tilbage

Land Rover Forum  

75313: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:07:29)
Jacob Andersen #7177, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.212.54.153)
Jeg har været medlem af Dansk Land Rover Klub i efterhånden mange år, men er først nu, efter en pause, begyndt at se mig om efter nogle gode arrangementer, hvor man kan få lov at slippe hestekræfterne lidt fri. Men jeg synes ikke tilbudene er som de var før i tiden. Jeg ved ikke om det kniber med tilladelserne for brug af diverse områder eller om problemet ligger hos dem der nu har førerhatten på i klubben, men arrangementer hvor man kan KØRE er i markant undertal sammenlignet med arrangementer hvor man kan parkere dyret udenfor på perlegruset og selv sidde og gnaske kage og drikke kaffe og være noget så social. Jeg har ikke meldt mig ind i DLRK for at spise pølser og kage og sidde i telt og se på billeder. Jeg har en mormor som kan dække den slags behov hvis de skulle melde sig. Jeg husker fra fordums tid et område der blev kaldt Finderup. Og jeg husker fra fordums tid et engagement der førte spænding og udfordring med sig. Men jeg frygter det er en epoke der er ved at være forbi, hvis vi ikke snart gør noget. Hvis klubben virkelig er blevet overtaget af pensionister og deres børnebørn, der med deres potaske og hvid glasur prøver at kvæle enhver form for adrenalingivende aktiviteter, opfordrer jeg til revolution. Jeg kender responsen; "Jamen der skal være plads til alle i Dansk Land Rover Klub" og "Det er en klub for hele familien, så der skal også være hygge". Og det er da også rigtigt nok. Det er en klub for personer der er intresseret i Land Rovers og dermed også en klub for dem der helst vil sidde og drømme med et foto i hånden, mens blodsukkeret springer til himmels. Men hvorfor .... er det også disse personer der sidder og planlægger arrangementer??! Jeg tror ikke jeg er den eneste der er ved at være træt af filmaftener og stumpemarkeder, der kun giver mulighed for at leve bondeknolden ud i fuldt flor. Jeg tror heller ikke jeg er den eneste der mener, at hvis man er så gode og søde venner, at man så gerne vil hjem til andre folks hjem, til kaffe og film, så kan man vel godt gøre det privat. Og når "kalenderen" så begynder at se lidt tynd ud, så må man altså se at få nogle kørselsarrangementer på dagsordnen så man kan mærke og se, at ddet er en Land Rover Klub man er medlem af og ikke en mormors kolonihavehus klub.
75317: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:23:47) (svar på 75313)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Jacob.

Jeg er sikker på, at du skal være velkommen til at stable noget på benene, hvis du mangler noget. Jeg har fornemmelsen af, at de der sidder med bestemmerhatten på i Regionerne, gerne vil have støtte. Nu er der jo snart regionalforsamlinger rundt omkring, så er det bare at møde op og fortælle hvad du vil lave for klubben.

MVH Jakob E S - Der som bosat lidt nord for Roskilde har mindst 2 terrænarrangementer indenfor 50km hver måned.
75318: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:25:29) (svar på 75313)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
Sikke en masse vås. Der er da masser af gode arrangementer hvad enten man er til kaffe eller kørsel. Jeg forstår slet ikke dit sure opstød - beklager.
75320: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:37:30) (svar på 75318)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hold da op - jeg synes der er masser af aktiviteter i DLRK - både for Mudfreaks (no offense meant guys!) og for familier... jeg savner måske selv lidt for dem, der bare har valgt at have en LR/RR... fordi det nu engang var sådan en bil man ville have....

Men som nævnt i denne tråd - der er snart valg i regionerne - mød op! STIL OP! og gør selv en forskel - det hedder hjælp til selvhjælp... alt andet er ligesom sofavælgere.... og de gør ingen forskel....

