tilbage

Land Rover Forum  

Index
77079: Sandstiger vs. Waffelboards (12-02-2009 21:23:00)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.36.212)
Hej (igen).

Jeg står og skal en tur til Marokko. I den forbindelse havde jeg tænkt mig at investere i et par sandstiger. Nu er der så tilfældigvis et par waffelboards til salg på børsen.. Jeg kan regne ud at aluminiums sandstigerne må have en bedre bæreevne i blødt føre og at waffelboards er bedre som rampe eller lignende.

Hvad er bedst eller hvad for jeg mest brug for?

MVH Rasmus
Index
77081: sv: Sandstiger vs. Waffelboards (12-02-2009 21:47:32) (svar på 77079)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Øh
Du må vel selv bedst vide had du for mest brug for, når du har planlagt en tur til Marokko
Index
77085: sv: sv: Sandstiger vs. Waffelboards (12-02-2009 23:07:56) (svar på 77081)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Rasmus,

prøv at tale med gutterne hos Team Bertelsen - de ved i hvert fald hvad du har "brug for".... Held og lykke med turen!
Index
77086: sv: sv: Sandstiger vs. Waffelboards (12-02-2009 23:08:05) (svar på 77081)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.68.158)
jaa jo. Sagt på en anden måde: Kan waffelboards overhovedet bruges i sand?
Index
77087: sv: sandstiger vs. waffle boards (12-02-2009 23:40:23) (svar på 77079)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.11.90)
Umiddelbart ville jeg sætte sandstiger/waffle boards et godt stykke ned på listen over ting til en rundtur i Marokko, evt. helt til Senegal, og måske med kørsel på nogle af Dakar-løbets ruter.

På listen ville jeg i hvert fald sætte følgende inden:
To spader
Gode terrændæk til sand og sten
Bead locks, hvis man vil køre i sandklitter (så man kan lukke næsten al luft ud af hjulene)
Et spil
En hel del reservedele

Og hvis jeg havde alle de ting, ville jeg vælge waffle boards, da de er mere allround, og både kan bringe en op over en halv meter høj kant i et udtørret flodleje, såvel som give lidt extra bæreevne i løst sand. Til gengæld, så fylder de og vejer mere end aluminiumssandstiger.

Hvis det kun er til sandkørsel, er der også muligheden for at købe polyethylenmåtter, i stil med dem som mange af deltagerne i Dakar-løbet bruger, eller lave noget selv ud af siderne på kasserede mælekasser.

mvh

Philip
Index
77090: sv: sv: sandstiger vs. waffle boards (13-02-2009 07:15:33) (svar på 77087)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej

Et spil i sahara = jordanker behov, hvis du da ikke vil grave dit reservehjul ned hvergang, men det er nok defor Philip vil anbefaler to spader ;-)

Jeg ville prioritere lidt anderledes, men det skyldes nok at spil er noget der er blevet alle mands eje og at alle køre slangeløs nu om dage.

For 20 år siden når folk rejste til afrika var det en High Lift, sandstiger, gode dæk og spader man medbragte til bjergning og hvis så budgettet tillod det et spil.

Mhs til resdele så er der en del folk her i klubben der har rejst snart sagt over alt på jorden så måske du skulle rette henvendelse til dem, spørg rundt om i din region eller i klubben hvem der kender hvem.

Du må også godt sende mig en mail hvis du er int jeg kender et par stykker eller flere.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493

Index
77099: sv: sv: sv: sandstiger vs. waffle boards (13-02-2009 10:17:12) (svar på 77090)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.25)
Et spil vejer ca. 30 - 40 kg - to lange tove a 30 m er skam mere bevendt, når andre skal bjærge jer. Så kan de stå på fast grund for at trække jer ud. Både alusandstiger og waffelboards kan bruges til brobyging, men så skal der også være fire ombord.
En slidstærk luftkompressor er nødvendig for at genopfylde dækkene. Køb ikke noget billigt bras, for det er nu lidt irriterende, at skulle arbejde med en fodpumpe.
Jeg mødte engang et britisk par, som rejste rundt i en 110er. De havde aldrig mere udstyr og bagage med end der kunne ligge under en fast afdækning på højde med rælingen. Et sindrigt system gjorde, at de kunne få fat i alt. De sov oven på afdækningen. Sådan havde de kørt gennem Nordafrika, Mellemøsten og helt ud til Indien...
Index
77100: sv: sv: sv: sv: sandstiger vs. waffle boards (13-02-2009 10:25:35) (svar på 77099)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Aah Paul.

