tilbage

Land Rover Forum  

Index
70862: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (17-10-2008 23:04:50)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
Hej landrover venner.
Har lige et spørgsmål til jer.
Når jeg kører ned af en bakke eller bare i det hele taget motorbremser i min 90" begynder den at ryge blåt, hvorfor gør den det. er godt klar over at det har noget med olie at gøre, men hvordan kan det lade sig gøre?

Påforhånd tak for hjælpen.
Index
70867: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (18-10-2008 00:52:03) (svar på 70862)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
da jeg først fik min TD'er overfyldte jeg den med olie fordi jeg ikke var opmærksom hvilken vinkel min målepind kom i med og hvis den er drejet forkert kan den ikke kom i bund og så tror man den mangler olie og fylder lidt mere på (1,5L) så står man et par dage senere til grønt bevis og har stolt stillet bil til forevisningen og her kan instruktøren så fortælle at man kører med ALT FOR MEGET olie på. dette kan både give lyder og røg man ikke ønsker fra sin bil.

mvh Bjørn
Index
70870: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (18-10-2008 08:31:25) (svar på 70867)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
tak for svaret Bjørn. sådan kan det jo gå hehe, men er sikker på at det ikke er derfor at min ryger, tænkte på om det muligvis kunne være olietyvene?
Index
70878: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (18-10-2008 09:49:26) (svar på 70870)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej Peter
Jeg tror desværre at det er mere end olietyvene der er slidt på din motor, når man kører ned af bakke eller motorbremser for man et stort undertryk i motoren og din motor vil suge olie alle steder fra hvor det er muligt og ved efterfølgende gasgivning vil den ryge fælt. Få udført en cylinderlækage måling så ved du hvor din motor er slidt, den er mere nøjagtig frem for en kompressions måling, da du på lækage målingen kan se utætheder på cylinder og stempler, ind og udstødningsventiler og toppakning. Alternativt kan du få udført en "Gollertest"
Mvh. MS
Index
70880: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (18-10-2008 12:18:38) (svar på 70878)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
tak for svaret. Det må jeg få gjort. så er det måske værre end jeg lige havde regnet med.
ham jeg købte bilen af, sagde ellers at motoren var blevet renoveret da han købte den og det er vist kun 60000 km siden så vidt jeg forstod.
den bruger ellers ikk olie, og så kører den på 5/30 olie.

MVH peter

Index
70881: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (18-10-2008 12:39:25) (svar på 70880)
Søren Knudsen #5444, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.168.159)
Hej Peter

5-30 olie !!
Jeg ville ikke gå længere end til 10-40 olie, når vi snakker en 2,5td.
Prøv at søg her på siderne ang. olie til din motor.

Søren Knudsen
Der selv har 90" 2,5td fra 1988.
Index
70882: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (18-10-2008 12:43:01) (svar på 70881)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
jeg syntes også selv at det lød helt vildt, men det var det den tidligere ejer og ejeren før kørte på.
mvh peter
Index
70884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (18-10-2008 13:13:50) (svar på 70881)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.181)
5-30 er helt hen i vejret,
iflg. datalisten anbefales der fra 10-40 , 15-40, 20-40, 15-50 og 20-50, hvoraf 15-50 nok er den mest dækkende

Din maskine kan være slidt, men prøv først at skifte olie til een af de ovennævnte, helst samme mærke, som du bruger nu.
Det kan ikke reparere motoren, men forhindrer dog, at olien bliver for tynd.

Du oplyser, at motoren har kørt 60.000 siden påstået h-rep. Så er det fatisk tid til igen at få det lavet eller at se sig om efter en anden maskine.
Index
70886: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (18-10-2008 16:06:11) (svar på 70884)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
hmm, ja det må jeg lige kigge på. vil ihervtald skifte min olie med det samme. tak for hjælpen.

