LT95 gearbox = 2,60 liter = 4,7 pints
Transferbox = 3,16 liter = 5,5 pints
Front/Rear diff.= 2 x 1,7 liter = 2 x 3,0 pints
Swivel housing = 2 x 0,33 liter = 2 x 0,6 pints
Man kan sagtes bruge 20W/50 motoroile til gearbox og transferbox på LT95, det er tilmed et sikkert, omend noget konservativt valg.
Der findes moderne let løbende gearolie som kan erstatte motorolie, de beskytter tandhjul, lejer langt bedre end mineralsk motorolie er i stand til under de samme arbejdsforhold. De er ofte langt mere temperaturstabil samt mere nedbrydnings resistendt. Man gør klogt i at være meget opmærksom på at nogle gearolier kan reager negativt på bløde metaller i synchromeshen (GL5 skal man generelt holde sig fra). Men det kræver nok at man ved en del omkring smørolier før man giver sig igang med at eksperimentere på egen hånd !!!.
Jvf. Land Rover "grønspættebogen" (workshop manualen) så er oile anbefalingerne fra dengang mineralsk motorolie i SAE graduering.
tempzone / - 30 C.grad til + 20 C.grad = 10W/30. 10W/40. 10W/50.
tempzone / - 10 C.grad til + 20 C.grad = 10W/40. 10W/50. 15W/40.
15W/50. 20W/40. 20W/50.
Så en 20W/50 er et klart brugbart valg. men mindre brugbart ved lave start temperature.
Læs iøvrigt lidt omkring olier på FDM website, det er godt nok skrevet i populærtsprog og meget overfladisk og langtfra dybtborende, men det er god læsning hvis man er lidt usikker omkring olier til automobilekøretøjer.
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/466706BB-31D2-45E2-AEA0-237FA17EA10C/0/smoreolie.pdfMv. Ole