tilbage

Land Rover Forum  

74741: Buskørekort??? (10-01-2009 03:02:51)
Peter Posgard 5311, Reg.Nsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.89.168)
Så.. Nu er borgerslæden solgt igen...

Og handlen med det "nye" engelske familie medlem skulle være på plads.

Det blev til en dejlig velskabt 110" bus.. Og nu har jeg det lille "problem" at jeg ikke har buskørekort endnu.

Er der nogen som kender et sted i kbh. området hvor man kan tage sådan et relativt hurtigt?... gerne på et weekend kursus, hvis muligt?

Og hvad med de der AMU centre hvor man skulle kunne tage dem rigtig billigt.. er det alle som kan tage et kørekort på et AMU center eller hvordan fungere det?
Og er det billigst med forsikringen af en bus gennem klubbens ordning eller...??

På forhånd tak..
Peter

Og jeg kan love at jeg kommer til at vinke med begge arme til alle når jeg kommer bag rattet på den.


74743: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 09:53:23) (svar på 74741)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Peter, nu om stunder er buskørekort ikke bare lige.
På AMU centerne er det nu en uddannelse på 3/4 år, som du kan søge den gennem din fagforening, der er dog en minimal egenbetaling.(det er det man betaler AMB bidrag til på lønsedlen).
Hos en kørelærer er det projekt til minimum 20.000,-kr hvis du går lige igennem alle prøver og det er kun for kørekortet, hvis du vil bruge bussen ud over landgrænsen, så skal du også have en rødt kvalifikationsbevis som er en 72 timers uddannelse.
Hvis du skal køre med trailer over 750 kg totalvægt, skal du have buspåhængskørekort.
Jeg vil tro at et buskørekort kan erhverves på minimum 3 måneder, hvis man kan komme til køreprøve, da der er meget lange ventetider i storbyerne.
Det bedste er at kontakte en privat kørelærer og høre hvad de siger, jeg har for år tilbage haft gode erfainger med Strandens Køreskole i Ishøj, jeg ved ikke hvordan det kører i dag.
Med hensyn til forsikringen vil vi da gerne have den i klubben, men du skal ringe rundt og få et tilbud hos de forskellige selskaber, da forsikringer er noget meget individuelt.
Tillykke med bussen.
Mvh
Kenneth Poulsen
74745: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 10:20:42) (svar på 74741)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.125)
Hvis erhvervelsen af buskørekort bliver for omfattende for dig, kunne du måske overveje, at få bussen ændret til en almindelig person bil.
Fordele: syn hvert 2. år, lavere forsikring ( jeg går ud fra mit eget forsikringsselskab uTryg), intet krav om fartskriver ved udlandskørsel, må køres af alle (hvis du tør), kan indrettes efter forgodtbefindende, dvs. fjerne sæder, bygge campingudstyr ind etc., vil fremtidig kunne sælges nemmere, idet buskørekort til ikke-erhvervsmæssig brug vil 'udø', ingen indskrænkninger i anvendelsen.

Ulempe: højere vægtafgift: plus ca. 8.000 - + en investering i afgiftstilsvar.
74755: sv: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 14:06:53) (svar på 74745)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.241)
Hej Pater

Tillykke med kareten. Vedr. forsikring giver jeg Ca. 3700 i forsikring årligt hos Nykredit for ansvar (Bor i 3400). Når jeg hører alt det om kørekort er jeg glad for jeg fik det for 20 år siden. Du kan roligt køre i din bus hvor du vil, jeg syntes Paul altid maler fanden på væggen. Men det er nok fordi han har en stor viden på det område, hvor vi andre kører rundt i lykkelig uvidenhed. Det virker også som om myndighederne rundt omkrig har andet og vigtigere og gå op i end reglerne for en alukasse registreret som privatbus.

Held og lykke med kortet.

