tilbage

Land Rover Forum  

Index
76117: dårlig gearskift (29-01-2009 23:36:04)
Peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
Hej med jer jeg er ny her på siden og har lige købt mig en rrc 3,9 fra 90.
jeg har problemer med automatgearet, når den har stået stille natten over og jeg starter den om morgenen og køre bliver den i første gear de første ca 5 km og der efter skifter den ellers som den skal og kører uden problemer, men neste dag det samme igen har tjekket olie har nogen et godt råd
Index
76118: sv: dårlig gearskift (29-01-2009 23:56:25) (svar på 76117)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Ved du hvor gammel olien er? Og er du sikker på at det er rigtig kvalitet - altså den rigtige gearkasseolie-type? Specs på olier står under linket i højre side på forsiden.

/anders
RR 3.9 EFI, 1991
Index
76124: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 05:38:51) (svar på 76118)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.210)
Med meget stor sansynlighed er det en forstyrrelse i ventilhuset.
Ud med det og få poleret alle cylindre og stempler, kontroller at alt går som det skal, også efter en tur i en fryser.
Når bundkarret pilles af, kontrollerer man om der er meget sort snask i bunden, i filteret og på magneten.
Hvis der er meget snask, er gearkassen stærkt på retur og en renovering bør overvejes.

mvh
Knud
Index
76141: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 11:59:50) (svar på 76117)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.100)
Hej Peter

En klassisk fejl er der ikke er skiftet olie + filter i rette tid, prøv dette det er en økonokisk overkommelig ting og der er sandsynligt udfra det du beskriver.

Som KTM skriver hvis der er snask i bundkaret,,, så skal dette renses helt rent, det kan dog være at den aldrig er blevet ordentligt vedligeholdt med olie og filter skift.

Held og lykke med det
Index
76146: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 13:58:25) (svar på 76117)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
det jeg bare ikke kan fordtå er at den kører som smurt når den ellers er kommet igang, trås det jeg har kørt Mercedes har jeg aldrig haft en der har kørt så godt og blød gearskift som min rrc
Index
76149: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 14:47:21) (svar på 76146)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.210)
Det er slet ikke en ukendt situation.
Når først der kommer lidt varme i tomaten, går det hele mere gelinde, men det bliver gerne værre og værre.
Som regel er det små metalfragmenter der forårsager ridser i de fine gange/cylindre og på ventilerne/stemplerne.
Ventilhuset er i aluminium, medens stemplerne er i stål, hvorfor ventilhuset ændrer sig mere ved temperaturpåvirkninger.
Det er derfor jeg bringer i forslag at lægge ventilhuset i fryseren efter endt overhaling/polering.

Hvis du selv går i gang, vil jeg tilråde en meget høj grad af renlighed. Skift olie, filter og bundpakning ved samme udmærkede ombæring.

mvh
Knud
Index
76151: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 15:00:05) (svar på 76146)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.100)
Bla bla det folk ikke kan forstå, kan ikke stå i hele verdens bibler,,, skift den olie og det filter

Se evt http://www.dansk-automatgear.dk/ klik på montering måske er der noget der kan hjlpe dig der.

Se evt http://www.fuckmercedes.dk/ de får nogle sandhedder
Index
76159: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 17:09:17) (svar på 76117)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.45.210)
Hej Peter

HVIS det er en ZF 4HP22 gearkasse du har på, ligger problemet i 90% af tilfældene i slyngregulatoren/govenorvalve bagerst i gearkassen. Dvs du skal have transfergearkasse af fra gearkassen og bagefter det bagerste hus. Derinde sidder en ventil der regulerer linietryk ift til udgangsakslens hastighed, dvs bilens hastighed. Via centrifugalkraft åbner den for tryk efterhånden som bilen stiger i fart. Den ventil kan sidde fast når bilen er kold, selvfølgelig værst om vinteren. Når der kommer lidt varme og omdrejninger på slipper den så og fungerer normalt til næste gang du skal koldstarte. Der er ingen vej udenom at enten rense/pudse det bevægelige i ventilen eller allerbedst sætte en ny på.

