tilbage

Land Rover Forum  

72483: skivebremser seriebil (22-11-2008 08:25:18)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.23.124)
I have a dream

Er der nogen der her i klubben har fået synet deres serie bil med skivebremser på for akslen?

jeg er i dialog med en forhandler der ikke har tuv godkendelse på det sæt skivebremser, han sælger

jeg er ikke meget for at smide små 10.000 efter ham, hvis syns manden bare falder om på gulvet og skralgriner


Steen
sIIa
72484: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 09:11:08) (svar på 72483)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Steen,

I sommereren 2006 var Wiberg liiige ved at have Tüv godkendelsen klar... men hvem ved, måske ligger Sorø bare i en anden tidszone :)

Det er ikke umuligt at nogen har fået bilen synet med dem på, men jeg tror ikke der er nogen der har fået dem synet og fået noteret at det er en godkendt konstruktiv ændring.

Mvh
Michael
72485: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 09:31:48) (svar på 72484)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.23.124)
Jeg har talt med wiberg, de har stadig ikke tuv godkendelsen på plads, for god ordens skyld kan jeg oplyse at det ikke er dem, jeg er i dialog med

Steen
sIIa
72489: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 10:23:39) (svar på 72485)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.118.70)
Jeg har set et sæt hos en forhandler i jylland, det er faktisk rigtig fedt, for det er lavet i rusfrit stål, kaliber og det hele, og så kan det monteres på det gamle hjulnav!!!
Det er altså kun bagpladen man skal afmontere, og sætte det nye åg i stedet, der holder kaliperen.
Prisen på det omtalte sæt er ok, det er fede stumper, som nok ville koste det samme til andre biler.

Hvem har ik prøvet at bremse en seriebil ned efter en tur i vand, og godt med muder!!!! ganske livsfarligt, ofte trækker bilen til en side som er helt uventet, hvis den overhovedet vil bremse!!!!
Det må være en klar forbedring at sætte skivebremsesættet på, og det burde tosserne i synshallerne da os ku se!uanset om der er papir på det eller ej.

Med venlig seriehilsen en med 2 gamle seriebiler, som godt ku trænge til skivebræmser.
72490: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 11:38:48) (svar på 72489)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Fuldstændig enig Roberto!

Når jeg bremser min IIA er det altid med en bøn på læben om at måtte blive på Herrens vej. -Kommunevejen!

:-)

Hilsen Niels.
72491: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 11:46:45) (svar på 72489)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.0.35)
Tosseren i synhallen giver mig ret i at skivebremser vil være en 200% forbedring, men hvis det ikke er godkendt er det en omér
der er dog en åbning, hvios jeg kan fremskaffe ddukomentation er det muligt at det kan godkendes, men jeg tænker hvad med fremtiden? hvis der ikke skrives evt på reg. attestat der er konstruktive ændringer på bilen, kan der jo blive bøvl næste gang den skal synes


Steen
sIIa
72502: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 17:49:57) (svar på 72491)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.118.70)
Jeg syntes at de i synshallen skulle se lidt på hva der er forsvarligt, i stedet for at forlange et dokument, det bliver bremserne jo ik bedre af.
Med andre ord, hvis den bremser efter forskrifterne, og det er lavet så det ligner noget der kunne have været standard, så må de sku godkende det.

Har set flere amerikaner biler blive godkendt med ting som ik har været standard over there.
lidt det samme med fks h seler, som hvis de er monteret rigtigt vil give meget bedre beskyttelse, kig fks selen i en barnestol, her må man godt.

Med venlig seriehilsen
72507: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 18:46:39) (svar på 72502)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.156.113)
Hej Roberto

Det er jo lidt trist, at du ser dem i synshallen som tosserne. De er jo sat i verden for at kontrollerer, at det Færdelsstyrelsen kommer med af regler bliver overholdt. Synshallerne bliver jo overvåget og tjekket af Færdelsstyrelsen, så de er jo reelt bundet til et regelsæt

Jeg er helt sikker på at du har ret i at skivebremser bremser bedre og vil forbedre egenskaberne på sådan en slæde. Men, hvis der ikke er godkendelse på dem -

Hvem kontrollerer så at kit'et er OK?
Hvem kontrollerer at stålet har den styrke der skal til?
Hvem kontrollerer at skiver mm. overholder kravene?
Hvem kontrollerer at de faktisk også kan bremse din bil mere end en gang.....

Du kan sikker selv komme på flere 'Hvem...' sætninger.

Nu skriver du jo selv om Amerikaner biler, og ja mange er med tromler som standard (når vi taler biler fra eks. 60'erne) men den gang kunne man også tilvælge skivebremser, så skiftet er måske originalt, selvom det ikke var standard monteret.


