tilbage

Land Rover Forum  

Index
75727: Start af V8 - P38 RR/96 (24-01-2009 23:19:54)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Den ville ikke startet her til morgen, men nu var der også fugt i luften.

Motoren startet lige så snart der bliver drejet på nøglen,men ikke her til morgen.

Jeg kan hører brændstofspumpe kører.
Start motoren spinder lystig.
Ingen fejl meddelser.

Men desværre heller ikke - en motor der starter.

I starten af ugen ville den heller ikke startet en enkelt gang. Slog tændening fra og prøvet igen og den startet straks.

Tændkablerne er skiftet for ca. 6.000 km siden - så jeg forventer igen problemer her.

Har ikke haft mulighed for at få hjælp til at checke om der er tændning.

Har et par gangen gennem de sidste 2-3 måneder været ud for at der ikke har været strøm nok på batteriet (100 Amp - fra Januar/08) - har skulle lade i ca.10-15 min med min 3,6 amp lader - og så har motoren været klar til at startet.

Her på forumet søgt efter beskrivelse af bypass af start spærrer men uden held - nogen der har et par gode søge ord?

/Per

Med V8 - der ingen benzin bruger
Index
75730: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 00:16:53) (svar på 75727)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Tørner motoren uden problemer - altså i normalt "tempo" men den starter bare ikke?

Hvornår har du sidst skiftet tændrør?Er du sikker på, at der er gnist?

Har du prøvet at bruge den anden Fjernbetjening (I know, it's wild guess....)

Du skriver, at akkumulatoren har været død et par gange - hardu fået denne testet? er det stadig ok - og har du bare fået brugt for meget strøm, så det er gået dødt et par gange?.


Har selv i foråret prøvet det - gav den nye tændrør, og wupti - ingen problemer - min bruger platinrør...

Lad mig høre, hvad du finder ud af....

har du din EKA-kode?
Index
75731: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 00:32:21) (svar på 75730)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Motoren tørne helt normalt.
Nye tændrør er ca. 5.000 km siden
Prøve lige anden fjernbetejning
Har EKA koden - men der ingen fejlmeddelser omkring motor lock osv.

Angående batteriet - så er det der har undret mig mest at bilen kan stå i flere dage uden at blive startet og derefter starten den med sammen næste gang.

Mens i de beskrevet tilfælde - så har den typisk stået en nat (fra 17.00 til næste morgen 08.00) og så er der kun klik lyde fra starten motoren (mangler strøm) og så en opladning på under 15 min. og stå starter den.
Batteriet er test okay - af forhandleren af batteriet
/Per
Index
75733: sv: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 02:18:51) (svar på 75731)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
hmmm ved du om pumpen giver det rigtige tryk? - prøv at se om den laver gnist - prøv med et af de gamle tændrør eller hvis du har et rigtigt "testrør"...

så vidt jeg erindrer i skrivende stund, så har den ikke 4 seperate "spoler" bag på motor ligesom min - din kører vist med Lucas tændingssystem ikke sandt? - er du med på
www.rangerovers.net/forum - uundværlig side på P38 ejere! der har faktisk været en del om lignende det seneste stykke tid... desværre!

prøv lige at kigge der!

godnat!
Index
75734: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 09:21:04) (svar på 75727)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Per

Når du siger inden fejlmeddelelser mener du så i bilens display eller på en ODB tester?

Der kan nemlig også være en ting som din Crank Sensor som er defekt eller blot løs. Jeg havde periodiske start problemer på min P38 som jeg ikke kunne lokaliserer, indtil jeg fik tilsluttet på en OBD tester som viste denne fejlkode, og ganske rigtigt sad min sensor løs. Som jeg forstår logikken i motorstyringen vil den ikke lade motoren starte uden at have information om krumtappens position, men hvis man lader start motoren køre i over 30 sekunder så træder et nød program i kraft og tænding bliver tilført og bilen starter.

Mvh,
Henning
Index
75736: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 10:12:02) (svar på 75734)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
ODB testen siger ingen fejlkoder.
Så det var ikke der skulle hentes hjælp.


Har prøvet et par af tændkablene med et tændrør - og her er gnister, der hvor man forventer at et tændrør skal lave gnister.

Har prøvet at lave en start der i ca. 40 sek. - desværre uden held.

Havde efterfølgende et enkelt tændrør ude - og det var tørt og pænt(lysegråt - gnistgab efter specifikatiorne i manualen) - Skulle der have været lidt fugt fra noget benzin på dette ?

Om benzin pumpe har det rigtigt tryk - ved jeg ikke hvordan man tester - nogle forslag.