Med ønsket om god weekend - og arrangementer, der passer til alle uanset alder, bil og omhvor vidt man bruger sukker eller fløde i kaffen/the'en -

Thorstein #7334
Der snart vil lave en køretur for P38'ere - når vejret bliver lidt bedre... (uff vinter og kulde.... YDR!)
75321: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:38:30) (svar på 75318)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Øhh - der må jo være noget, der ligesom har fået manden til at formode noget. Om han så har ret deri, skal jeg ikke gøre mig specielt klog på ud over at jeg da har set at regionen (øjy) har haft nogle arrangementer i det seneste års tid - bl.a. i Tange.
Bort set fra det så ved vi jo alle at terrænmulighederne her til lands ikke hænger på træerne, og terrænlejen skulle vist også ligge ret pebret.
Var der ikke noget med at Finderup nær var ved at være en saga blot?

Hvilken slags muddefræser kører du forresten i?

SII88"hilsen
Stefan
75323: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:45:16) (svar på 75321)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
I øvrigt er der jo netop blevet annonceret på en Sverigestur - gad vide om der ikke er lagt en masse offroad ind i den også. Om de så også har pakket bilerne med kaffegrums, kager, svenske herregårdspølser, snobrød og snus - det ved jeg så ikke noget om.
75331: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 22:29:39) (svar på 75323)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.156.209.203)
Hvis det er region syd-sjællands sverigestur du mener, så byder den på mulighed for extrem terrænkørsel i vindfælled skov med klippe- og spagnum underlag. Se billeder fra sidste år på regionens side.

mlrh
claus
..der glæder sig til årets tur til 40 tdr. svensk skov
75343: sv: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (18-01-2009 00:13:37) (svar på 75331)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Kære Claus

Kan du virkelig nøjes med 40 tdr. land ?
Måske du ikke ved det, men en hektar = 10.000 m2 og 1 tønde land = 8 skæpper land (á 4 fjerdingskar á 3 album) = 0,55162 ha = 5516,2 m2

Og SSJ's Sverigestur lover faktisk ca 80 hektar skov at køre i.
Så hvorfor ikke bare glæde sig til (80 hektar x 10.000 m2) / 5516,2 m2 = 145,03 tdr. land skov, klippe, lumsk undergrund og meget andet godt...

Vi glæder og til at se en masse glade mennesker..

Mvh
Jesper
75351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (18-01-2009 10:11:12) (svar på 75343)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.146)
Hej jesper
jeg har jo altid været en beskeden mand der nødigt overdriver :-)

Tak for regnestykket og formlen.

vi ses

Claus
75395: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (19-01-2009 10:30:47) (svar på 75323)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
OG en tur til Norge i uge 8 week end, nemlig ja, vi er 3 der skal afsted og der er plads til flere en retur koster ca 870 for en tredages tur med færgen så alle kan deltage det skal jeg give for en lightweight.
MVH Jens E
75324: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:46:12) (svar på 75313)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.22)
Jacob,
du vil blive modtaget med kyshånd og næsten sat i glas og ramme, hvis du tilbyder dig som frivillig arrangør for et rigtig godt terrænarragement.
Det er bare at komme i gang, finde på noget og så meld ud til regionsledelsen.
Hvis du ikke kan selv, så find nogle af dine klubvenner og gør noget i fællesskab.
Og er der for lidt aktivitet i din region, så kig ind til de andre, hvor f.eks. Sønderjylland i dag havde terrændag på Bedstefars Point.
Der er sikker også nogen, som vil tage nogle lækre og dramatiske billeder af dig, som du kan vise til mormor ved kaffe og kage - måske vil hun så senere med ud i det vilde terrænliv, hvis hun er blevet tændt af barnebarnets oplevelsesrige og selvskabte klubliv.
75326: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:51:14) (svar på 75324)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Rullatortræf i terrænnet - jeps, den er jeg med på :-0 - Ha - sikke billeder der kunne blive ud af det!

