tilbage

Land Rover Forum  

71612: Land Rover 110 spær (04-11-2008 19:44:28)
Torben Ipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.119.52)
Jeg har købt en sprit ny 110" med dobbeltkabine som ikke har spær på akslerne.

Jeg har talt med to andre med hhv 110" og 130" af nyere årgang (BMW motor) som begge har spær monteret på for og bagaksel.

Er dette fabriksmonteret, og i så fald hvornår/hvorfor holdt de op med det?

Torben.
71617: sv: Land Rover 110 spær (04-11-2008 20:17:11) (svar på 71612)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.244)
Tekniske specifikationer
Motortype:
4-cyl. 2.4 TDCI commonrail dieselmotor
Borring: 89,9 mm, slaglængde: 94,6 mm
Kompression: 17,5 : 1
· Effekt: 90,0 kW - 122 HK ved 3.500
· Drejningsmoment: 360 Nm ved 2.000 omdr. pr. min

· Serviceintervaller:
1. service: 20.000 km/12 mrd.
2. service: 40.000 km/24 mrd.

· Brændstofforbrug:
90”: 9,7 km/l, 110” og 130”: 9,0 km/l
· Rumindhold i tank:
90”: 60 liter, 110” og 130”: 75 liter

· Præstationer:
0-100 km/t: 15,8
· Topfart: 130 km/t



· Transmission: 6-trins gearkasse reduktionsgearkasse med høj/lav udveksling centerdifferentialespær



· Bremser:
Vakuumforstærket 2 kreds bremseanlæg med
skivebremser for og bag. Håndbremse:
Transmissionsbremse, tromle ved reduktions
gearkassens udgangsaksel. ABS med Elec
tronic Traction Control (ETC) (ABS/ETC er ikke standard)

· Opbygning:
Chassisramme i bokskonstruktion i 2 mm stål
Karosseriplader og paneler i aluminium

· Styretøj:
Snekke/rulle med servo
· Ophæng:
For: Stiv aksel, skruefjedre, dobbeltvirkende
hydrauliske støddæmpere, radiusarme og panhardstang.
Bag: Stiv aksel, progressive skruefjedre,

dobbeltvirkende hydrauliske støddæmpere, radiusarme og A-ramme



· Terrænegenskaber:
Maksimal hældning: 35°
Maksimal stigning: 45°
Vadedybde: 500 mm



· Egenvægt/totalvægt i kg (fra):
90": 1.675/2.400 kg
90" Heavy Duty: 1.705/2.550 kg
110": 1.884/3.050 kg
110" Heavy Duty: 1.800/3.500 kg
130": 2.120/3.500 kg
Tilladt trailervægt uden bremser: 750 kg
Med påløbsbremser: 3.500 kg



Dimensioner:
Længde/højde/bredde:
90”: 3.349-3.894 mm / 1.968-2.021 mm / 1.790-1.992 mm
110”: 4.370-4.639 mm /2.021 mm / 1.790-1.992 mm
130”: 5.170mm / 2.021mm / 2.010mm

· Akselafstand: 90”: 2.360 mm, 110”: 2.794 mm, 130”: 3.225 mm

Der er 3 års eller 100.000 km. (hvad der måtte komme først) fabriksgaranti på alle Land Rover


Hvis jeg sammenholder ovenstående med ældre modeller, så synes det for mig, at transmissionen med centerdiffenrentialspær fortsat er i brug.
Jeg mener ikke, at Defender nogensinde har haft spær på akslerne, medmindre det har været eftermonteret ekstraudstyr af anden herkomst.
71622: sv: Land Rover 110 spær (04-11-2008 20:50:40) (svar på 71612)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.17.54)
Det korte svar er at der aldrig er rullet en Land-Rover med spær i differentialerne af det almindelige produktionsbånd på fabrikkerne. Men der er et kæmpe eftermarked der kan opfylde ethver behov for spær hvor det ønskes.

mlrh
Claus
71623: sv: sv: Land Rover 110 spær (04-11-2008 21:09:12) (svar på 71622)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Claus,

Men det har da været muligt at købe LSD i nogle modeller - Dunsfold har ihvertfald haft nogle af disse fabriksdifferentialer til salg for et halvt års tid siden - det lød ihvertfald som om det var fabriksmonteret, kan det ikke passe ?