Mvh

Mads 2x110 bus "Lange Maren og Orangina"
74757: sv: sv: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 14:22:40) (svar på 74755)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.143.234)
I den forbindelse bør man huske på, at slet ikke alle de ældre busser skal bære en påskrift om, at det rent faktisk drejer sig om en bus, selv om de rare synsfolk mener, at kunne huske et eller andet vagt omkring dette og mange andre sære forhold, og så derfor påtaler den manglende påskrift. Det skal man så ikke lade sig slå ud af, men, venligt til det fidele grænsende, anmode ham om at kaste op i sin synsvejledning for busser.

Kan det passe at det skiller omkring 1985-7 stykker?
Har man ikke denne tavle, der fortæller om antal passagerere osv, er lovens håndhæver vel heller lige så presset til at undersøge alle forhold vedr. bussen m.v. Han har sikkert andre og bedre sager at have sin opmærksomhed henledt på?

mvh
Knud, uden påskrift på 1981 bussen.
74758: sv: sv: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 14:31:10) (svar på 74755)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.152)
Mads, sådan en kommentar er simpelthen ikke fair. Indlægget før dit er både sagligt og relevant.

Til gengæld synes jeg faktisk, din "du kan roligt..." kommentar er temmelig upassende. Ingen kan eller bør vel roligt forbryde sig mod givne regler, hvor de så end måtte være. Er man uenig heri, var det måske politikervejen, man skulle slå, snarere end at opfordre til sløset respekt heraf, jfr. ikke mindst også fjerdesidste pind i retningslinierne for Rover Forum. Men den kan man måske også bare roligt ignorere ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
74760: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 14:48:52) (svar på 74758)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.241)
Hej Søren

Jeg kan godt se din pointe. Du har helt ret. Jeg er ked af jeg er sådan en sløset bandit. Over and out.

Mvh.

Mads
74759: sv: sv: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 14:42:57) (svar på 74755)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Mads, nu er det sådan at hvis jeg sidder inde med en viden som jeg tror kan bruges af andre, så vil jeg gerne fortælle om det, det er ikke altid jeg lige rammer helt plet, men så er der heldigvis andre der lige kan rette.
Det er det der hele formålet med dette fremragende Forum.
Og derfor jeg syntes det er et temmelig dårligt råd bare at sige til en kommende busfører, at han kan køre hvor han vil, det er slet ikke tilfældet når man læser den nye bekendtgørelse fra 28 april 2008.
Og selv om du har taget dit buskort for 20 år siden så skal du også have Rødt Kvalifikationsbevis for at køre dine busser over grænsen.
Der er en overgangsperiode hvor der dispenseres men alle bliver underlagt denne EU forordning.
Og klapper fælden så har autoriteterne al den tid der skal til for at skrive div. "udgiftsbilag".
Og så har vi Peter skrivende her "hvorfor var der ikke nogen der sagde det!!"
Mvh
Kenneth Poulsen
74763: sv: sv: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 16:28:05) (svar på 74755)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.125)
Mads Bak Pedersen.
kunne jeg lige få dig til, at begrunde dit følgende udsagn:
Du kan roligt køre i din bus hvor du vil, jeg syntes Paul altid maler fanden på væggen.

Ud fra mit svar til Peter kan jeg nemlig ikke læse, at jeg skulle have udtalt mig i retning af, at han ikke må køre bestemte steder...
74761: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 15:16:34) (svar på 74741)
Peter Sølvtofte #6380, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.196.226)
amager bus og lastvognsskole på amager brogade og ASA i valby/frederiksberg.
Jeg tog teorien hos Amager og det praktiske hos den godmodige krelærer Steen hos ASA.
Pris ca 13K for små 3 år siden.

Tillykke med bilen, må vi se den

Peter
74765: sv: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 17:50:31) (svar på 74761)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.147.88)
Hej

Jeg har taget mit bus-erhverv på aften/weekendskursus i Toxværd (Næstved) www.eks.dk
og havde en varighed af 15 uger. Man havde for mit vedkommende undervisning mandage og torsdage fra 16-22 og lørdag fra 8-15.

