tilbage

Land Rover Forum  

77417: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 06:42:09)
Rolf Jakobsen #7396, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.51.184)
Jeg skal til Norge i min disko 1 300tdi.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå at brændstofsystemet stopper til på grund af stærk kulde ?
77419: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 08:09:12) (svar på 77417)
Kim Holst #4729, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.219.244)
Hej Rolf.

Køb brændstof lokalt hvor du kommer frem. De Norske olieselskaber skulle gerne have helt styr på det.

Mvh. Kim.
77421: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 09:05:50) (svar på 77417)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.43)
Nye brændstoffiltre og fyld tanken altid helt op - som det er muligt - før du parkerer bilen.
Start om morgenen: lad være med at træde speederen i bund, for ellers kan der danne sig parafin i filtrene. Har du oliefyr i bilen, har du ikke problemet.
Bare lad den hoste lidt i tomgang.
Nogen fylder ikke tanken op før de skal starte den igen, men har til gengæld en r-dunk med tempereret diesel stående indendørs, som de hælder på inden start. Lidt besværligt, men skulle være udmærket trick.
77422: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 09:22:13) (svar på 77421)
Rolf Jakobsen #7396, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Er der noget med at man kan komme petrolium i dieselolien ?

Hved hvilken temperatur bliver parafinen dannet?
77424: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 09:39:03) (svar på 77422)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
#1 - Ja, men holde dig under 10 < 15%.
#2 - Dette er meget ca, men DK Diesel, allerede ved 10 - 12 minus. Det Norske udgave klarer minus 30, let.
(Måske tilsat levertran, eller hvalolie, hvad ved jeg!)
77423: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 09:34:30) (svar på 77421)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
Pauls råd er god, når man har købt brændstof i DK!, men som Kim skriver, så har de Norske leverandør andre idér om kulde sikring. Beregn så at tanken er næsten tom, og du skal tanke før du når din destination i Norge. Så har du kulde sikret Diesel på når bilen holder stille i kulden, og derme undgår problemerne på letteste vis. Det hjælper ikke at tanke på Statoil i DK, da de sælger den Danske version i Danmark.
Vil du have en hel-gardering, så ta en reserve brændstofs filter med, da parafin voks, dannet i filteret, forsvinder ikke fordi der kommer kulde sikret diesel på.
Forresten, skal du finde petroleum til at afhjælpe én som har problemer, eller fylde på den gammel primus, så heder det "Parafin" på Norsk. Det kan være vanskellige at finde i de store byer, men går man inde i en "Joker" købmand, ude på landet, så har de næsten altid. Husk en reserve dunk, eller jerry can at have det i!
77429: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 10:51:08) (svar på 77423)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.228.22)
Jeg fik at vide af min lokale sponsor TLS at man kan købe noget til at komme i tankene, i Norge det har han brugt i norge på hans lastvogne, det har jeg tænkt mig at gøre. MEN et brændstoffilter, tjaa det må jeg hellere have med, just in case.
Mvh jens e snart klar til the norland snow campain.
77433: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 11:05:29) (svar på 77429)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvad med cyklonen under passagersiden - den skal vel også lige tjekkes for parafin og eller isdannelse - såvel som filteret?

God bedring og god tur!
Stefan
77434: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 11:43:03) (svar på 77433)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.228.22)
I forbindelse med motorskift fjernede LR parts div. så der nu er eet filter til motoren. jeg skal have fundet ud af hvad for et filter det er og så have købt et ekstra.
Tager også lidt petrolium med for en skikerhedsskyld.
mvh jens e
77435: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 12:27:52) (svar på 77434)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Keep it simple - som man siger. Husk hostesaft.
Hilsen
Stefan
77452: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 18:00:01) (svar på 77417)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.173.28)
Hej
Har været i norden mange gange og kun engang haft problemer. Da var temperatuen -42....

Der var lidt liv i det ene 105Ah batterier, men det kunne ikke drejemotoren rund....Det sage bare klunk og ikke andet...

Fyret ville heller ikke starte, det var før det fik sin egen tank, så kan man nemlig putte benzin i til sit disel fyr, så sker der nemlig noget når det er så koldt.

Så motoren skal have den bedste motorolie til kolde temperature hvis det bliver så koldt, havde 0-50....

2 dage senere kom temperaturen op på -20 og der var der stadig ikke liv i oliefyret... men motoren kunne dreje rundt, så lang glød på (110 2.5 Tdisel) og efter 1 omgang dunkede det løs i motoren på en blandig af diesel fra Danmark og Norge.

Der kom aldrig gang i oliefyret, undtaget når det var varmet op af motoren... det skulle jo have været omvendt.
Men de gav hoved bidrag til varmen i bilen, når det hele var i gang (5KW vand fyr + 1.8KW luft fyr bag i bilen)så man kunne tage den store jakke af selv i -40 grader.