Eddie
72509: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 19:00:21) (svar på 72507)
Michal Mai #7824, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.23.22)
Er der ikke noget med at de sæt bla. stammer fra santana bilerne ??

Hvis man nu kunne få nogle data derfra som man evt kunne fremvise ?!?!?!

Michal der også herre gerne vil ha skiver ...
72512: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 19:31:54) (svar på 72509)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ifølge Hartley så er det muligt at få skivebremser på en veteranbil. Det hjælper måske ikke alle, men på biler fra før '77 skulle der ikke være problemer.

se dette indlæghttp://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=72117#72117

Jeg synes nu heller ikke at alle synfolk er tossede, de passer trods alt bare deres arbejde. Meen de er ikke altid inde i alle regler. F.eks mente synsmanden ifølge den tidligere ejer min II'er, at den ikke kunne synes, da lygterne sad for tæt i kølergrillen og ikke ude i skærmene.

Hilsen Niels
72515: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 19:45:10) (svar på 72512)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.252.90)
Sidst jeg var til syn med en bus, afgjorde vi stridigheder om vægttavler, nødudgange, hammer (og segl) og en mængde andre spændende sager ved at jeg tilbød, at vi kunne indgå væddedemål om, hvem der havde ret.
Da den i øvrigt flinke synsfætter havde tabt det første slag, gav han op, og rettede sig efter mine anvisninger.
:-)

Men klart, de er sat i verden for at passe deres arbejde, men bør bare erkende, at de ikke kan vide alt sært i lovgivningen om sære og gamle biler.
Problemet opstår først når de får den ide, at de er alvidende og måske står over de største guder og guruer.

mvh
Knud
72521: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 20:44:04) (svar på 72509)
mark strodtmann (medlem) (ip-adr: 83.92.106.122)
Hey

Det er da lidt trist at læse man kalder folkene i synshallen for nedsættene ord, da de jo bare gør deres job og i dette tilfælde helt som de skal!
Det nytter jo ikke noget at synsmanden skal godkende folks mere eller mindre hjemmestrikket bremse sammensætninger for det er ikke bare om den bremser den dag i synshallen, men hvad sker der feks under en katastrofeopbremsning ved 110 km/t!?
Og når man gå fra en bremsetype til en anden skal man jo også lige tage højde for trykket til kaliberen,da skiverne skal bruge et noget større tryk end tromlerne. Tromlerne vil ellers blokere meget tidligt og vil forsage en udskridning.

Ang amerikaner biler så har mange klubber godkendelser på ombygninger med bl.andet jaguar bagtøj og lign.
Godkendelser som man har betalt for at få lavet af firmaer i danmark! Og det kan I jo også bare få lavet!


72525: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (22-11-2008 23:44:32) (svar på 72521)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.118.70)
undskyld at jeg kom til at kalde dem tosserne, men jeg har sku oplevet en del nedværdigene tale fra synsfolk, samt arogance.
bla har jeg for nogen år siden fået godkendt en motorcykel med sidevogn, her skulle der også foreligge en attest, og godkendelse fra honda.
En samtale med impotøren, og et besøg hos en forhandler, og at betale et beløb, og så havde jeg en attest, og så kunne den godkendes, da jeg nu havde et papir på det!

Et Jaguarbagtøj på en amerikaner bil bliver jo heller ik mere driftsikkert af at man betaler sig fra at få en attest/godkendelse på at det må side på den nævnte bil.

De kit som kan fås til seriebiler,er udført ganske overdimensioneret, og lavet til at bygge på en seriebil med den hovedbremsecylinder der nu sider på, de bliver sikkert godkendt i mange andre lande, blot ikke i konservative Danmark hvad køretøjer angår.

Tvivler iøvrigt stærkt på at jeg kommer op på 110 km i timen med en seriekaret!

Med venlig seriehilsen tyksakken
72530: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (23-11-2008 09:22:15) (svar på 72525)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Roberto,

Du sagtens komme op på 110+ i en serie karet - du skal bare prøve en Stage 1 :) Men styretøjet begynder at blive en anelse "interessant" når man fortsætter. Som en Stage 1 specialist i Uk sagde: It's too fast for its own good

Stage 1 /6-cyl forbremser er noget større end std 109", så det kunne vel være en lovlig opgradering - men det kunne være fedt hvis man kunne sætte skiver på

Mvh
Michael
72534: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (23-11-2008 11:14:14) (svar på 72530)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.106.122)

Hej Roberto

Hvis du har fået godkendt noget til syn du ikke har haft en godkendelse/attest på det, så må det jo være en fejl fra synhallens side og ikke ensbetydende med du kan få alt godkendt bare fordi det virker den pågældende dag.

Ang. feks Jaguar bagtøj så er det jo ikke en godkendelse man bare gå ud og køber, det er noget der er testet og gennemprøvet af et firma på den pågældene bil! Det samme kan man jo gøre med en landrover!

