tilbage

Land Rover Forum  

75878: parabolske fjedre (26-01-2009 20:09:01)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.238.239)
Hej Forum

Nu har jeg kikket i vores forum angående parabolske fjedre.
Men det er sku lidt mange meninger om dem om dem.

Jeg køre primært med let tillæsning og køre ikke ret tit terren, og slet ikke noget vildt. Men jeg har næsten altid hunden med, og han kunne godt bruge noget blødere affjedring.
Jeg har ikke (mener jeg) brug for polyethan bøsninger og speciale støddæmpere.

Jeg har set nogle fjedre med tre lag bag på, hvor det tredje kun bruges under fuld last. de tiltaler mig mest.

Hvad skal men holde sig fra, og er der en "god og billig" løsning.

88'er hilsner Steen
75882: sv: parabolske fjedre (26-01-2009 20:37:12) (svar på 75878)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.208.249)
Hej Steen
Parabolske fjedre kan klart anbefales som substitution for de gamle "I" bjælker der sidder standard. Det er som at få en ny bil.

Dem jeg har prøvet, er af mærket Britpart, og de fungerer fint, såfremt du ikke kører særlig meget terræn. Mine de forreste kunne ikke klare Pomerania.

De kan sagtens monteres uden at skifte støddæmpere, men en ny gasdæmper koster ikke mange basøre, så det var måske værd at overveje. Desuden kan du afmontere de stropper der holder akslen ved max flex, hvis du skifter til ny dæmpere, da der er indbygget stop i dem.

Det var min mening, der kommer nok andre med andre meninger!

Mvh
Rune
75883: sv: parabolske fjedre (26-01-2009 20:40:54) (svar på 75878)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.65)
De paraboliske fjedre der fåes pt. er af en tvivlsom
kvalitet grundet ringe råmateriale; de retter sig simpelthen ud, især foran pgr. motorens vægt.
Men hvor gamle er dine fjedre? har de siddet der siden bilen var ny? Prøv at sætte nogle nye originale på og
vikl dem ind i eks gaffatape, det er ligeså godt som
paraboliske, tapen bør dog nok fjernes i forb. med syn.
75885: sv: sv: parabolske fjedre (26-01-2009 20:48:49) (svar på 75883)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.208.249)
Hmm, hvad skulle gaffatapen på de nye fjedre hjælpe med??

Rune
75898: sv: sv: sv: parabolske fjedre (26-01-2009 22:33:02) (svar på 75885)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.185.21)
Hej Rune

Der er for at holde dem fri for skidt og jord.
optimale måde er at tage en ny fjeder, pille alle lag fra hinanden, smøre dem i vandskyende fedt, samle den, binde og vikle fjederen ind i sækkelærred smurt i fedt og så på sprøjte den med undervognsguf, så undgår du rust mellem lagene og fjedrene vandre rigtig godt.

"OBS, denne metode er fortalt til mig af en mand med gråt skæg i et hus langt vest på.... men det er sandt nok"

Ang. Parabolske fjedre, er jeg selv igang med at skifte, mine originale fjedre fra '72 ud med paraboler, pt. nået til lidt svejse arbejde i rammen og maling af diverse stumper - nu jeg var igang.
Jeg ville ikke vælge den model med det 3. lag løst hængende, det griber for let fat i jorden under terræn, resultat bøjet fjederlag.
Jeg ville vælge forlængede støddæmpere, ellers ryger dine gamle første gang du kører terræn og så lige nogen længere bremseslanger, ca. + 2" for ikke at knække dem i terræn.

Det var min mening, ellers er du velkommen til at kigge forbi i weekenden og se projektet og fjedrene.

SIII Hilsen Anders
88" - pt. tray back uden aksel.
75901: sv: sv: parabolske fjedre (26-01-2009 23:40:51) (svar på 75883)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej

Ja kvaliteten af de parabolske der findes pt er møj skidt og det skyldes efter min opfattelse at folk som flest har gået efter de billigst mulige og det har gjort at dem der solgte den gode kvalitet ikke kunne få et ben til jorden, så de har simpelthen standset produktionen, surt, men sådan er det når den vigtigste parameter er pris.

