tilbage

Land Rover Forum  

77118: lapning af dæk (13-02-2009 13:54:00)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
er der nogen firmaer der lapper dæk i eller omkring århus? eller er det et dødt håndværk?
77119: sv: lapning af dæk (13-02-2009 13:57:25) (svar på 77118)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.25)
Der lå engang to store dækfirmaer på Søren Frichs Vej og de burde kunne klare, at sætte en prop i ! Ellers er der jo Team Bertelsen ude i Sjelle..
77124: sv: sv: lapning af dæk (13-02-2009 16:42:46) (svar på 77119)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
du kan for ikke mange penge købe et sæt selv, det er super nemt.
77136: sv: sv: sv: lapning af dæk (13-02-2009 20:11:59) (svar på 77124)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
ja det er nemt, men ikke godkendt af forsikringen! og derfor ikke særlig smart i virkeligheden - og slet ikke hvis det er bil, der eksempelvis skal til Tyskland på dette hjul!

_ bare ment som en almindelig "servicekommenter"- ingen løftede pegefingre....
77144: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (13-02-2009 22:39:32) (svar på 77136)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 79.138.230.49)
Øhhh gælder det også lapning af slanger i et bildæk.
Jeg lige ofret kr270 på et lappesæt, til bil-slanger, hos en traktormekaniker ....

Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
77146: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 08:42:10) (svar på 77136)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.70)
Thorstein,
har du dokumentation på din servicemeddelelse. Det er da interessant at vide, hvad der konkret gælder.

PFT
77159: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 10:30:31) (svar på 77146)
Morten Dam (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.137.68)
Til orientering - og med ønsket om en god weekend og Landy-dyt.
Morten

Vejledning i permanent reparation af dæk
I Detailforskrifter for Kørertøjer kan man i p. 8.02.001læse, at dæk skal være ubeskadigede. Dette er lovkravet i Danmark.
I Dansk Standard 2044, som er en standard for faglig forsvarlig reparation af dæk, er det et krav at dækket afmonteres fælgen for nærmere kontrol af evt. indvendige skader. Dækket må altså ikke repareres udefra, medmindre denne kontrol er foretaget, og evt. indvendige skader repareret. Det tvinger dækreparatøren til at sikre sig, at der ikke er nogen indvendig skade i dækket, i modsat fald påtager dækreparatøren sig et stort ansvar ved en evt. senere ulykke med dækket.
STRO (Scandinavian Tyre and Rim Organisation) anbefaler ligeledes på side 27 pkt. 4 i STRO-bogen 2004 følgende:
Dæk skal altid tømmes for luft og afmonteres hjulet (fælgen) og derefter inspiceres, inden reparationen udføres.
Det nævnes endvidere i pkt. 5, at en reparation må ikke udføres, hvis dækkets styrke vil være nedsat efter reparationen. I pkt. 5 påpeges det, at en permanent reparation af dæk ikke må ske ved indsprøjtning af skum, spay eller ved at trække en prop igennem hullet på ydersiden, af et monteret dæk.
Endelig og meget vigtigt understreges det, at slanger må ikke anvendes på bekostning af en reparation af en skade. Slanger må ikke anvendes i slangeløse dæk uden de respektive dækfrabrikanters tilladelse.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Mens talen nu er faldet på dæk:
10 dødssynder ved anvendelse af dæk:
1. For lidt lufttryk: Dækket bliver slidt uregelmæssigt, der er fare for bælteløsning og dæksprængning! I tilfælde af længere tids kørsel med for lidt luft kan der komme mørke skygger ind- vendigt på dæksiden, som et forvarsel til en senere separation i dækket.
2. For højt lufttryk: Ældre dæktyper (80-serie) slides på midten af slidbanen, hurtigere nedslidning. Lavprofildæk kræver derimod ofte et lidt højere dæktryk for at slides jævnt.
3. Manglende dækkontrol: Dæk skal kontrolleres grundigt hver 14. dag. Slidbanen kontrolleres for ujævnt slid og eventuelle fremmedlegemer. Lufttrykket kontrolleres ved kolde dæk! Mister dækket luft, så skal dækket kontrolleres hos en fagmand.
4. Overkørsel af kantsten i spids vinkel: Dækket kan få klemt sidevæggen og er dermed ødelagt karkassen. Dæksprængning er dermed forprogrammeret.
5. Hurtig kørsel over højt placerede kloakdæksler og vejhuller: Dækket bliver klemt og derved ødelagt. Der kan opstå brud i dækket, resultat: Dæksprængning.
6. Kørsel med dårlige støddæmpere:
Markant øget dækslid, ofte med punktvis slidtage af dækket.
7. Kørsel med forkert sporing: (toe-in) Markant øget dækslid, ofte med uregelmæssigt slid af dækmønsteret.
8. Kørsel med forkert styrtøjsindstilling: (camber Markant øget dækslid, ofte på den ene skulder.
9. Nedbremsning med blokering: Dækket får mere eller mindre et fladt punkt, som ikke kan repareres! Komforten bliver ringere, og i visse tilfælde er dækket ikke længere anvendeligt.
10. Rengøring af dæk med højtryks-dampspuler (70 bar): Dæk kan selv ved anvendelse af koldt vand på kort afstand blive beskadiget eller ødelagt på få sekunder. Skaderne viser sig som "brandsår" på dæksiden.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed
 
