tilbage

Land Rover Forum  

Index
70903: H seler (19-10-2008 18:46:35)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej.


Simpelt spørgsmål.

Kan man få synet H seler i sin 90" 300 tdi ??

eller er det kun 3 punkt selen der er godkendt.


Mvh


Stephan
Index
70910: sv: H seler (19-10-2008 19:41:15) (svar på 70903)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.153.114)
Den er godkendt med 3 punkt, så de skal være der til syn. At du så har supplerende seler, såsom H seler, SAMTIDIG med de originale, det er i orden. Men du SKAL have 3 punkts selerne i, til syn.
Index
70912: sv: H seler (19-10-2008 19:51:49) (svar på 70903)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.4)
h-sele eller firpunktssele findes ikke omtalt i detailforskrifterne.

Men læse dette link:
http://www.fstyr.dk/sw75332.asp

Her omtales - kort fortalt - at selen skal have en E-mærkning og være solidt fastgjort....

Jeg forslår, at du kører ned til synshallen og tager en snak med dem. Efterfølgende kan du give os et referat....

Jeg sender lige selv en forespørgsel til F-Styrelsens tekniske afdeling...
Index
70915: sv: sv: H seler (19-10-2008 19:58:57) (svar på 70912)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Æv.. Der står at sikkerhedsseler skal være 3 punktsseler og godkendte..

Jeg prøver at tale med synshallen.

Mvh


Stephan
Index
70949: sv: sv: sv: H seler (20-10-2008 11:50:56) (svar på 70915)
Karsten Bakmand #3141, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.21.10)
Hej Stephan

I vores bil har begge dele. H-selen er nummer 1 i terræn, men på landevejen er den almindelige sele at foretrække, da der er mere bevægelsesfrihed.

Vi piller hverken den ene eller anden slags ud, inden vi kører til syn. Bilen synes med begge seletyper i.


Hilsen Fru Bakmand
Index
70923: sv: sv: H seler (19-10-2008 20:43:00) (svar på 70912)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Da vores køretøjer er typegodkendt med 3 punkts seler, er det en konstruktiv ændring af bilen og dens sikkerheds udstyr. Derfor vil det kræve en del papir arbejde at undlade 3 punkts seler, idet man skal have lavet en ny typegodkendelse, med alt hvad det indeholder....
Index
70952: sv: sv: sv: H seler (20-10-2008 12:47:12) (svar på 70923)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
-Og jeg tror ikke at Land Rover Danmark vil bryde sig om at være med til at ændre på nogen sikkerhedsanordninger i bilerne.
Hvis man spørger dem om noget som helst der ikke er lavet på Land Rover fabrikkerne, så er en klar forringelse af bilen....

MVH Jakob E S
Index
70953: sv: sv: sv: sv: H seler (20-10-2008 13:15:26) (svar på 70952)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Det er vel ikke et spørgsmål om hvad Land Rover Danmark vil/kan/gider i dette spørgsmål.

Mig bekendt har myndighederne et krav til, at det skal være en godkendt 3 punktssele der sidder i biler, der er godkendt til kørsel på vej.

Og mig bekendt har det noget at gøre med, at hvis man nu skulle komme ud for en ulykke så skal redningsfolk ikke sætte sig ind i alverdens lukkemekanismer på forskellige seler. Derfor ser låsetøj med videre ens ud. Uanset om det er en prisbillig kineser bil eller en Bentley......

Eddie
Index
71001: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (21-10-2008 17:08:09) (svar på 70953)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.115)
Så er der kommet et konkret svar på, om H-sele må anbringes i setdet for tre-punkts-sele:

Hej Paul

Færdselsstyrelsen har modtaget din henvendelse vedrørende sikkerhedsseler.

Du ønsker at vide om en H-sele kan erstatte bilens originalt monterede sikkerhedssele.
Iflg. Detailforskrifter for Køretøjer, afsnit 10, punkt 10.02.021, gælder at:

(1) Personbil M1 skal, på alle siddepladser på fremad- og bagudvendende sæder
med undtagelse af klapsæder1), være forsynet med sikkerhedsseler således:

a) på fremadvendende sæde: Trepunktsele med dobbeltvirkende inertiretractor
(er mærket »Ar4m«, hvor »m« angiver, at retractoren er dobbeltvirkende).

b) på bagudvendende sæde: Hoftesele eventuelt med automatisk retractor
eller dobbeltvirkende inertiretractor (er mærket »B« eller »Br3« eller
»Br4m«), eller trepunktssele med dobbeltvirkende inertiretractor.

(2) Personbil M1 skal ved alle siddepladser på fremad- og bagudvendende sæder,
med undtagelse af klapsæder2), være forsynet med seleforankringer, der opfylder
de konstruktive bestemmelser i

a) ECE-regulativ 14-04 eller

b) Rådets direktiv 76/115/EØF, som ændret ved direktiv 96/38/EF.