Dette ses også på alle andre dele til serie biler, da der mig bekendt ikke køre flere i militærtjeneste nogen stede på kloden, så er der heller ikke nogen til at sætte min kvalitets krav, så nu er det kun prisen der tæller.

Så er der kun originale dele tilbage og de koster kassen hvis man kan finde dem, fordi dem der sidder inde med dem godt ved hvordan det forholder sig.

Det var bare min mening

Med venlig hilsen; "en mand med gråt skæg i et hus langt vest på...."
(Ole #493)
75914: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 11:29:55) (svar på 75901)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Ikke for noget så er det det tredie sæt jeg har på, men nu virker de. Man skal ikke købe dem for billigt. Det er min erfaring. Støddæmpere tjaaa mine er vidst nok ok endnu, fra september 2007, men ekstra længde, det vidste jeg ikke, men tænker at et eller andet sted så må dem der sælger til os da have så meget samvittighed at de bør sige at det skal være med ekstra længde.
Nå men et lille hip fra mig og nu får jeg snart en ny visker armfætterdergårgennemtorpedo, så virker det igen.
MVH Jens E.
75917: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 12:20:36) (svar på 75914)
Anders, Peter Zinkernagel-Jensen #8113, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.240.148)
Ja jeg har heller ingen problemer med mine parabolske fjedre,de har været på i et år nu ,og er stadig som nye.
Det skal dog lige nævnes at jeg ikke har spil+tung spilkofanger monteret.
Jeg har købt hos LR-Parts,til ca.5,500kr.til en 88" Hvis de holder syntes jeg ikke det er dyrt.
De bagerste jeg har er dem med et ekstra lag, der først bruges når der er tungt læs på,jeg syntes at det virker godt,undtagen i plutten.
Hvis man er bange for at fjedrene skal blive trætte foran kan man også fjerne lidt dødvægt (reservehjul) man siger jo, mange bække små...
MVH Peter
75922: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 12:45:45) (svar på 75917)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Ja jeg leder efter en fætter til at reservehjulet kan hænge på bagpå, så fjerner jeg lidt vægt foran, samtidig så tror jeg at det mindsker lidt luftmodstand, men hvad vi er alle vel lidt optimistiske med vores biler.
MVH Jens e.
75933: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 14:25:29) (svar på 75901)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hej skribenter!

Se - nu bliver jeg nysgerrig:
Hvad er så "god kvalitet"?

På min slæde er der monteret TIC-parabolske fra TOHUSE AUTO - og så vidt jeg er informeret, så er det de eneste her til lands, der har en godkendelse og som ikke skulle få en synsmand til at blive gasblå.

Host blot op med mærke og pris på den "gode kvalitet" - det kunne jo være rart at vide om man har monteret de rette. For prisen er i det tilfælde sekundært og ikke alle her i Jylland går efter den laveste fællesnævner hvad angår pris - jeg er så en af dem.

Stefan - der har rundet det skarpe hjørne og nu kun fås med begyndende gråsprængninger i garnet.
75937: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 15:30:12) (svar på 75933)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Stefan.

NÅ nå, så du melder dig også i de gamle gråskægede mænds klub, velkommen til "the grumpy world" hi hi......

Ja det lyder vældig godt at de der LR parts fjedre er gode, hvor længe har brugere kørt med dem? det kunne jo være interessant at vide, synes jo ellers nok at der har været en del brok over forskellige fabrikater.

Med venlige rover hilsner

Ole

#493.
75938: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 15:43:31) (svar på 75937)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ så det mener du, men god kvaitet dækker vel over at de ikke falder sammen, ikke får bilen til at opfører sig som en gammel jumpe (hestevogn)flexer fint i felten etc. og er godkendte.
gråsprængt tjaaaa det er kommet de sidste to år hvor lightweighten har haft sit indtog i mit liv, enten skulle jeg sidde og tude over flere lunkne pilnsere på et skummelt værtshus eller sidde og tude over en gammel engelsk bil så jeg valgte det sidste, der lykkedes det alligevel til sidst og det koster det samme så hvorfor ikke bruge livet konstruktivt og betale en krig for det. Jeg har netop gjort op hvad jeg har brugt af penge på laroen DET SKAL MAN ALDRIG jeg kunne have købt en gård i spanien, eller en rangerover model lux fin nice med det hele der kunne lave kaffe etc..
Så fjedre og støddæmpere skal være i GOD KVALITET, nemlig.
MVH Jens Både med grå hår og vinterfrisure
75944: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 16:45:44) (svar på 75937)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.237.160)
Hej Ole

LR parts forhandler Britpart ligesom Ole Meldgaard, og det er noget hø når man har 45kilo spil foran og kører en tur til Polen og retur...hihi. Det holder de ikke til!!!

