tilbage

Land Rover Forum  

Index
78127: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 06:05:13)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.238.53)
Der er vist ikke så meget at være i tvivl om:

Citat:
Vægt- og ejerafgift på dieselbiler uden partikelfilter øges, så tilskyndelsen til at beholde og anskaffe dieselbiler uden partikelfilter reduceres. Tillægget til vægt og ejerafgifterne på person- og varebiler uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1. januar 2010.

Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år.

Kilde: Skatteministeriet.
www.fm.dk
Citat slut.

Teksten kan findes her på side 15 eller 22:

http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/Aftale%20forarspakke/ENDELIG_AFTALE_FORARSPAKKE_2%200.ashx

mvh
Knud
Index
78128: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 07:06:28) (svar på 78127)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Ja, som du siger er det vist desværre klart nok.

Men jeg synes ikke jeg kan finde noget på linket som omtaler benzin hvidpladebiler indreg. før 1998 - kan det virkelig passe ?

Mvh
Michael
Index
78129: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 07:19:05) (svar på 78128)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.9)
Hej Michael

Tilsyneladende omhandler det kun biler på gule plader.

Eddie
Index
78135: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 09:26:01) (svar på 78129)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
SUK!

Så må jeg nok hellere købe en 90" V8 på hvide plader. Det er vist billigere i det lange løb :´(

Jens - der sørger!
Index
78134: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 09:20:57) (svar på 78127)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.238.53)
Her kan man så se, hvad biler på hvide plader koster i "grøn" ejerafgift:

http://www.tax.dk/pjecer/groen_ejerafgift.htm

Dvs. en RRC 2,4 td 1986 som min vil formentlig lande på blot 11-13.000 kr. i den ubetydelige "grønne" årlige ejeradgift, efter at have betalt 18-20.000 for at få hvide medaljer på. Det er udregnet på Skats.dk nye "regnemaskine, som kommer frem til resultatet ud fra ens egen vurdering af værdien, men den kan den flinke dame i Skat snildt have en helt anden mening om.

Det er vist ikke vejen frem med et kørselsbehov på 6-8.000 km årligt.
Så må men vist hellere døje med at tage på ligegyldige flyferier og andet pis, så man kan få brændt sin CO2 kvote af.

mvh
Knud
Index
78137: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 09:41:02) (svar på 78134)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Øh Knud, med mindre jeg har overset noget, så mener jeg at din 'hvid' plade bil må blive registreret med vægtafgift og ikke grønejerafgift.

Man kan jo ikke vide det, men det burde vil være 1997 der adskiller om det er grøn ejerafgift eller den gode gamle vægtafgift.

I øvrigt, hvordan får du det til 11-13.000 kr. med mindre du kun vrider ca. 5 km. ud af den pr. liter? For mig at se jf. dit link så må den lande på omkring 5.500, hvilket reelt er noget billigere end tilsvarende vægtafgift for en dieselbil. (du skal selvfølgelig lægge 1000 til da jeg ikke regner med at du har partikkelfilter på).

Eddie
Index
78139: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 10:07:22) (svar på 78137)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.238.53)
Du har ret Eddie, jeg kører videre i skuren med ejerafgift, men betaler man reg.afg. og kommer over på hvide plader med en bil fra før 1998, så skifter man tilbage til vægtafgift.
Iflg:
http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=70

bliver det så kun 10.240 kr og slipper muligvis for partikelfilterstraffen??

Når du ser på den liste her, skal du være opmærksom på, at vi taler om kvartårlig afgift. Du skal gange beløbet og udligningsafgiften med 4.

Listen mht. ejerafgiften i det andet eksempel jeg henviser til skal ganges med 2, idet det er halvårlig afgift.

mvh
Knud
Index
78140: sv: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 10:25:10) (svar på 78139)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Ok Knud jeg var ikke lige opmærksom på at der var tale om ½-årlig afgift.

Så bilen skal på vægtafgift for at det kan betale sig at købe hvide skilte.

Spørgsmål: du skriver at du skal betale ca. 18-20.000 for hvide skilte til din RR fra 1986, hvordan har du beregnet det på skats hjemmeside? Har du fundet handelsprisen på en hvideplade RR fra den årgang - måske flere?

Eddie - med bla. RR fra '82
Index
78145: sv: sv: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 11:24:54) (svar på 78140)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.238.53)
Eddie, jeg er gået ud fra en handelsværdi på hvide plader på kr. 30.000 og så viser "regnemaskinen" 18.000 + så skal man købe plader igen for ca. 1300 kr. Det kan da godt være at det ikke holder, men jeg tror ikke, det bliver let at sælge en så vægtafgiftstung vogn til mere.
En V8 må nok regne med en større værdi, idet den er noget mere human i vægtafgift.