Originalmonteret seleforankring kan dog være udført i overensstemmelse med
amerikansk standard FMVSS 210.



10.02.024 Varebil N1

(1) For varebil N1 gælder bestemmelser for fremadvendende siddepladser i personbil
M1.

Dog er hoftesele tilstrækkeligt på
a) midterste forsædeplads(er), hvis passagerens hoved ikke kan komme i kontakt
med forruden som nærmere defineret i bilag II til Rådets direktiv
74/60/EØF,

b) midterste bagsædeplads(er).
1) Bestemmelsen i pkt. 10.02.023 (3) træder i kraft 20. oktober 2007
Detailforskrifter for Køretøjer 2007 157
Dobbeltvirkende inertiretractor kan være inertiretractor med forhøjet reaktionstærskel
(er mærket »Ar4Nm«, hvor, »N« angiver, at retractoren er med forhøjet
reaktionstærskel og »m« angiver, at retractoren er dobbeltvirkende).



Af ovenstående fremgår det klart, at en H-sele ikke kan erstatte en trepunktssele/hoftesele. Det er derimod tilladt at benytte en H-sele sammen med bilens originalmonterede sele.


Med venlig hilsen

Jesper Jukic, Ingeniør

Færdselsstyrelsen, Bilteknisk Afd.
Road Safety and Transport Agency


Index
71014: sv: sv: sv: sv: H seler (21-10-2008 21:05:56) (svar på 70952)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jakob

Det er ganske enkelt - alle ændringer der har sikkerhedsmæssig karakter, og alt andet på bilen, er omfattet af det der hedder en EU-"Whole vehicle type approval", og hvis der skal ændres noget kræver det faktisk at denne typegodkendelse ændres, dvs det er EU-godkendelsen der skal ændres.

At hr. Jensen i Danmark ønsker en anden type sikkerhedssele eller hvad som helst andet, ville betyde at Land Rover skulle bruge kræfter og midler til at gennemføre afprøvninger og efterfølgende mod behørig dokumentation ansøge om ændring af godkendelsen.

Den danske importør eller enhver anden kan ikke ændre på EU-typegodkendelsen, det er kun fabrikken der kan det.

Så inden man skyder på den danske importør, synes jeg man skal sætte sig lidt ind i hvordan tingene hænger sammen.

At der så er nogle landes myndigheder der ser mere "blidt" på reglerne, kan vi ikke bruge til noget.

mvh
Ib 0219

Index
71039: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (22-10-2008 17:32:08) (svar på 71014)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Ib.

Kan du så forklare mig hvorfor at denne EU typegokendelse ikke ikke var gældende da jeg fik omregistreret min bil til personbil?
Dengang var det mig, der skulle bevise at en Defender Stationwagon, lever op til kravet som personbil i Danmark. Det er jo hul i hovedet, når bilen oprindeligt, da den kørte ud af fabrikken i England, var en personbil, som så når den rammer dansk jord er bygget om til varebil.
Jeg sætter så i øvrigt (som jeg også tidligere har skrevet her på forum) meget stor pris på den hjælp jeg fik af Land Rover Danmark, i forbindelse med udstedelse af en Dataerklæring. Men kan vi ikke blive enige om, at det ville gøre vores allesammens liv lettere, hvis EU typegodkendelsen galdt i hele EU?

MVH Jakob Edelvold Scheibye
Index
71047: sv: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (22-10-2008 19:32:29) (svar på 71039)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.153.252)
Hvor gammel er din bil, Jakob?

Uden at være sikker, mener jeg, der er noget med, at EU-typegodkendelser først findes som begreb eller med gyldighed i DK fra omkring 1997-1998. Men lad endelig lige Ib kommentere herpå...

Da jeg for snart to år siden importerede min 1998 personbils-Defender fra Tyskland, fandtes der angiveligt ingen dansk typegodkendelse for denne model. Men bilen har en EU-typegodkendelse, som der var henvist til på den tyske registreringsattest, og på baggrund heraf gik alt glat igennem.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
6+20=9

Index
71050: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (22-10-2008 19:55:56) (svar på 71047)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Er der egentligt forskel på højre og venstre sele?

Jeg kan nemlig kun finde en type hos paddocks.


Mvh


Stephan
Index
71053: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (22-10-2008 20:50:58) (svar på 71050)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.148)
Nej !
Index
71080: sv: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (23-10-2008 10:05:18) (svar på 71039)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Det du skriver er ikke kommentar til det udsagn du startede med, og som jeg tillod mig at kommentere?

