tilbage

Land Rover Forum  

Index
75972: Start af 2,5 TD igen igen! (27-01-2009 21:51:23)
Jens Sauer #7102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.37.81)
Hej
Min 90" med 2,5 TD er meget dårlig til at starte, har haft den på aut værksted uden den store virkning, jeg fik dem til at justere indsprøjtningstidspunktet.Værkstedet mener at brændstoffet løber tilbage når bilen står stille, og at jeg måske skulle montere en kontraventil, men sådan en findes ikke orginal.Hvilken type skal jeg bruge og hvor skal den monteres. En anden ting,er der en kontra ventil i dieselfiltret, hvis der er hvor sidder den så.Ellers nogle gode råd?
Lr hilsen
Jens
Index
75976: sv: Start af 2,5 TD igen igen! (27-01-2009 23:33:02) (svar på 75972)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Hvordan dårlig?

Røg/rystelser/tørner men starter ikke?
Index
75982: sv: Start af 2,5 TD igen igen! (28-01-2009 05:53:01) (svar på 75972)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.83)
Tilbageløbsventilen skal monteres lige før indsprøjtningspumpen. Købes i autoudstyrsforretning. Findes i flere farver. Rød er flot.
Index
75989: sv: sv: Start af 2,5 TD igen igen! (28-01-2009 07:57:37) (svar på 75982)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Videre på Paul Sehstedt indlæg.

Sydjysk autodele har denne envejsventil til densvimlende pris af ca. 30 kr.

Claus
Index
76020: sv: Start af 2,5 TD igen igen! (28-01-2009 12:33:34) (svar på 75972)
Jan Kjerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.15.66)
Hvis dieselen kan trække tilbage i tanken så skal der komme luft et sted fra der kan "erstatte" dieselen i slangerne.

Tyngdekraften er ikke stærk nok til at trække undertryk i slangerne.

Så jo.. en kontraventil vil nok afhjælpe symptomet men ikke reelt løse problemet.

Hvis du ikke gider rode med fejlfinding, så prøv at skifte slanger til helt nye, skift slangeklemmer (brug fuldspænde udgaven ikke deder lavsige haveslangemodeller), skift filter (altid godt og skader ikke).

Når du har skiftet og tjekket at alt er tæt fra pumpe til filter og fra filter til tank så få lige tjekket dyseåbningstryk og at pumpetimingen passer til.

Derefter.. jaeh.. så skal der måske kigges lidt på den anden side af pumpen.. returløb.. dyserør (er de spændt i korrekt moment? Passer de lige på pumpen eller er de blevet bukket lidt? Og er det helt skidt stadig kan det være at pumpen har en lille utæthed i en af pakningerne.. det kan man også slev skifte hvis man har modet på det.

Prøv lige at tjek/skift alle forbindelser foran pumpen.. og NÅR du er igang.. (med mindre din tank er HELT ny og ren) så blæs tilbage med trykluft forsigtigt fra filteret og til tanken og tøm så tanken og skyld den ud at par gange.. så er snask i tanken og hurtigere filterstop (og dårligt tilførsel)elimineret.

Altsammen nemt og til at gå til og billigt i dele, men sviner lidt og tager lidt tid.. gummihandsker og en weekend til overs ville passe meget godt til projektet :)

God Vind!

mvh

Jan
Index
76033: sv: Start af 2,5 TD igen igen! (28-01-2009 18:10:14) (svar på 75972)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Det kan også være at den står en smule for lavt i tomgang.
På denne årstid kan det virke meget tungt at få liv, blot den står en smule for lavt.
Alle gløderørene virker selvfølgelig og du forvarmer 25-30 sek.

Hilsen
Ole
Index
76039: sv: sv: Start af 2,5 TD igen igen! (28-01-2009 19:30:00) (svar på 76033)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
30 sekunder lyder af temmelig meget.
Er det virkelig nødvendigt?
Jeg forvarmer min 200 tid max 5 sek. og så springer den igang, som om den lige var stoppet.
Index
76040: sv: sv: sv: Start af 2,5 TD igen igen! (28-01-2009 19:33:20) (svar på 76039)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.3)
Det kan være forskelligt fra motortype til motortype hvor lang tid der skal forvarmes. Min 2,5 D forvarmes mellem otte og femten sekunder alt efter, hvor kold maskinen er. Er den varm, forvarmer jeg ikke.
Index
76046: sv: sv: sv: Start af 2,5 TD igen igen! (28-01-2009 21:28:04) (svar på 76039)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Jimmi.

Det er meget normalt at forvarme ca.30 sekunder for en TD´er. Min får samme procedure hver gang jeg starter. Og kun 20 sekunder hvis det er varmt...

Hilsen Jens