Hvorfor ligger varebiler og off-roadere indimellem på hovedet?

Pas på dækstørrelse, loadindex og hastighedskategori. 
Varebiler: Varebiler er original-monteret med C-mærkede dæk, og de kan nor- malt ikke erstattes med almindelige personbildæk, for selv i samme størrelse har personbildæk en mindre belastningsevne. Alligevel sker det, at der i forbindelse med montering af smarte lavprofildæk på varebiler, vælges et personbildæk, som ikke opfylder de gældende bestemmelser. Det er både ulovligt og farligt.
Eksempel:
Dæk til en almindelig varebil med enkeltmontering kan være, 195/70R15C varebildæk loadindex 98/96 = 750 kg bæreevne 195/70R15 personbildæk loadindex 92 = 630 kg bæreevne Der mangler 120 kg pr. dæk x 4 = 480 kg for hele varebilen.
Monteres der et lavprofildæk, for at live op på varebilen, så kan det ske, at det bliver et 225/60R15 eller et 205/60R16 per- sonbildæk, og de har en bæreevne mellem 630 og 710 kg pr. dæk, altså for lidt i forhold til kravene. Det rigtige valg ville være 205/55R16C, der tåler en belastning på 750 kg. pr. dæk.
Bogstavet C står for commercial vehicle tyres for service on light duty vechicles.
Off-roader: Ofte benævnt 4x4. På hvide plader er det en "personbil" og på gule plader er det en "varebil". Det har betydning for dækmonteringen. Når det er en personbil skal der være fire ens dæk på bilen uanset, om totalvægten er over 3000 kg.
Varebiler: Er der tale om en varebil eller off-roader på gule plader, med en total- vægt på max 3000 kg, så skal der også være fire ens dæk på bilen. I det tilfælde at varebilen eller off-roaderen på gule plader har en total- vægt på over 3000 kg og max. 3500 kg, så kan bilen monteres med par- vis ens dæktype, altså to langrillede dæk på forhjul og to trækdæk eller vinterdæk (M+S) på baghjul.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Og apropos vinterføret:
Regler for brug af pigdæk, vinterdæk og snekæder, 2008/09:
Danmark
Pigdæk - Tilladt i perioden 01.11. - 15.04. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Det er tilladt, at anvende vinterdæk i hastig- hedskategori Q (max 160 km/t). Ved montering af vinterdæk kræves der fire vinterdæk på personbiler og varebiler op til 3 tons totalvægt. Mindst 1,6 mm dækmønster.
Snekæder - Kan benyttes under forudsætning af, at de ikke ødelægger vejene.

