tilbage

Land Rover Forum  

Index
75508: Japanerspillet part II (21-01-2009 18:25:16)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.46)
Mit næsten færdigrestaurerede japanerspil skal snart udstyres med wire. Jeg har udnævnt spillet til at være et 4 tons spil. Derfor vil jeg gerne vide hvilken wire jeg bør bruge 8 eller 10 m/m?
Mvh.
Martin
Index
75513: sv: Japanerspillet part II (21-01-2009 19:13:24) (svar på 75508)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Tjaeh... det afhanger af wire typen.. og hvad den er godkendt til. Du burde kunne nøjes med 8 mm, som oftest kan klare 4,5 tons ca.

Jeg ville nok gå op på 10 mm med det spil...

Jeg bruger pt 8 mm på mit hydrauliske milemarker h12.. men husk at en 8 mm wire typisk dør omkring 120 -140 bar udfra mine erfaringer.

Hvor har du spillet fra? det ser ud til at kunne rumme en del wire..

Hvis ikke mine øjne bedrager mig, er det hydraulisk.

Mvh

Stephan
Index
75515: sv: sv: Japanerspillet part II (21-01-2009 19:37:16) (svar på 75513)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.46)
Hej Stephan
Spillet indgik i en handel, hvor jeg solgte min RR. Spillet blev betegnet som "lige efterset og efterfyldt med olie, og det duede sidste gang vi brugte det"
Ja ja.
Nå , men prisen der blev fastsat var nu rimelig nok. Også selvom det skulle totalrenoveres. Det var oprindeligt mekanisk drevet, men fremover bliver det hydraulisk drevet.
Det virker. Hvergang.
Hilsen
Martin
Index
75523: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (22-01-2009 01:31:32) (svar på 75515)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.57)
Hej Martin.
Uden at vide det vil jeg nok vurdere at det spil kan trække noget mere end fire tons, jeg vil anbefale dig at købe en 9,6mm aircraft wire.Brudstyrke 7 tons.
Ved Certex (Vojens Tovværk ) får du 35% rabat når du er medlem af klubben opgiv medlemsnummer og klubbens tlf. nr. som reference.
Venlig hilsen
Hartley
Index
75525: sv: Japanerspillet part II (22-01-2009 07:27:56) (svar på 75508)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
Hej Martin, du skal have utrolig respekt for hydraulik. Det er bomstærkt og stopper ikke hvis noget går galt. Min anbefaling er helt klart at du får prøvetrukket spillet så du dimensionerer din wire efter hvad det faktisk trækker. Det afhænger jo også af hvor højt tryk du sender igennem. Kører du 200 bar trækker spillet måske 6 tons.
Husk at indregne en sikkerhedsfaktor 1,5-2.Tal evt. med Steen Larsen fra STEGO, han er også i DLRK. Han sælger wire, og har også dynamometer. mvh Stefan
Index
75530: sv: sv: Japanerspillet part II (22-01-2009 10:43:25) (svar på 75525)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hej Martin. Hvis du køber en 4 T wire hos Fyns kranudstyr så er der indbygget en sikkerhedsfaktor i det, SWL eller lignende. Hvor meget wire skal du have.? du skal nok have en 15 mm wire så er der 4 gange sikkerhed i den som anbefalet. 35 m koster ca. 38,00 kr. pr. M +moms. Så kan du få den med en krog på med det samme.
Mikael kan du evt. ringe til hos Fyns Kranudstyr.
MVH Jens E med møg omskifter til diesel
Index
75536: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (22-01-2009 13:27:32) (svar på 75530)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
Hej Jens, den er altså helt gal. Hvis du sætter 35 meter 15mm wire på så kan det for det første ikke være på den lille tromle og for det andet vil jeg tro det vejer 50-100 Kg. For at kunne bruge spillet til noget bør man sætte 8 mm wire på eller 12mm plasmatov, og så begrænse hydraulikken til kun at trække det wiren er godkendt til. 4 tons trækkraft er rigeligt hvis det er til selvbjærgning.
Sikkerhedsfaktor 4 kommen man aldrig op på - det er ikke fysisk muligt.
Der er også regler for wirens tykkelse i forhold til tromlens diameter. Hvis du har en meget lille tromlediameter og sætter en tyk wire på, vil wiren blive ødelagt. Jeg kan ikke huske formlen, men det ved dem der sælger den slags.
Index
75540: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (22-01-2009 14:41:29) (svar på 75536)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
ØØHHH jeg er lige lidt forvirret, hvis du skal have et spil der kan trække 4 T skal man da have en sikkerhedsfaktor i wiren, jeg har ikke lært at man kan sætte lighed ved brudstyrken og spillets trækkraft, JA wiren skal passe på tromlen det er vi enige om, Men tingene skal passe sammen. De gange jeg har bjærget store objekter har vi talt om 40 T eller mere, altså med spil der kunne trække 20 T i direkte træk og der er krav om sikkerhedsfaktor i forbindelse med bjærgning. Nu er der nok nogle der sidder og tænker "det gælder ikke for private" NÅ tænker jeg så, er det ikke farligt fordi man er "privat". Sikkerhedsfaktor 4 siger at brudstyrken er på 16 T, Men en wire på 15 mm er til 4 T brug og med en brudstyrke på 16 T, jeg kan ikke lade være med at tænke på at folk mishandler deres spil og wire samt ikke holder sig uden for dens rækkevidde etc. Nå men i sidste ende er det folks egen ansvar at passe på dem selv.
MVH Jens E med el spil og ringe wire, skam dig jens.
Index
75545: sv: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (22-01-2009 15:36:50) (svar på 75540)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Men hvordan ser det ud med diameteren på tromlen, kontra dit foreslag på 15 mm. wire?
For hvis man starter med at ødelægge wiren når man ruller det på tromlen, så er man vel betydelig ringere stillet end hvis man vælger en lidt mindre diameter og så behandler wiren ordentlig?

