tilbage

Land Rover Forum  

73484: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 00:13:29)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Hej Forum.
Jeg er ved at flytte til Danmark fra Polen.Jeg vil gerne have min 101"er ambulance med.Jeg har læst at Henrik Madsen fra Reg.Fyn har problemer med at få hans 101"er GS indregistreret.Skal jeg få den på Polske plder først eller er det lige meget?Da der er flere 101"er i landet så kan jeg ikke forstå at det er et problem.UK er da også medlem af EU.Jeg har det lidt dårligt med at sagde til Henrik at han sagtens kunne få hans 101"er på plader i Danmark.Så Henrik og jeg har i realiteten 2 fine Land Rovere vi ikke kan bruge til noget i Danmark.Det er svært og træls hvis Jeg skal sælge den.Den vil være den eneste 101" ambulance body i Danmark.Jeg er lige blevet medejer af Rostrup Kro.Jeg vil også bruge bilen til vare transport.Da den er en god reklame med et par streamers på siden af den.Jeg har ikke købt den for at sælge den igen
Med frustreret 101"FC ambulance hilsen Niels Mikkelsen
73485: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 00:55:43) (svar på 73484)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Giv ikke op!
Jeg kan ikke hjælpe dig med konkrete erfaringer. Jeg har aldrig selv prøvet at få en veteran/specialbil indregistreret, men prøvede for nogle år siden at få et par MC´er på grænseplader. Det var et specialtilfælde fordi vi købte cyklerne i Tyskland og vi landede i en "sump" af regler og modstridende forklaringer. Det tog to måneder og utallige besøg, breve, emails og besøg på diverse kontorer. Jeg blev afvist med "umuligt" adskillige gange, men til sidst fandt jeg et hul. Det krævede en "gammel rotte" i bilimport-branchen og en del papirarbejde. Men det lykkedes og helt legalt.

Hvis bilen kan indregistreres i andre EU-lande (Polen, UK) og der allerede findes andre 101"´ere i DK, så nægter jeg at tro på at det ikke kan fixes. Men du skal nok væbne dig med gå-på-mod og en del bureaukrati.

Jeg kan ikke huske tråden om Henriks 101"´er og hvad han har forsøgt. Men et bud kunne være at starte med at ringe til Færdselsstyrelsen og komme igennem til en erfaren sagsbehandler og så vende sagen med ham. Hver gang han siger "umuligt", så spørg om alternativer. "Hvad nu hvis..." osv. Måske en polsk indregistrering kan gavne? Måske en nedvejning? Hvad med typegodkendelse? etc.

I sidste ende kan en erfaren advokat måske knække nødden? Måske FDM kan henvise til en?

Held og lykke!

/anders
73486: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 08:39:23) (svar på 73484)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Teorerisk set skal den godkendes i DK hvis den er godkendt i Polen, hvorfor jeg helt sikkert ville gå efter at få den registreret i Polen, hvis det er muligt. Det skal du selvfølgelig kun gøre, hvis du ikke ved hvordan du skal knække nødden i DK.
Du vil nok stadig have brug for noget dokumentation for at bilen er den der står på registreringsattesten.
Hvis jeg var dig, ville jeg tage kontakt til Benno Clausen, som jeg har henvist til i tidligere tråde om dette emne. Han har importeret mange biler, og mindst to 101".

MVH Jakob E S
73496: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 09:34:26) (svar på 73486)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.92)
Hej Jakob (og Niels).

Det læses ofte, at en bil, der i forvejen er godkendt i et andet EU-land "teoretisk set" (eller med lignende formuleringer) også skulle kunne godkendes i DK.

Jeg frygter imidlertid lidt, at udsagn som disse (selv om de ikke nødvendigvis er tænkt sådan) måske kan få nogle til at tænke, at okay, så skal der altså lige kæmpes lidt mod autoriteterne først, men hvis man bare bliver ved, så kan det godt lade sig gøre, og derfor kan jeg godt disponere i tiltro hertil.

