tilbage

Land Rover Forum  

76793: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 14:46:32)
Daniel Neerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.209.149.81)
Hej alle

Jeg er kommet i den glædelige situation, at jeg i går har erhvervet mig min første Land Rover, en serie 3, 109, ex millitær, årgang 78. Derfor har jeg 'selvfølgelig' også sendt min indmeldelse i dag, og ja så kan man jo sige stilen er lagt...

Nå men til sagen; vidunderet dumpede til syn i sidste uge, da sælger var til syn med den, grunden var en smule rust og en fejlagtig reparation af samme, på den ellers sunde bil, og nu er problemet så altså mit, og hurra for det lyder det fra pengepungen.

'Problemet' er lidt rust i bag, omkring foreste fjederkonsol og udrigger , i bunden af vangen, og så vidt jeg har kunnet forstå på de mange timers læsning, jeg har fundet på primert dette gode og seriøse forum, ja så er der ingen anden udvej end at skære udrigger, fjederkonsol, og tværgående vange af, forny vangen indtil tyve centimeter på hver side af dette, og svejse det hele på igen.

Men er dette nu også rigtigt forstået, og nødvendigt? Jeg ville helst have vedhæftet et billede, men det er ikke muligt da jeg ikke kan logge på uden at være medlem, jeg håber derfor at jeg har gjort mig forståelig, jeg ville jo helst gøre det rigtigt første gang. Jeg agter selv at udføre reparationen.

D. Neerup - en nybagt LR ejer.
76795: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 16:00:27) (svar på 76793)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.232)
Hvis du har købt bilen nysynet, burde sælger sørge for den reparation, men ellers vil jeg forslå, at du køber ½ chassisramme f. eks. britpart og skifter hele molevitten. Så er der ro i lang tid, især, hvis du rustbehandler rammen.
76802: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 17:10:34) (svar på 76795)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.209.35)
Ja, ja, ja, små slag. I dag må man reparere en hel del, også på rammen.
Lad nu hellere en ka'l, som er vant til at tumle gamle biler se på sagerne, før Fanden males på væggen.
Ingen kan udtale sig endegyldigt om en sådan reparation, før man selv har banket i og set sygdommen.
Alligevel til lykke med vognen!! :-)

mvh
Knud
76804: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 17:20:13) (svar på 76795)
Daniel Neerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.209.149.81)
Jeg fik bilen biligere, ved at købe den som den er, så derfor er problemet ikke sælgers. Bilen er gundet fejlen kaldt til omsyn.

Helt klart det optimale ville være en hel, eller halv ny ramme men da resten af rammen lader til at være forbavsende sund, tænker man jo at det måske er lige voldsomt nok, (hullet er mindre end de snart afgåede 25 ører) men selvfølgelig man kan hurtigt bruge så meget tid på at lappe, at det var givet bedre ud, så der må lige tygges lidt på dén.

Jeg havde nu i første omgang håbet på at det kunne løses uden at være så omfattende.

Men lige for at stille midt egentlige spørgsmål på en anden måde: Hvis jeg ønsker at reparaere en plet der er indenfor 20 cm fra ophæng, konsoller, og dets lige, SKAL disse så afmonteres, og hele profilet til og med tyve cm på hver side udskiftes, gælder dette også den tværgående ramme, eller er det tilladt kun at udskifte dele af profilet? Hvad hvis man kun fjerner fjederkonsol og udrigger og så kun skifter bunden og lidt op af siderne, på rammen/profilet?

Eller er der kun det sure æble?

Men tak og på forhånd tak for hjælpen, det værste ville jo være at lave noget halvt, og så dumpe til syn, så er det bedre at gøre det rigtigt fra starten, selvom det så er det halve af rammen der skal skiftes.

D. Neerup - åben bart med en knapt så god LR som han troede...
76807: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 17:29:41) (svar på 76804)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvor i verden befinder du dig (oplys kun bynavn her) - i tilfælde af at en tænker på at droppe forbi med lidt hjælp.

Stefan (Skanderborg)
76808: sv: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 17:35:22) (svar på 76807)
Daniel Neerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.209.149.81)
Herlufmagle, mellem Ringsted og Næstved, jeg er dog ikke hjemme før i weekenden, da jeg går i skole i Horsens...
76817: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 18:29:48) (svar på 76804)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.232)
Jeg er enig med Knud om, at et endegyldigt svar kun kan gives, når man har set bilen. Mit svar var baseret på, hvad der blev skrevet i indgangsspørgsmålet.
Du må gerne sende billede til mig, men kunne du lokke en erfaren mand som Knud til et kig, er du sikkert i gode hænder.Han er også tættere på!
76814: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 18:15:04) (svar på 76793)
Daniel Neerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.209.149.81)
Jeg har et ganske udenmærket billede af problemet, som jeg gerne sender, hvis der skulle være nogen der har lyst til at tage et lidt nærmere kig på sagen.

Tak og på forhånd tak for hjælpen

Mvh D. Neerup

76822: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 19:05:25) (svar på 76814)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Har lige sendt dig en mail ;-)


76824: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 19:23:06) (svar på 76814)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej LR-venner.

Jeg har fået billeder tilsendt af Daniel, og poster dem for ham, så han forhåbentlig kan blive beroliget lidt. Hvad siger I?