Som Søren skriver har det noget med årgang at gøre. En Dataerklæring udstedt af en importør er baseret på den EU-godkendelse der foreligger fra fabrikkens side. Hele proceduren omkring EU-godkendelser kontra danske standardtypegodkendelser er ændret betydeligt indenfor de seneste år.

Hvis man selv importerer en bil fra udlandet har man den oprindelige registreringsattest fra det pågældende land som kan benyttes som dokumentation, er der tale om ældre biler kan man blive bedt om at fremskaffe dokumentation på at bilen overholder "Detailforeskrifter for køretøjer" som var gældende på det tidspunkt bilen blev registreret første gang. Kommer bilen fra et land udenfor EU, kan kravene til dokumentation være noget skrappere, og man kan risikere at bilen ikke kan godkendes, da den ikke opfylder kravene til f.eks forurening.

EU-typegodkendelsen er det der ligger til grund for de danske standardtypegodkendelser, men - ja - det ville da være lettere hvis man bare kunne benytte EU-godkendelsen. Det skal dog retfærdigvis tilføjes at det er blevet utroligt meget lettere at søge og opnå dansk godkendelse, når der foreligger en EU-godkendelse. Så myndighederne har flyttet sig betydeligt i forhold til hvordan det så ud for ikke så mange år siden.

Det er bare ikke blevet lettere at få godkendelse på "hr. Jensen" løsninger, da de for at være fuldt lovlige skal hele godkendelsesmøllen igennem.

Hvis den stedlige importør udsteder en godkendelseserklæring på f.eks fastgørelsespunkterne for en H-sele, pådrager importøren sig et produktansvar, hvilket betyder at de i sidste ende kan blive gjort erstatningspligtige, hvis der sker et uheld med personskade. Derfor vil hverken en importør eller en fabrik godkende ændringer de ikke selv står inde for, har gennemprøvet og opnået godkendelse på.

mvh
Ib 0219
Index
71084: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (23-10-2008 11:02:21) (svar på 71080)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Ib.

Du har ret i at jeg drejer lidt væk fra det oprindelige emne, men nu kom vi jo ind på EU-godkendelser kontra danske typegodkendelser.

Som kommentar til seleproblemet i forbindelse med min ombygning, så vil jeg også nævne, at da min bil var en varebil før, og dermed ikke havde seler bagi, så skulle jeg også oplyse til Steen hos Land Rover Danmark, der lavede dataerklæringen, hvilke reservedelsnumre mine nye seler havde og hvilke selebefæstigelser jeg havde brugt.
Det er jo klart at han skal bruge de oplysninger, for at han men ro i sindet, kan sige at min bil lever op til reglerne.
Jeg er bange for at du af og til har det indtryk at jeg prøver at slippe udenom reglerne, for at kunne lave en "Hr. Jensen, Danmark-løsning", men jeg forsøger blot at finde ud af hvordan reglerne er, så jeg leve op til dem. Det er jo sådan at uvidenhed om reglerne, ikke fratager en for at skulle overholde dem.
Vi to talte sammen om mit omregistreringsprojekt, før vi gik igang, og du sagde dengang at det ville blive meget svært at få godkendt. Men det lykkedes og jeg har ikke brudt nogen regler. Det vil jeg gerne skrive under på.

Det kan jo ikke passe, at min bil ville have været godkendt, hvis jeg først registrerede den i Tyskland, for derefter at importere den til Danmark og få den godkendt ud fra den tyske registreringsattest. Det var en løsning jeg seriøst overvejede. Så kan man spørge sig selv, om det er at bryde eller at udnytte reglerne?

MVH Jakob Edelvold
Index
71092: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (23-10-2008 12:33:25) (svar på 71084)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Det var nu mere den noget negative udmelding om importørens vilje/evne til at "godkende" andet end det der er godkendt fra fabrikkens side. Har i de andre indlæg givet dig forklaring på hvorfor.

Problematikken omkring danske kontra EU-godkendelser kan man ikke andet end forholde sig til, og håbe på at det en dag bliver endnu lettere end det er i dag.

Er bare engang imellem forundret over at der er medlemmer der laver ændringer, der kan udgøre en forhøjet risiko for dem selv og deres medtrafikanter, og hvor der ikke foreligger nogen form for godkendelse. Og dette er ikke møntet på dig.

mvh
Ib 0219
Index
71097: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: H seler (23-10-2008 16:14:47) (svar på 71092)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Ib.

Du og dine kolleger må undskylde, at jeg sådan har fået det til at lyde som om i ikke vil hjælpe med at bryde loven. I er jo simpelthen ikke i stand til at hjælpe, da det jo som sagt ville være brud på reglerne.
Jeg synes der imod, at det var rart at få hjælp af Land Rover Danmark, efter jeg havde lavet benarbejdet selv.

MVH Jakob E S