Mvh
Jan Due
Index
76161: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 17:46:46) (svar på 76159)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
Uha det lyder efterhånden dyrt er der nogen der har en ide om hvad et renoveret hus koster?.
men det ender nok med at den skal ud i naturen or pines til gearkassen springer i luften så jeg kan få en manul på det ved man da hvad er. de skide tomatkasser
Index
76163: sv: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 18:34:09) (svar på 76161)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.210)
Nu ro på!!!
Det er ikke så farligt endda i første ombæring.
Prøv nu først den med ventilhuset og så hvis det ikke lader til at være tilfældet, så videre med governeren.
Vent med at smide tomaten ud, til du har set, hvordan den ser ud inden i.
Er der kun begrænset med snask i budkarret er der god mulighed for at klare sagen med relativ få midler.
Ombygning til manuel er en meget betydelig opgave, og kan sagtens generere mismod.

mvh
Knud
Index
76164: sv: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 18:42:16) (svar på 76161)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Prøv at læse Henrik Carlsens forslag. Kik nu på olien, inden du kaster dig i ventiler o.lign.
Nu skal man jo ikke male fanden på væggen og skræmme en ny mand væk.
Se Skift olien og filter, kik efter snask og rens godt i bunden. Det koster ikke alverden, og så tag situationen derfra.....
Index
76173: sv: sv: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 21:52:37) (svar på 76164)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Hvor i landet bor du? Og har du adgang til et værksted eller lignende (helst opvarmet ;-)

Min RRC kunne også godt trænge til at få skiftet olie og filter, så måske vi kunne samarbejde om det?

Jeg har ikke prøvet det før, men det lyder ikke så giftigt. Bundkarret skal af, så en lift ville være dejligt. Jeg har ikke adgang til værksted, men jeg har manual, værktøj og gå-på-mod.

/anders
Islands Brygge, Kbh.
Index
76174: sv: sv: sv: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 21:57:16) (svar på 76173)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
For at kunne afmontere bundkar på tomatkasse, skal tværvange og y-rør på udstødningen også afmonteres. Jeg har samme problem, når det er meget koldt, skifter den først fra 1 gear efter 100-300 meter. Da den begyndte skiftede jeg olie+filter i tomatkassen, det gjorde ingen forskel. Den skifter ellers perfekt.

Thomas
Index
76176: sv: sv: sv: sv: sv: sv: dårlig gearskift (30-01-2009 22:00:37) (svar på 76174)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Y-rør og tværvange...? Aaarrrrgh... er du sikker?

Well - så er en lift helt sikkert en fordel. Brostenene er alt for kolde lige nu.

/anders
Index
76184: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: dårlig gearskift (31-01-2009 01:28:58) (svar på 76176)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
jeg bor i den anden ende af landet i forhold til dig Anders
men det med olie og filter er jeg ikke så bange for at skifte, det jeg bare ved af erfaring er at det somregl ikke er nok og der er sjeldent nogen der ved nok om de skide tomatkasser og dem der ved noget vil have en halv bondegård for at se på det, og ved godt jeg nok får klø nu uha
Index
76219: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: dårlig gearskift (31-01-2009 19:36:23) (svar på 76184)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Ja....
Hvis du ikke vil høre på de råd der kommer, og du siger at dem der skriver ikke ved nok om det, ja så er det et dumt sted at skrive.
Jeg syntes personligt der er kommet rigtig mange gode foreslag til løsninger, og du kan jo logge ind og se folks telefonnumre. Så skal du se, så er der rigtig mange der gerne vil hjælpe dig, også uden at det koster halve og hele bondegårde.

Jimmi
Index
76348: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: dårlig gearskift (03-02-2009 00:22:22) (svar på 76219)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
Jeg ved godt det var lidt af en provokation jeg skrev, men har faktisk fået et råd fra en om det er vigtigt at bruge det rigtige olie der findes flere slaks til tomatkasser og det kan være den der er brugt er for tyk olie så det kun kommer når det bliver koldt