tilbage

Land Rover Forum  

Index
71266: Vandtæt V8? (28-10-2008 13:39:48)
Claus Jørgensen #4096, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.17.30)
Hvad er jeres erfaringer med V8 og vand...Jeg ved godt at det ikke er den bedste dykker, men da det nu er den jeg har og jeg er rigtig glad for den. Kan det lade sig gøre....Er der en af jer, som har haft køleren dækket af vand og kørt derfra.( her tænker jeg ikke på 50 m. over lygte højde...har søgt på forum)....

Landrøver hilsen

Claus
Index
71267: sv: Vandtæt V8? (28-10-2008 14:14:54) (svar på 71266)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Claus
En V8'er bliver aldrig god til at køre i vand, førend der kommer Megajolt på, eller hvis ikke man har en EFI, så tændingssystemet fra en 101" det er vændtæt.
Men altså dengang Lars Bisgaard kørte Trophy i hans RR pickup fik den masser af silikone-spray inden den blev dybbet, men det holdte ikke til andet end én vandtur af gangen. Men generalt så hjælper det meget at alt i tændings systemet er i god stand, nye originale tændkabler og en strømfordeler der ikke er revnet gør underværker. Evt. kan man lave overtryk i strømfordeleren og trække vandslange uden på tændkablerne..
Index
71273: sv: Vandtæt V8? (28-10-2008 19:52:11) (svar på 71266)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.160.193)
Hej Claus

Jeg har prøvet at dykke med V8, følg dette link: javascript:linkkopi("http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=58297#58297")

Der er mindst tre problemer:

1: Tændingen. Vand ind mellem tændrør og tændrørshætte, eller mellem tændkabel og strømfordeler, eller mellem tændkabel og tændspole eller ind i strømfordeleren, får alle motoren til at sætte ud.

2: Indsugningen. Vand ind i luftfilteret, gennem karburatorerne og ned i forbrændingskamrene, får toppakningen til at springe eller en plejlstang til at bøje, fordi vand ikke kan trykkes sammen i kompressionstakten.

3: Oliepinden. Vand ind hvor oliepinden stikker op af motorblokken, fortynder motorolien med (snavset?) vand.

Selv har jeg ingen snorkel på, så jeg er glad for at vandet ramte tændingen først, så motoren døde inden der kom vand i cylindrene - og af samme årsag glad for at jeg endnu ikke havde investeret i en vandtæt strømfordeler.

Det er altså ikke u-både vi kører rundt i, men V8 motoren er stadig den fedeste!

John

Index
71278: sv: sv: Vandtæt V8? (28-10-2008 20:45:56) (svar på 71273)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hej,

Jeg kører i en RR V8 uden nogen modifikationer. Første gang jeg brugte den i Høvelte hakkede den lidt i det, efter et par ture i vandhullerne.

Jeg skiftede tændrørskabler og giver dem jævntligt silikonefedt i alle samlinger og hvis terrænet er meget fugtigt, en gang "anti-fugt-spray" på alt det elektriske.
Efter mudderkørsel bliver det hele tørret af og renset for skidt (men så bander man også lidt over at have hele 8 cylindre...)

Herefter har jeg ikke haft problemer med tænding. Heller ikke efter turen på billedet, hvor ALT i motorrummet var dækket af mudder. Bortset fra indsugningen som åbenbart sidder ret intelligent placeret.

Jeg har overvejet en snorkel, da min store skræk er at sprænge blokken. Derfor har jeg heller ikke decideret "dykket" med den (endnu ;-)

Andre tråde beskriver hvordan man kan pakke tændingsanlægget ind i gummi-dimser og bruge silikonefedt - det skulle virke ret godt, selvom den nok aldrig bliver 100% vandtæt.

/anders
Index
71285: sv: sv: sv: Vandtæt V8? (29-10-2008 09:55:16) (svar på 71278)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Det er godt nok et rigtig godt billede det der!

MVH Jakob E S
Index
71279: sv: Vandtæt V8? (28-10-2008 20:52:07) (svar på 71266)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.35.251)
Hej Claus

Der findes en del ting der kan gøres for at øge muligheden for succes.

- Løftet luftindtag(snorkel) og lufttætte slanger og filterkasse.
- Alt el skal være i god stand og rent.
- Når tændrørskabler monteres smøres kanterne af hætterne i begge ender med et lag silikonefedt, således at de slutter tæt til tændrør/strømfordeler.
- Ovennævnte gælder også fra tændspole og til strømfordeler.
- Mellem strømfordelerdæksel og selve huset smøres også siliconefedt.
- Har set reklame for en overtrækshætte til strømfordeleren, der ligner en gummihandske, men med en finger til hvert kabel kan gå igennem. Strip omkring hvert kabel og omkring strømfordeler. (har dog ingen erfaring med dette.)
- Der kan sættes luft til strømfordeleren, så der skaes overtryk i denne.
- Har læst en artikel om en britte, ex. mili. mek. Han havde arbejdet meget med strømfordelere til V8 og ombyggede nogle std. således at der blev skabt naturlig udluftning de korekte steder. Han arbejdede med en ide om at kondens er den største fare i strømfordeleren.

Lidt at arbejde med og der er sikkert meget mere.

God fornøjelse og skriv endelig dine egne erfaringer herinde.

Morten
Index
71287: sv: sv: Vandtæt V8? (29-10-2008 10:41:33) (svar på 71279)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 91.198.168.8)
Niels Andersen fra Sydsjælland har ført luft fra kompressoren til dif-lock til strømfordeleren for at få et overtryk som holder vandet ude. Såvidt jeg ved er dette et system som virker fint.


hilsner

svend
Index
71289: sv: sv: sv: Vandtæt V8? (29-10-2008 11:18:38) (svar på 71287)
Claus Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.237.16)
Tak for alle jeres svar..Kom endelig med flere....Overtryk fra diff.lock lyder smart.....

Landrøverhilsen

CLAUS
Index
71292: sv: Vandtæt V8? (29-10-2008 15:18:46) (svar på 71266)
Karsten Bakmand #3141, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.21.10)
Hvorfor overhovedet kører ud i så meget vand?

Er du ikke glad for din V8'er - og derfor vil slå den ihjel.

V8 og vand, er en rigtig dårlig kombination.

Har de ikke broer og færger der hvor du bor?

Hilsen Fru Bakmand, der bare elsker sin V8'er helt vildt.
Index
71293: sv: sv: Vandtæt V8? (29-10-2008 15:22:15) (svar på 71292)
Claus Jørgensen #4096, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 77.241.140.106)
Jo jeg er helt vild med min V8'er.....Det er netop derfor...Jeg vil nødigt ha at der sker den noget...

Claus
V8, Bare fordi!!!!!!!!!
Index
71296: sv: sv: sv: Vandtæt V8? (29-10-2008 16:23:57) (svar på 71293)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hvis du vil have lækker lyd, så behold din V8.
Hvis du vil køre i vand, så køb en diesle og en snorkel:-)

Jakob E S - Der kører 300TDI med snorkel (Nå det havde du gættet)

PS - måske du skulle købe en RR med TDV8? Den har 70cm vadedybde fra fabrikken. I modsætning til Defenderens 50CM.

Index
71342: sv: sv: sv: Vandtæt V8? (30-10-2008 16:20:40) (svar på 71293)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Claus,

I dette link kan du se hvor langt en silikone gummi fætter over strømfordeleren rækker på en 109 V8

www.andydawe.co.uk/Vids/deep.wmv

Mvh
Michael