Så der blev kørt en tur morgen og aften indtil vi kørte hjem, da temperaturen blev ved med at være lav.
Der blev ikke meget skiløb heller da det var så koldt.

Mange biler havde problem og blev trukket ned til optøning nede i bye på et værksted.

Fyret fik herefter egen tank + og har herefter altid started på petrolium når vi køre på skitur.

Har aldrig haft problemer med brændstof til motoren, tank op i Norge i det område du er, de sagde at det ikke skulle give mig problemer selv om det var så koldt, da jeg havde problemer med at få motoren til at starte.

Men det er noget af et banke værk nå der states sådan en kold motor.

Mange steder er der strømstik, så evt have en varmeblæser med hvis man ikke har en døbekoger i. Den kan jo nok give en 5 grader varmer motor måske har ikke prøvet selv.

Hav en god tur, husk tit kan vores isenkram tit klare mere en vi selv tro, men vi vil jo gerne være sikke, for det er ikke sjov med en død LR i -30 gradre..
77453: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 18:18:28) (svar på 77452)
Rolf Jakobsen #7396, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.51.184)
tak for de gode indlæg.

jeg tager et extra brændstoffilter, startbox(batteri)og en dunk varm diesel med og vil tanke op i Norge

mvh Rolf
77465: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 19:48:35) (svar på 77453)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.214)
LandRover siger (men garanterer ikke) at en velpasset
LR i god stand kan starte v. -25 grader. Ved -40 grader
er der vist ingen alm. dieselbil der starter uden oliefyr ell. hjælp "udefra"
Det har tidligere været sådan at vinterdiesel i Danmark
er sikret ned til -20grader, jeg håber det er en and/misforståelse at der er lavet om på dette især på baggrund at det var -16 grader på Midtsjælland
her til morgen. Med cyklonen under gulvet i passagersiden menes formodentlig sedimentoren, snavs og vandudskilleren der var på LR indtil Defenderen?? og vistnok kun dieselbilerne, på 110" kan den sidde v. tanken, denne er naturligvis tømt og renset før vinteren satte ind!!?? Har man reservedunk så vær opmærksom på at det kan være sommerdiesel.
77467: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 20:07:16) (svar på 77465)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Det var en fejl 40 -
Det er lige netop sedimentoren jeg mente
- sådan er det når krødderen er fyldt med fyndige ord fra et helt liv :-) - kan være bøtten enten bør formatteres eller bare defragmeteres med jævne mellemrum.
Hilsen
Stefan
77473: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 21:55:51) (svar på 77467)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.129.1.6)
Råd fra en "gammel",, dieselmekaniker,når dieselen skal startes i stærk frost.
Ved ekstrem frost: -20, til -40 grader,
50% petroleum, eller op til 30% benzin i tanken, også selv om brændstoffet er sikret fra servicestationen.
Skru evt. filterindsatser ud, hvis ikke dieselen er tilstrækkeligt frostsikret, -det er bl.a. her paraffinen "klumper".Se efter evt. vandudskillere og tøm dem, de er ofte årsag til forsyningsproblemer i frost. Når man skal starte kan man ved frost fra -25, til -40 grader, lave et lille bål under bundkarret for at varme hele motorarrangementet op. Ikke et skt.hansbål, men evt. noget med din Trangia brænder.
Du kan også ved startbesvær, afmontere indsugningsslangen, hælde lidt tændvæske i indsugningen og stikke ild til det, -så starter din bil garanteret.
Men hold dig fra æter, så vidt muligt.
Mvh.
Martin.
77477: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 22:42:59) (svar på 77473)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Hej lige et svar på Martins inslag fra en gammel diselmekanikker.
Den der med at tænde bål på den ene eller den anden måde under en bil må jeg nok sige ikke lige er sagen, brug el varmeblæser !!! det der med åben ild under en bil er vist noget Tyskerne i en nødsituation brugte under anden verdenskrig i Rusland da der virkelig var koldt der, men det kan jo være Martin var med den gang, spøg til sige.
Diesel i Norge er sikret så der ikke opstår parefin i filtre rør og pumpe når den er kold, og temperarurer man snakke om ned under 30 grader C er meget usædvanlige her i landet og også i det sydlige Norge. Temperatuer under det kan man godt glemme alt om at starte diesel og benzin biler uden nogen form for forvamning af motor og brændstoftilførsel

Mvh Arne
77482: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (19-02-2009 08:28:27) (svar på 77477)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Den med bål under motoren bruges skam stadig i Rusland, når de skal ha' liv i deres gamle lastbiler midt i den russiske vinter. Husker at have set en udbrændt Kamaz, hvor chaufføren havde været lige ivrig nok med pindebrændet.

