tilbage

Land Rover Forum  

Index
76693: Bremse hjælp!! (07-02-2009 20:57:28)
Peter Posgaard #5311 reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.89.168)
Nå... i dag skulle være den store dag hvor jeg liiige ville skifte skiver og klodser på min nye grå bus.
Jeg var hos nordkysten og hente skiver og klodser.. og det burde jo vel være lige til, tænkte den naive busejer.

Men sådan er det åbenbart ikke med en 110" fra 1989..
Efter grundig konsultation med hr. Haynes(eller hvad det er han hedder), tog jeg hjulet af af.. og troede faktisk "bare" det var at skrue skiven af... Men nej.

Jeg har så liiige et par spørgsmål i den sag:

Jeg fik splittet navet fra hinanden.. fik hjullejet(?) ud.. og der løb en del olie ud. Hvordan får man det olie ind igen.. eller hvor fylder man det på igen?

Vi fik det hele splittet så meget fra hinanden af vi til sidst stod tilbage med de gamle skiver, som gad sammen med den anden store skive hvor man skruer hjulet fast på.. De to dele sad umiddelbart ubehjælpsomt sammen. Skal de bare skilles af med rustløsner og gammeldags vold med en muggert? Eller skal man bruge en aftrækker af en slags? Eller er det nok med at skrue en maskinskrue ind i de dertil beregnede huller? Og hvilken størrelse har de skruer man skal bruge det det formål?

Nå.. selvom vi havde fået splittet det hele ad, så sad kaliberen stadig fast.. FAST!.
Her havde det nok været nemmere med et billede, men jeg prøver. Det ser ud som om at kaliberen er samlet af 4 bolte.. De er vel ikke så gode at skille ad??
Og umiddelbart var selve kaliberen ikke sådan liiiige at få skruet af... Nogle gode fif?

Hjælp modtages med stor kyshånd med rødvin i, hvis der er en som har lyst til at bruge en aften sammen med mig og min grå bus.
Den står på et amatørværksted uden lift ved Trekroner, Roskilde, hvis det kunne friste??

På forhånd tak,

Peter med grå bus og grå hår :)
Index
76694: sv: Bremse hjælp!! (07-02-2009 21:07:46) (svar på 76693)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Peter.

Olien der render ud, kmmer fra dit swivelhus-den store klump som drejer rundt om kromkuglen ved forhjulet. Der er en 1/2" firkantprop som virker som oliepåfyldning og oliestandsindikator.

Før du skal have skiven af. skal du have afmonteret kaliberen, da denne sidder på ovennævnte swivelhouse. Den sidder fast med 2 13mm 12-kantede toppe på bagsiden, og hvis det er samlet efter forskriften sidst det blev samlet, så er der anvendt LocTite, så sørg for at have en dåse spinat ved hånden. Jeg har en 1/2 meter forlængerarm fra Biltema, og det hjælper på sagerne ;-)

Venlig hilsen Jens
Index
76699: sv: sv: Bremse hjælp!! (07-02-2009 22:46:27) (svar på 76694)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.141.109)
Hvordan pokker har du fået skiverne af med bremsecaliperen monteret???

Jeg plejer at bruge en skarp plademejsel til at slå ned mellem nav og skive, for at fremskynde processen, men ellers er det et spørgsmål om rå, afstumpet og brutal vold.
Ret evt. kvæstelser på navet med en fil. Rens anlægsfladen og især centeret fuldstændigt og 112% for gammel rust og skidt og smør et tyndt lag kobberfedt på.
Hvis du ikke vil renovere caliperne, bør du ikke skille dem ad, men afmontere dem som Jens beskriver. Et stykke 3/4" vandrør som forlænger på dit topnøgleværktøj gør underværker, men du SKAL have en 12-kantet top. Hvis den passer meget løst på, kan du tage en 1/2" 12-kantet top og slå ind over bolthovedet, idet den er en krilimeter mindre og holder garanteret til den værste vold. Du skal ikke bruge skraldenøglen til denne operation, men derimod det faste håndtag. Der skal anvendes noget mere vold end man bryder sig om.

mvh
Knud
Index
76711: sv: sv: sv: Bremse hjælp!! (08-02-2009 07:05:56) (svar på 76699)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.214)
mit forslag vil være at du ikke roder mere med de bremser før der er en ved din side der ved hvad han/hun har med at gøre.
vi vil helst ikke møde dig ude i trafikken med defekte bremser.
devisen er rod ikke med noget man ikke har forstand på
overlad bremser og styretøj til nogen der gar styr på hvad de laver, man kan evt kikke over skulderen de første par gange, indtil man selv har styr på det


Steen
Index
76712: sv: sv: sv: sv: Bremse hjælp!! (08-02-2009 09:17:14) (svar på 76711)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Peter, jeg arbejder i Roskilde, så hvis du har brug for lidt hjælp, så ring til mig, jeg har sendt mit tlf nr til dig på mail.

Mvh

Stephan
Index
76739: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse hjælp!! (08-02-2009 15:10:27) (svar på 76712)
Peter Posgaard #5311 reg. nsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.89.168)
Hej Stephan

Jeg har ikke modtaget noget nummer nu, men tager dig gerne på ordet.

Min mail adresse er peter@posgaard.com

Tak for hjælpen.
Index
76713: sv: sv: sv: sv: Bremse hjælp!! (08-02-2009 10:22:43) (svar på 76711)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.230.203)
Hørt-hørt-hørt !

mvh
Claus
Index
76729: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse hjælp!! (08-02-2009 13:43:59) (svar på 76713)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Come on - spar os nu for alle de løftede pegefingre. Der er rigeligt af dem herinde i forvejen....

Peter spørger jo lige præcis efter hjælp til at lave bremserne. Er der bedre måder at finde en kompetent LR bremse-mand på, end ved at spørge herinde?

Peter: Jeg har en 12-kantet top til kalibre som du kan låne, hvis du står og mangler en akut - 24 68 02 57. Ellers kan de købes bl.a. hos Rømerdal Værktøj på Vester Voldgade i Kbh.

/anders
Index
76755: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse hjælp!! (08-02-2009 22:29:59) (svar på 76729)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.138.246.210)
Det handler absolut ikke om løftede pegefingre, men om noget så simpelt som sikkerhed, både sin egen og andres.

Styretøj og bremser skal man efter min overbevisning IKKE pille ved før man er absolut sikker på hvad man har fat i.

Claus
Index
76757: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse hjælp!! (08-02-2009 22:36:56) (svar på 76755)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Ja sådan er det, det er ikke noget hvori man eksperimentere sig frem til en løsning.

MVRH
Ole
#493