tilbage

Land Rover Forum  

Index
77052: gear olie til range rover classic V8 1976 (12-02-2009 13:22:48)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.2.66)
hej allesammen jeg vil gerne skifte olien i gear boxen og differentialerne, men hvilken olie skal jeg bruge??? 80/90??

mvh john
Index
77055: sv: gear olie til range rover classic V8 1976 (12-02-2009 14:13:04) (svar på 77052)
Finn Herreborg #6314, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.203.215.254)
Hej John,

Prøv at se om ikke du kan finde et svar her - http://www.dlrk.dk/images/OlieogSmoeremidler.pdf

Venligst

Finn Herreborg
Index
77066: sv: gear olie til range rover classic V8 1976 (12-02-2009 16:37:52) (svar på 77052)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej John,

Hvis det er en LT95 gearkasse skal du bruge motorolie i den

Mvh
Michael
Index
77069: sv: sv: gear olie til range rover classic V8 1976 (12-02-2009 17:24:49) (svar på 77066)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hvis man tager udgangs punkt i at din Range Rover "måske" er original konfiguration, bør der være en som Michal nævner, LT95 gearkasse monteret (manual,4 speed), det kunne jo tænkes at den er modificeret og at der er monteret noget helt andet ?. Det er nok bedst du verificerer hvilken gearkasse der er monteret, da det har afgørende betydning for valget af smøreolie på gearkassen.

Det kunne meget vel blive starten på en ny "religionskrig", når debatten falder på smøreolier. Meget på samme måde som når debatten drejer sig om dæk valg, eller det der er endnu være blyfri eller bly erstatning additiv, på Gl. motorkonstruktioner.

Hvad man personligt synes er det beste valg er oftes en smagssag baseret på myter og Gl. vaner/skikke omkring smøreolier fremfor endlige faktuel viden omkring smøreolier. Det er yderst sjældent man møder en mekaniker som har dybtegående detaljeret/faktuel viden omkring olier, de følger blot producentens smøretabel, og er som regel også tvunget dertil som følge af producentens reklamations ansvar.

Det er som udgangs punkt altid klogt at følge producentens anvisninger, men deres valg er baseret på hvilken smøreoile teknologi der var tilgænglig på komponentens udviklings tidspunket. Nogle få producenter opdaterer deres anbefalinger efterhånden som der gøres fremskidt på smørolie teknologien.

LT95 findes ikke i den tabel som er tilgænglig på DLRK´s homepage, derimod findes der anbefalinger omkring Aksel & Diff. Transfbox. Swivel. Omend de efter min personlige smag er et noget konservativt valg. Hvis gearkassen viser sig at være en LT95, så er link´et her, god læsning.

http://www.fourfold.org/LR_FAQ/RR/RRGearbox.html

Jeg køre med følgende gearoile på Aksel & Diff. Transfbox. Swivel., og har forvandlet min LR90 markant, det er for mig næsten en religiøs oplevelse at være vidne til, det er ingen anbefaling, blot førstehåndsberetning og velment henvisning, derefter konkluder man selv.

http://shop.difflock.com/difflock-evolution-fully-synthetic-gear-litre-p-52.html

Mv. Ole
Index
77304: sv: sv: sv: gear olie til range rover classic V8 1976 (15-02-2009 20:15:07) (svar på 77069)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.247.112)
mange tak for de fine svar..
jeg er i tvivl om hvilken gear kasse jeg har men der er 4 mnl gear, og et overdrive... hvor mange ltr skal der ca købes ind?? jeg har indtil videre efterfyldt med moterolie 20/50 da den står anbefalet til motorolie..

mvh john
Index
77369: sv: sv: sv: sv: gear olie til range rover classic V8 1976 (16-02-2009 22:36:34) (svar på 77304)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
LT95 gearbox = 2,60 liter = 4,7 pints
Transferbox = 3,16 liter = 5,5 pints
Front/Rear diff.= 2 x 1,7 liter = 2 x 3,0 pints
Swivel housing = 2 x 0,33 liter = 2 x 0,6 pints

Man kan sagtes bruge 20W/50 motoroile til gearbox og transferbox på LT95, det er tilmed et sikkert, omend noget konservativt valg.

Der findes moderne let løbende gearolie som kan erstatte motorolie, de beskytter tandhjul, lejer langt bedre end mineralsk motorolie er i stand til under de samme arbejdsforhold. De er ofte langt mere temperaturstabil samt mere nedbrydnings resistendt. Man gør klogt i at være meget opmærksom på at nogle gearolier kan reager negativt på bløde metaller i synchromeshen (GL5 skal man generelt holde sig fra). Men det kræver nok at man ved en del omkring smørolier før man giver sig igang med at eksperimentere på egen hånd !!!.

Jvf. Land Rover "grønspættebogen" (workshop manualen) så er oile anbefalingerne fra dengang mineralsk motorolie i SAE graduering.

tempzone / - 30 C.grad til + 20 C.grad = 10W/30. 10W/40. 10W/50.

tempzone / - 10 C.grad til + 20 C.grad = 10W/40. 10W/50. 15W/40.
15W/50. 20W/40. 20W/50.

Så en 20W/50 er et klart brugbart valg. men mindre brugbart ved lave start temperature.

Læs iøvrigt lidt omkring olier på FDM website, det er godt nok skrevet i populærtsprog og meget overfladisk og langtfra dybtborende, men det er god læsning hvis man er lidt usikker omkring olier til automobilekøretøjer.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/466706BB-31D2-45E2-AEA0-237FA17EA10C/0/smoreolie.pdf

Mv. Ole

Index
77373: sv: sv: sv: sv: sv: gear olie til range rover classic V8 1976 (16-02-2009 23:56:23) (svar på 77369)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
har lavet slem fejl - i den nederste tempzone har jeg skrevet +20 C.grad det er langt fra rigtig, der skulle stå + 50 C.grad.

den rigtige version:

tempzone / - 10 C.grad til + 50 C.grad = 10W/40. 10W/50. 15W/40. 15W/50. 20W/40. 20W/50.

Sorry Ole.