Norge - Pigdæk - Tilladt i perioden 01.11. - første mandag efter påske. Nordnorge dog 16.10. - 30.04. Skal monteres på alle fire hjul. Kørselsafgift i Trondheim, Oslo og Bergen, 30 nkr. pr. dag.
Vinterdæk - Der skal være mindst 3 mm dækmønster. Der kræves vinterdæk, når vejret tilsiger det. Når det gælder lastbiler, kræves der vinterdæk (M+S mærkede dæk) på både forvogn og anhænger (trailer).
Snekæder - Den enkelte bilist skal sikre sig, at bilen kan køre i vintervejr. Det er et indirekte krav om, at personbilen skal medbringe et sæt snekæder ved kørsel i vintervejr.
NB: køretøjer med en totalvægt på over 3500 kg, skal i perioden 1. 11. til første mandag efter 2. påskedag medbringe snekæder, det er et lovkrav. En motorvogn skal medbringe mindst 3 kæder, hvoraf de to er tilpasset drivhjul og et til forhjul. Til motorvogn med anhænger skal der være mindst 7 snekæder, når der er tvillinghjul på drivhjulene, og ved enkeltmontering 5 snekæder.
På køretøjer med totalvægt o. 3500 kg anbefa- les mindst 5 mm mønsterdybde i vinterhalvåret.

Sverige
Pigdæk - Tilladt i perioden 01.10. - 30.04. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Det er påbudt (for svenskere), at anvende vinterdæk i perioden 01.12. - 31.03., når vejret tilsiger det. Der skal være mindst 3 mm mønster på både vinter- og sommerdæk i nævnte periode.
Snekæder - Kan benyttes under forudsætning af, at de ikke ødelægger vejene.

Finland
Pigdæk - Tilladt i perioden 01.11 - første mandag efter påske. Perioden kan afvige alt efter vejret. Skal monteres på alle fire hjul. 
Vinterdæk - Det er påbudt, at anvende vinterdæk i perio- den 01.12 - 01.03. Der skal være mindst 3 mm dækmønster for PV-dæk og 1,6 mm for LV. Der skal også være vinterdæk på trailere som er >= 750 kg.
Snekæder - Kan benyttes under forudsætning af, at de ikke ødelægger vejene.

Frankrig
Pigdæk - Tilladt fra lørdagen inden 01.11 til sidste søndag i marts. Max hastighed 90 km/t. Der skal klistres et pigdæksymbol bag på bilen. Pigdæk skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Ingen særlige krav.
Snekæder - Kan anvendes når vejen er dækket med sne og is. Kan være påbudt ved skiltning. Det er et krav, at køretøjet kan køre og bremse ved egen kraft.

Italien
Pigdæk - Tilladt i perioden 15.11 - 15.03. Max hastighed på motorvej 120 km/t og landevej 90 km/t. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Vinterdæk og snekæder er påbudt i Val d'Aosta 15.10 - 30.04. Perioden kan forlænges, når vejret tilsiger det.
Snekæder - Kan være påbudt ved skiltning.

Luxemburg
Pigdæk -Tilladt i perioden 1.12. til 31.03. Perioden kan forlænges om nødvendigt. Alle fire hjul skal monteres med pigdæk. 
Vinterdæk - Ingen særlige krav.
 
Polen
Pigdæk - Ikke tilladt.
Vinterdæk - Ingen særlige krav. 
Snekæder - Tilladt når vejen er dækket af is eller sne. Kan være påbudt ved skiltning.

Tjekkiet
Pigdæk - Tilladt i perioden: 15.11. til 31.03. Alle fire hjul skal monteres med pigdæk.
Vinterdæk - Ingen særlige krav.
Snekæder - Kan være påbudt ved skiltning.

Tyskland
Pigdæk - Ikke tilladt.
Vinterdæk - Køretøjet skal være tilpasset vejrforholdene, herunder hører en til forholdene egnet dæk- montering, vintervejr = vinterdæk. Det gælder også for udenlandske biler. M+S mærkning anses for at være vinterdæk, det gæl- der også for busser og lastbiler.
Ved kørsel med vinterdæk, som har en lavere hastighedskode end den der svarer til bilens tophastighed, skal der anbringes en mærkat, som angiver dækkenes max hastighed, i førerens synsfelt. Mindst 1,6 mm dækmønster.
Snekæder - Tilladt når vejen er snedækket, dog max 50 km/t.

Schweiz
Pigdæk - Tilladt i perioden 01.11. - 30.04., dog ikke på motor- og motortrafikveje, undtagen A13 San Bernadino tunnelen og A2 St. Gotthard tunnelen. Max 80 km/t og mærkat med pigdæksymbol skal klistres bag på bilen. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Mindst 1,6 mm dækmønster.
Snekæder - Anvendelse af snekæder kan være påbudt ved skiltning.