Som hovedregel kan man bare tage 60% af værdien og så har man en ide om afgiften. Det med at rode med den "regnemaskine" er lidt overflødigt, da det jo også kun er egne tal man sætter ind i den. Den flinke skattedame, har sine helt egne meninger om værdien, som overtrumfer aldrig så mange dokumentationer.

mvh
Knud
Index
78138: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 10:03:26) (svar på 78127)
S Handberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.97.138.90)
Det er bare ren pengeafpressning. Det er OK, hvis vægtafgiften skulle stige med 10-20% med en fornuftig begrundelse, fx manglende partiklerfilter, men ikke 300-400%!!!!

De får ikke noget ekstra af mig i næste år. Loven skal gælde kun for nye biler, som bliver indregistreret fra 1.01.2010.

Vi har to muligheder: at miste vores værdier eller at betale ektra højt pris i formen af ekstra reg.afgift for at bevare noget.

Hvordan kan en varebil og en grønafgift, som beregnes ud fra km/l, hænge sammen?

113000 ramte varebiler * 10000kr i snit = ca. 1.000.000.000kr årligt + indtægter fra omregistreringen fra gule til hvideplader!!
Index
78142: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 10:54:54) (svar på 78138)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
- eller så kunne det være interessant at finde ud af om de "kære miljøkorrekte" politikere har skjulte økonomiske interesser i form af forskellige direktørposter i bilbranchen (det er jo set før)- siden de absolut vil ramme (brugt)varebilssektoren så hårdt - for CO2 udelednings argumentet og lign. alene kan efter min bedste overbevisning ikke gøre det.
Det er jo også bemærkelsesværdigt at se dem gøre stor offentlig stads med at tulle rundt på deres fjollede fruentimmercykler med indkøbskurv på styret i KBH samtidig med at de samme eftermiddag enten tager en miljøbelastende flyvetur til småmøder i f.eks. Bruxelles - med familie og feriepikpak til en hel uge på skatteborgernes regning eller tager ministerbilen hjem til deres boliger langt ude på landet.
En ting er sikkert - gør vi som klub ikke noget nu, så kan vi i nær fremtid godt vinke farvel til vores kære politisk ukorrekte biler - for det er vel også der hunden ligger begravet et eller andet sted - en blanding af misundelse og had til vores valg af køretøj.

Med hensyn til CO2 argumentet - så skulle verden hellere lade være med fortsat at foretage deres evindelige åndsbløde atomprøvesprængninger - da det nok snarere er her det halter i det store globale miljøperspektiv og ikke om hvorvidt der er monteret et partikelfilter mere eller mindre på vores gulpladebiler.
Index
78148: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 11:43:25) (svar på 78142)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.246.47)
Jeg kan ikke lade være med at undre mig over følgende, den grønne afgift den skal bruges til at nedbringe co2 udslippet, men er der noget dokumentation på at de afgifter bliver brugt til det eller går de andre steder hen, det skal vores klub da NU fremsende skrivelse om.
Eller er jeghelt ved siden af, i min opfattelse af vores formands opgaver, jeg er frygtelig forvirret over dennes nu manglende fremtoning i medierne. ydermere så ville jeg som formand have en dårlig smag ikke at stå frem i medierne og tage kampen op, tromle alle medlemmer sammen, nu og sige at det finder vi os ikke i.
Det skal med det samme siges at jeg ikke bebrejder vores ellers udemærkede formand personligt, men dennes funktion som jeg ser den.
Og så må jeg så nu tage øretæverne for mit synspunkt.
mvh jens e
Index
78150: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 11:54:50) (svar på 78142)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Begrebet vægtafgift er planlagt til at skulle forsvinde ud af det danske sprog - som forslaget er stillet op skal ALLE biler fremover betale grøn ejerafgift - uanset farven på nummerpladen - og 1. gangs registreringstidspunkt er OGSÅ uvæsentligt. Så om bilen tilsyneladende er en gammel: veteranbil (Ford A)
Gammel hvidpladebil -(eksempelvis en bedstefar Opel Kadett)
Nyere hvidpladebil - med ejerafgift
Gammel gulpladebil - (fra før "tillægsafgiftsordningen)
Nyere gulpladebil - (med tillægsafgift)

Fællesnævneren er, at alle fremover skal betale ejerafgift.

