tilbage

Land Rover Forum  

Index
75859: Slør i bagtøj (26-01-2009 17:00:10)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Alle.

På vores 110" bus fra 1986 er det en irriterende klonk lyd ved tilkobling, og når man giver gas hurtigt, efter at have motorbremset.
Har lokaliseret lyden til bagfra. Der er ca. 1/8 omgang slør i kardanen når begge hjul står på jorden, bilen står i frigear med sluppet P bremse, og man drejer med hånden.
Sløret ligger IKKE i kardankryds, men i selve bagtøjet. Prøvede at låse centerdiffen, og så elimineres problemet stort set helt.

Hvad er løsningen ??

1270
Paw
Index
75861: sv: Slør i bagtøj (26-01-2009 17:03:28) (svar på 75859)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
jeg har set en 110" hvor stikaksler og drivflanger hvade lidt meget slup imellem sig og det gav det nævnte klonk ved tilkobling. nu kører bilen med forstærkede drivflanger og klonkeriet er minimeret meget.

mvh Bjørn
Index
76066: sv: sv: Slør i bagtøj (29-01-2009 07:33:06) (svar på 75861)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Så fik jeg tid til at se på det.

Der er, ganske rigtigt, lidt slør mellem strålerne på drivflangen. Men selv om der er sjør i begge sider, så kan jeg dårlift tro at det er hele synderen. Prøvede at "blokere" sløret i begge sider, og herefter er det stadig muligt at dreje kardanen 1/8 til 1/4 omgang, uden at hjulene bevæger sig. Er der andre steder der er typiske "slidsteder" i bagtøjet ??

Bare så man får lavet det hele, når man nu SKAL have olie på fingerne ;-)

1270

Paw
Index
76068: sv: sv: sv: Slør i bagtøj (29-01-2009 07:47:03) (svar på 76066)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.247.156)
Der er den samme slags mangenot på stikakslerne inde ved diff. som kan være slidte
Hele klumpen kan være slidt eller skredet i opsætningen.
Kronhjulet kan være gået løs.
Drabanthjulsakslen/pinden kan have slået ovalitet i selve klokken.
Spidshjulakslens lejer kan være ødelagte eller skredet pga forkert tilspænding.
Mulighederne ere mangfoldige, og flere af de spændende muligheder kan først konstateres. når man står med herlighederne i hånden.

mvh
Knud
Index
75862: sv: Slør i bagtøj (26-01-2009 17:11:12) (svar på 75859)
Lasse Kiel Madsen #7645, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.255.70)
Hej Paw

På min 110'er var det den "bærekugle" lignende ting der sidder oven på bagtøjet og forbinder det til a-rammen. Sorry kan ikke huske den korrekte betegnelse. Den var slidt og havde slup. Gav præcis samme symtom og lyd.

Lasse
Index
75873: sv: sv: Slør i bagtøj (26-01-2009 19:01:01) (svar på 75862)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
hvor meget er "lidt meget" slør i stikakslerne?
min 90" har samme problem som beskrevet og jeg har ligeledes elimineret kardan, a-frame og diff som synder. da jeg havde stikakslerne ude kunne jeg se et lille slid på strålerne, og med lille mener jeg at der var slidt mellem en 1/4 og 1/2mm af kanten på strålerne
Index
75875: sv: sv: sv: Slør i bagtøj (26-01-2009 19:20:54) (svar på 75873)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.63)
Drivflangerne kan præstere rigtig meget slør.
Løft hjulene fri af jorden, pil støvhætten af og drej lidt frem og tilbage med hjulet og se om det slører mellem aksel og drivflange.
Der må slet ikke være slør og med nye drivflanger er der heller ikke slør længere på de biler, hvor jeg har skiftet.
Det koster ikke alverden, men lad være med at knække boltene.

mvh
Knud