Jimmi
Index
75546: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (22-01-2009 15:45:07) (svar på 75545)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Det har du helt ret i, men skal man have sikkerhed i wiren så skal den altså have en vis diameter. prøv at regne lidt på hvilken brudstyrke din wire skal have for at kunne bruges på et 4t spil. Brudstyrke er ikke lig med dit spils kapacitet, isåfald vil dit spil sprænge din wire ved max belastning. if you know what I mean.
I den medfølgende brugsforvirring står der hvilken diameter din wire kan / skal have.
De 15 mm er det jeg fik oplyst af Fyns Kranudstyr på en 4 T wire med en sikkerhed der svare til kravene til træk altså de 4 gange sikkerhed.
MVH Jens E
Index
75556: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (22-01-2009 17:11:09) (svar på 75546)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.91)
Hej Jens

Det vil være helt i vinkel, hvis vi kan få afvide hvor står det henne der skal være 4 x sikkerhed?

Sådan lidt realistisk hvis man trækker med 16000kg i en Land Rover så tror jeg mere på man har to halve istedet, jeg ved godt der er lagt ud med 4000kg x sikkerhed men sikkerheden bliver jo ikke højrer end det man anhugger i.

Vh Carlsen
Index
75638: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (23-01-2009 09:23:05) (svar på 75556)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
OK det tænkte jeg nok , men det at bjærge er ikke bare liiiige, der er en masse man skal have tænkt på også rent sikkerhedsmæssigt. eks. Din egen ankerværdi, havaristens vægt dennes underlag stigning dennes køretøjskonstruktion. og egen spil kapacitet, går der noget galt d.v.s. du ikke har en sikkerhed indbygget så går det rigtigt galt.
hvis din wire ´s brudstyrke er 4 t og du trækker 4 t så skal der kun et lille ryk til at sprænge den da vægten ved et ryk forøges voldsomt med dermed sprængning af wiren, det er et stort emne men jeg må indrømme at jeg flere gange har haft en vis kriller i maven når jeg har spillet ind, flere mennesker ved ikke ret meget om sikkerhed i f. m. bjærgning og de vader ofte over en wire etc. men det må der vel komme et eller andet med Kursus etc. i dlrk regi.
Men jeg har det skidt med at kaste med sten når jeg selv har en wire der nok ikke er heeeeelt ok, jeg kaster heller ikke med sten vil jeg lige sige.
Du spørger hvor det står HMM jeg har tidligere undervist i emnet og har en bog/hæfte hvor der står mange spændende ting i men det er erhvervsmæssigt så hvorvidt man fra foreningens side vil øve/uddanne lidt mere i det kan komme an på en prøve, bolden er hermed givet op.
MVH Jens Eggertsen, Forhåbentligt en mega fed week end i vente ( lidt spændt faktisk).
Index
75644: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (23-01-2009 10:31:01) (svar på 75638)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Sikkerheden omkring brug af spil har før været oppe og vende, og som Jens skriver er det ikke bare lige.