Men i et halvt års tid kan de godt holde, så kan de stadig byttes på garantien(hvis man altså gider have det bøvl at skifte dem)...høhø.

mvh
Rune
75948: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 17:01:55) (svar på 75944)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Rune

Ja det anede mig synes nok jeg kunne huske et eller andet om det.

Men men jeg har været inde på TIC side og kan se at man kan få lov til at købe sig til specifikationerne på fjedrene, altså alt dokumentation på hvordan de skal laves det kan gøres både i klub regi og som kommercielt foretagende, var det ikke noget vi skulle se på??? for nu er det da godt nok ved og være for surt med de dårlige parabolske fyre.

Her er linket:http://www.parabolicsuspension.com/designs.htm

Var det ikke noget hvem vil være med???

Med venlige rover hilsner

Ole
#493
75951: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 17:11:52) (svar på 75948)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.236)
Med stigende bekymring følger jeg med i denne tråd, samt tidligere vedr. samme emne.

I foråret monterede jeg et sæt på bussen fra British Springs og indtil videre har jeg kun haft det kval, at bøsningerne har løsnet sig ved "turistkørsel" i Høvelte til LA08. Jeg har dog et sæt polybøs liggende, men troen kan kun flytte bjerge men ikke montere fjederbøs.

Er der også dårlige erfaringer med paraboler fra BS?

mvh
Knud
75985: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 07:21:55) (svar på 75951)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Knud

British Springs får mig bekendt deres parabolske til LR lavet i Índien, ikke at det nødvendigvis betyder at de er dårlige, men har set mange dårlige erfaringer på int forums med dem øjer knækker af, de blir flade efter alt for kort tid, osv osv.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493

76028: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 14:09:14) (svar på 75985)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.234.195)
Jamen, det var da trist læsning, Ole.

Intil videre er der dog ikke nogen svækkelse at se, og jeg har, stort set, hele tiden kørt med reservehjulet på kølerhjælmen, som vel modsvarer et alm. spil.

Så må jeg nok hellere fortsat gemme de gamle fjedre, hvis man pludselig risikere en knækket parabolfjeder!

O/T: Men i øvrigt er det ikke alt, der kommer fra Indien, der er sløjt. F.eks. trådhjul fra Indien er af en langt højere kvalitet end fordums Dunlop trådhjul, made in UK.
Det lader så til at vi heller ikke for fremtiden alligevel får indiske Land Rover. Finanskrisen har åbenbart sat en kæp i hjulet for Tata-overtagelsen.

mvh
Knud, nu mere bekymret!
75952: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 17:14:40) (svar på 75948)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Jeg kører med Rocky Mountain fjedrer fra Wiberg-Wiberg.
Har kun haft dem et år, men de er lige så lige ud, som da de kom på.
Købte dæmpere med, i alt 7.500,- kr.
Jeg er godt tilfreds med sættet.
Der medfølger en produktgodkendlse så der er ingen problemer med synsfætteren.
Mvh
Kenneth Poulsen - der for en gangs skyld ikke faldt for fristelsen til at spare et par håndøre.
75953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 17:14:57) (svar på 75948)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.237.160)
Hej Ole,

Det lyder sørme som en god ide.

Har lige været inde på siden, og det ser jo ud som om man kan rekvirere tegningerne uden omkostninger sålænge det er på klub basis. Så mangler vi bare en producent! Kender du nogen?

Synes egentlig ikke priserne på Britpart fjedre er så billige endda, men det er nok fordi jeg er for ung til at kende de bedre mærker, høhø! Et sæt fjedre til forakslen koster 2000kr.