Jeg skal dog ned og erhverve det røde bevis senere - da det ikke var i udbud da jeg fik mit kort.
Det kostede 3500 alt incl.Lastbil samme pris og hænger last/kommer til at gælde bustrailer 2500kr.

Jeg ved, at skolen nævnte om nogle ligende aktiviteter i Ishøj - men ring og spørg Anni i Næstved.

Ebbe
74779: sv: Buskørekort??? (10-01-2009 20:28:25) (svar på 74741)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Hej Peter. Velkommen tilbage.. rart med en land rover mere på vejen.. Mit råd må være, hvide plader på. Salg af Audien må kunne dække udgiften (-; Hvornår kommer den hjem?
Mvh. Anders (RR V8 på hvide skilte)
74837: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 01:56:30) (svar på 74779)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.89.168)
Hej Anders og alle jer andre.

Tak for alle indlæggene.
Jeg tror jeg vælger at beholde den på de gule bus plader og bider i det sure æble og får taget det buskørekort en gang for alle. Den lave pris på "bilen" og vægtafgiften på denne og fremtidige busser er for tiltrækkende.

Jeg har kontaktet ASA i Valby og venter svar på hvonår jeg kan begynde. SPÆNDENDE!!

Min nye bil bliver leveret på adressen i aften, mandag, af Rene fra Ringsted som har tilbudt mig at køre den herop, i forbindelse med salget.

Så venter jeg bare spændt på kærestens reaktion over at jeg har skiftet vores audi A6 ud med en traktor ;)

74842: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 09:33:23) (svar på 74837)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.28)
Når du nu har besluttet dig for buskørekortet, så tag erhverv med. Bare for en sikkerheds skyld.
74843: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 09:45:02) (svar på 74842)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Og kort til stor anhænger hvis du ikke har det i forvejen.
74846: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 09:50:56) (svar på 74843)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Undskyld Ole.

Hvordan skulle han kunne have hængerkort til bus hvis han ikke har Bus-kørekort?
Et hængerkort til lastbil er mig bekendt ikke gyldigt til kørsel med hænger efter bus.

MVH Jakob E S
74847: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 10:02:06) (svar på 74846)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Aner det ikke.....
Bare en indskydelse!
74850: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 10:44:27) (svar på 74846)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Jo.
Kort til "lastbil hænger" giver også ret til at trække en trailer på +750kg efter en bus (hvis man har buskørekort, naturligvis)

1270
Paw, som selv lige har taget buskørekort....
74851: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 11:30:25) (svar på 74846)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.28)
Jojo, Jakob - der var engang...
Før Verden gik af lava var det således, at lastbil + hænger også gjalt for bus + hænger.... det blev kun kaldt for hængerkort...
i øvrigt en fuldstændig tåbelig ordning nu, men der er jo så meget!
74853: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 12:35:54) (svar på 74851)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paul.

Jeg kan ikke helt tyde hvad du mener. Du plejer at være godt (nogen gange lidt for godt :-)) inde i busreglerne.

Hvordan er de så nu?
Evt. et link.

MVH Jakob E S - der bare ønsker sig et BE kort.
74854: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 13:52:01) (svar på 74853)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.145.27)
Som Paw skriver, Var også det jeg lærte sidste vinter.

Hej

74875: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (12-01-2009 19:19:16) (svar på 74854)
Lars Falk Hansen #7266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.189)
74927: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 10:32:28) (svar på 74875)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det giver mig jo svaret:
Paragraf 12. Stk. 4. Kørekort til kategori C/E giver tillige ret til at føre køretøjer omfattet af kategori D/E, når indehaveren har erhvervet kørekort til kategori D.

Tak for linket.

MVH jakob E S
74907: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 06:46:38) (svar på 74851)
André. Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Har du så kryds i DE på dit kørekort Poul ? for ellers må man da ikke køre bus med trailer. det er altså ikke nok hvis man kun har et kørekort idag hvor der kun er CE på og så er det ligemeget hvornår det er fra.der er jo også nogle indimellem der fejlagtigt tror at fordi de har C kørekort så må de også køre en bus ...