Østrig
Pigdæk - Tilladt fra 15.11. - til første mandag efter påske, perioden kan forlænges, hvis vejret tilsiger det. Max 100 km/t på motorvej og max 80 km/t på landevej. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Der er krav om vinterdæk for personbiler og varebiler <3500kg. og der kræves mindst 4 mm dækmønster på radialdæk og 5 mm på diago- naldæk i perioden 1.11.2007 til 15.04.2008.
Køretøjer >3500 kg skal mindst have vinterdæk på trækakslen og med mindst 5 mm mønster for radialdæk og 6 mm mønster for diagonaldæk. I perioden 1.11.2007 til 15.4.2008
Bøderammen går fra 35,- euro op til 5000,- euro, hvis man er årsag til andre trafikanters ulykke.
Snekæder - Kan anvendes når vejen er dækket af sne eller is. Kan være påbudt ved skiltning. I perioden 15.11. - 15.03. skal busser og lastbiler medbringe mindst 2 snekæder til trækhjul.



77163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 14:50:38) (svar på 77159)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.154)
Hille du vilde kineser!
Måske var det en god ide, at lægge hele denne remse ud som et selvstændig punkt på websitet, altså i ligehed med oliefinfo ?
Det er jo god viden, som bør være lettilgængelig!
77164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 15:14:06) (svar på 77163)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Det ville være en rigtig god ide.
Jeg vil her foreslå Morten at kontakte Jesper IT for at få det lagt på forsiden, sammen med alle de andre gode informationer.
Mvh
Kenneth Poulsen
Formand
77174: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 16:55:34) (svar på 77164)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Før indholdet officelt gør sin entre på på DLRK´s website er det måske en ide at spøge "Rådet for Større Dæksikkerhed" om lov til at bruge indholdet. - Ikke fordi jeg ikke tror de giver lov, for det kan måske være medføre til mere salg af dæk ! noget som jeg tror umiddelbart passer godt ind i rådets ånd. - måske mere fordi der er noget der hedder ophavsret !, noget som måske også snart går op for nogle glade Land Rover entusiaster på Facebook !!? det ændre dog ikke ved det faktum at det god læsning.

Mv. Ole
77229: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (15-02-2009 10:31:32) (svar på 77159)
Ib Nielsen #3014, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 82.211.226.20)
hej
Når der skrives ´ens Dæk` er det ens tybe(vinter/sommer, radial/diagonal) ikke mødvendigvis samme mønster.

Ib
77241: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (15-02-2009 11:45:14) (svar på 77229)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.255.74)
Nej ikke nødvendigvis samme mønster, men størrelse, hastighedskode, belastningskode og vinter/sommer som du skriver.

Det var noget jeg første gang oplevede var indført da radialdæk blev mere almindelige i 60erne, hvor uens dækmontering var meget almindelig indtil da, med meget uheldige følger.

Det er efter min beskedne mening meget uhensigtsmæssigt ikke også at have samme mønster, dvs jeg mener at man bør have 2 100% ens dæk på samme aksel. Alt andet kan give fæl og uønsket skævtræk i pinible situationer.

mvh
Knud
77150: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 09:02:52) (svar på 77136)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.240.162)
Til Thorstein - og andre interesserede...

Der er to måder at lappe et dæk på - den rigtige og den forkerte...

Den "forkerte", eller "Nødløsningen" er at man uden at tage dækket af fælgen stopper en ekspanderende gummiprop ind i hullet. Metoden er meget brugt til langsomtkørende køretøjer - traktorer, entreprenørmaskiner, dumpers, etc, men regnes normalt kun for nødreparation i forhold til hastighedsdæk.

Denne metode virker i øvrigt kun til slangeløse dæk

Og ja, har hørt nogle historier om at især tyskerne ikke kan lide denne slags reparationer - måske er det begrundet i deres motorvejshastighed....


En korrekt lapning - stadig slangeløse dæk - hvor dækket tages af fælgen, og lappen isættes indefra, bliver lige så stærk som et nyt dæk. Dette er selvfølgelig under forudsætning af at hullet er så lille at karkassens stål-radial-struktur ikke er beskadiget.