Jeg er imidlertid ikke enig i, at det hverken teoretisk eller praktisk forholder sig sådan, at hvis bare en bil er indregistreret i et andet EU-land, så skál det kunne lade sig gøre at få den godkendt i DK også. Der kan være et hav af undtagelser eller betingelser, en given bil ikke opfylder, og hvor en national godkendelse (eller dispensation) ikke nødvendigvis kan forventes overført til et andet EU-land. Det ved jeg af personlig, praktisk erfaring for nogle år siden, hvor jeg selv ikke havde sat mig ordentligt ind i reglerne i.f.t. en 110", der var købt (og indregistreret) i Tyskland, men som alligevel ikke kunne godkendes i DK. Og det synes jeg faktisk også, man kan læse i Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer", afsnit 14.02, hvis man lige sætter 15-30 minutter af til at løbe det hele igennem.

Først og fremmest synes jeg derfor, at Anders' henvisning til Færdselsstyrelsen er rigtig. Med mindre, tiden brugt i Polen på at prøve at få den godkendt dér først, ikke vil føles spildt, hvis det siden viser sig, at bilen ikke kan godkendes i DK, ville jeg da hellere få sagen forelagt Færdselsstyrelsen snarest muligt og få problemstillingen afklaret med det samme, i stedet for at bruge en masse tid og kræfter på først at få bilen godkendt i et andet land uden overhovedet at vide, om dét hjælper noget i.f.t. at kunne få den importeret til DK.

I mit eksempel med en 110"er købt i Tyskland var Færdselsstyrelsen faktisk rigtig venlige og servicemindede også i forhold til oplysninger om, hvad der i givet fald kunne bringe bilen i overensstemmelse med danske regler, hvis blot man ville afsætte tid, besvær og ikke mindst pengene til det.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
73497: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 09:35:58) (svar på 73496)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.92)
Og hér linket til "Vejledning om syn af køretøjer", som jeg glemte at få med ovenfor:

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejledning_oktober2008.pdf
73498: sv: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 10:11:42) (svar på 73497)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.92.46)
Lidt off - topic, kan man sige.

Men velkommen til Rostrup, det bliver godt med en land rover mere i byen.

Mvh Bo
En lokal fra Rostrup
74271: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (02-01-2009 22:31:20) (svar på 73498)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.212.137.151)
Hej Bo.
Så står 101eren bag Rostrup Kro.Kig ind og kom med ud og spark dæk.
Niels
73501: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 10:59:27) (svar på 73496)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Min erfaring med færdselsstyrelsen er også kun positive. Jeg tror dog at det hjælper at læse vejledningen, som Søren henviser til, først, da man så kender reglerne. Det er helt sikkert at, bilen skal leve op til alt der står i denne.
Det jeg mener med at hvis bilen er godkendt i et andet EU-land, er at færdselsstyrelsen ikke kan forlange en dansk godkendelse, hvis bilen er godkendt i et andet EU-land og lever op til kravene i detailforskrifterne som vejledningen i syn.
Men tag en snak med dem.

MVH Jakob E S
73502: sv: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 12:00:01) (svar på 73501)
martin sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.51.250)
Hej Niels og andre

Fed vogn, jeg så den til pomerania!!

For det første er det IKKE korekt at en bil fra et andre EU land bare kan godkendes i DK. Kun hvis der ligger en EU-godkendelse på den, og biler er 100% ens med denne eu-godkendelse. Så det er ligemeget om den er ind reg i et andet eu-land eller ej.

Hvis den er fra før 1977, skal den ikke ha typegodkendelse, kun opfylde detailforskrifter, og der var ikke mange regler før 1977. Hvis den er nyere kan det blive et problem, så man du nok ha landrover til at hjælpe med en type godkendelse.

Men ro på, hvis du vil ha den til danmark, så er det bare at gå igang.( en kammerat har lige synet og fået ny tupegodkendelse på en suzuki sj, 1987, med en rørkarosse. Det har taget næsten 2 år, og kostet en del, med det kan lade sig gøre. Ring til færdselsstyrelsen, og tag ned i en syns hal, så skal det hele nok gå. Jeg har selv lige importeret en volvo 6x6, fra det svenske forsvar, og nedvejet den til 3500kg, uden problemer

Held og lykke, og glæder mig til at se Ambulance body 101" i danmark

MVH
Martin Sørensen
73519: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 20:03:42) (svar på 73484)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Hej Niels.

Godt du kommer til Danmark, så er her da en 101" mere.

Ting jeg har lært man skal kigge efter.
1) Vægt tavlen i bilen (Typeskiltet).
Den må IKKE vise over 3500kg, for du kan IKKE veje ned som en anden ellers skriver.
Jeg har spurgt færselsstyrelsen.
Siger den over 3500kg, så ring til mig INDEN du kommer til DK med den.