Tak for alle svar indtil nu

/Per
Med gnister og ingen fejlkoder
Index
75737: sv: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 10:39:08) (svar på 75736)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
Prøv med forsigtighed at give den lidt startgas gennem indsugningen. Hvis den starter så ved du at den ikke får benzin.
Index
75738: sv: sv: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 11:51:41) (svar på 75737)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
jeg kan desvæære ikke sige hvad problemet er mht dit starter problem, men afladning af batteriet "over night" kender jeg til fra samme model fra 97. din modtager til fjernbetjeningen er defekt og suger alle mulige signaler til sig fra hist og her. bor du på landet er der ingen problemer, men i byer med mange signaler fra er den gal. Automatiske døre fra et supermarked kan aflade batteriet da modtageren sender signalet videre til dine dørelåse der derfor står og "flakker" og derved aflader batteriet. dine dørlåse kan sagtens brænde samme af den årsag også.
jeg overtog en P38 fra 97 og den tidligere ejer fandt aldrig fejlen på trods af at både Glad og Terminalen havde kigget på den. Box-Auto fandt fejlen og skiftede modtager og dørlåse den har aldrig gjort det siden.

Prøv det!

MVH Rasmus
Index
75739: sv: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 12:04:31) (svar på 75736)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Umiddelbart burde dit tændrør blive vådt. For hvis der bli'r tilført brændstof og der er gnist, så kan en benzin motor køre. Og hvis der ikke er fugt, men gnist på tændrøret, kunne noget tyde på at der ikke kommer benzin frem. Måske du har en defekt brændstof pumpe? Eller en løs forbindelse til den.....
Index
75740: sv: sv: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (25-01-2009 13:56:55) (svar på 75739)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.8)
Brændstofpumpen kører åbenbart, og i så fald er der normalt benzin frem til motoren, men hvis dyserne ikke åbner, virker det på samme måde som om pumpen ikke leverer benzin.
Fat et stetoskob eller anden form for "lyttepind", f.eks. en svejsetråd med bøjet øje op mod øret og hør om dyserne rent faktisk arbejder. (Pas på ikke at rage ind i tændkabler!) De skal klikke ret lydeligt. Prøv evt. at lytte til dyserne på en anden bil, for at blive bekendt med lyden.
Det er en fejl, der ofte har taget røven på folk når vi har med benzinsprøjter at gøre, og kan skyldes at der ikke kommer signal til ECUen fra pickup i tændingssystemet eller de nymodens krumtapfølere.
Endelig kan forbistrede tyverialarmer også spille en trist rolle, hvis de er koblede ind over signalgiverne.

mvh
Knud
Index
75906: sv: sv: sv: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (27-01-2009 08:26:24) (svar på 75740)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Tak for alle svar.

Bilen er stadig ikke kommet igang

Jeg har prøvet med "diesel start" og bilen start straks, og gå derefter ud.
Så ingen benzin tilførsel.

Jeg har prøvet startet i mere end 30 sek (45 sek )- bilen starter ikke - så det en nok ikke krumtappen føler der er skyld i det.

Jeg har prøvet at lytte til og synes ikke rigtig de siger noget -så det tyder på et problem omkring meldning til systemmet om at det skal give benzin til motoren.

/Per

Som gætter på at det er tyverialarmen der driller.
Index
75908: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (27-01-2009 09:19:04) (svar på 75906)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.236)
Ved du, at det er krumtapføleren der giver signalet til ECUen?
Hvis ja, kan den være defekt, evt. som følge af en klat skidt, som jeg var ude for med en Opel Vectra.
Kan man ikke måle på den, om den virker?

Jeg er også meget mistænksom over for den skide tyverisikring i dette som utallige andre tilfælde.

Ovennævnte Opel, som min datter havde for et par år siden, var i flere år pesstileret af idelige driftsforstyrrelser. Opelværkstedet påstod hårdnakket at det ikke kunne være alarmen. Først da jeg nærmest med vold fik gennemtrumfet at lortet blev pillet ud, blev vognen 100% driftstabil.

Jeg skal ikke klåge i, hvorvidt man kan pille denne startspærre fra.

mvh
Knud
Index
75975: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start af V8 - P38 RR/96 (27-01-2009 22:31:08) (svar på 75908)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Jeg vil i morgen pille krumtapføleren ud for at se om den virker. Eller om der er ting der tyder på at den er defekt.

Jeg har undersøgt hvad en nu krumtapføler koster - den koster fra ca. 1500 til 3500 dkk - lidt afhængig af hvor iverden man vil købe den.

/Per



Index
75986: Start af V8 - P38 RR/96 - Nu med løsning (28-01-2009 07:44:55) (svar på 75727)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.119.209)
Så er det lykkes at få bilen igang.

Trick var følgende:

Åben bilen med fjenbetjeningen.
Lås bilen med nøglen - lad nøglen sidde i
Åben bilen med fjenbetjening - lås igen med fjenbetjening.
Lås bilen op med nøglen
Lås igen bilen med nøglen
Tag nøglen ud
Lås bilen op med fjenbetjening

Start bilen (jeg kryds fingerne inden jeg drejet nøglen)

/Per