tilbage

Land Rover Forum  

Index
77027: spørgsmål om firehjuls træk. (12-02-2009 02:09:24)
Eddie Magnussen #8209, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 88.85.39.62)
når bilen står i lock, skal den ikke være sperret 100% på akslerne ?
som vist på billede, kunne jeg ikke bakke tilbage, da den bare spolede på 2 hjul venstre agt og højre for hjul.
jeg har desverre ingen indtruktions bog til bilen, den er blevet væk for forige ejer.
kan man købe indstruktionsbog og en arb bog ??

det er en Discovery 1 serie 300.
Index
77028: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (12-02-2009 06:56:02) (svar på 77027)
Kim Holst #4729, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.125.7)
Hej Eddie.

Når den lille stang står i lock låser du differentialet i transfergearkassen, hvilket betyder at der sendes lige meget kraft til for- og bagaksel.
Bilen har ikke noget spær på tværs af akslerne! Så det du ser der "crossaksel" er helt normalt. Man kunne påstå at bilen kun har 2-hjulstræk.

Mvh. Kim.
Index
77037: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (12-02-2009 10:35:58) (svar på 77028)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Det er korrekt hvad Kim fortæller.

Du kan så tilkøbe spær i aksel differentialerne hvis du ønsker den virkning du beskriver.
Index
77039: sv: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (12-02-2009 10:45:17) (svar på 77037)
Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.100.90)
Jeg foreslår at du tager terrænbevis (grønt bevis)
Der får du, i teoridelen, en grundig indføring i hvordan din bil virker.

Mvh
Flemming
Index
77051: sv: sv: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (12-02-2009 12:52:42) (svar på 77039)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.212)
Ja men selv om Eddi er medlem i nordjylland, ser bilen jo ud til at være indregistreret langt længere nordpå
Har man mulighed for at tage grønt-bevis deroppe??
Mlrh Jørn
Index
77082: sv: sv: sv: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (12-02-2009 21:50:19) (svar på 77051)
Eddie Magnussen #8209, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 88.85.39.62)
Hej takker for alle jeres svar, det er det der er godt med at være medlem i DLRK :)
man får altid et svar,Tak
Nej her kan vi ikke tage noget grønt-bevis, men man kunne jo tage det i DK, ved tid og annedning.
kommer måske til dk i sommerferien.

Hilsen fra det snedækkede Færøerne.
Eddie.
Index
77083: sv: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (12-02-2009 21:54:08) (svar på 77037)
Eddie Magnussen #8209, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 88.85.39.62)
spær i aksel differentialerne.

dette er vel omfattende opration ? og koster vel mange penge ik ??
men det kunne da være fedt :o)


tak for dit svar.

Mvh Eddie.
Index
77088: sv: sv: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (13-02-2009 01:10:22) (svar på 77083)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Aksel spær koster i omegnen af 4-6000 kr pr. aksel for selve spærret afhængigt af type og model.

Dertil skal lægges arbejdsløn til montage eller "værdi af egen arbejdstid". Det kan snildt løbe op i det samme beløb.

For de luft aktiverede modeller skal der yderligere budgetteres med luftkilde, slanger og betjenings knapper i kabinen.

Men de fleste klarer sig fint uden. Land Rovere kan rigtigt meget "ab fabrik". Den begrænsende faktor sidder i de fleste tilfælde bag rattet ;-)
Index
77375: sv: sv: sv: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (17-02-2009 01:09:55) (svar på 77088)
Eddie Magnussen #8209, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 88.85.39.62)
hej

ja det er nok rigtigt at det skyldes sjaføren :)

ja den er utrolig god offroad, jeg havde en nissan patrol, den kunne ikke meget i forhold til denne.

ja jeg regnede med at det vile koste nogle kr.
nej jeg klarer mig nok uden spær :)

ellers takk for svar.


mvh Eddie
Index
77115: sv: sv: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (13-02-2009 13:26:54) (svar på 77083)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Man kan købe et spær af typen detroit. Der skifter man blot det gamle differentiale ud med et nyt, og så er man ude at køre igen.
Kender ikke helt metoden til lige netop din, hvad angår udtagning af aksler, men på en 90" kan opgaven laves på 2-3 timer. Simpelt og effektivt.

Jimmi
Index
77376: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (17-02-2009 01:20:31) (svar på 77028)
Eddie Magnussen #8209, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 88.85.39.62)
hej


men hvad er så forskelen mellem lock og diff ? det er godtnok hej og lav, men er der forskel i hvårdan den spærer ??


tak for svar ellers


mvh Eddie
Index
77377: sv: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (17-02-2009 08:56:24) (svar på 77376)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Detroit locker er et "autonomt" system, der selv styrer hvornår differentialet skal låses..

Air locker og lignende skal aktiveres af chaufføren og ligeledes deaktiveres

Jeg har airlocker, men det er nok religion hvad man vælger, men med airlockeren ved du hvornår du bruger den eller ej, og det giver en større forståelse for hvad bilen kan med og uden.

Mvh

Stephan
Index
77250: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (15-02-2009 12:24:26) (svar på 77027)
Heine Heinesen #7886, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Hej Eddie.

Der er godt nok meget sne på dit billede! Jeg hørte forleden, at der var snedækket, men havde ikke forestillet mig så meget. Hvor er billedet taget?

Vinarligst,
Heine.
Index
77374: sv: sv: spørgsmål om firehjuls træk. (17-02-2009 01:03:18) (svar på 77250)
Eddie Magnussen #8209, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 88.85.39.62)
hej

Det er taget i Våg der jeg bor, på Suderø. billede.
ja det er længe siden det har været så meget sne og så lang tid, den har ligget 14 dage, men nu er den væk, so nu er der regn og diset igen :)
er du Færing ? Heine er jo typist færøsk navn :)