2)Din registrerings attest.
På de Britiske står der ikke vægt, derfor det med skiltet ovenover.
Ved ikke hvad der står på din Polske.
Sørg for at kontrollere at datoen for første gangs registrering angiver den millitære (1977) og ikke den civile som på min bil (1991, selvom den er fra 1976), for står der en dato efter 1990, kan den ikke synes pga forurening.

Det var de 2 største problemer jeg har haft.
Min er stadigt ikke på plader.
Dog skal der siges at jeg arbejder på det.
Jeg har fået vægten i bilen afstemt med fabriken i UK (ring eller mail hvis det er), det betyder at vægten og akseltryk er som da den rullede ud i Solihull.
De oplysninger står på vin platen nu.
Det er vigtigt at de står der, for på din Britiske attest, står det ikke, og så har de ikke noget at gå ud fra.
Derefter har jeg fundet ud af hvornår min blev produceret, hvilket har gjordt at trods den er en 1976 Oktober (reg attest siger jo 1991) så syner de den til 31/12-1976 jf aftale med færesels styrelsen.

Jeg har fundet en synshal der gider hjælpe mig med mine problemer og kender en mere i Jylland der osse er hjælpsomme.
Det er ikke alle der overhovedt gider kigge på bilen.

Så på Fredag formiddag,.... der køre jeg min 101" GS til Middelfart og håber at den ellers bremser som den skal.
Husk at skifte jernbremserør til kobber inden syn.

Med håbefuld 101" og krydsede samtlige legmesdele hilsner, Henrik.
73583: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (17-12-2008 21:10:32) (svar på 73519)
Martin Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.51.250)
Hej igen

Jeg er vist nød til at rette/fortælle mig historie igen.

Hvis den er fra før 1977, skal den ikke ha type godkendelse, derfor er det lige meget om den overholder vægtene fra solihull, det er bare et køre ned til en godkendt vejer. Han vejer både vægt og akseltryk, no probs.

Det kan sagtens lade sig gøre at veje en over 3500kg bil ned til under 3500kg. Jeg har selv gjordt det for uden 1 mdr siden med min volvo( den vejer 4250 ifølge svenske militær papire og har en egenvægt på 2600kg) Til gule plade ville nok kræve lidt skiveri, men til hvideplader skal der blot være 75kg pr. pers der er sæder og seler til. Det er det som blev oplyst af færdselsstyrelsen og også sådanne det er sket i praksis for mig.

P.S. man kan godt syne en bil med jern bremserør i danmark, men det må selvfølgelig ikke være tæret.

MVH
Martin Sørensen
73588: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (17-12-2008 23:13:41) (svar på 73583)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Hej Martin
Jeg prøver at få den til Danmark i Januar.Der er tre sæder i den.Der står et eller andet sted at den er godkendt til 7 personer.2 i førerhuset og 4 patienter +1 sygepasser.Jeg har 2 sæder foran og et bagi.Så må jeg tage den derfra.Nu skal jeg lige have den startet og kørt til Danmark.Det bliver på Tyske eksportplader.Jeg har ingen registrerings attest.Jeg har kun de Engelske release papirer,Engelsk MOT attest og købskontrakten.Jeg håber at det går og at den snart vil stå med plader udenfor Rostrup Kro
Med venlig hilsen Niels Mikkelsen 101"ambulance og nybagt kroejer
73592: sv: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (18-12-2008 00:07:46) (svar på 73588)
Martin Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.51.250)
Hej Niels

Dejligt at hører at du tager det som det kommer det skal nok gå, tror jeg.

jeg havde ej heller nogle reg att, da vores volvo ikke havde været civilt reg. Vi havde kun de svenske militær papirer på den. Alle( synhallen, skat og motorkontor) undre sig over dissse mærkelioge papirer. Men det er bare at virke som om alt er i fineste orden, og at det bare er sådanne på disse biler. bare HUSK du SKAL ha dit på det tører. DVS ikke lyve ang egenvægt, ikke nogle historier om noget, ikke noget med at lave bilen om, sikre sig at bilen er TOP iorden inden syn, bremser snorelige, stelnummer helt synligt medbring ALLE papirer, Bremserør renset, ALLE lygter virker, sikre dig at den har sideblinklys.........

Held og lykke.