Mvh: André. (7980) Med A-B-BE-C-D-DE-DEP på kørekortet...
74908: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 06:50:05) (svar på 74907)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Undskyld. Jeg mente Paul ....
74910: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 07:29:54) (svar på 74907)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Næ, fordi C der jo kun til lastbil.....
Og jo der er forskel på nye og gamle kørekort.
På mit feks, BCD. Havde der nu stået et E også havde det nok gældt til alle kombinationer?
Ole
Med pap fra 1986..
Skal der i fremtiden flere bogstaver i mit kort, bliver det dem alle på een gang!
74911: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 07:38:27) (svar på 74910)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Jo men du har jo også D på kortet Ole du mangler jo kun E på busdelen så måtte du også køre bus med trailer. Og jo der er stadigvæk folk der tror at det er nok med et C i kørekortet til af føre en bus bare det er erhvervet tilbage i stenalderen ...Griner...
74912: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 07:45:19) (svar på 74911)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Og det er fuldstændigt åndsvagt. jeg har flere kammerater som har taget kortet inde ved millitæret + CF og kun har været ude og køre i en lastbil i 5 min ...ALDRIG BUS... men de har alligevæld fået et D på deres kørekort. og eks. en 3 akslet dobbeltdækker bus kan overhoved ikke sammenlignes med en lastbil det er tilmærmelsesvis slet ikke det samme at føre overhovedet ikke. så det er fuldstændig uforsvarligt at der render folk rundt med de kørekort i baglommen efter min mening.....
74914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 08:15:14) (svar på 74912)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.105)
Jamen André dog!
Så pas på, hvis du ser mig på vejen, idet jeg er en af de uforsvarlige personer med DE kørekort, som har taget kørekort i en lastvogn med anhænger. Dog render jeg ikke meget rundt, men kører i lidt af hvert! :-)

Uanset det vildt uforsvarlige, har jeg dog kørt 3 forskellige store busser og en del minibusser. Sidstnævnte oven i købet med 3000 kg. efterspændt.
Sikkert pga mine manglende åndsevner, kan jeg vanskeligt se den afsindigt store forskel på at køre disse typer køretøjer.

Jeg er dog klar over at kørelærerne også skal levet et muntert og virksomt liv.
Længe leve lobbyisterne!!

mvh
Knud
74919: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 09:10:12) (svar på 74914)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Hvis man ikke har haft køretimer og efter følgende har været til køreprøve i / til bus + eks. glatbane (Lastbil og eks. 3 dobbeltdækker bus opfører sig langt fra ens på en glatbane) så synes jeg det er fuldstændigt åndsvagt at det kan være fuldt lovligt at føre sådan et køretøj. på grund af nogle æld gamle regler ...
74922: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 10:02:00) (svar på 74919)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.105)
Erfaringen fra de vejene viser med al ønskelig tydelighed at selv om raske unge mennesker lærer at styre bus og lastbil efter nyeste regler, kan det alligevel undertiden gå galt.

mvh
Knud, der ikke lige har til sinds at aflevere pappet selv om det teoretisk set er uforsvarligt at jeg har det.
74924: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 10:21:07) (svar på 74922)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Der kan altid ske ulykker Knud. der er jo intet der er 100% sikkert. men det mindste man kan gøre er da at sørge for at tingene er så forsvarlige som overhovedet muligt. og du giver mig da vel forhåbentligt ret i at en der har haft køretimer og har været til køreprøve i en bus er bedre rustet end en der aldrig før har kørt en bus men bare har fået et D i kørekortet da han tog til C og så sætter sig op i en bus og kører ....
74929: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 11:05:05) (svar på 74924)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.105)
Næh, egentlig ikke.
Faktisk er jeg inde på at det er mere kompliceret at lempe en lastvogn med stor anhænger gennem trafikken.

mvh
Knud
74930: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 11:13:43) (svar på 74929)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.147.65)
Jeg er enig med dig Knud - Ud over at bussen var knapt et par meter længere og lidt flere sideruder - så syntes jeg ikke foreskellen var så kæmpe. Syntes udfordringen var større med hængeren da den kom efterlastbilen i Næstveds smalle gader :-)

Mht person transport - den det "gamle" inden 98 lastbilkørekort jo også sine begrænsninger uden tillægsbeviser.

