tilbage

Land Rover Forum  

Index
75760: discovery og terræn (25-01-2009 20:52:09)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
Hej med jer.

ville lige høre om nogen havde erfaringer de ville dele med mig angående discovery og terrænkørsel.

hvordan er sådan en svend i terræn? kan den noget stock eller kræver det større hjul?

kan større hjul kombineres med et lift-kit uden at ødelægge komforten ved asfaltkørsel totalt eller?
Index
75765: sv: discovery og terræn (25-01-2009 21:18:09) (svar på 75760)
Jacob Pedersen #8234, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.193.183)
Hej Jacob

Både Christian og jeg har købt hver vores DiscoII, fra henholdsvis 1999 og 2000. Vi er meget glade for dem, og de kører rigtigt godt.

Der er automatgear i dem begge, og så selvfølgelig manuelt høj og lavgear. Men vi kan ikke finde differentialespæren på dem.

Vi har hørt fra andre steder at der er spær på både DiscoI og DiscoII. Men hvorfor det skulle være undladt på DiscoII ved jeg ikke. Det kan også godt bare være os der ikke kan finde det.
Index
75768: sv: sv: discovery og terræn (25-01-2009 21:43:10) (svar på 75765)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.156.113)
Hej Jacob (pedersen)

Da den er med automatgear, så har den højst sandsynligt en viskosekobling, der selv styrer tingene. Og derfor er der ikke nogen ekstra rørepind.

Eddie
Index
75770: sv: sv: discovery og terræn (25-01-2009 21:48:16) (svar på 75765)
Martin Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.92.171)
Hej Jacob

Hvis jeg husker ret, er der ikke ret mange disco med centerspær, tilgengæld kunne der vælges traction control istedet.

Jeg tror ikke jeres discoer har centerdiff spær, sorry.

Hvis man skal bruge bilen, offroad, altså rigtigt, og ikke kun en gang i mellem, er det vigtigt man finder en med centerdiffspær.

MVH
Martin Sørensen
130" td5 har har diff lock på sin gearstang
Index
75784: sv: sv: discovery og terræn (25-01-2009 22:12:54) (svar på 75765)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.13.89)
Snakker vi 1 eller 2? Jeg har en disco 1 med aut.gear, centerspær og 235-85/16 dæk på standard fjedre - der skal skæres lidt i skærmkanter og kofanger for at få plads til dem, men det kan gøres næsten usynligt. Det gir lidt ekstra frihøjde, og muligvis lidt bedre økonomi på motorvej. Den er fin i terræn, det største problem er vel udhænget agter, ift. en 90er.
Ole
Index
75880: sv: sv: sv: discovery og terræn (26-01-2009 20:23:02) (svar på 75784)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
undskyld jeg ikke lige har været på, til offroad snakker jeg serie 1. serie 2'eren har jeg også kigget på men er ikke sikker på at jeg ville kunne nænne at køre den ned i et plørehul.
Index
75766: sv: discovery og terræn (25-01-2009 21:18:35) (svar på 75760)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
hej Jacob!

Hvilken Disco er der tale om - og er den med manuel eller automatgear..... jo mere du fortæller, jo mere kan folk råde DIG!

Selvfølgelig kan en "stock" noget i terræn, men hvis dine ønsker er til mere, ja så må mønterne findes frem...
Index
75775: sv: sv: discovery og terræn (25-01-2009 21:54:34) (svar på 75766)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
på nogen årgange af discovery 2 er der skam centerspær der er bare ikke monteret pinden til at aktivere det, du kan se om du har centerspær ved at stikke hånden op forrest på transferkassen og se om du har den lille aktuator aksel til låsen.

mht til mit spørgsmål så sprøger jeg fordi jeg har i forvejen en ældre 90" 2.5 n/a diesel, som er sjov og tilgivende i terræn men til mellem 60 og 100km motorvej om dagen er den ikke spor sjov.
derfor tænkte jeg om det var muligt at opgradere til en større komfort (læs discovery) men samtidigt kunne få en sjov dag i terrænet uden at blive totalt hægtet af.
dem jeg har kigget på har som hovedregel manuelt gear.
Index
75886: sv: sv: sv: discovery og terræn (26-01-2009 21:00:58) (svar på 75775)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Jeg har flere gange deltaget i løb, hvor der har været disco'er med.
De kan gøre sig i terræn, og som standard er de vel ikke imponerende, men det er en 90" vel heller ikke, hvis den har landevejsdæk på?
Men du må ikke sammenligne den med din 90", for det er to vidt forskellige biler. Men den vil have fordele og ulemper i forhold til din nuværende bil. Men vær forberedt på at der nok skal "justeres" lidt for at den bli'r rigtig terrængående(læs Terrændæk)
Hævning, det rykker slemt på stabiliteten på landevej, jfr. de mange tidligere indlæg på forumet.