For dæk med slanger er der ingen valgmulighed - der er kun den rigtige måde at gøre det på. Dækket løsnes fra fælgen, slangen lappes, og det hele sættes sammen igen.

//Kim Horsevad


77142: sv: lapning af dæk (13-02-2009 22:10:36) (svar på 77118)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Øh nogen der lapper dæk i eller omkring Århus.
Prøv lige at klikke ind på de gule sider og kik ! der er nok mindst 100 der lapper dæk i dit område ! så det er nok ikke lige det bedste sted at søge her i forum om det. Men håber da for dig du finder en du kan trille ned til med dit punterede hjul, og få det fixet.
Mvh Arne
77149: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 09:01:45) (svar på 77142)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Paul,

Jeg har den info fra en dækgrossist og fra flere af disse "landevejens riddere" i form af sælgere indenfor autoudstyr/ værktøj.... de griner nemlig selv og siger: vi må godt sælge det til folk, men "systemerne" er faktisk ikke godkendt til højhastighedskørsel... Landbrugsmateriel/entreprenørkørsel er ok.... jamen hvad hjælper det så tænker jeg...

Yder mere er der vel også en grund til, at "dækmænd" kommer på uddannelse i netop deres metier.

Der findes blandt andet et system med en form for syl hvor man tager en "gummitråd et stikker igennem ligesom en sytråd. "Nålen" stikker man igennem hullet og skærer det overskydende af.... Nuvel hullet er lappet, men hvor stærkt kan man køre førend denne prop slynges ud af dækket? og hvad med afbalanceringen - denne er jo også ude af trit - selv vi måske taler om 15-20 gram "gummemasse" - men 15 gram, der mangler på et hjul kan virkelig mærkes!!

Et er, at jeg selv udmærket kan betjene et apperat til af/ og på-montering af dæk og også afbalancere hjulene korrekt, men derfra og så til at "bore hul i et dæk" og isætter en "prop" eller slibe tilstrækkeligt materiale af og påsætte en lap... nej det inte min grej!
77158: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 09:51:12) (svar på 77149)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.70)
TAK for svaret, Thorstein..
77160: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 11:13:14) (svar på 77149)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.42)
Alexander, en sådan prop som du henviser til vejer ikke 15-20 gram til et almindelig stukket dæk, og skulle hullet så være så voldsomt stort, er det overhovedet ikke et problem at afbalancere 15-20 gram væk. Hvis din maskine ikke kan tumle den smule skævvægt, skal du nok overveje at anskaffe en anden maskine.

Lad mig også, til din behagelige orientering, hviske dig i øret, at disse "landevejens riddere", som du kalder dem, har en ikke ubetydelig interesse i et mersalg af dæk, ved at male fanden på væggen.

Der hvor jeg vil følge dem, er hvis hullet er meget stort. Efter en sløj lapning, vil man kunne risikere at saltvand kan trække ind og over tid, forårsage rust i stållagene, med svækkelse til følge, men det sker ikke så hurtigt, så man ikke kan bjærge sig hjem fra en vinterferie. En tilsvarende skade kan man nemmere få ved en skade på dækket, der ikke går hele vejen igennem og derfor sjældent opdages

Hvis du har haft din jævnlige gang på dækcentre og set en del af de raske unge fyre tumle biler, dæk, hjul, styretøj m.m. vil du også vide, at det kun er en forsvindende lille del af dem, der besidder overnaturlige evner, erhvervet ved seriøs uddannelse.
Efter i flere år at have været nødt til at frekventere de institutioner, som du har så næsegrus beundring for, købte jeg selv dækapparat, afbalanceringsmaskine og sporingsapparat. Med disse maskiner har jeg udført rigtig mange af de af dig nævnte ulovligheder, dog kun på biler der kun kan køre 240-250 km/t, herunder sindssyge misjusteringer af styretøjer.

Når jeg ser, hvorledes folk behandler deres dæk, med direkte påkørsel af høje kantsten, fuld fart hen over huller i vejen, f.eks. ifm vejarbejde, alt for lidt luft kombineret med fuldt lastede biler og påhængsvogne fyldt op med herlig billig grænseøl, kørsel med støddæmpere, hvor hjulet pisker som klingen på en stiksav, kører med første lag stållag åbenbaret, kører med store buler i siden på dækket efter karkassesprængning osv osv, er en korrekt lapning af et dæk eller en slange for intet overhovedet at regne i sammenligning.