Stefan
75327: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 21:59:30) (svar på 75326)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Se - selv palmen er der
75328: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 22:03:16) (svar på 75313)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.97.103)
Hej Jakob

Da jeg ikke kender dig personligt skal jeg ikke kunne sige om du har deltaget i nogle af de ca. 30 arrangementer jeg har medvirket til at lave i østjylland over de sidste 3 år. Hvis du har deltaget, og ikke er tilfreds med sammensætningen eller indholdet af disse er du da altid velkommen til at komme med input og ideer.
Der er desværre foruroligende få i østjylland der gider lave et stykke arbejde få at stable noget på benene. De fleste af de aktive på det område sidder i regionsledelsen, men man som nævnt altid velkommen med input.
Det er selvfølgelig altid nemmere at møde op og forvente at blive underholdt, men der er jo som du har erfaret forskellige interesser udi vores ædle sport.
Jeg synes det var en vældig ide, hvis du prøvede at finde et område hvor det ville være muligt at få lov til at lave et arrangement. Når du har gjort det, skal jeg da gerne være behjælpelig med at arrangere noget rigtig kørsel uden kaffe og alskens behageligheder.
I øvrigt er din region i denne weekend i Hedeager, hvilket er offentliggjort på Reg. Østjyllands hjemmeside.

mvh Thomas Carstensen - Regionsleder
75333: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 22:42:25) (svar på 75313)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Jacob

Kunne ikke være mere enig, se blot på landsarrangementet, det har udviklet sig til en familielejer, hvor børns og familiers behov er det vigtigste at tilfredsstille, det er ikke som før i tiden hvor man mødtes for at køre bil og sparke lidt dæk.Ofte under ret simple forhold.
Nu skal der være hoppeborge, bade med varmt vand og hvad ved jeg.

Og også ved andre arrangementer drejer sig mest om familien, det må være tiden vi har, i hvert fald her vi i reg vestjylland set at der kommer flest folk til disse arrangementer så det må jo være det folket ønsker sig.

Så er det jo godt at verden er blever mindre, der findes mange gode arrangmenter ude i Europa som er værd at deltage i og også her hjemme er der andre muligheder for os der gerne vil "køre" bil som det vigtigste.

Så kan man jo altid få sine "Kaffe mek" behov dækket i DLRK.

Og det også så rigligt.

Med tænksomme rover hilsner.

Ole
#493
75337: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 23:16:47) (svar på 75333)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.62)
Hejsa.

Vedr. Lands arrangement 2008. I mange måneder op til LA2008 knoklede vi en vis del ud af bukserne, for at skaffe terræn, lave Trial, Team-recovery, Winch-recovery, 2 bil trophy, 5 bil trophy, frikørsel Og alle discipliner blev afviklet. Ja, der var også plads til familier. Vi er nogen der har børn som også gerne vil køre.

Mvh.

Mads
Arrangements gruppen.
75346: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (18-01-2009 01:28:03) (svar på 75337)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Mads

Jamen det er helt rigtigt, men min pointe er den at i England der afvikler man til Rover National, 2 slags trial, winchrecovery, teamrecovery (vel og mærke af den rigtige slags) og Comp Safari på oftest kun 4 dage, fordi det er det man er der for.

Her i landet har man valgt at sprede det ud på en uge, så det koster en hel uges ferie hvis man vil være med i en del kørsel.

Og man har bestemt at skulle der være nogen der blot vil deltage en enkelt dag i en enkelt deciplin så koster det stortset det samme som at være der en hel uge.

Og så har det stigende krav til standarten på lejrpladsen, set med mine øjne, været med til at hæve prisen på at deltage.
Så ikke alene skal man bruge mere tid på at være til landsarrangement, men det koster også mere, end hvis det blot varede 4 dage og var ren kørsel, man kunne også nøjes med lidt mindre i lejren.

Det at børnene skal være med er vel blot endnu en bekræftelse af at det er mere et familieforetagende end en bil klub, og det er for så vidt også helt ok med mig, jeg prøver blot at gøre opmærksom på de ændringer der sker og er sket.

Husk på at for 20 år og længere siden var børnene også med...