72532: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (23-11-2008 11:03:37) (svar på 72525)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Jamen, det er jo simpelt.
Hvis man laver en konstruktiv ændring, så skal man "blot" have en ny typegodkendelse af bilen. Teknologisk institut er rigtig gode til at lave dem, og jeg tror faktisk man kommer langt med 100.000.- danske kontanter.
Husk på, at i det øjeblik du laver en konstruktiv ændring, overtager du selv ansvaret af bilen, i det du bliver registreret som producenten. Derfor er det faktisk meget nemmere blot at acceptere, at man fra fabrikken har valgt tromler. Og kan man ikke leve med det, ja så er der jo den mulighed at man vælger en anden bil.

Jimmi
72533: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (23-11-2008 11:06:48) (svar på 72532)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.241.138.157)
Ja, se det er klar og forståelig tale....!

mlrh
Claus
72536: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (23-11-2008 12:35:52) (svar på 72533)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.118.70)
Pludselig har jeg set lyset!

Jeg skal ik ha skivebremser på, for det er dælme farligt!

Med venlig seriehilsen tyksakken
72552: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (23-11-2008 17:06:18) (svar på 72536)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Jeg tror at mange ejere af serie biler ønsker en modification af forbremserne. Og nej vi ønsker ikke at skifte køretøjet ud, bare fordi at forbremserne er for ringe! Men i bund og grund må det være producenten og forhandleren der levere en typegodkendelse til sådan et kitsæt og ikke indehaveren af en seriebil. Jeg kan bare ikke forstå at f.eks Lr parts eller wiberg & wiberg stadig sælger disse kitsæt, hvis de ikke kan få en godkendelse til dem? Tror faktisk at jeg lige vil, for 8.gang på 3 år, rykke wiberg en gang til;o)
72553: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (23-11-2008 17:56:45) (svar på 72552)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.165)
Bremserne på en Serie-bil er bygget til kunne standse den indenfor lovens rammer.
Det er altid rart, at have gode bremser på bilen.

Synes man, at bremserne er for ringe, så bør man måske fundere over, om man der moden til at køre en bil med bremser, som man selv ikke tror på.

Jeg har ejet mindst 14 109" og kun een, som iøvrigt var nysynet, havde dårlige bremser. et par nye tromler gjorde meget ved dette minus.

En Serie-bil føler sig veltilpas ved 80 til max 85 km/h. Det er den også bygget til.

Og læsser man bilen op, så forøges bremselængden og det skal man som fører så tage højde for.

I mine unge dage har jeg selv kørt over 100 km/h i mine 109" benziner, men kun over kortere stræk. Men det var også biler udstyret med nye støddæmpere, nye bøsninger, nye fjedre og gode dæk.

Serie-biler er efter min overbevisning veteranbiler i dag.

Vil man køre hurtigere, er en Defender en god løsning, mens de øvrige af familien LR problemløst kan cruise med over 100 km/h.

Til sidst et lille slag for synshallerne og deres medarbejdere/ejere: de har påtaget sig opgaven, at syne og godkende køretøjer efter de regler, som er udstukket af Færdselsstyrelsen og andre organer.

F-Styr er meget vanskelig og træg at danse med - jeg har haft med dem at gøre i over 30 år...
72576: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (24-11-2008 06:37:51) (svar på 72553)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hold da helt op;0) Der har vist været stor udskiftning af seriebiler? Hele 14 stykker?
72577: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (24-11-2008 08:17:44) (svar på 72576)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.186)
Plus de korte og to Defenders... men jeg har nu også kørt LR siden 1974...
72578: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (24-11-2008 12:25:16) (svar på 72577)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Kender godt fornemmelsen Paul...
Sad lige og regnede på det. Siden 1983 er det blevet til følgende indregistrerede:
Serie I 80" (2 stk)
Serie II 88" (2 stk)
Serie IIa 88" (2 stk)
Serie III 88" (2 stk)
Serie III 88" Ligthweight (1 stk)
Serie II 109" (1 stk)
Serie IIa 109" (2 stk)
Serie III 109" (2 stk)
Serie IIa 110" FC (1 stk)
One Ten (1 stk)
Range Rover Classic (3 stk)
Discovery I (1 stk)

+ et antal borgergryder af blandet herkomst :-)

mlrh
Claus


72664: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skivebremser seriebil (27-11-2008 13:25:24) (svar på 72578)
Søren Ignaz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Claus

Kunne man dermed kalde dig Seriemorder? Kun PauSe har flere Seriekareter på samvittigheden.

Nåh men flot samling ellers - du mangler kun lidt Defenderi før du har været hele vejen rundt som vi siger!

Nåh men serier af hilsner

Vi ses under grantræet på søndag.

Søren Ignaz - 6905 - 90" V8 Defender med blød hat