Men nu er du og andre "hellige" advaret, hvis nogen skulle få brug for at lade sig tranportere i et af mine køretøjer, og kan i stedet foretrække at stride sig igennem regn, storm, sne, frost og anden vederstyggelighed.

mvh
Knud
77161: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 11:17:43) (svar på 77160)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.42)
Citat:
herunder sindssyge misjusteringer af styretøjer
Citat slut!

Der skulle have stået : Herunder fjernet sindssyge osv.

mvh
Knud
77268: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (15-02-2009 15:26:33) (svar på 77161)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Knud,

hvad har du dog fået at spise idag? siden du farer sådan i kridthuset?

Jeg har overhovedet INGEN beundring for disse folk på dækcentre, de fleste er sgu en flok platugler!!!

Og desuden skrev jeg jo ikke noget om hvor vidt jeg kunne afbalancere et hjul med en prop - men jo det kan jeg godt! - min pointe var netop at man BØR/skal afbalancere et sådant hjul - men foregår reperationen ud i "felten" ja så er der jo nok ikke lige et afbalanceringsapperat i nærheden vel? hvorfor man givetvis vil kunne mærken en vis rysten i rattet med højere hastigheder...

og de omtalte "landevejens riddere" handler HELLER ikke med dæk... så spis bare en vaniljekrans! Jeg giver gerne en kop kaffe!

Alt sammen sagt med et stort glad(t) smil -idet jeg hellere ser glade miner blandt mine medforumister.....
77275: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (15-02-2009 16:12:29) (svar på 77268)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.255.74)
Faktisk ikke noget rigtig frokost! :-(

Men jeg trættes lidt af at folk udtaler sig 100% skråsikkert om sager, de ikke har noget reelt kendskab til eller erfaring i. Sådanne udtalelser bidrager kun til at forvirre folk, som har brug for en reel information.

Du kan overhovedet ikke mærke en ubalance på 15-20 gram, som formentlig kun vil andrage 2-5 gram som følge af en reparation med en gummiprop og da slet ikke på en stivakslet Land Rover med de megatunge hjul, en sådan er udstyret med. På en alm personbil, kan man begynde at fornemme lidt uro ved 20 grams ubalance.

Jeg vil til enhver tid foreslå, at skulle man ifm en punktering være så heldig at have lappegrej med ud i felten som f.eks. de nævnte propper og yderligere har mulighed for at pumpe dækket op, ja så er det da bare med at komme i gang. Jeg ville måske, for at glæde omgivelserne, holde 109" bussen under 200 km/t!!!!!, og så sætte en af de rigtige propper i som Kim henviser til, når jeg kom hjem til mine dækmaskiner.

Vi er ude i noget teoretisk pis, der ikke har noget med virkeligheden at gøre, ud over at forvirre og skabe ubegrundet frygt, og så længe folk glad og fro sætter slidbanedæk på deres biler, forekommer diskussionen om en lapning på den beskrevne vis at være en gang overflødig flueknepperi.

Og lad os så lige tage den med slanger i slangeløs dæk når vi er igang med religion. Hvor køber man idag dæk beregnet på at montere slange i??????
Sådanne dæk har jeg ikke set i mange herrens år.
Hvad gør man så med biler, hvortil man kun har fælge til brug med slange. Alle seriebiler skulle så groundes som følge af at man ikke kan få de rette dæk til montering med slange. Så kan man tætne fælgen omkring nitterne og montere slangeløse dæk, men det er ikke videre smart, idet fælge til slangeløs montering er udformet anderledes, og det slangeløse dæk vrides alt for let af fælgen, hvilket er en meget mere tvivlsom affære og ikke anbefalelsesværdigt. Man kan mærke meget stor forskel på fælgene, når man tager dæk af eller lægger nye på. De slangeløse fælge er en krillimeter større og klemmer meget hårdere mod dækket.
Man kan tage hele bundtet af klassiske biler med ægte trådhjul. Alle disse, på nær nogle ganske enkelte meget kostbare aftermarkethjul, kan kun monteres med slanger, idet disse fælge ikke kan tætnes i centeret, hvor egerne går igennem. Man er altså nødt til at montere slanger i slangeløse dæk, hvilket også går rigtig udmærket. Det har jeg gjort nogen hundrede gange uden overhovedet at kunne referere til nogen ulykker som følge af sådan montering. Mange af disse vogne er blevet fremført med hastigheder langt ud over 200 km/t, også med mig selv som chauffut.