Mvh
Rune
75955: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 17:40:37) (svar på 75953)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.173.155)
w og w bytter med et smil!

selv det 3 sæt forfjedre, og et par knækkede ubolte som ik kunne holde til det moment der er forskrevet!!!

Da det 3 par også var flade fik jeg mine penge tilbage, da min tålmodighed ik er til at skifte fjedre ver gang jeg har kørt lidt terræng.

et tyndt lag fjeder bøjer meget bedre end et tyk lag fjeder, uden at deformere.
så mange velsmurte tynde lag må være sagen, eller måske fjedre fra en toyota/iron man

med venlig seriehilsen
75956: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 17:58:06) (svar på 75955)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
"fjedre fra en toyota/iron man" - hvafffnn´bøvs - den må vi lige ha´nok engang - host op med en udtømmende forklaring! :-)

Stefan
75958: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 18:44:21) (svar på 75956)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.173.155)
det var som blot en tanke, jeg nok skulle ha holdt for mig selv, da der jo nok skal laves lidt om på fjeder ophæng.

Men tanken var som at finde nogen som passede rigtig godt i længden, ik nødvedigvis toyota, men nogen som man fks kunne få fra iron man, som skulle være god kvalitet.

og på mange udenlandske forums skriver de meget om at få lidt længere fjedre på foran, nettop for at få lidt bedre flex.

Håber det var en udtømmende forklaring.

Med venlig bladfjederhilsen
75967: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (27-01-2009 19:56:48) (svar på 75958)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
næ - nu du forklarer kan jeg da godt se ideen.

takker - og bukker fjedre
Stefan
75977: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 00:35:28) (svar på 75948)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.57)
Hej Ole.
Det lyder besnærende, at vi selv kan få produceret vores TIC fjedre, men jeg er jævnligt i kontakt med Paul Heystee, og hovedårsagen til at han har haft leveringsproblemer, er netop at han stille utroligt høje krav til kvaliteten af både stål og udførslen af arbejdet, så selv om man har designet, er det ikke sikkert at kvaliteten bliver bedre.
Jeg har som bekendt kørt med mine TIC fjedre siden 2000, jeg har et 100 kg. tungt Köenig på fronten, alt mit værktøj i kassen under sædet, og rummet bagerst i 109"erens venstre side fyldt op med sjækler og andet tungt krimskrams. Kort sagt min bil er ret tung.
Jeg har ikke sparet den i terrænet, og har blandt andet krydset en regnvands rende med 40 km.i timen, hele bilen lettede fra jorden, og jeg var spændt på om fjedrene ville holde til det. De klarede det i fin stil, så jeg er meget tilfreds.
På et tidspunkt syntes jeg at bilen hang lidt vel meget i venstre side, og jeg kontaktede Paul, han bad mig tage et par billeder, og efter jeg sendte dem til ham, havde jeg et nyt fjederlag tre dage efter, jeg må dog indrømme at det nok nærmere skyldtes vægtfordelingsproblemer, end fjedertræthed.
Jeg spurgte en dag Paul hvor længe han mente at fjedrene ville holde, og han så forbavset på mig, og sagde at 25 år skulle de da sagten kunne holde, det gør de jo på de spanske Santaner.
Min pointe er, at det kan godt være at TIC fjedrene er dyrere, men skal man skifte bare halvt så tit, så er pengene tjent hjem igen, og så kører man jo de næste tyve år gratis. :o})
Jeg ved at Paul lige er ved at sætte et stort parti i ordre, hvis han ikke har gjort det endnu, kan man måske komme med på hans forudbestillingsliste og få rabat.

Venlig hilsen
Hartley
75981: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 03:01:12) (svar på 75977)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Har Rocky M på min serie 2A (med king winch) og har et sæt bestilt til min S3.
Men der er en del ventetid. Paul (Heystee) bestiller kun wholesale (Tyskland) for at få rabat. Dvs at fjedrene skal betales forud.
Problemet er primært stål prisen, der er tale om en speciel legering. Britpart er bare noget bukket jern fra Kina.

PS.
Paul har lige bestilt varer til levering i April.