Hvordan går det forøvrigt med "den lange top" :) ?

Mvh
Michael
71636: sv: Land Rover 110 spær (04-11-2008 23:08:48) (svar på 71612)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Torben

der har aldrig siddet en BMW motor i Defender

Der har som Claus skriver aldrig været spær på tværs af bilen, dvs spær på forreste og bageste differentiale fabriksmonteret på en Defender - bortset fra de modeller der er udstyret med ABS bremser - de har Electronic Traction Control (ETC) der kan være en hjælp - men det er ikke et mekanisk 100% spær

mvh
Ib 0219
71643: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 00:40:39) (svar på 71636)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Sydafrikanske Defender 90 & 110 kørte da et par årgange rundt med 2.8i BMW M52 motor som standart. Kan det passe at det er 1996-2002 ?

Mv. Ole
71649: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 08:46:07) (svar på 71643)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeps og der er to til salg i england for tiden. Det må betyde at de kan importeres til Danmark også. (fra england altså)
Sådan en vil jeg gerne have.

Jeg har engang fået lavet min bil hos en mekaniker i Sydafrika, der sagde at det var den mest driftsikre motor, der nogensinde har siddet i en Land Rover. Den trækker også supergodt hvis den får nogle omdrejninger, men motorbremsning i terræn er ikke overvældende.

MVH Jakob E S
71658: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 10:53:46) (svar på 71649)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Ole og Jakob

Nu går jeg ud fra at spørgsmålet gik på hvad der var fabriksmonteret og kunne sælges i DK. Ikke hvad en eller anden har lagt i af motor

En model produceret i Sydafrika kan ikke godkendes i DK, da den helt naturligt ikke har en EU-godkendelse, og ikke opfylder de krav der er til forurening. Et velment råd vil være - lad være med at købe sådan en - du risikerer at stå med en bil der ikke kan indreg. uden en voldsom ombygning, og det er ikke engang sikkert at det er tilstrækkeligt til at gå gennem nåleøjet hos synsmyndighederne.

mvh
Ib 0219
71662: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 11:18:47) (svar på 71658)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Undskyld for endnu engang at dreje en tråd væk fra sit emne, og fortsætte ud af en tangent.
Motoren er lagt i af Land Rover i Sydafrika. Det er rigtigt at den ikke har en EU godkendelse, men hvis den er indregistreret i et EU land, så må den jo kunne godkendes.

Jeg tror nu heller ikke jeg køber den, da rattet jo sidder i den forkerte side. Det undrer mig faktisk, at man kan få godkendt en højrestyret bil i Danmark, da det da i høj grad er et sikkerhedsmæssig problem, at man ikke kan se om der der kører nogen på ydersiden af bilen ved overhalinger.

MVH Jakob E S
71671: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 13:26:33) (svar på 71662)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Med det stelnummer (kombinationen af bogstaver og tal) den Sydafrikanske model har vil den ikke kunne gå ind under en EU-godkendelse endsige en dansk standardtypegodkendelse.

At der engang imellem ses "sjove" enkelttilfælde i det store udland, tja det sker jo også engang imellem herhjemme, hvor noget går gennem syn selvom det ikke er godkendt. Ved heller ikke om de omtalte biler er indreg. i England eller fortsat kører på udenlandske plader, men det ved du sikkert. :-)

mvh
Ib 0219
71663: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 11:20:44) (svar på 71649)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Den ene af dem du har set til salg i UK, skulle vel ikke være en hvid LR90 ?.