Jimmi
Index
75890: sv: sv: sv: discovery og terræn (26-01-2009 21:36:58) (svar på 75775)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.56.24.5)
Hej Jacob

En standard disco II TD5 aut. uden centerspær er ganske fremragende i terræn. Min disco 2 fra 2003 og jeg vandt trial i "lang skrue" i reg. N.sj. i sæsonen 2007-2008 bl.a. mod nogle modificerede RRC's. Indrømmet en del af grunden var en fremmøde procent på 100 for mit vedkommende og knap så vedholdende fra konkurrenterne.
Sæsonen blev kørt på alm. standard fra fabrik dæk. For at kompencere lidt for det, kørte jeg for det meste med kæder på baghjulene. Det virkede ganske godt. Jeg kunne nok også godt have brugt kæder på forhjulene så jeg kunne styre bedre i mudder. I fht. std. dækkene havde et par AT'ere havde gjort underværker, MT'ere ville have lavet et mirakel.

Discoens problemer, når du kører på standard hjul (29" i diameter), ligger bl.a. i dens relative lave frihøjde ved diff'et når man kører i veltilkørte hjulspor. Hvis du ikke bliver fanget på diff'et, er der stor risiko for at du kan hænge på den tværstiver der sidder på undersiden af rammen - i hvert fald når du er på vej over en bakketop.

Desuden er der en frygtelig masse plastic på dårligt valgte steder, som har en tendens til at blive beskadiget. Det er bl.a. for- og bagkofangeren samt panelerne under dørene.

Mht. spær, så er der en del disco II'er, specielt de første, hvor centerspæret er monteret og ført op til "den lille gearvælger". Det var vist nok et tilvalg om man ville have forbindelseslinket installeret, så ikke alle har det.
Dem der ikke umiddelbart har spæret er der en god chance for at det faktisk er der og at det blot er et spm. om at montere forbindelsen. Men ... I sin visdom valgte LandRover en overgang, at komme en transferkasse i hvor der ikke var spær i. Disse er det desværre ikke muligt at få centerspær uden at skifte transferkassen. Grunden til at de gik væk fra transferkasser med spær er efter sigende at de forestillede sig at TC'en kunne erstatte centerspærret fuldt ud. Det er delvist rigtig, men når først bremserne er godt fulde af mudder og vand mister TC'en en del af sin effekt og den vil slidde dine bremseklodser ned i løbet af meget kort tid - set fra den lyse side, så behøver du tilgengæld ikke at bekymre dig om rust på skiverne. ;-) TC kan ikke erstatte spær hele vejen rundt, men er et rigtig godt alternativ. Omvendt kan fuld spær heller ikke erstatte TC. De er gode til hver deres ting. Jeg tror en kombination med centerspær og TC må være super godt, da du har større muligheder for at styre og du har altid 50% trækkraft på hver aksel og TC'en forsøger at fordele kraften til de to hjul.

Automatgear eller ikke, er nok langt hen ad vejen et spørgsmål om smag. Jeg synes det er super lækkert ikke at skulle fokusere så meget på lige at få valgt det rigtige gear, men istedet kunne koncentrere sig om at følge det rette spor med det rette moment - i hvert fald op ad bakke og på lige strækninger. På vej ned ad bakke kan man gøre brug af HDC'en. Jeg synes dog HDC'en ofte giver en for høj fart (ca. 7 km/t), derfor vælger jeg i stedet at forhindre automatgearet i at skifte op og på traditionel vis lade motorbremsen tage sig af nedbremsningen evt. i samarbejde med HDC'en hvis motorbremsen ikke er tilstrækkelig.

Jeg ville ikke bytte min disco for noget andet. Det er en rigtig god universel Landy, der både kan give dig oplevelser i terrænet i weekenden og komfort på motorvejen til hverdag.
Havde jeg økonomisk luft til det ville jeg dog nok have en legelandy og en hverdagslandy. Det er svært at begrænse sig når først man er ude i terrænet, så det vil ind i mellem gå lidt hårdt ud over bilen.

Disco hilsen
Lars
Index
75950: sv: sv: sv: sv: discovery og terræn (27-01-2009 17:07:53) (svar på 75890)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.79)
Hej.

Jeg har en disco 300tdi aut. med 3" emu og 275/75-16, den virker fint i terræn, den blev lavet direkte til terræn men kører også fint på lande og motorvej. Som tidliger beskrevet så er udhænget bagi lidt i vejen men det hjalp at fjerne "krogen".
Det har været nødvendigt af hæve undervognen og afmontere krænknings-stabilisatoren bag.
Vi har også en disco II td5, men det virker ikke som om at den at særlig god i terræn, den smule vi har prøvet da den er familiens hverdags-bil.

Hilsen
Jesper.H.P