Har forøvrigt selv idag haft en pragtfuld dag i Hedager sammen med Østjyderne hvor der blev kørt "et bils trophy" så jo der er kørsel, bare man opsøger det, men det ændre ikke på min opfattelse af hvad klubben har ændret sig til og hvad der har prioritet.


Med tænksomme rover hilsner

Ole
#493

75347: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (18-01-2009 08:25:30) (svar på 75346)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Ole

Nu har jeg været til "National" i England,og jeg var ikke synderligt imponeret. Der var ikke andet end mudderkørsel og øldrikning, i det omfang der overhovedet var mudderkørsel pga vejret. Frikørsel fandtes ikke, kun løb, eller en lille guidet "Greenlane" rundt på Eastnors skovveje, en tur der for øvrigt kostede penge pr. gang

Det er vist også første gang jeg har været med til et stævne, hvor der var tilknyttet en "Child Protection Officer" En socialrådgiver for udsatte børn til et LR arrangement? Og det værste var at det så ud til at det var nødvendigt, når man så de stakkels børn, der blev slæbt med i ølteltet langt over deres sengetid.

En Land-Rover klub er vel en bil-klub for alle med interesse i Land Rovere, ikke bare dem med en 300TDi med 3" hævet undervogn, spær i begge ender, og Warn 9000"jeg-skal-gi-dig", selvom det er det *også* en klub for. Hvilket jeg synes landsstævnet meget smukt afspejlede. Jeg finder det tiltalende at også børnene kan finde adspredelse og morskab, hvilket jo i sidste ende betyder at det er nemmere at få sin familie med til sådanne arrangementer. Nok var børnene med for 20 år siden men hyggede de sig allesammen lige meget?

Kort sagt jeg mener at Land Rover klubben bør være mere end en terræn motorsports forening, som der for øvrigt findes flere af. Der er kun en Land Rover klub, og jeg personligt sætter pris på at der også er et socialt element, og kage! Jeg har nemlig ingen bedstemor der dækker det behov.

Men ellers er det da sikkert rigtig nok at det er blevet sværere at komme ud i plutten. Især efter flere militære områder, herunder Finderup, er blevet lukket for civile.
Jeg har stor respekt for de i klubben, der kan skaffe os adgang til interessante områder. Sidste år kørte jeg f.eks små 100 km i nogen af de flotteste skove i Danmark. Det havde jeg ikke kunnet gøre havde jeg ikke været med i DL-RK.

Hilsen Niels, der også kan lide hygge og kage!
75338: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (17-01-2009 23:25:59) (svar på 75313)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Jeg sidder og tænker:
Hedeager, ofte brugt af Jeres region.
Midtjyderne, Seest 3 gange om året og så lige Tirsbæk i påsken.
LA i uge 30
Fynboerne racer i bakker i tide og utide.

Jeg tror du kan få motioneret dine fjedre mere end én gang om måneden i DLRK, blot du vil bevæge dig mere end 15 km. væk fra din ejendom ad offentlig vej.
Så din kritik er lidt uberretiget. Dog er der en del kaffe-kage, men du kan jo bare køre imens de andre guffer. Det er jo frit for, hvad folk vil lave i terrænet.