Hilsen Kenn
75984: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 07:17:24) (svar på 75977)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Hartley

Jammen du har helt ret mhs til stål kvalitet,kvalitets kontrol osv, men nu har vi hørt den samme sang fra Hr Heystee ( som for øvrigt er en meget flinker mand) om at nu er det lige ved og om tre måneder så jeg tro ikke på det mere.

Så derfor så sker der jo ikke ved og prøve om der er andre veje, men det skal nok vise sig at når man står med de der specifikationer i hånden så viser det sig at der er meget få i Europa der kan lave dem til de krav han stiller.

Med venlige rover hilsner

Ole.

#493
75993: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 08:28:58) (svar på 75984)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.238.180)
Hej alle

Det er vist som jeg frygtede, at der ikke er et simpelt svar på min forespørgsel.

Men tråden er blevet rigtig konstruktiv og har givet en masse til eftertanke, så bliv endelig ved.

Der var en der spurte efter hvad jeg kørte med, og svaret giver vist sig selv - Noget gammelt jern.

88' er hilsner Steen
76000: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 10:13:42) (svar på 75993)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Ja det er ikke en nem én den med bladfjedre..
Enten kan man prøve på at jage lykken med kvalitets parabolske fjedre, eller også kan man købe std. fjedre og bruge tid på at holde dem smurt (så virker de iøvrigt kanon). Eller også kan man gøre som mig; kraftigt inspireret at vores "smid væk samfund" byt til nyt når det ikke dur mere. Jeg kører på paddock parabolske, når de bliver trælse skifter jeg dem. De koster ikke mange basseøre og har indtil nu kun haft brug for at skifte de bagerste fordi de var vredet. Og jeg kører MEGET terræn.
Men har før kørt med std. fjedre som jeg havde valset og fjernet lag på. Det spillede maks. og kørte på sin vis bedre end parabolske, da der var mere egen dæmpning. Men sikke et arbejde i at holde dem "oprejste"
76018: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 12:23:59) (svar på 76000)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Hello Ken

Thank you for your enquiry – hope you and your Land Rovers are well ! Sadly still no delivery date for RM springs- I fear it could be anther couple of months plus a massive price rise.(steel prices/manufacture up £/$ down!) Because I have been out of stock of RM springs for 6 months and the prospect of greatly increased prices I have started to stock (& will continue to) a good quality British made parabolic spring - thus far feedback from customers has been very good. Like the RM springs they come with bushes fitted and U bolts they also have the same wrap and clamp close to the spring eye - so no loose leafs. I did not just go for any spring but did a bit of research before deciding on these and I believe these are the best alterative and at a very good price £107 inc VAT for a 2 leaf front pair. If you are interested in these I have them in stock or if you wish to wait I can contact when I have a definite ETA for the RM springs. I am sorry about this situation but it is totally out of my control.

Best regards

Martin
76019: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 12:26:59) (svar på 76018)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Dear Kenn,
Hereby I like to inform you that I have arranged a production run for Land Rover springs with a German spring manufacturer.
Because the production is from a pre-ordered list I can offer a wholesale discount to all who are on the list.
Please see the "special offer" attached. The springs will be ready in de beginning of February 2009.
Payment term is in advance, by bank transfer. The payment confirms your order.

Hi Kenn,
Thank you for your e-mail. I am jus closing the pre-order list but you are not (yet) on it so this means I will not have a set of springs for you once they are ready in April. I can only supply you when you are on the list. To get on the list I need your advance payment.
Regards
Paul
76043: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 21:21:11) (svar på 75984)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.241.143.202)
Hej Ole

Jeg har idag kontaktet B.Christensen maskinfabrik i Hasselager. De har før lavet fjedre og mente godt de ville prøve igen.

Jeg ved selvfølgelig ikke om de kan producere noget der dur, men det var da en mulighed.

De skal have tegningerne og vil derefter prøve. Har du fået tegningerne?

Rune
76048: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 22:37:18) (svar på 76043)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
You've got mail!!!



MVRH

Ole.
76060: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (29-01-2009 00:09:40) (svar på 76043)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.57)
http://www.heystee-automotive.com/parts/springs/factory.htm

Dette link kan give et indtryk af hvad der kræves for at lave parabolske fjedre.

Venlig hilsen
Hartley