Mvh peter
Index
70900: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (19-10-2008 14:27:05) (svar på 70886)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har en motor af samme type som kører og trækker fint nok uden nævneværdig røg bortset fra at den ryger kraftigt blåt ved motorbremsning ned af bjergveje og den slags. Den puster også irriterende meget olie over i lutfilteret.

Jeg har hevet toppen og bunden af og konstateret at olietyvene nærmest er nye og motoren ser nydelig ud indvendigt, der er bare en revne på tværs af stempel nummer 3 talt forfra, foruden at toppakningen var krakeleret et par steder.

Så jeg honer og monterer nyt stempel+ringe såsnart delene ankommer.

Jeg kører den på 10-40 mineralolie med skift af olie og filter hver 7500 km
Index
70905: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (19-10-2008 19:04:31) (svar på 70900)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
tak for rådet. det må så blive mit næste projekt.
Index
70928: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (19-10-2008 21:50:22) (svar på 70905)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
jeg har lige været operationen med skift af stempel ringe igennem (to gange) og kan derfor råde jer til at måle det "gap" der er ved ringene når de sidder i cylinderen for første gang jeg skiftede var jeg ikke opmærksom på dette og resultatet var at min bil ikke kunne starte ved egen hjælp og den pustede kraftigt fra slangen til luftfilteret.
anden gang bestilte jeg os.40 ringe og sleb dem til så "gap"et blev det anviste 0.3mm resultatet blev at motoren starter bedre end nogensiden nu er pusteriet helt stoppet.

mvh Bjørn
Index
70940: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (20-10-2008 08:15:58) (svar på 70928)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
skal man så bruge noget specielt til at måle det med?
Index
70941: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (20-10-2008 08:20:16) (svar på 70940)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
jeg brugte søgeblade der kan købes ved div. forhandlere til ca. 60 kr.
det var hyggeligt arbejde og tog et par timer men så var det også lækkert.

mvh Bjørn
Index
70942: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (20-10-2008 08:47:17) (svar på 70941)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
det lyder alletiders så må jeg bare se at komme igang. hva kom det egentlig til at koste?
Index
70943: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (20-10-2008 09:40:08) (svar på 70942)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Peter.

Du skal nok regne med ca.3-5.000 for stumperne. Køb nogle ordentlige stempler, og en forstærket toppakning. Vær desuden MEGET OPMÆRKSOM når du sætter stødstængerne til ventilerne på igen, da de let kan stå skævt. Det gjorde de i min motor = STOR REGNING :´(

Mht.olie, så kører jeg på Shell Helix Diesel Plus 1oW-40 på min 2.5TD´er, og den får jeg til tider til en latterlig pris i Bilka. Og det kører bare!

God fornøjelse med projektet!

MVLRH Jens
Index
70944: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (20-10-2008 09:54:38) (svar på 70942)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
mine stempler fejler ikke så meget at jeg ville bruge de fire tusinde på nye så jeg kom af med omkring 2500,- til 3000,- jeg skiftede også en af de tappetguides som Jens jagd skirver om der hvor han skriver at stødstængerne kan stå skævt. de stå nemlig ned i en messing "sko" og hvis de ikke står nede i denne men oppe på dens kant bliver den smadret når du starter og så skal du til at have toppen af igen. men en enkelte tapet guide er ikke så dyr men det er nu sjoveste ikke at skulle skifte den.

hvis du har spørgsmål er du velkommen til at ringe
mvh Bjørn
51807770
Index
70947: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (20-10-2008 10:42:53) (svar på 70944)
Peter Høj #8263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.196.90)
alletiders, det er rart at der er nogen man kan snakke med, når hvis man er i tvivl.
mvh peter
Index
70948: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blå røg. 90" 2,5td årg 85. (20-10-2008 10:56:58) (svar på 70947)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
det er forresten alletiders undskyldning for at tage ud og købe nyt værktøj for chancen for succes er meget større hvis du har en stempelringstang(200,-) og en stempelringskappe(109,-) eller kan du let komme til at knække dine nye fine ringe.

priser er fra Meca

mvh Bjørn