Alu stiger til brobygning!!! har du prøvet det uden at have en hel dynge reservehjul at lægge under?
Nej, det er lige netop det de i standart udførsel ikke duer til, men selvfølge hvis man har svejset forstærkninger på dem så måske.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493
Index
77103: sv: sv: sv: sv: sv: sandstiger vs. waffle boards (13-02-2009 10:59:04) (svar på 77100)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.25)
Ole,
nu går jeg altså ud fra, at de to har så megen milividen med i bagagen, at de selv kan regne ud, at brobygning også kræver underbygning m.v.
Personlig ville jeg vælge WB, da fire af dem kan bruges som ladafdækning...
Jeg vil dog ikke anbefale nogen, at de lægger sig til at sove i varerummet. Der kunne jo komme en fotograf forbi og tage højtskatte billeder...
Index
77108: sv: Sandstiger vs. Waffelboards (13-02-2009 12:23:19) (svar på 77079)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Hej Rasmus
Waffelboards har en udemærket bæreevne, og samtidig kan de bruges som bro, hvis du skal over et større hul. Alustiger har en lidt bedre bæreevne end waffelboards, men tilgengæld er de meget bløde, og kan kun bruges som bro, hvis de bliver kraftigt forstærket.
Hvis jeg skulle vælge frit fra alle hyller, ville jeg personligt vælge en alustige med påsvejst firkantprofil, da jeg synes de klæder en Land Rover rigtigt godt, og samtidigt virker. Men hvis du har begrænset budget eller har rigeligt bruge din tid til at se til (istedet for at bruge tiden på at lave specialstiger), så er Waffelboards helt klart det mest fornuftige valg. Prisen på dem, som er til salg, er iøvrigt rigtig fin, så det er om at slå til.
Index
77513: sv: Sandstiger vs. Waffelboards (19-02-2009 17:49:48) (svar på 77079)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.149.232)
Hej Rasmus. Hvornår skal du til Marokko? Vi skal hele familien afsted. Marokko i juni-start juli og Spanien i juli-start august. Mvh Jakob
Index
77852: sv: sv: Sandstiger vs. Waffelboards (26-02-2009 10:38:54) (svar på 77513)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.88.73.1)
Hej Jakob,

Planen er at vi tager afsted i starten af april og tager Spanien mm på ved derned. Derefter regner vi med at være dernede fra sidste i april til sidst i juni rundt regnet. Det kan da være vi lige skulle udveksle oplysninger?

MVH Rasmus
Index
78911: sv: Sandstiger vs. Waffelboards (11-03-2009 14:25:41) (svar på 77079)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 118.92.162.18)
Vi har kørt en del i Australien og New Zealand i en VW syncro, og her er lidt om vores erfaringer:
Australien må nok kunne sammenlignes med hvad du evt. kommer ud for (vi har ikke selv været i Afrika med bilen). Vi kørte ca. 20.000km i Australien, hvoraf ca. 2.500km var på grusveje, løst sand og 4wd spor. Om du tør begive dig ud på de eventyr vi har været på ved jeg ikke :=)

Det vigtigste vi har haft brug for indtil nu er klart kompressoren. Den vil jeg ikke turde køre uden. Køb en god dobbeltvirkende der mindst giver 80l/min. Og vær forberedt på at justere dæktryk mange gange daglig efter forholdende. Er sandet løst, så hjælper det enormt at kører på flade dæk (ned omkring 15-20psi). Med flade dæk har det stort set altid været muligt for os at komme fri, også selvom vi vejer omkring 2,5-3tons og frihøjden derfor ikke er hvad vi kan ønske os (læs vi bygger sand op under mavsen på bilen). Husk dog at max hastigheden med flade dæk er omkring 35km/t.

Vi har også 2 stk. waffelboards med. De kan bruges når man er kørt fast, men i sandet jeg vil nu hellere have de orange plastikmåtter de bruger i Australien. Men når det er sagt, så hjælper flade dæk alligevel bedst i næsten alle situationer. Vi bruger mest vores waffelboards for ekstra stabilt underlag i forbindelse med dækskifte. I Australien har firmaet ARB en ret genial donkraft, en stor balon der pustes op under bilen og derved kan løfte en ud af diverse situationer (om den virker ved jeg ikke med ARB har seriøse bjergningsudstyr og de påstår at den er sikker nok).

Desuden har vi:
En håndtalje, som ikke har været i brug.
Et elastisk slæbetov af den gode flade type
Et uelastisk slæbetov af den gode flade type
5 ekstra pakremme, som både kan bruges som slæbetov og skrælde. (vi har kun brugt slæbetov en gang)
Spade, sav, økse (de sidste er ret gode når vejen er spæret af væltede træer).

En helt anden ting. Husk et godt vandfilter og gerne byg det ind som drypfilter. Hav også mindst 100L vand med, det er guld værd i ørkenen.

Du kan se mere om vores tur på www.dennisbager.dk