MVH
Martin Sørensen
73591: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (17-12-2008 23:54:37) (svar på 73583)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Det kommer så an på synshallen og dem du taler med hos færselesstyrelsen.
Min er fra 1976, jeg kunne ikke.
Så,.... tør man tag chansen.
73568: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (17-12-2008 15:59:06) (svar på 73484)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hmmm
Da jeg fik min "Safaribil" fra 1969 indregistreret i DK, skete det på baggrund af en "historie fra de varme lande" (Bilen kom fra Afrika til DK for 15 år side), fordi papirene var belevet væk.
Jeg kunne godtgøre produktions/leveringsdato til omkring 1969/1970, og typeskiltet med hjultrykket ude under motorhjelmen blev også studeret ganske tæt.

Der skulle en henvendelse til politiet om kopi af registrerings attest til.

Den kunne de selvfølgelig ikke finde idet den aldrig har været registreret i DK.

Så Interpol blev sat på sagen, for at se om min kære bil skulle være meldt stjålet.

Det var den så ikke,så efter en syns og værdifastsættelse af bilen, kunne jeg ansøge om at få en ny dansk registrererings attest.
Synet kunne kun gennemføres fordi jeg fremviste et brev fra pilotimesteren om at "nærværende brev tjente som registrerings attest".

Og jo - jeg måtte betale registreringsafgift af bilens vurderede værdi, og blødte i den forbindelse op med kr4.200 til den danske stat, for at få den på hvide plader .... "registreret som en enhver anden gammel bil" (som synsmanden udtrykte det).

Med de problemer der listes op i denne tråd, så har jeg vist været ganske heldig.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men held og lykke med "importen"

Jens B. Pedersen
73587: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (17-12-2008 22:43:13) (svar på 73568)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.46)
Engang for mange mange år siden havde Falck da nogen af disse køretøjer. Det var datidens skrappe bjergningsvogne, nogle af den var der endda monteret en fiks lille gitterkran på.
Derfor må der være en typegodkendelse et eller andet sted i systemet. Måske kan Falck være behjælpelig med at fortælle hvor du skal lede. Så vidt jeg ved ligger der et stort falckværksted i Esbjerg, måske går der nogen rundt derovre som ved noget. Ja, og så var der jo også flyvevåbnet der havde nogle, som var monteret med en lille brændstoftank. Så måske HMAK i Hjørring ligger inde med nogen viden om godkendelse af disse biler.
Mvh.
Martin
73589: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (17-12-2008 23:38:39) (svar på 73587)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Martin

Beklager - men Falck har aldrig haft 101", de har haft 109"/110" Forward Control. 101" er et militærkøretøj udviklet til de engelske styrker.

mvh
Ib 0219
73646: sv: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (19-12-2008 12:54:13) (svar på 73589)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.46)
Øv, sådan kan det gå når man kloger sig på noget som man ikke har spor forstand på.
Mvh.
Martin
73590: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (17-12-2008 23:40:22) (svar på 73587)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej martin.

Jeg mener at det var 110" SII FC´erne de kørte med?

101"´eren er en anden model.

Hilsen Jens
73598: sv: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (18-12-2008 10:30:57) (svar på 73590)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Helt nøjagtigt var det 110" Serie IIB FC, 2 1/4 diesel som Falck var ejere af. Velnok det sløveste udryknings- og bjærgningskøretøj man kan tænke sig.
Flyvevåbnet havde også nogle stykker med samme motorbestykning, bl.a. som vandtankvogne.

Og så var der "de 6 søstre" fra Køge, men det er en hel anden historie...

med FC hilsen
Claus
73603: sv: sv: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (18-12-2008 13:22:24) (svar på 73598)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Lige netop jeg har selv haft fornøjelsen af at køre i en tankvogn fra brand og redning skrydstrup i 1988, med benzin og diesel. Et værre skrummel men sjov nok.
Den kunne ihvertfald køre ude på pløjemarken hvor vores generatorer stod og summede, esk 533 skam.
MVH Jens E. der lige blev lidt sentimental.
73601: sv: sv: sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (18-12-2008 12:53:08) (svar på 73590)
Ole May #6382, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.231.254)
Ja - og her er et billede af vidunderet:
http://www.beredskabsinfo.dk/extensions/billedgalleri/albums/2004-02/pic-04-0368.jpg
Land Rover 110" FC kranvogn, årgang 1969.