De først M52 motor havde Nikasil foringer som er et problem hvis der køres på benzin med højt indhold af svovl. Svovl reagerer aggressivt på coatingen, det var var der en del englænder der måtte sande tilbage i 90érne. Nordamerikanske market fik kun leveret M52 med støbejerns blok, N-amer. havde et endnu højer indhold af svovl i benzinen end UK havde. BMW erkendte problemet og skiftede til stål foringer i 98. Dermed fik motoren betegnelsen M52 TU-3.

Har forgæves forsøgt at hitte rede på hvilke type M52 der blev lagt i sydafrikansk Def. ?? - men svovl indholdet i benzinen er vist ret højt i sydafrika, så mon ikke der er taget højde for det, da problemet har været velkendt. ??

Kender BMW ejer som er ovenud lykkelige for deres M52. - en række 6 har alle dage været en god motor !! - V12 måske dobbelt så godt ?? - V8 langt den fedeste lyd ?? - række 4 langt det fornuftigeste, men lidt kedelig. Heldigt at der er til alles smag.

Mv. Ole


71664: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 11:43:00) (svar på 71663)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Ps: Tror bestemt ikke det er umuligt at ind-reg. det omtalte køretøj i DK. det er jo stadigvæk muligt at importer forurenede amerikaner-biler og ind-reg., omend det bestemt ikke er blevet letter med årerne, det er klart at der kræves et betydeligt forarbejde !! og vis den først har været ind-reg. i UK. !!?? har bemærket vores stakkels klub-kollega som kæmper en kamp med sin LR101 FC.


71665: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 11:48:27) (svar på 71664)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Nb: iøvrigt er M52 fabriksmonteret på productionsline i sydafrika, derfor kan der købes org. land rover manual til omtalte motor.
71670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 13:02:53) (svar på 71664)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Derer lige det lille problem at den sandsynligvis ikke har katalysator.

Dem jeg har set er to hvide 110" STW, som står ved NENE Overland. De kan så meget, så muligvis ville de også kunne flytte ratter over i den rigtige side.
En af grundende til at jeg gerne ville have sådan en bil, er at jeg kører for mange korte ture, til at have rigtig god samvittighed over at køre 300tdi.

MVH Jakob E S
Der nu bare kan køre på startren, da jeg lige har fået to 95Ah Varta Gel batterier ind af døren - Så skal I bare se løjer.
71672: sv: Off topic - Defender 300tdi fra '06 (05-11-2008 13:26:51) (svar på 71670)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.227.66)
Ved godt, at det ligger langt fra emnet, men nu fik Jakob lokket mig ind på NENEs hjemmeside, hvor der også er en "fabriksny" 110" STW fra 2006 med 300tdi motor til salg.

Hvordan hænger det sammen? Har Land Rover produceret biler med 300tdi sideløbende med td5'eren - og til hvilke markeder?

Vil sådan en bil kunne indregistreres i DK, eller lever den ikke op til de gældende emisionskrav i 2006?

Mlrh

NH
71673: sv: sv: Off topic - Defender 300tdi fra ´06 (05-11-2008 13:34:59) (svar på 71672)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Niels

Den kan ikke godkendes i DK, du nævner selv hvorfor.

Der blev et stykke tid efter Td5 kom til, produceret biler til det der kaldes "rest of world" (Afrika, mellem- og fjernøsten, samt Sydamerika) med Tdi 300 motoren. Ligeledes er der produceret biler til offentlige myndigheder med Tdi 300 motoren, også indenfor Europa, men de kan ikke godkendes til civilt/privat brug.

mvh
Ib 0219
71674: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 13:39:30) (svar på 71670)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Katalysator er ikke et problem, den tag man fra en Beemer. Ecu er forberedt til lamba sensor regulering. derved også en mindre forurening. Problemet er ikke teknikken, det er juraen, papirende, godkendelsen, myndighederne. Logikingen/fornuften er gået tabt for langt tid siden. DK er ikke et bil-producerende land deraf en lovgivning og maglende kompetence på området. Det kan der ikke umiddelbart ændres på, man må tage sine forbehold, gøre sit forarbejde grundigt hvis man vil noget specielt anderledes mht. automobilkøretøjer i jantelovens hjemland.

