tilbage

Land Rover Forum  

Index
73709: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (20-12-2008 17:35:40)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.232.209)
hej

er der nogle der ved om det kan lade sig gøre, at ligge en 300 tdi motor i en land rover 90" turbo diesel fra 86, hvad siger syns manden, og afgiften.

mvh martinj

som ønsker alle en glædelig jul
Index
73711: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (20-12-2008 17:53:35) (svar på 73709)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Martin, umiddelbart vil du overskride de 20% som du må effektforøge med.
Din bil har 85 HK og en 300tdi har omkring 115 hk.
Du skal så dokumentere at din bil er nøjagtig den samme kontruktion som de Defendere der er født med 300tdi.
F.eks. fremlægge to identiske typegodkendelser.
Du kan ikke forvente at få godkendelser fra hverken DK importør eller fabrikken i UK.
Typegodkendelserne kan du finde på nettet, der er for nyeligt en der har lagt alle numre ind her på siden så du må prøve at skrive >typegodkendelse< oppe i søge feltet.
Hvis du så skulle få den godkendt i synshallen, så skal lægges et beløb til SKAT i ny afgift da bilen skifter idenditet.
Et beløb der nok vil svarer til en importeret bil af samme årgang.
Det er i hvert tilfælde den officielle forklaring.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
73714: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (20-12-2008 18:55:20) (svar på 73709)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Ikke fordi en 300 motor er en dårlig motor, men det er lettere at lægge en 200 motor i.
Men hvis du har gearkassen med fra 300 motoren, så er det en rigtig god løsning. Bare husk at betale de ekstra penge til staten.....
Index
73755: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (21-12-2008 10:34:28) (svar på 73714)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.232.209)
hej

hvor mange heste har en 200 tdi, for det er rigtigt at en 300 tdi overskrider 20%, men det gør en 200 tdi vel også.

mvh martinj
Index
73758: sv: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (21-12-2008 10:47:07) (svar på 73755)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.39.248)
Mener det er henholdsvis 107 og 111, alt efter om det er en defender eller disco motor. Men der kører da så mange gamle defendere rundt med større motor, de må da vide hvad de har gjort?? Har da snakket med nogle i tidens løb som har betalt afgift, og det var ikke særligt store beløb, ca. 1500. Det er da billigt for at have det på det rene.
Index
73761: sv: sv: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (21-12-2008 11:12:15) (svar på 73758)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.130)
Fordelen ved at vælge en 200 tdi ligger i, at du kan bibeholde din LT77/230T gearkasse/transferbox.
Mht afgift kan du hente blanketten på www.skat.dk - typegodkendelsen findes på www.fstyr.dk -
iflg. 1990 salgsbrochure kunne en 90" leveres med:
2,5 tdi (200) 107 bhp
2,5 n/a 68 bhp
3,5 litre V8 benzin 134 bhp
2,5 litre benzin 83 bhp

Jeg har selv indsendt blanketten, men endu ikke modtaget svar. Fra CB ved jeg, at han har betalt 2.000 DKK for at skifte fra 2,5 n/a til 300 tdi.
Index
73766: sv: sv: sv: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (21-12-2008 11:30:09) (svar på 73761)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.232.209)
det vil sige at det godt kan lade sig gøre, at lægge en 300 tdi i en alm. turbo diesel, (eller skal man kende syns manden)

mvh martinj
Index
73768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (21-12-2008 12:12:42) (svar på 73766)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Det kan sagtes lade sig gøre, rent teknisk, at få en 200tdi i en 2,5td.
Men du overskrider stadig 20% reglen og skal derfor betale ny afgift.
Samtidigt skal bilen have nøjagtigt samme specifikationer, i følge typegodkendelsen, som en bil med en 200tdi, for at få den godkendt og det er dig der står med bevisbyden.
Det er reglerne, hvad der så er sket ude i den virkelige verden er jo en helt anden histroie.
Men du spørger om det kan lade sig gøre og skal derfor have det rigtige svar.

For nu at være på helt sikre side kan du rette spørgsmålet til din lokale synshal, der dog synfolk som ikke er helt opdatereret på sådanne specifikke regler, de er bedst til sølvgrå stationcars i mellemklassen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
73772: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (21-12-2008 12:22:31) (svar på 73768)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.130)
Sølvgrå er ikke pæn til en Defender...
Index
73911: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (24-12-2008 07:22:14) (svar på 73709)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.52.114)
jeg har en konverteret 2,5 td til 200 tdi. min er en 110 er fra 1988. typegodkendelsen (i hvert fald på min årgang) dækker også v8 modellen derfor overskrider man ikke 20 % grænsen ved at convertere til 200 tdi. Alle kort er lagt på bordet overfor synshal og skat og her var ingen problemer og der skulle ikke betales afgift. (har en disco 200tdi liggende hvis du skulle være interesseret...)

mvh Torkild
Index
73915: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (24-12-2008 08:45:47) (svar på 73911)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.232.209)
hej torkild

hvad står sådan en motor i, hvor langt har den gået, og kan den kører.

mvh martinj som ønsker alle en god jul
Index
73916: sv: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (24-12-2008 09:03:43) (svar på 73915)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Husk, dette er ikke køb/salg forum.
Tag og send mail til hinanden eller flyt det over på Roverbørsen.(Inden der kommer en sur administrator)
Glædelig JUL!!!!!!!

Jimmi :-D
Index
73919: sv: sv: sv: sv: ombygning af 90" turbo diesel til 300tdi (24-12-2008 09:28:48) (svar på 73916)
Steen Borrye #7806, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.243.43.142)
Hej Martin

Prøv lige dette link
http://www.cws4x4.co.uk/engines.php

Har selv hentede et par 300tdi kit hos CWS4x4 i England uden problemer. Fragten kost ca. 1800-2100,-dkr

Steen