tilbage

Land Rover Forum  

Index
74215: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 21:09:57)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
Dav, her til aften var jeg ude og køre i min 90" 2,5TD fra 1988 og pludselig kunne jeg ikke træde koblingen ned!

Jeg aner nu ikke om det er kablet der er knækket eller gået løs eller hvad i alverden det kan være.

Jeg håber i kan hjælpe med nogle tips til hvordan jeg nemmest fejlfinder og evt. bevirker.

Det kommer meget ubelejligt da jeg er spejder og skal på tur i morgen kl.19 og jeg skal have alt vores grej, samtidig skal jeg på lørdag tage mit grønne bevis på verners mark.
så jeg er lidt presset og håber i ivrigt vil hjælpe.


Med mange rover hilsen jacob gren rokbøl, 2600 Glostrup.
Index
74216: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 22:16:42) (svar på 74215)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.138.237.87)
Hej Jacob

Du er sandsynligvis stødt på en "normal fejl" på den type biler i de årgange, nemlig at pinden i enden af slavecylinderen er gået igennem udrykkerarmen pga. slid.
Der er desværre kun een reparationsmulighed og det er af med gearkassen og udskifte udrykker arm, udrykkerleje og evt. slavecylinder, så spejerturen bliver nok en vandringshejk.

mlrh
Claus
Index
74217: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 23:14:06) (svar på 74216)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.240.162)
Blot til oplysning:

Den oprindelige fejlbeskrivelse svarer ikke til denne fejltype. Når udrykkerarmen går kan koblingen uden besvær trædes ned - det påvirker blot ikke koblingen, idet der ikke længere er forbindelse.

En defekt udrykkerarm kan _ikke_ bevirke en koblingspedal som ikke kan nedtrædes.

* * *


Et par yderligere råd til fejlfinding kunne være at checkke for eventuelle lækager af koblingsvædske. (En fast koblingspedal giver ikke normalt lækager). Derudover afmontere dækslet op koblingshovedcylinder, således at forbindelsen mellem pedal og hovedcylinder kan efterses.

Afmonter eventuelt slavecylinder - og se om denne bevæger sig som den skal ved påvirkning fra hovedcylinder. Pinden fra slavecylindren skal helst ikke forstyrres alt for meget - det er djævelsk besværligt at sætte den på plads inden i bellhousing uden at skille gearkasse og motor ad.

Held og lykke med fejlfindingen. Hvis du får brug for nogle indscanninger fra håndbøgerne i forbindelse med reparationen så smid en mail til kim@horsevad.dk.


//Kim Horsevad
Index
74218: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 23:18:15) (svar på 74217)
Christian Glerup Hansen #6476, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.241.51)
Jo kan den ikke det for hvis den render i gennem armen jøre stemplet helt ud og bliver ikke trykket tilbage men stemplet går mod og kan ikke køre længere frem, hvorved den bliver hård i pedalen
Index
74222: sv: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 23:39:36) (svar på 74218)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.240.162)
I så tilfælde sker det EFTER at pedalen er blevet trådt ned - uden at koblingen samtidigt er blevet påvirket. Altså heller ikke i overensstemmelse med den oprindelige fejlbeskrivelse.

En pludselig fast koblingspedal forårsages ikke af en defekt udrykkerarm - med mindre een eller anden trolddomsakt har krøllet hele udrykkerarmen sammen....

* * *


I øvrigt er det rimeligt let at checkke.

Løsn slavecylinder fra koblingshus. Enten er det en 10mm eller 13mm nøgle der skal bruges. Kun to bolte skal løsnes - og man forstyrre ikke det hydrauliske system.

Når slavecylinderen er løsnet og afmonteret kan man se en stålpind der stikker ud fra koblingshuset. Hvis denne kan bevæges indad med almindelige fingerkraft er der noget galt. Enten kan det være hoppet af udrykkerarmen, eller udrykkerarmen kan være slidt igennem.

Igen af disse fejltyper passer med den oprindelige fejlbeskrivelse, idet jeg formoder at det ville være inkluderet det i fejlbeskrivelsen hvis han havde nedtrådt koblingspedalen uden at koblingen blev påvirket.