Man skal have nogen indsigt i hvad det er for kræfter man sætter i gang når man betjener et spil, enten i forbindelse med selvbjærgning eller til at trække en anden fri.

Brudstyrke er en ting, men sikkerhedsfaktoren er rigtig vigtig.

PUWER (svarer mere eller mindre til arbejdstilsynet) som står for de sikkerhedsregler man arbejder efter i England ser sådan ud:

Warn wire Warn wire Syntetisk reb
8 mm 9 mm Plasma 12
11 mm
Estimeret brudstyrke 4110 kg 5753 kg 9525 kg
Sikkerhedsfaktor 2:1 2:1 2:1
Sikker belastning 2055 kg 2876 kg 4762 kg

Som Jens også skriver skal der ikke meget til før man kan risikere at komme op på maksimal belastning, typisk i situationen hvor den der bliver trukket fri samtidig hjælper med hjul/transmission i funktion. Det der ofte ses i den situation er at wiren slækkes, den der forsøges trukket fri ruller eller glider en eller et par meter baglæns, wiren strammes op i et ryk, og så er chancen for wirebrud absolut til stede.

Desværre en situation man ofte ser, uden at der tilsyneladende er nogle der tænker en døjt over belastningen.

Der er tilsvarende regler for træktov. De træktov man anvender på Eastnor, har en anbefalet brugsbelastning på 2000 kg, men sikkerhedsfaktoren er 1:7 hvilket vil sige at brudstyrken er 14 tons. Når tovet så anvendes til bjærning halverer man sikkerhedsfaktoren, så et godkendt 2 tons tov "ender" på en sikkerhedsbelastning på 7 tons. Så et tov med en BRUDSTYRKE på 4 tons er ren hasard i forbindelse med terrænkørsel, da sikkerhedsfaktoren er helt nede på 2 tons hvilket er mere end mange af de biler vi kører rundt med.

Har nævnt det før, og gør det gerne igen - ligesom vi har det grønne kort, kan vi sagtens opstille regler for hvad der kan/må anvendes i forbindelse med klubarrangementer.

Der er tilsynelandende masser af viden rundt omkring hos enkeltmedlemmer i klubben.

mvh
Ib 0219
Index
75648: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (23-01-2009 11:24:21) (svar på 75644)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg takker for forståelsen, kort sagt så er det PISSE farligt det der sommetider foregår ude på banerne. Og det mener jeg i en POSITIV ånd, kan vi ikke snart få et ordenligt kursus op at stå inden der sker uheld der sagtens kunne være undgået, med bare lidt viden om de ting der også gør det hammer sjovt/udfordrende at være sammen med alle de dejlige mennesker der har en laro.
Lige fra fælles hånd arm signaler, til brug af spil, bjærgning, flotbringelse ( når man bjærger sig selv), ja brug af spil.
Det er faktisk spændende at sætte sig ind bjærgningens kunst, her kan regnes så man sveder tran, og når man først er inde i det så kører det.
MVH Jens der skal ud at køre i regnvejr inden længe.