Hilsen Niels
77507: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (19-02-2009 17:01:13) (svar på 77482)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Hej Niels
Nu er det ikke lige Rusland Rolf skal til og heller ikke i en gammel lastbil fra krigens tid.

Hilsen Arne
77478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 23:04:42) (svar på 77473)
Rolf Jakobsen #7396, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.51.184)
det der vandudskildningsfilter, er der nogen speciel fremgangsmåde for at rense/tømme det, det har jeg ikke prøvet endnu.

mvh Rolf
77479: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (19-02-2009 00:01:01) (svar på 77478)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvis det er på en seriekaret (diesel), så kravler du ind under vognen under passagersædets side og/eller tager dørkpladen af i passagersiden - hvad du synes er nemmest.
På rammen vil du se en beholderlignende tingest beskyttet af en buet metalplade umiddelbart placeret foran brændstoftanken.
1)
Denne har så i bunden en vingemøtrik af plast (ligesom BrO-filteret på torpedoen har det) - den skal du med FORSIGTIGHED prøve at skrue løs (den har det med at knække, hvis den er af ældre dato)- for at dræne beholdern. Kan du ikke umiddelbart få den af så lad den hellere sidde.
2)
Derefter skruer du brændstoffets indgangsrør af (sidder på toppen af sedimenteren og røret kommer fra brændstoftanken) 3)
- hæv dette rør over brændstoftanksniveau (for ikke at dræne den også)- fastgør den i den stilling til et eller andet på rammen.
4)
Der er en bolt i låget på sedimentoren - ud med den.
4)
Nu kan du tage den nederste del (bovlen) af (træk nedad i den).
5)
Rens alle delene i benzin.
Så er det gjort - nu skal du samle det hele igen.
6)
Benyt nye tætningsringe og monter i omvendt rækkefølge.
Kunne du ikke forinde få plastvingemørtikken ud så gør det nu inden du samler igen - få evt. fat i en ny.
7)
Når du har samlet det hele igen ska du løsen plastmøtrikken og lukke for den så snart der løber rent brændstof ud af hullet.
8)
Start motoren og se efter utætheder.
9)
Færdigt arbejde. Arbejdstid ca 15min.

Hilsen
Stefan
77486: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (19-02-2009 09:54:14) (svar på 77473)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.227)
Jeg bliver da helt nostalgisk ved at læse Martins vintertips. Og den gamle dieselmekanikker har fuldstændig ret, når vi taler 'gamle' biler, dvs. t.o.m. 300tdi. Jeg har selv været med til at opvarme dieselrør- og pumper med fidibusser eller en coladåse fyldt med køkkenrulle og sprit. Det virker ganske udmærket, dog skal man være opmærksom på, at jo nyere bilerne er, des mere plastic bliver anvendt som slanger og i ventiler, hvorfor god afstand til den åbne ild er vigtig.
Men hvordan arter de 'moderne' dieselmaskiner sig i ekstrem kulde?
Kan de tåle op til 50 % petroleum i pumpe/dysesystemet?

Lad os håbe, at Ib er med på en kigger her og kan finde frem til de bedste svar.
77498: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (19-02-2009 14:55:36) (svar på 77486)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.212.172)
Pokkers jeg troede ellers lige jeg havde tænkt på alt, så jeg tager lige gasbrænderen med, og en ekstra 6 kg pulverslukker. samt 20 l petrolium, hmm er der mere jo tæpper og et gammelt rensdyrsskind fra Grønland, en brødrister (230v), soveposer, min pc med navigation, enkeltmandsforbinding, jungleboots, gerberkniv,2 stikaksler og en kam. Så er vi ved at være der, arh så lige en flaske sort renault til tanken/køreren og vognkommandør. Så ruller vi kl. 1600 heading N bound for Hirtshals and høgetvit.
MVH Jens I Lightweight med det halve af Sirius´udrustning til forårsturen, mangler bare lige min gamle slædehund Naja.
77504: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (19-02-2009 16:47:53) (svar på 77498)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.129.50.106)
Hej Arne
På trods af mit relative lave medlemsnummer har jeg altså ikke deltaget i det tyske vinterfelttog i Rusland.
Men tak alligevel for den diskrete hentydning til min alder (tø hø).
Men jeg har været i "vinterkrig" i Norge et par gange i embeds medfør og det er der jeg har gjort mig mine erfaringer når der er ekstrem kulde. Det var i øvrigt første gang jeg så Trangiaen anvendt til at varme olien i bundkarret.
Men Paul perspektiverer egentlig mine erfaringer meget godt, for det er jo mange år siden og dermed biler der ikke var så sofistikerede som nutidens køretøjer.
Det havde jeg glemt i begejstringen over at få lov til at øse af røverhistorierne.
Men jeg står da fortsat til rådighed med råd af blandet kvalitet.
Hilsen
Martin
77508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (19-02-2009 17:10:51) (svar på 77504)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Hej Martin
Hentyder absolut ikke din din alder, min er helt sikkert på højde med din.
Men det med bål som du beskrev er nok ikke lige nutidens løsning, som du selv skriver med alt det plastik som man i dag bruger.
Så er der jo også lige det at det ikke er ret meget vinter i Norge lige nu og heller ikke udsigt til nogen hvis man holder sig til det sydlige, slet ikke som indslaget statede med ned til -40 grader c.
Så betragt ikke min tidligere komentar som noget negativt, slet ikke.
Men hyggeligt er det jo at skrive lidt forskelige meninger om et indslag her

