tilbage

Land Rover Forum  

Index
73281: Gearkasse? (10-12-2008 22:34:22)
Anders Frederiksen #6352, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.16.202)
Jeg har en One Ten V8 fra 1984 med 4 trins gearkasse. Er det korrekt, at den benævnes LT95? eller findes der andre 4 trins gearkasser til One Ten V8
Mvh
Anders
Index
73285: sv: Gearkasse? (11-12-2008 00:13:53) (svar på 73281)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Anders,

Det burde efter al sandsynlighed være en LT95

Mvh
Michael
Index
73292: sv: sv: Gearkasse? (11-12-2008 09:21:06) (svar på 73285)
Anders Frederiksen #6352, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.121.26)
Hej Michael

Tak for info

Mvh
Anders
Index
73337: sv: sv: sv: Gearkasse? (12-12-2008 12:49:04) (svar på 73292)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.134.138)
Korrekt som MB skriver LT 95 (Leyland Transmission m. 95 mm. mellem høj- og bundgearsaksel) bortset fra gearingen er
den lig den der ligger i RRC indtil 1983, denne kan med fordel lægges i 110" dog m. få modifikationer.
Index
73339: sv: sv: sv: sv: Gearkasse? (12-12-2008 15:02:27) (svar på 73337)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej

Hvornår kom den så til at hedde LT77 med 5 gear - som jeg fx har i min V8 Defender fra 1984? Eller hedder den egentlig slet ikke LT77?

Hvem Gear noget viden?

Der vinkes
Index
73342: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse? (12-12-2008 15:46:31) (svar på 73339)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.227.66)
Det er sikkert en LT85 Santana. Her er lidt fra nettet:

1984 through 1991:

The LT85 (85 mm shaft spacing) was used in all V8 110 and 90 Land Rovers. The LT85 was originally designed under contract by Land Rover for Santana in Spain and was considered to be a strong working gearbox. Rover purchased LT85 gearboxes directly from Santana. It is also known as the Spanish Box. This gearbox was used as originally designed until 1988. A cost reduced, lighter weight, divided case version of the LT85 was introduced in 1988 and used through 1991. The main short coming of the divided case version was its main and lay shaft bearings. The loading on the bearings in 5th gear caused frequent gearbox failure when cruising for long periods of time under high throttle. There was also a bearing quality problem at one stage of manufacture and the gearbox was sensitive to the type of oil used.
Index
73343: Gearkasse identifikation? (12-12-2008 15:49:57) (svar på 73342)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.227.66)
På Ashcrofts hjemmeside er der en udmærket guide til identifikation af LR gearkasser:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/category_5.html
Index
73344: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse? (12-12-2008 15:54:12) (svar på 73342)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Ja, men nu skrev Anders at det var en fire-tins, og LT85 santana gearkassen er så vidt jeg husker en fem-trins ;)

Mvh
Michael
Index
73345: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse? (12-12-2008 15:57:41) (svar på 73344)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.227.66)
Jeg svarede på Sørens spørgsmål - og han nævner en 5 gears - jeg troede det fremgik af rækkefølgen :-)

Index
73346: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse? (12-12-2008 16:05:07) (svar på 73345)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Beklager, det overså jeg lige - min hjerne er kun en to-gears :)

Mvh
Michael
Index
73351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse? (13-12-2008 11:09:34) (svar på 73346)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.95)
Med bedste talent for at gøre forvirringen total; LT77 har været brugt i mange biler bl. andet i tidlige Freigtrovers,
i LRsammenhænge kom LT77 i 90" firecyl. modeller i 1984 og 1985-6 i 110"