Der er ingen grund til at replicere og forsøge at belære mig yderligere, idet jeg er helt og aldeles forstenet med mine erfaringer!! :-)

mvh
Knud
77284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (15-02-2009 17:13:26) (svar på 77275)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
øhh Knud,

Det er da trist, at du er træt og tilsyneladende også forstokket og så på en søndag, hvor arbejdslivet ellers venter imorgen - tænk engang, jeg havde ellers et helt andet indtryk af dig!! (frisk og fyrig med glimt i øjet og en Mustang i garagen, der gerne får lov at buldre løs når vejret er til det... Det er gas Knud - du kan forhåbentlig tage det.... Og hvad med den øl du engang lovede forresten? Skal vi tage den sammen med kaffen og vaniljekransen - og en god frokost en dag?

OG hvorvidt du kan mærke en lille ubalance, ja det er jo som bekendt subjektivt.... og det med at holde 109'eren under 200 km/t FNIS...... Se det var god HUMOR!!!!

Nu er du jo gammel Jaguar-mand hvor du har stor viden om disse biler (det får man vel af naturlige årsager - jeg mener kvaliteten er jo engelsk hihi)

Det har desværre intet med teori at gøre, hvorvidt en gummiprop/"tråd" lapning er godkendt i eksempelvis Tyskland... Tværtimod - har netop en kammerat, som blev stoppet forrige år- og de tjekkede hans dæk... og så måtte han pludselig sætte reservehjul på og fortsætte med 80 km/t :( indtil næste værksted... Fedt at køre 80 km/t om natten.... jubiiiii!

Nuvel dette er ikke starten på en krig - den vil jeg lade andre om.... hellere den frokost en dag . måske foodfight?
77332: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (16-02-2009 10:34:10) (svar på 77284)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.240.162)
En kommentar til Thorstein:

At de tyske politifolk i dit beskrevne eksempel ved en almindelig udvendig visuel inspektion af dækket kunne erkende at det var lappet uautoriseret bekræfter jo netop at reparationen var foretaget fagligt uhensigtsmæssigt.

Et helt andet spørgsmål er hvorfor reservehjulet ikke havde samme hastighedsmærkning som resten af dækkene... Det forekommer lidt uhensigtsmæssigt.

Jeg bruger også - en gang i mellem, og som nødløsninger - de små propper man sætter i fra udvendig side. Når denne er sat på plads, skåret til og har fået tilstrækkelig tid til at forbinde sig til dækkets materiale kan du ikke med almindelig visuel inspektion umiddelbart erkende reparationen - og da slet ikke i mørke som i det beskrevne eksempel.

Jeg kan i øvrigt bemærke at jeg aldrig har mødt nogen form for uhensigtsmæssig opførsel fra et dæk efter en sådan reparation. Derimod kan visse af de nødløsninger der bruges i forbindelse med traktorer være lidt "alternative". Eksempelvis selvskærende skruer og loctite 5923....

//Kim Horsevad
77334: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (16-02-2009 11:10:17) (svar på 77332)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.237.65)
Den med den selvskærende skrue lyder da vældig fikst!!
Hvis så dækket pumpes op ved hjælp af en en sjat bensin eller en lighter, så er man vel en rigtiG cowboy, der kan sine cowboytricks!!?? :-) :-)

Mit gæt mht ham der blev stoppet i Tyskland med det lappede dæk, er at der har været andet og mere på færde, som vedkommende har set bort fra i sin beretning.

mvh
Knud
77336: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (16-02-2009 11:15:54) (svar på 77332)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Kim

Et forslag til hvorfor hastighedskoden på reservehjulet ikke er den samme som resten af dækkene, kunne jo være at det var af typen 'nødhjul'.

Max. hastighed på nødhjul er typisk netop 80 km/t.

Eddie