//Kim Horsevad


Index
74219: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 23:21:45) (svar på 74217)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
mange tak for hjælpen.

Kim, er det tegninger fra Haynes manualer du mener, så har jeg den der er kompetabel med mit køretøj.

Jeg har lige siddet og kigget på det og det ser sandelig ikke nemt ud, så nu må jeg nok finde en der kan hjælpe mig med det i den nermeste fremtid.
Index
74220: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 23:33:52) (svar på 74217)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Kim,

Jeg har altså oplevet samme fejl som Jacob beskriver med stenhård pedal, og det var den omtalte fejl med kuglen, der var slidt gennem udrykkerarmen. Det var på en 2,5 TD bus fra 1987.

Jeg mener at kunne huske, at det var fordi stemplet i slaven skubbede pinden (pushrod'en) så langt ud, at den gik på bellhousingen - armen var vist også gået fri af udrykkerlejet. Det var forklaringen fra værkstedet.

Så måske flere samtidige fejl kan bevirke symptomerne.

Men klart - jeg ville også lige checke, at det ikke var noget under pladen med de 6 skruer over hovedcylinderen - det er trods alt nemmere at gå til!

/Ib
Index
74221: sv: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 23:38:48) (svar på 74220)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
Jeg må efterhånden se i øjnene at vi er ude i noget slave cylender osv, det er ikke en dyr operation, men den er ikke nem når man aldrig har lavet det før.

Jeg laver lige en "indkøbsliste" og så ville jeg sætte pris på om i kunne fortælle om det er de nødvendige remedjer jeg indkøber.

Så kan jeg muligvis få købt ind til evt, reg, øsj`s værkstedsdag her d, 24.


her er indkøbslisten.
http://1039205.shop10.dandomain.dk/shop/showbasket.html
Index
74225: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (02-01-2009 00:18:36) (svar på 74221)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.240.162)
Hejsa Jacob!

Jeg håber du kan finde een eller anden lokal der kan hjælpe dig med at lokalisere problemet. Det tager ikke formentlig ikke mange minutter for en mere erfaren lr-mand at diagnosticere.

Jeg kan ikke hjælpe dig med indkøbslisten - udfra de foreliggende data er det ikke muligt at diagnosticere med sikkerhed. Læs de øvrige indlæg igennem og tænk tilbage - bemærkede du en meget blød kobling lige inden pedalen blev hård? I så tilfælde er Kjøllers oprindelige diagnose korrekt - hvilket igen viser hvor vigtigt det er at medtage ALLE data i fejlbeskrivelserne her på forum. Hvis koblingspedalen PLUDSELIGT blev hård - uden forudgående "blød" kobling - er fejlen med meget stor sikkerhed ikke forbundet med udrykkerarmen.

Du kan uden problemer afmontere slavecylinderen og med en lommelygte kigge ind i koblingshuset for at checkke. Dette er en let og uproblematisk procedure som en lr-begynder sagtens kan udføre. Jeg kan ikke huske om det er 10mm eller 13mm du skal bruge, men mere værktøj er der ikke brug for. Vær lidt forsigtig når du samler igen - trykpinden fra udrykkerarmen skal lige så stille hjælpes ind i slavecylindren igen mens man lemper denne på plads. Det er ikke svært - man skal blot tage det med ro.

På lr4x4.com (http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=13350) findes en fotovejledning i udskiftning af slavecylinder. Vær opmærksom på at slavecylindren UDSKIFTES i denne vejledning - altså afmonteres de hydrauliske forbindelser. Hvis du blot skal checkke slavecylindren skal du IKKE afmontere de hydrauliske forbindelser. Dette gør operationen meget let.

Her (http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=5010) er en fotovejledning der beskriver det problem med udrykkerarmen vi har debatteret en del.

Her (http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=13576) er en fotovejledning til udskiftning af koblingshovedcylinder. Denne vejledning giver samtidigt et indblik i hvorledes en sådant tingest er skruet sammen.

