tilbage

Land Rover Forum  

Index
70154: Dæktryk (01-10-2008 19:49:43)
Steffen Schnedler Sørensen #8238, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.6.230)
Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en Defender 90' og køre på Bridgestone DUELER M/T LT285/75R16

Har i løbet af de sidste par dage fået problemer med at
holde dæktryk i de bagerste hjul.

Er der nogen der har erfaringer med det der rerationsskum man kan "sprøjte" ind i dækket? Kan det bruget til noget, eller er der ikke andet for end at køre til at dækcenter.

Håber der er en venlig sjæl eller to der kan hjælpe

Steffen
#8238
Index
70155: sv: Dæktryk (01-10-2008 20:05:07) (svar på 70154)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.43.73)
Det der skum halløj, er jeg af min lokale dækmand blevet advaret mod at bruge da det kan få dækket til at rådne indefra, hvilket er ret træls hvis du stadig har masser af mønster. Sidt jeg havde bøvl med luften fik jeg skidtet lappet for 180 kr hos Cc Dækservice, slåenvej 28 i Fredericia ved Taulov, kan se du også er fra mjyl så det var da en mulighed.
Index
70161: sv: Dæktryk (01-10-2008 21:40:06) (svar på 70154)
Søren Knudsen #5444, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.168.159)
Skum - nej tak.
Hvis du kører i terræn med lavt dæktryk (1 til 1,5 bar) vil du hele tiden have et dæk (eller 2) der taber lidt luft. Jeg klarer problemet ved at ilægge slanger. Her skal det nævnes, at jeg altid køber den ekstra kraftige type slange. Dobbelt pris - men også dobbelt så godt.
Her vil der nok være nogen, der mener at slanger ikke hører til i et slangeløs dæk, men sådan er der jo så meget.

Søren Knudsen
Der taber luft fra højre fordæk.
Index
70172: sv: Dæktryk (02-10-2008 07:15:10) (svar på 70154)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hvis du har været ude og "lege", så kan der sidde skidt mellem dæk og fælg. Så det er såmænd ikke sikkert du er punkteret, men blot skal have dækket af og på igen.

Jimmi
Index
70173: sv: Dæktryk (02-10-2008 08:36:53) (svar på 70154)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Jeg er ikke tilhænger af skum! Hvis du ikke selv kan finde det, så gå til dækmanden. Jeg havde to alufælge på Disc´en som sivede, og han gav det noget rødt snask i stil med flydende pakning som han smurte i kanten efter at have rengjort kanten, og så holdt hjulet tæt indtil det var slidt op. Det kan selvfølgelig også være punkteret, men min dækmand har et stort vandkar, så han kan finde hullerne (Arne / Vulcano i Skanderborg)
Index
70174: sv: Dæktryk (02-10-2008 08:53:37) (svar på 70154)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Skum er såmænd brugbart nok.
Du skal bare vide hvad det er du roder rundt med.

En type skum sætter en max hastighed på 80 km, efter lapning. Altså hjulet er mest at opfatte som et nødhjul, og en rigtig lapning skal gennemføres senere.

En anden type skum, som jeg har brugt på min personbil omtaler ikke denne hastighedsbegrænsning.

I et enkelt tilfælde hjalp skummet ikke, dækket blev ved at være utæt. Så jeg kørte til min dækmand, der bandede mig langt væk. Det er svært at få lim (og lap) til at holde, når der først har været skum i dækket.

Så han anbefalede et helt nyt dæk, og det var meget godt, for skaden sad i karkassen, på siden af dækket, og der duer hverken skum eller almindelig lapning.

Så det var en anelse trafikfarligt at køre med.

At et moderne dæk ligefrem rådner, det har jeg aldrig hørt fra en dækspecialist???

Min Konklusion:
skum er godt nok, til landevejen.
Noget af det er dog kun til en nødløsning, frem til nærmete dækcenter. Og det står på bøtten.

I terræn, med lavt dæktryk osv ... vil jeg dog nok foretrække et dæk med en lappet slange i.

Jeg kører Serie2a fra 1969

Med LandRover Hilsen
Jens Borchert Pedersen
Index
70178: sv: sv: Dæktryk (02-10-2008 09:47:07) (svar på 70174)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.215.107)
Hvis I selv har arbejdet med dæk, er I ikke i tvivl om, hvad der sker i dæk.

Slangeløse dæk, bliver ofte utætte mellem fælg og dæk pga rust på fælgkanten.
Rusten eller aluminiumstæringerne er porøse og med tiden begynder luften at sive ganske stille ud. Da det drejer sig om ganske fine porøsiteter vil "mekaniker på dåse" kunne hjælpe her. Har selv brugt det flere gange, når jeg ikke har gidet lægge en slange i.

Et søm eller skrue man har kørt op, vil normalt fortsætte med at gnave og da hjælper dåsen ikke, men kan hjælpe en for en kort periode, måske tilstrækkelig til at bjærge sig frem til bedre hjælp. Har selv prøvet.

Den med at det skulle være så inderligt forfærdeligt at arbejde med et dæk, der har fået en nødreparation med en dåse, kan jeg ikke følge. Det har jeg selv gjort flere gange og har undret mig over de mange vandrehistorier om påståede skrækscenarier. Tror kunden på det, er han motiveret for en højere pris!! :-)

Ligeledes undrer beretningen om en lap på indersiden af dækket mig en del. De få hundrede nye slangeløse dæk jeg i min tid har arbejdet med, er fra naturens side ret fedtede indvendig med en meget ru overflade. Det er ikke en overflade, hvor en lap vil kunne finde fæste.

