tilbage

Land Rover Forum  

78281: Bolte (04-03-2009 19:27:43)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.61.101)
Hej
Før jeg kan få " glæde " af de nye afgifter, skal jeg have fundet mig nogle nye bolte til at samle dytten med.
Det drejer sig både om UNF bolte og om metrisk gevind bare i 10.9 kvalitet.HVOR pokker kan de ehrverves stykvis og ikke kun i hele kasser, jeg skal jo ikke samle 10 biler.
mvh Leif Andersen
78283: sv: Bolte (04-03-2009 19:34:50) (svar på 78281)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.87)
Prøv en mask. station, dem må det være muligt at finde, ellers var det måske noget for regionen at indkøbe(bare en ide) der er jo nok andre med samme problem
Jeg har købt lidt hos Williams i stk. salg
Steen
78288: sv: sv: Bolte (04-03-2009 20:01:59) (svar på 78283)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.253.99)
Mekonomen kan som regel skaffe dem kassevis.
Det er nu ikke rasende dyrt at købe kassevis.
Tager du dem stykvis, kan nogle få stykker hurtigt løbe op i det samme som en kasse med 50 eller 100 stk.
Så kan du jo krejle med resten! :-)
mvh
Knud
78291: sv: Bolte (04-03-2009 20:40:15) (svar på 78281)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.115)
Hej

Her er et link:
http://www.bolteq.dk/ der kan du finde dine bolte enda rimeligt billigt.

Hvorfor vil du bruge 10.9 kvalitet og hvor?

Vh Carlsen
78292: sv: sv: Bolte (04-03-2009 20:46:20) (svar på 78291)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.61.101)
Hej Henrik
Det er til at samle aksler, A-ramme osv. Original boltene er 10.9, de er bare temmelig rustne og så vil jeg have dem belagt med kemisk nikkel som skulle have næsten samme rustbestandighed som varmgalv. bare uden varmen.
Leif
78303: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 00:06:51) (svar på 78292)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har med succes købt sådanne bolte og møtrikker i små kvanta fra de normale Land Rover reservedels pushere i UK til absolut fornuftspris.

De dimensioner og kvaliteter der er normalt forekommende på land rovere har de på lager, også de der er sjældne i normale butikker.

Selv de mere velassorterede prof. bikse har ikke nødvendigvis alle de lidt spøjse dimensioner og kvaliteter Land Rover nogle gange benytter sig af, uanset om man køber i hele æsker eller i anbrud. Tag sådan noget som bolte M8x45 12.9 med sekskant hovede. Der har jeg oplevet selv Rømerdal give op.




78299: sv: Bolte (04-03-2009 22:49:14) (svar på 78281)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.132.241)
Hej angående manglende bolte:
Jeg har næsten alt i rustfrie bolte og bruger aldrig andet
men du skiver kun om at det er metirsk alså mm gevindstigning og i 10.9 kvalitet virkelig stæke bolte ! men hvad størelse mangler du i ? 8 mm gange 25 mm eller 10 gange 40 mm eller hvad ?
kan sikkert hjælpe men ikke lige når jeg kun ved du skal bruge 10.9 i styrke
Mvh Arne
78310: sv: sv: Bolte (05-03-2009 09:06:14) (svar på 78299)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
en 10.9 bolt er Meget stærkere end en alm ruftfri bolt og hvis du har rustfri bolte der er lige så stærke som 10.9 bolte vil jeg opfordre dig til at lægge dem i et penge skab da de er meget kostbare.

en rustfri bolt mærket med A2-50 har en strækgrænse på 210 N per mm^2 og
en 10.9 bolt har en strækgrænse på 900N per mm^2

hvis det nu er en M8 har den et kritisk areal på 36,6 mm^2 så er forskellen til at se
10.9 bolt =32940N før den strækkes
A2-50 bolt =7686N før den strækkes

husk dette når i sætte rustfrie bolte i jeres biler.

mvh Bjørn
der dagligt læser tabellenbuch auf deutch
78311: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 09:15:56) (svar på 78310)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.232.55)
Hvor er vi så henne med de mere almindelige 8.8 stålbolte?

Jeg undrede mig noget over anvendelsen af rustfrie bolte i chassis og lgn. steder, men så er det på plads igen!! :-)
78313: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 10:01:46) (svar på 78311)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
strækgrænsen for en 8.8 bolt findes ved at gange 8 med 8 og med 10 altså 640N per mm^2

brudgrænsen finder du ved at gange det første tal med 100 altså en brudgrænse på 800N per mm^2

mvh Bjørn
der alligevel ikke har andet at give sig til idag.
78323: sv: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 11:25:49) (svar på 78313)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.232.55)
Spændende Bjørn!

