tilbage

Land Rover Forum  

Index
72089: Topstykke 2,5 TD (13-11-2008 17:30:02)
Jens Sauer #7102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.37.81)
Jeg har købt en 90" med 2,5 TD.Det har vist sig at topstykket muligvis er revnet, sælger påstår at man kan svejse en revnet topstykke! Jeg synes ikke om ideen, er der nogen der har erfaring med det? evt selv prøvet det.
Index
72091: sv: Topstykke 2,5 TD (13-11-2008 17:33:30) (svar på 72089)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
find lige ud af om det er topstykket der er revnet eller der er noget andet i vejen.
Men hvis det er revnet har jeg svært ved at tro det kan laves så det bliver godt. men man kan købe et nyt topstykke i england fra noget der hedder turner og der er topstykket optimeret til bedre ydelse.

jeg har lige haft min top af og det er ikke så kompliceret.

mvh Bjørn
med nyrenoveret 90" TD'er der suser afsted
Index
72092: sv: Topstykke 2,5 TD (13-11-2008 17:42:27) (svar på 72089)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Jens.

Jeg tror ikke på at svejse et topstykke, der jo skal være helt plant... Af med toppen, og smid et nyt på. Evt. fra Turner, som Bjørn skriver. Paddocks har også topstykker. Surf nettet tyndt, så finder du nok det du har brug for. Ellers ved jeg at Tohuse-Keld har haft et par 2.5TD´ere stående. Måske vil han bytte et topstykke for en rimelig pris...? Mht. operationen, så er det ikke så svært.

Hilsen Jens
Index
72096: sv: Topstykke 2,5 TD (13-11-2008 18:49:32) (svar på 72089)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Hvorfor tror du topstykket er flækket?

Der kan være så mange andre ting galt med den model motor - har selv en af slagsen, så jeg har oplevet nogle af dens luner ;-)

Revnede stempler er f.eks. mægtigt normalt på den model. Det er så til gengæld overkommeligt at fikse rent prismæssigt.

Index
72099: sv: sv: Topstykke 2,5 TD (13-11-2008 18:58:45) (svar på 72096)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hørt, Kristian.

Det er en lo.te-motor, men hvis man kører den pænt, og ikke regner med astronomiske motorvejshastigheder (omkring 100 km/t), så holder den nu fnt nok... 7-9-13

Hilsen Jens
Index
72108: sv: sv: sv: Topstykke 2,5 TD (13-11-2008 20:24:47) (svar på 72099)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Speedometeret i min står på 380xxx km og motoren så ret så pæn ud indvendigt da jeg for nylig skiftede et revnet stempel. Det var sågar stadigt standard størrelse stempler og der var præge mærke i topstykkets pakflade, så den kan ikke have været renoveret. Om det er den originale kan jeg ikke sige med sikkerhed.

Jeg synes egentligt den er ok at køre med. Hastigheden i en 90" er allievel mere begrænset af støj niveauet og styre/bremseegenskaberne end af motorens ydeevne ;-)

Den accelererer fint nok i by trafik og den trækker fint ved ferieture i bjerge, i terrænet og med trailer. Men kraft overskud er der ikke.

Så måske dem der afgår ved en tidlig død skyldes at kørerne har forsøgt at "køre friskt" og derved haft den på max. ydeevne for længe ad gangen for ofte.

Index
72156: sv: sv: Topstykke 2,5 TD (14-11-2008 18:49:17) (svar på 72096)
Jens Sauer #7102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.37.81)
Hej Kristian
Jeg har ikke overtaget bilen endnu da det viste sig at der var overtryk i ekspansionsbeholderen.Toppakningen er skiftet uden at det løste problemet,så ham jeg køber bilen af arbejder på problemet,og mener at topstykket må være revnet.Han mener nok at det er billigere at reparere end at udskifte, så derfor mit spørgsmål.
Index
72165: sv: sv: sv: Topstykke 2,5 TD (14-11-2008 23:24:48) (svar på 72156)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Jens.

Mon dog? Jeg tror at det er billigere at skifte til at andet. Hiv evt. det gamle topstykke af og inspicer det grundigt. Hvis du ikke kan se nogle åbenlyse fejl, kan du jo få det trykprøvet...?

Jens
Index
72118: sv: Topstykke 2,5 TD (14-11-2008 07:26:15) (svar på 72089)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.48.76.15)
Det er _muligt_ at svejse revner i både støbejerns- og aluminiums-topstykker. Igen af processerne er dog helt enkle, og kræver ganske ofte noget mere grej en almindelige perlegrusmekaniker har til sin rådighed.

Svejsning af støbegods er en hel kunstart. Emnet varmes (ensartet) op til ca 800 grader, hvorefter der svejses med specialelektroder imens emnet er rødglødende. Herefter varmes emnet op igen for at udligne varmestress.

Efter svejsningen skal topstykket planslibes og derefter trykprøves.

Reparationen _kan_ altså lade sig gøre; men det er mest i forbindelse med restaurering af ældgamle biler (uden mulighed for extern reservedelsleverance) at sådanne reparationsmuligheder tages i brug.

Rent økonomisk vil jeg formode det ville være billigere at købet et andet (nyt eller brugt) topstykke.
Index
72333: sv: sv: Topstykke 2,5 TD (18-11-2008 15:27:29) (svar på 72118)
Frank-Alan Henriksen #0830, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.193.131)
frank henriksen jeg har haft td i20 årtopstykke forbrug10stk .har monteret intercooler har osse flækket stempler .har montert panssertopstempler .jeg har 3 motor blokke at skifte d.kan bores 2gange tlf30530680