Det jeg har set af lappegrej til slangeløse dæk, består af en tykkere eller tyndere gummitråd afhængig at punkteringens størrelse, godt nok med en laplignende flade i enden. Denne indretning, som minder om en lang tegnestift, trækker man gennem hullet med en kraftig synål, helt frem til at hovedet/lappem lægger sig som stop.
Gummisnoren skal være med til at forhindre vand i at trænge ind i dækkets ædlere dele.

Dvs man kan bruge "mekaniker på dåse" til meget små utætheder, i kortere eller længere tid.
Til store huller er det aldeles værdiløst, og ved alvorlige beskadigelser af dækket, er det, i hvert fald på hurtige vogne, nok en overvejelse værd, at smide dækket ud, specielt i dag, hvor dæk er blevet forholdsvis billige.

Ved større beskadigelser, er det bærende materiale svækket og på sigt trænger der vand ind i dækket, som angriber stållagene med svækkelse, udbuling og sprængning til følge.

Sluttelig vil jeg videregive mine erfaringer med at montere slangeløse dæk på fælge, som ikke er beregnede til slangeløs montering.
Når en sådan montering bliver udsat for tryktab, går det pludselig meget stærkt og dækket slipper lynhurtigt. Min RRC stod ude på gårdspladsen her den anden dag, hvor fruen skulle lidt omgående af sted, med halvfladt bagdæk. Bare det at prøve at bakke vognen over mod værkstedet, for at pumpe luft i, betød, at dækket smøgede sig næsten omgående af.

Det var en alufælg jeg havde fået glasblæst og malet, men ikke fået malet grundigt nok indvendigt, idet tæringen var startet igen, med utæthed mellem dæk og fælg til følge.

mvh
Knud, der har set lyset og bruger slange, også i dæk beregnet til slangeløs montering, når fælgene ikke er beregnede til det.
Index
70180: sv: sv: sv: Dæktryk (02-10-2008 11:04:44) (svar på 70178)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Knud
Det var ellers et godt og brugbart indlæg du her fik skrevet.

Hilsen jens
Der lige fik lært lidt nyt.
Index
70186: sv: sv: sv: sv: Dæktryk (02-10-2008 12:52:05) (svar på 70180)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.215.107)
Tak, men det kan jo godt være, at andre har andre erfaringer eller ved bedre! :-)
mvh
Knud
Index
70185: sv: sv: sv: Dæktryk (02-10-2008 12:50:44) (svar på 70178)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.34.40.30)
Hej alle.

Har selv et svagt sivende venstre forhjul, som får lidt støtte fra en cykelpumpe (lyder åndsvagt, men der er jo mindre tryk i et bildæk end i et cykel-ditto). Så at få en gennemgang af hjulets velsignelser, som de er beskrevet i denne tråd, med specielt Knuds suplime afslutning, er noget der kan lægges under den mentale hovedpude for senere brug. Det er f.... et godt forum, det her.

Hilsen Kim og den rø og rå 88
Index
70257: sv: Dæktryk (03-10-2008 19:14:24) (svar på 70154)
Steffen Schnedler Sørensen #8238, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.6.230)
Mange tak for de mange gode input. Har pumpet dækket op igen, og der her ikke siden været problemer.

Jeg tror dog nok, at jeg efter denne opdatering, hælder mest til at få slanger i.

Endnu engang mange tak:-)

-Steffen
#8238
Index
70271: sv: sv: Dæktryk (03-10-2008 23:40:27) (svar på 70257)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Der er lige en ting jeg bliver nødt til her... og jeg er godt klar over jg nok skal få på puklen for det...

Skum kan mange have en mening om, jeg har alt for tit set dæk der er som tidligere beskrevet "rådnet" op invendigt.

det er så hvad det er - men jeg kan ved guds søde grød ikke begribe at folk vil sætte liv og lemmer på spil ved at montere slanger i slangeløse dæk!"#!"#¤!!")???

Har i nogensinde set hvad der sker med et sådant dæk hvis slangen bliver lidt mere end bare utæt? Det er ihvertfald ikke kønt, og det er resultatet for bil og fører absolut heller ikke hvis de slipper fra det med livet i behold.

Nu ved jeg godt at det ikke ligefrem er racebiler vi kører i, men der må da være en grænse for gør det selv opfindsomheden, der er jo en grund til at det står foreskrevet at der ikke må monteres slanger i slangeløse dæk.

Desuden skal man tænke på at det slangeløse dæk kan, med sine indvendige riller springe slangen med efterfølgende kollaps til følge (regn selv ud hvad der så sker) og det at lappe en slangeløst dæk er altså childs play - af med dækket, fjern årsag til utæthed, rens indersiden godt af, smør vulkaniseringslim på, i med lappen.

Hvis fælgene er til dæk med slanger, så køb dog dem, og hvis de ikke kan fås, så brug slangeløse "uden slanger" og hvis de siver noget, så rens kanten af og giv dem noget tætningsmiddel, det er da bedre end at gamble med sit og andres liv.

ja jeg beklager, men det var nødt til at komme ud.