Mvh.Jens
76825: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 19:24:47) (svar på 76824)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Billede II
76826: sv: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 19:25:35) (svar på 76825)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Billede III
76829: sv: sv: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 19:53:29) (svar på 76826)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.209.35)
Det er lidt vanskeligt at vurdere på billeder, i al fald med mine sløje øjne.
Umiddelbart ser det ikke vildt farligt ud. Lav en pæn og regulær reparation.
Skær rent og få fat i godt materiale i det gamle og fuldsvejs nogle rimeligt pæne lapper i.
Jeg er slet ikke pladesmed, men har da lappet en del biler sammen, der har set mere triste ud end det her, uden de store sværdslag.
Min erfaring er, at hvis det bliver lavet rimeligt og solidt, er der ikke det store problem i det der, men der er nogle basale regler der skal overholdes, men den med de 20 cm har jeg ikke været ude for i nyere tid.
Synsfætteren vil typisk forlange at kunne se og føle det gamle tilstødende materiale hele vejen rundt om svejsningen, så han kan føle sig sikker på at det er stærkt nok.
Det var meget mere hidsigt for ca 15 år siden.

mvh
Knud
76830: sv: sv: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 20:01:37) (svar på 76826)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Det er noget svært at bedømme, da billedmaterialet er en del sløret.

Det næste du gør er at kravle ind under igen og husk at tage en spidshammer/slaggehammer med. Hug til og se om du går igennem og i givet fald prøv at få en finger derind og mærk med fingrene hvor tykt materialet er uden omkring hullet. Hvis det er tæret meget så er føles det nærmest papirstyndt. På den måde kan du danne dig et forhåndsindtryk af skadernes omfang. Næste etape er så at skære det rådne ud - eller at skifte hele bagenden.
Gå nu hele rammen efter på denne måde (især indvendige hjørner) - og spar ikke på kræfterne - går du igennem med hammeren, så er det alligevel et område du indefor overskuelig tid ville skulle gå igang med alligevel.

LRhilsen
Stefan
76827: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 19:34:24) (svar på 76793)
Daniel Neerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.209.149.81)
Først en stor tak til Jens Jagd, det må siges at være et bevis på Land Rover folks hjælpsomhed :-)

Og nu til sagen billede 1: Har i ikke set værre?

Billede 2 det mest rådne sted på bilen, en omgang knofedt og en undervogns behandling var nok sagen....

Billede 3: 'Problemet' med rødt, gennemtæringen, og med gult reparationen der er gennemført forkert, vangens stand i modsatte side er lidt bedre men reparationen bliver den samme...

Nu taler vi nok nogenlunde samme sprog...

PÅ forhånd tak...

D. Neerup
76839: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 20:27:05) (svar på 76827)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.232)
Nu få det lavet, som synsrapporten omtaler. Der er jo ingen grund til, at bruge flere kræfter eller udgifter end højest nødvendig. Er det så godkendt, kan bilen køre i to år før næste syn. Så har du nemlig også tid til at finde ud af, om det er 'bilen' eller om du vil kaste din kærlighed på en anden Land-Rover - selvom Serie III er den smukkeste. Følg Knuds råd mht rep. God arbejdslyst...
76840: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 20:28:37) (svar på 76827)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej Daniel.

Jeg har godt nok ingen erfaring med serie biler men derimod med 90" og umiddelbart ser det ikke slemt ud..
Men, det er nødvendigt at klarlægge omfanget af rusten, så som tidligere skrevet, ned under og slå til med en spids hammer, og lad være med at holde igen, for det er bare ris til egen r..

Hvis du kan svejse og har lidt snilde, så burde du sagtens kunne lave den reperation.

Jeg bor i Næstved så hvis du har behov for et råd eller lignende, så sig til.


Mvh

Stephan
76841: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 20:46:41) (svar på 76840)
Daniel Neerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.209.149.81)
Tak for alle svarene, jeg kan høre der ikke er andet at gøre end at komme igang, også bare lave det så det er solidt, sundt og stækt ud. Mon ikke man finder en løsning, når først man har svejseværket i hånden, ellers vil jeg vende tilbage...

Tak for hjælpen, det har gjort mig lidt mere fortrøstningsfuld...

Laro - hilsner Daniel
76852: sv: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (09-02-2009 23:51:49) (svar på 76841)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.136.93)
Hej Daniel.

Har du bilen til at holde i horsens eller holder den på sjælland??
Den reparation som du skal lave i den langs gående vange kan du sagtens lave også så det bliver pænt, det eneste du skal have for øje er at bevare rundingen så godt som muligt, at selvom hullet er på størrelse med en 25 øre så kan der være mulighed for at jernet bagved er papirtyndt godt derop af.
Forslag til rep. af hullet er at tage et hulbor dem med takkerne til forskellige størrelse huller og så se hvornår du får modstand, klip en brik til der passer i hullet (hullet er rundt så brikekn er rund og passer lige ind uden alt for meget luft omkring og hæft den pænt op og fuldsvejs den, slip topperne ned og rustbeskyt.
Alternativt skærer du en firkant væk både lodret og vandret ind under det nedre af vangen, klippe og bukker den i vinkel tilpas så den bare passer og svejs den så pænt slib toppene ned og rustbeskyt.

Jeg har for at år siden lavet de reperationer som du har der og de er ikke svære men det tager lidt tid at tilpasse pladestumpen.
Hvis den står i Horsens kunne jeg have hjulpet dig.

Claus
76933: sv: sv: sv: sv: sv: Nybegynder, rust og reparation (11-02-2009 00:26:49) (svar på 76852)
Daniel Neerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.209.149.236)
Den holder på Sjælland, hjemme hos de gamle...

Tak for tippet, jeg kunne bare ikke se nogen anden udvej hvis man skulle overholde kravet om ikke at lappe op af forstærkninger og ikke nærmere end 20 cm fra ophæng/ zone B mener jeg det hed, men hvis det før er godkendt så kan det vel også blive det igen...

D. Neerup - der har for mange gode input i rygsækken og ser på det i weekenden.