Der er tilsyneladende ikke levnet plads til "undtagelser" i form af veteraner - MEN det er ikke vedtaget endnu, så der kan jo ske justeringer i såvel positiv som negativ retning!!!

SKAT ved intet om dette!! Har forespurgt og de var totalt blanke!!!! Fstyr ved tilsyneladende heller ikke noget - og vedkommedne jeg talte med var også totalt ligeglad... Så måtte man jo bare købe en ny bil..... Arghhhh!!!!

Har imidlertid fået talt med min forsikring, og denne svarede, at jeg bare kunne omregistrere den til hvide plader - de var ligeglade, de havde jo allerede et policenr. på bilen, så hvorledes jeg valgte den skulle være registreret, var min hovedpine.... PYHA!!!!

Jeg tror imidlertid IKKE at der konspireres på anden vis, end at man vil "motivere" folk til at anskaffe brændstoføkonomiske biler - had til LR eller andre mærker tror jeg ikke der er tale om - De folkevalgte (hvem fanden der så end kunne have vidst at de ville udtænke så kvajede tanker) vil bare have os til at droppe vores dejlige biler.


Tænker man så lidt frem til 2015 eller deromkring hvor snakken om Road-Pricing kommer meget på tale - såfremt Holland har fået deres system op at køre endeligt, så skal vi også bøde i den kasse - og lur mig om vi med gamle biler således slipper for vores nuværende afgifter.... Trøsten skal findes i en reduceret registreringsafgift på 110% i stedet for de nuværende 180%.... Gid man dog var totalt ligeglad med sin bil, og bare solgte lortet og købte en ny cykel.... Sikke mange bekymringer man kunne slippe for!!!
Index
78152: sv: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 12:16:33) (svar på 78150)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.53.134)
Ja og hold da op for en god form jeg ville komme i, med 47,7 km hver vej og cykeltrailer til hunden, eller det kunne selvfølgelig være at jeg skulle lære den at trække cyklen........så vil jeg da have en chance for at se mit hus, når jeg jo også skal levere ekstra timer, ud over de 45-50 jeg allerede er i firmates tjenste

Jeg har sagt det før og siger det gerne igen.

"Jeg har ikke noget imod at betale skat, jeg kan bare ikke forstå hvorfor, det skal gøres over bilen"

Det er stadigvæk sørgeligt at børnefamiler ikke har råd til at købe en miljørigtig og sikker bil, og hvis de så har været så letsindige at flytte uden for byen og skal have to biler, ja så var løsningen jo bla at den ene bil var gulpladebil. Nu er det jo nok to gamle møjslæder der forurener og ikke yder nogen sikkerhed.

Det går godt....

Skriv til jeres lokale politiker i kan finde oplysninger om mail, tlfnr. og adresse her:
http://folketinget.dk/default.asp?id={A6E234B4-EB86-435E-8355-962D8DA97980}

Hilsen
Struntze
Index
78155: sv: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 14:18:41) (svar på 78150)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Alexander

Hvor er det lige at du læser alt dette omkring begrebet vægtafgift der skal bortfalde? Det jeg har læst omkring 'reformen' gælder kun varebiler og afgifter knyttet hertil.

Eddie

Index
78190: sv: sv: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (03-03-2009 18:05:31) (svar på 78155)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Da jeg tale med SKAT i formiddags var de meget forvirrede og ville ikke udtale sig - hun nævnte det meget kort, men ville ikke bekræfte noget..... omvendt set er det vel yderst logisk at alle fremover skal betale efter forbrug - hvorfor kun gule plader? Hvorfor ikke ALLE typer biler - uanset nummerpladefarve.

Vedkommende hos FSTYR mente iøvrigt at det var ganske fornuftigt at brandbeskatte alle biler med store motorer - rart at der sidder uvildige og neutrale personer i offentlige instanser!!! NOT!!!

Så Eddie, det står der ikke - det må jeg medgive dig - men lur mig om ikke det kommer i den endelige udformning!!! DESVÆRRE!!!!

Dansk bilkultur er VIRKELIG for nedadgående!!!!

Det øger incitamentet til at køre på prøveplader!!!!
Index
78247: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Her ordlyden i forslaget (04-03-2009 10:02:34) (svar på 78190)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja det er lige før det kan betale sig for nogen at køre på prøveplader. Det er afgiftsfrit og inkluderer ansvarsforsikring for 36500kr. om året. Og så er der ikke krav om syn eller andre besværliggørende faktorer.
Man skal bare lige finde den rigtige undskyldning for at den holder:-)

MVH Jakob E S