Her (http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=6719) er en fotovejledning til udskrifning af en kobling (i en discovery)... Det relevante er et par fotos af en forstærket udrykkerarm.

Her (http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=15871) flere fotos og beskrivelser vedr. udskiftning af slavecylinder. Også fra en discovery. Det relevante i denne forbindelse er de fotos der viser slavecylindren og trykpinden fra udrykkerarmen - disse dele er praktisk taget identiske på defender og discovery.

Et lille "cowboy-trick" for at sikre dig alt er i orden inde i koblingshuset (Bellhhousing - det klokkeformede hulrum imellem gearkasse og motor) kunne være at afmontere transmissionstunnelen (det karosseristykke gearstængerne stikker op igennem) og bore et lille hul ned i koblingshuset. Selv igennem et lille hul (eks 10mm) skulle du kunne undersøge sagerne visuelt vha en lille lommelygte. Hullet dækkes efterfølgende med gaffertape, og påvirker ikke styrken af koblingshuset på nogen måde. Mange på de engelske LR-forums laver sådanne inspektionshuller med temmelig store diametre og skærer derefter gevind til vvs-propper, således at hullet kan dækkes uden brug af gaffer-tape...


//Kim Horsevad
Index
74223: sv: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 23:47:51) (svar på 74220)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.240.162)
Som pointeret ovenfor - når udrykkerarmen laver det trælse nummer - oplever man først en koblingspedal som kan nedtrædes (en eller to gange) uden at påvirke koblingen. Først derefter bliver koblingspedalen hård.

Jeg formoder det ville være medtaget i den oprindelige fejlbeskrivelse hvis vedkommende havde oplevet at nedtræde koblingspedalen uden at koblingen blev påvirket - deraf mit ret kategoriske svar.

Der skal _VIRKELIG_ ske sære ting og sager med udrykkerarmen for at den PLUDSELIGT giver en hård koblingspedal!

Omvendt - hvis vedkommende har oplevet en blød kobling der ikke virkede inden pedalen blev hård er jeg selvfølgelig enig i diagnosen. Det er blot ikke overensstemmende med den fejlbeskrivelse der gengives i første indlæg.


//Kim Horsevad

Index
74224: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (01-01-2009 23:59:34) (svar på 74223)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Klart - en koblingspedal bliver ikke bare hård fra det ene øjeblik til det andet, uden at have opført sig underligt sidste gang du trådte på den, før den blev hård...

Oprindelig fejlbeskrivelse eller ej - Jacob har fået et godt bud på, hvad fejlen kan være!

/Ib
Index
74227: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (02-01-2009 00:55:04) (svar på 74224)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
Jeg takker af største hjerte!!

Det er meget betrykkende at vide at man som ny inden for LR faget kan søge hjælp og støtte her på denne meget gæstfrie side.

Index
74236: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (02-01-2009 10:54:51) (svar på 74223)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.101)
Kære Kim

Teori er en ting, men praktisk erfaring er noget andet....
Jeg holder gerne 2 x pengene på at min diagnose er den rigtige. Har nemlig selv prøvet det et par gange :-)

Claus

..der afventer tilbagemelding fra skadelidte med spænding
Index
74231: sv: Kobling, HJÆLP.!! (02-01-2009 08:51:32) (svar på 74215)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Jacob.

Min 90" TD´er gjorde det samme nummer i foråret (altså sidste år), og der kunne jeg pludselig ikke træde koblingspedalen ned. Det var udrykkerarmen der var gnavet igennem ved den kugle den vipper over. Jeg fik det ordnet på et værksted i det midtjyske på en dag, efter 1 1/2 dag på vejen med Falck...

God vind og godt nytår!

Hilsen Jens
Index
74232: sv: sv: Kobling, HJÆLP.!! (02-01-2009 08:56:37) (svar på 74231)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
P.S. Min pedal blev hård efter at den havde knirket et par gange. Det skal iøvrigt siges at jeg havde bilen i 1.gear i et af Aalborgs største lyskryds, hvor jeg var på vej til højre. Se, det er en god grund til at sørge for at hornet virker. Ellers var det endt meget galt!!!