Du skal da ikke kede dig, kom hid, jeg har masser af spændende opgaver!! :-)

mvh
Knud
78327: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 12:17:14) (svar på 78323)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
kedsomheden er uundgåeelig i en klasse på tyve elver der alle har forskellig baggrund og skal lærer det samme...

jeg har sendt dig en mail Knud

- Bjørn
78328: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 12:19:27) (svar på 78327)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
nej jeg går ikke i klasse med 20 elver men vi er dog 20 elever.

do'h
78326: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 12:13:33) (svar på 78310)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.221.232)
Hej.
Til information kan rustfrie syrefaste bolte i kval A4-80 tit anvendes i stedet for 8.8 bolte. de har en strækgrænse på 600N/mm2 og de burde ikke være så svære at få fat på da de netop tit bruges i stedet for 8.8
78333: sv: sv: Bolte (05-03-2009 15:20:33) (svar på 78299)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej Arne.
Husk at rustfri og alu er temmelig meget uvenner.
Så hvis der er alu i noget af det der skal samles, så bør man undgå rustfri.
78336: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 17:23:13) (svar på 78333)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.125.230)
ved godt det måske ikke er helt i trådens ånd.
Men selvom jeg næsten er forelsket i rustfri stål
så har jeg bestemt mig for at bruge varmegalvaniserede
bolte netop pga det med alu, men er der så noget man skal
vide med varmgalvaniserede bolte ?

Hilsen Jan
78340: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 17:48:13) (svar på 78336)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.179)
Nu synes det ej at fremgå hvad bil der skrues på, men
Landrover gik, officielt, over til metric i 1980, men de gjorde tomme for tomme, UNC= Unified National Fine.
10.9 er i Unbracostyrke og skal anvendes v. eks. drivflangerne på hjulnavene; Williams skulle være leveringsdygtig i sligt.
78346: sv: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 18:55:20) (svar på 78340)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Man kan godt få 10.9 og 12.9 med sekskant hovede, selvom unbrako udgaven er lettere at skaffe.

Der er steder hvor man kan komme til med en fastnøgle på en 6-kant, hvor en unbraco nøgle ikke kan komme til. På Land Rovere giver sekskant hoveder den fordel fremfor unbraco at der ikke er et hul der bliver fyldt med indtørret mudder og det der er værre at få væk igen før der skal løsnes. Omkring et sekskant hovede fjernes skidt let med stålbørste.
78353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 19:59:38) (svar på 78346)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.179)
Jo, naturligvis KES, jeg har nok udtrykt mig uldent, de
velkendte Unbrakobolte var kun til sammenligning styrkemæssigt, sekskantet hoved er at foretrække hvor det er muligt. Der hvor man mest møder 10.9bolte er v. drivflangen på navet, husk guldfedt og korrekt tilspænding, knækker de kan det være dræbende at få stumpen ud.
78358: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 20:20:09) (svar på 78353)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.61.101)
Hej alle
Tak for gode svar, det er bl.a. ved drivflangen og navet de skal bruges. Har valgt belægning med kemisk nikkel netop for at undgå den mulige uheldige kombination alu - rustfri, ligesom der ikke er varmgalvaniserede bolte i 10,9 da hærdningen forsvinder ved opvarmningen til ca. 600 grader. Og jeg vil også helst have 6 kantet hoved p.ga. skidt og møg.
Forøvrigt er det en one ten fra 84 der skrues på.
mvh Leif
78369: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bolte (05-03-2009 21:59:18) (svar på 78358)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Det lyder spændende med kemisk nikkel - købes boltene færdigt med denne behandling, eller er det noget man får gjort efterfølgende ?

Mvh
Michael
78434: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bolte (06-03-2009 18:05:23) (svar på 78369)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.61.101)
Hej Michael

Det bliver gjort efterfølgende, har ikke fået det lavet endnu ( mangler boltene !!!!) men det bliver lavet på el galvaniserings steder, søg under overfladebehandling i tlf. bog. Som skrevet påståes det at være tæt på varmgalvanisering i holdbarhed, og det er åbenbart ikke dyrt 7 - 800 dkr. for 4 - 5 kg.
med one ten hilsen Leif