The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist sees the opportunity in every difficulty.
Winston Churchill

Mv. Ole
71675: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 13:41:22) (svar på 71664)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Ole

Jeg er ikke enig, selvom intet vel er umuligt (kun et spørgsmål om tid/penge). For ikke så længe siden var der en der prøvede at tage en afrika-model hjem. Resultatet var at den måtte sælges tilbage til Tyskland hvor den var købt, da den ikke kunne indregistreres i DK. Bl.a. fordi der ikke kan udstedes godkendelseserklæring der opfylder EU-krav på bilen.

mvh
Ib 0219
71679: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 14:30:27) (svar på 71675)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Vi er enige om at, hvis dette skal kunne lade sige gøre, så skal det være på grund af et smuthul i reglerne.
Er det ikke noget med at det i England er lettere at få godkendt et enkelt køretøj, netop fordi de har alle de små specialbilmærker derovre?
Derfor skulle man have bilen godkendt derovre, og med en engelsk registreringsattest i hånden, ville man ikke have brug for godkendelseserklæring med mere.

MVH Jakob E S
71683: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 14:48:53) (svar på 71679)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Nej - ikke et smuthul - men en synsmand der overser noget (i dette tilfælde nok så meget at det ikke går).

Aner ikke om de nævnte biler er indreg. eller bare er sat til salg som reservedelsbiler, eller til eksport. Det er jo et firma der gør i oversøisk aktivitet.

I henhold til Eu-reglerne skulle bilerne heller ikke kunne godkendes i England, selvom de på nogle punkter er mere lempelige, men ikke så meget.

Da der i dette tilfælde er tale om ren teori om hvad der måske og muligvis kan lade sig gøre, kan der nok ikke koges mere suppe på den pind.

mvh
Ib 0219
71687: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 15:22:56) (svar på 71683)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Keith Gott har lignende ROW biler, og der er bilerne umiddelbart til eksport, men for 500£ bliver de lavet på UK nummerplader. Så det må vel kunne lade sig gøre.

Mvh
Michael
71685: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 110 spær (05-11-2008 15:09:44) (svar på 71675)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Skrev at et sådan project med stor sandsynlighed vil løbe ind i problemer i forbindelsen med papirarbejdet. Et prøvelaboratorium vil med stor sandsynlighed komme til det resultat at at det omtale automobilkøretøj svare til tilsvarende EU-godkendt Defenders fra samme tidsalder og at BMW motoren lever op til forurenings krav (med bravour) fra selv samme tidsaldre. Men se, en manøvrer som denne, tager tid og koster MANGE inflations plaget penge !!! Der vel ingen ting der er umuligt, spørgsmålet er om der er muligt og rentabelt at bevise det er lovligt.

Der hvor jeg så mener at logik/fornuft/kompetence er fordampet. er eks. som der hvor John Nielsen for nogle år siden kørte rundt og reklameret for lovlig ind-reg. Gokart. Stort set alle synsfolk kunne se det det var helt galt, men var tvunget til at godkende helvedesmaskinen (lovgivningen er heldigvis ændret). Eller sagen hvor det tog myndighederne flere år at konkluder at ATV godt kunne ind-reg. til brug på offentlig vej, noget resten af EU aldrig har været i tvivle omkring. Det var afgift problematikken der var det stallende element ikke teknikken.

Jeg tilhøre den gruppering af mennsker som mener at Dansk lovgivning samt myndighedernes administration af området ligner noget jeg har set i udviklingslandene, syns godt man kan forlange lidt mere for sine inflations plaget skattekroner, - bare lidt !!

Mv. Ole