Hyg dig
Mvh Arne
77527: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (19-02-2009 20:40:33) (svar på 77498)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
- og husk nu at tage et hav af fede billeder til os der kun kan blive tilbage og sukke over at vi ikke har tiden.
God tur til alle.
Hilsen
Stefan
77565: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (20-02-2009 12:44:18) (svar på 77527)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.129.25.170)
Hej Arne
Jeg giver dig ret i det med temperaturerne.
Så lad os derfor slå os sammen og blive de første med solcreme til isbjørnene.
Vi bliver stinkende rige.
Hilsen
Martin.
Der sukker, som anbefalet af Stefan.
77576: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (20-02-2009 14:07:10) (svar på 77565)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.80)
Hmmm, jeg mener, at isbjørne bruger iscreme ???
77580: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (20-02-2009 14:53:41) (svar på 77576)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.103)
Under indtryk af den tiltagende globale opvarmning, har man besluttet at gå over til solcreme fra næste sæson, til dels presset af lobbyister fra De Samvirkende Solcremefabrikanter.
mvh
Knud
77583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (20-02-2009 15:17:37) (svar på 77580)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvor mange smagsvarianter vil det så kunne fås i? Og kunne det tænkes at det også bliver tilgængeligt som et ægte Land-Rover produkt?

Hilsen
Stefan
77701: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (23-02-2009 11:03:46) (svar på 77583)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Vi får ikke solgt ret meget da det kuns er på næsen de herre isbjørne skal have creme på. er lige kommet fra Norge, sikken en oplevelse næsten som i gamledage med mega sne. Virkelig venlige mennesker, og SNE i rå mængder, elgsuppe og en lightweight der er SUPER til at køre fast på en skråning på ca 25 grader HRMPFFF.
Jeg troede at det var nødvendigt at tanke i norge da de er frostsikret til ca 30 grader (oplyst af tankstationen), Men flere der har været i DK og har fyldt op her, kører uden problemer på dette diesel i Norge.Så fremover lader jeg gasbrænderen og rensdyrsskindet blive hjemme.
MVH Jens Træt efter turen min.
77707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (23-02-2009 14:01:32) (svar på 77701)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.158)
Og når du så har hvilet dig, må du gerne skrive et indlæg til Greenlaning- og Rejseforum, evt. med link til et fotogalleri!

77716: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (23-02-2009 18:44:15) (svar på 77701)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
Glæder mig at du havde en gode tur!, men jeg kan love dig at havde I fået rigtig kulde, under minus 20, så var det kun dig, som kunne start og køre. Sidste uge var nogenlunde varm herop, og Murphy's lov, og Trold faktoren, gælder i højeste grad i Norge!
77798: sv: Diselbiler i stærk kulde (25-02-2009 10:13:00) (svar på 77417)
Jens M Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.165.250.117)
Jeg bor i norge og har en freelander diesel automat. Vi har ned til -20 om natten. Jeg bruger kun anbefalte væsker til bilen og ar aldri haft start problemer. Men start bilen og lad den stå og brumme i 10min før kørsel, dieselen har her frostbeskyttelse så dine bekumringer burde være ubegrundede. God tur.
77800: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (25-02-2009 10:56:49) (svar på 77798)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
I Grønland bruger de "arctic fuel" - er det det samme I bruger deroppe i Norge?
Hilsen
Stefan
77811: sv: sv: sv: Diselbiler i stærk kulde (25-02-2009 15:08:03) (svar på 77800)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Kære Stefan, da jeg i sin tid huserede på Grønland kom vi noget "snavs" i tanken og bilerne kørte da fint nok, men sommetider så kørte de i døgndrift. Der var også motorvarmer på og så vidt jeg husker så var der også en varme fætter i tanken, men når det så gik galt ja så var der kuns at trække møget ind i stalden og rense hele skidtet. Mener også at huske vi havde pakket tanken samt div ledninger ind, hhhmmmm må lige finde nogle gamle billeder af DLOéns landrover på Thule, men Arctic fuel er også sikret til omkring 30 graders celsius.
MVH Jens E lige hjemkommet efter en tur på vandet, koldt og bølget.