Jamen det var min mening ;-)
74934: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 11:31:35) (svar på 74930)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.105)
Lige netop Ebbe.

Jeg tog mit DE inde i centrum af Roskilde i de helt små stræder rundt omkring Domkirken, hvor der ikke er skide meget plads til et 18,lidt langt vogntog! :-)
Men det er der så heller i Cannes, hvor jeg ved skæbnens ugunst kom til filmfestival for år tilbage med netop en MB 1619 fra 1982 med den størst tænkelige hænger efter og havnede i en gade, hvor der bare slet ikke var mulighed for at komme længere frem. Så skulle der bakkes ganske langt :-(. Da ville jeg hjertens gerne have byttet med en sølle stump bus.

mvh
Knud, med oldnordisk pap.
74935: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 11:35:18) (svar på 74934)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.227.66)
Så er det jo lige før, du skal ha' guldpalme i LR-logoet :-)
74940: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 11:54:31) (svar på 74935)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.105)
Nu skal du være forsigtig med at komme med al din klogskab lige på een gang, Niels Henrik!!! :-)

Faktisk følte jeg mig slet ikke særlig velkommen med dette klumpedumpekøretøj. Det tog mindst 3-4 gange grønt lys at komme over hvert af de utalrige lysreguleringer i myldretiden, til et heftigt, ja nærmest hidsigt, akkompagnement af alle mulige bilhorn.
Jeg har siden ikke frekventeret nogen filmfestival.

mvh
Knud
74945: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 12:14:56) (svar på 74940)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Du kunne jo skifte til noget mere bekvemt næste gang, men så ryger "kan alle se mig - kan alle høre mig - kan alle lugte mig" effekten nok, og hvad er der så tilbage af værdi i Cannes :-D


mlrh
Claus
74951: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 13:06:47) (svar på 74945)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.105)
Claus, du har helt ret.
Jeg vakte berettiget opsigt, en opsigt, jeg dog gerne havde været for uden.
Det var før GPSens tidsalder og ham der var så klog på vejvisning tog altså lige fejl. Han mente at vide, at man kunne skyde genvej. Det kunne man ikke.
Og ellers er der slet ikke noget i Cannes, der har min interesse.
Fortsatte så videre til Monaco, dog uden hænger. Det var ikke meget bedre.

mvh
Knud
74952: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 13:37:07) (svar på 74935)
Niels Lysebjerg #7732 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Guldpalme! Den var god! :-)

Hilsen Niels
74947: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Buskørekort??? (13-01-2009 12:29:15) (svar på 74924)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.43)
Altså André,

nu skal du ikke forvirre, for der findes nogle datoer, som har indflydelse på, hvad kørekortindehaveren må føre.

1973 gælder B for personvogn, C for lastbil og bus. Skulle man have kørekort til erhvervsmæssig B, skulle man aflægge en særlig prøve i en bil, der overholdt minimumsmålene for taxa og til erhvervsmæssig C, skulle man aflægge en køreprøve i en bus. Desuden skulle buschuafføraspiranten have et bevis for gennemført Første Hjælps Kursus. Erhvervskørekort skal fornyes hvert 5. år og som noget nyt, skal alle last- og buschauffører gennemgå et kvalifikationskursus inden september 2013 ( bus ). Påhængsvogn til lastbil følger automatisk til bus efter ovenstående årgang. Der skal ikke aflægges kursus for blåt, hvidt eller rødt bevis, hvis man som jeg har kort fra 1973.

Resten kan læses i den citerede bekendtgørelse, men det kræver altså, at man kan forstå indholdet.