med da jeg fik ordnet mit rør. Det er jo så godt som at have penge i banken ;-)

Hilsen Jens
Index
69659: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (18-09-2008 00:42:33) (svar på 69658)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
på min rrc har jeg skiftet til brændstof slanger i stedet for rør, de ryster ikke i stykker og holder efter mie erfaring lige så længe.
og tror osse sagten det kan overføres til en disel hakker efter som der osse er rimelig tryk på pumpen i sådan lille vogn, men der er selvfølglig ikke særlig originalt.
hilsen gert
Index
69660: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (18-09-2008 07:26:25) (svar på 69659)
Jakob Arthur Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.53.66)
hej gert - hmmmm... skifte dyserør ud med slanger????!


nu ved jeg ikke lige hvor mange bar din benzinpumpe laver, men jeg er ret sikker på det ikke er 110 til 150 bar som der typisk ligger i sådan et dyserør :) og det er jo endda for ældre diesel anlæg - tænk på, når vi snakker bare lidt nyere anlæg, så bevæger vi os op i nærheden af alt lige fra 150 til 1200 bar :$ (afhængig af bil selvfølgelig)

så det ville jeg ikke gøre... men jo, når vi snakker benzinanlæg, så er det slet ikke så tosset at skifte til slanger i stedet for rør, der ville jeg også sige alt det er klart det bedste alternativ hvis man kan få slangerne monteret således at de ikke kan blive gnavet eller revet over.
Index
69667: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (18-09-2008 11:11:13) (svar på 69660)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Så er jeg tilbage på kontoret efter at have haltet rundt til en lille håndfuld værksteder. Der hvor jeg havde den sidst kiggede han på det og sagde:

"Det kan jeg ikke lave, kobberrør på en dieselbil kan ikke holde og jeg har ikke værktøjet til at lave det i stål".

Se, det kunne han jo godt have fortalt mig sidst jeg havde bilen på hans værksted. Jeg køre så vidre et par andre steder hvor det eller måtte formodes at du kunne hjælpe, men nej. Det er de færeste der er villige til at forsøge at håndtere en ældre landy.

Jeg ender så på det værksted hvor vi i region østsjælland havde værkstedsdag i sidste weekend. Jeg vidste at mekanikeren selv er landrover mand så jeg tænkte at det er enten her jeg får hjælp eller også ringer jeg til landrover centeret i kallundborg og få bilen hentet. Heldigvist blev det ikke nødvendigt.

At problemet viste sig at være kobberrør der naturligvist ikke kan holde har et eller andet sted beroliget mig en del. For så er det nok ikke noget inde i motoren der er årsagen til misseren.

Jeg har fået bestilt nye stålrør til de 2 cylindre der havde kobberrør (og i øvrigt heller ikke nogle klips til at holde dem) sammen med nye klips. Når det er skiftet så håber jeg heller ikke at det bliver nødvendigt at skifte den del igen lige foreløbigt.

I skal have tak for jeres svar, det har gjort mig lidt klogere på hvordan tingene hænger sammen.

/Jacob
Index
69668: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (18-09-2008 11:26:47) (svar på 69660)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.146)
sorry havde læst det som om det var hans brandstof slange det var flekket...
min fejl
Index
69685: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (18-09-2008 20:43:12) (svar på 69668)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Ifølge reservedelskataloget er der to modeller clips med numrene:

ETC4156 (3 riller til der hvor rørerne kører 2&2)
ETC4308 (4 riller til der hvor rørene kører sammen lodret)

Der er bare ikke banko når jeg taster de numre ind hos Paddock & Rimmer.

Index
69718: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (20-09-2008 19:11:51) (svar på 69685)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.167.180)
Ingen problemer, mekanikeren var kvik nok til også at bestille klips. Så alting sidder nu som det bør... Håber jeg, for jeg er stadig ikke helt med på hvordan alting skal være. Men det væsentligst er at jeg er blevet klogere.
Index
69782: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (22-09-2008 15:13:05) (svar på 69718)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.77.56)
Hej Jakob,

Hvor bestilte du de stålrør? Har nemlig selv kobberrør og har fået at vide at de skal speciel fremstilles i stål..

Med venlig hilsen Rasmus
Index
69786: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (22-09-2008 15:34:01) (svar på 69782)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Da jeg havde problemer med mine brændstofrør, nye hos den nlokale traktor mand, de lavede dem så de passede i længde og med omløber og det hele til en aldeles rimelig pris.
så prøv det.
mvh jens eggertsen i Lightweight om noget forsinket så snart med 200 tdi.
Index
69789: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt brændstofrør (22-09-2008 17:07:26) (svar på 69782)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Det viste sig så, at de nye rør også er i kobber. Hvilket undrede mig lidt, da det er originale LR rør og de to sidste rør jeg har er i stål.

Hos mig er forvirringen noget nær total, men jeg har fået klips på og det håber jeg på gør forskellen. Jeg har selv opgivet af finde et sted der kan lave rør i stål. Men så længe systemet er tæt og holder sig sådan, er jeg som sådan ligeglad med om de så var lavet af gaffatape. Men efter hvad jeg er blevet fortalt så ville jeg helt sikkert sove bedre om natte hvis jeg havde dysserør i stål til samtlige cylindre.