Jimmi
75365: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (18-01-2009 13:23:14) (svar på 75338)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Som en reflektion på det øverste indlæg kan man se lidt på sammensætningen af medlemmerne i DLRK.
Det kan man gøre ved at se på hvilke køretøjer der er med i DLRK.
Der er alt lige fra gamle serie I'ere i meget forskellig stand, nogle er toprenoverede veteranmuseeumskøretøjer og andre er i god brugsstand.
Så er er serie II/IIA/III som der er en del af, nogle har dem som veterankøretøjer og renoverer dem til original stand og andre skærer i skærmene, hæver fjedrene og tuner motoren og montere spil i begge ender for at køre i terræn med dem.
Seriebilerne er tit den første Land Rover som folk har haft.
Der er så gruppen 90"/110", som der er rigtigt mange af, der er 110" STW til at transportere ungerne i børnehave med og så til at køre ferieture med, der er 90" til at køre på arbejde med, fordi man bare vil have sådan en bil, der er dem der kommer forbi en gang i mellem for at køre lidt i bakkerne.
Og så der dem der er hardcore terrænfreaks, med utallinge ombygninger, tilbygninger, afskæringer, tilskæreringer, monteringer, afmonteringer osv.
Det er vel en gruppe på måske 100 biler som kører konkurrencer som Trophy. Challenge, HighLand, LowLand og mange andre steder, også uden for klubben i vores søsterklubber.
Der er dem der kører Freelander for at have et godt egnet køretøj til at trække heste/bådtrailer med.
Der er dem der kører Range Rover, biler helt fra starten af halvfjerdserne, som de selv ligger og reparerer på og over til den nyeste Range Rovere til 1.8 millioner.
Og så er der dem der bare er med i klubben fordi i har en, for dem, meget fordelagtig forsikringsordening.
Og så der alle de entrepenører, byggemænd, teknikkere, skovfolk og mange andre der bruger deres bil i deres erhvev.
Jeg har sikkert glemt nogen, for, som det ses, det er en meget alsidig medlemsskare vi har med at gøre.
Vi ser alle katagorier i klubben og derfor skal vi, så vidt der er muligt, dække alle behov og ønsker.
Hvis det kun var 90" V8 med alt i terræn udstyr vi havde med at gøre, så var det måske mere enkelt - og dog, med de seneste betingelser som f.eks. Forsvaret har lagt frem, så bliver det praktisk talt umuligt at benytte deres arealer.
Så skal vi finde andre steder at køre og det har vi ligesom også prøvet i de senste 30 år, det bliver ikke nemmere.
Muligheden er at købe arealer selv, en ikke helt nem øvelse i disse VVM og miljøbeskyttelsestider, men der ting og sager i gang.

Mangfoldigheden og forskellighed mener jeg, er klubbens helt store force, der er, og skal være, plads til alt og alle.
Det er blot et spørgsmål om at vælge.
Mvh
Kenneth Poulsen
Formand














75370: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (18-01-2009 14:39:28) (svar på 75365)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Er det, for tiden, størreste problem ikke at finde egnet terræn.
Nu hvor forsvaret er lidt på stand by over for nogen foreninger, så er der jo ikke den hulens masse steder at køre.
Jeg savner da meget Finnerup som frikørelses med indlagt picknick weekend.

Så jeg glæder mig som et lille barn til når der kommer en afklaring på det med forsvarets terræner, Oksbøl er jo osse dejligt og flot natur.

Mvh Henrik der skal til Greenlaning på Vestfyn for første gang i sin 101".
75380: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (18-01-2009 16:43:19) (svar på 75365)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej Kenneth.
Du glemte én vigtig ting.
Vi er en bilmærke klub, ikke en motor race klub.
Personlig er jeg jo en mudder ræser, men har fuld forståelse for dem der går op i orginalitet.
Så derfor er min pointe: Vores fællesskab ligger i mærket på bilen og ikke i brugen af den.

Jimmi
75383: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (18-01-2009 17:26:12) (svar på 75380)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Jimmy, ikke en motorrace klub - hmmm både ja og nej, vi kører jo ikke på tid, men det gør vi så lidt alligevel i en eller anden vinkel, når vi kører Trophy, hvor der er en max. tid.
Det optimale vil jo være at kunne opfylde alles behov og det ved jeg det kan vi ikke, men kan opfylde så mange behov som muligt.
Det er jo lige så mangfoldige behov/ønsker som der er forskellige biler.
Men du har ret, helt grundliggende er det selve bilmærket der er omdrejningspunktet.
Mvh
Kenneth Poulsen
75401: sv: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (19-01-2009 11:36:46) (svar på 75383)
Jacob Andersen #7177, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.68.73)
Sikke en masse respons. Dette indlæg har da, om ikke andet, fået jer lidt op af stolene :)
Jeg var ikke bekendt med at grunden til at vi ikke kører på terrænet ved Finderrup og Oksbøl, er forsvarets forsigtighed, som det fremgår i nogle af dette indlægs svar. Det er da dejligt at det ikke er pga. manglende lyst.
Jeg bliver opfordret til at kigge mig om efter egnede områder, og det vil jeg da gøre. Måske er der nogen der kan fortælle mig hvem normalt står for den slags i klubben? Eller om der overhovdet sidder nogen med den opgave.
Jeg håber fremtiden bringer løsninger vi alle kan være tilfredse med :)
75402: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (19-01-2009 11:49:38) (svar på 75401)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Jacob.

Tag en snak med Thomas Carstensen, som er regionsleder i DLRK-Østjylland jfr. både hans indlæg ovenfor og linket hèr; http://www.dlrk-ostjylland.dk/pages/regionen/regionsledelsen.php, hvor du kan finde både mail og telefonnummer.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

75403: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (19-01-2009 11:50:35) (svar på 75401)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Skov- og Naturstyrelsen har lavet en aftale med Forsvaret for nogle år siden. Det gør at Forsvaret nu har forpligtet sig til at beskytte naturen på alle deres arealer. Det gør at de har visse begrænsninger i brugen af arealerne. Derfor er de blevet meget tilbageholdende med at leje ud til andre selvom de er ledige, da de derved mister muligheden for selv at bruge områderne.

En ting mam dog skal være klar over, er at Skov- og Naturstyrelsen faktisk selv gør opmærksom på, at det netop er brugen af hedearealerne (herunder kørsel), der er med til at beskytte hedearealerne i Jylland. Dette skyldes at kørslen er med til at holde væksten af træer og buskads nede, så heden ikke vokser til.

MVH Jakob E S
75527: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (22-01-2009 09:23:08) (svar på 75403)
Jacob Andersen #7177, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.181.199.221)
Hej Jakob Edelvold,

Hvis det er rigtigt, at grunden til at forsvaret ikke vil låne områderne ud er fordi at SNS har været inde at begrænse brugen af disse, må det være muligt at tale med SNS om dette. Du har nemlig ret i, at færdsel på hederne både holder dem fri for fyr og andre træer og samtidigt er godt for lynget.
Jeg vil gerne prøve at skrive til SNS, men er du sikker på at det ikke er af sikkerhedsmæssige årsager, at forsvaret er afvisende?
75528: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (22-01-2009 10:27:42) (svar på 75527)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.158.94)
Hej Jacob

Inden I kommer for godt i gang med skriverier og gisninger om hvorfor og hvordan, er det måske på sin plads at gøre opmærksom på at det i klubregi er hovedforstyrrelsen der tager kontakt til de offentlige instanser. Beslutningen blev taget tidligt i 2008, efter at de fleste regioners ansøgninger til forsvaret var blevet afvist.
Der har været afholdt et antal møder med forsvaret (referater ligger nederst på siden), men det har hidtil ikke været muligt at forhandle sig frem til noget brugtbart.
Beslutningen om at HB har kontakten til bla. forsvaret blev taget for at sikre at indsatsen er koordineret og effektiv. Derfor vil det rigtige i denne situation nok være at kontakte HB i første omgang.

mvh Thomas
75529: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er DLRK en mormors kolonihavehus klub? (22-01-2009 10:32:50) (svar på 75527)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jacob.

Vi skal nok lige holde hestene. Se ved hæftede tråd:
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=74831#74831

Det lader til at der er gang i at blive gjort noget.
Nu kender jeg tilfældigvis ham, der er ansvarlig for Forsvarets plejeplaner, og det skyldes netop at Forsvaret selv er miljømæssigt begrænset i hvor meget aktivitet, der må være i områderne. Derfor vil de naturligvis ikke låne områderne ud, med mindre de er 100% sikre på, at de selv kan få lov at være der nok. Derfor vil jeg tro at vi måske skal satse på at få lov til at låne de mindre brugte øvelses områder, da de er mindre belastede af forsvaret selv.

MVH Jakob E S