tilbage

Land Rover Forum  

78058: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 18:04:24)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
I stedet for vi alle sammen sidder og tuder, så er det i krisetider at man skal tænke nyt, og det vi udsættes for lige nu er så sandelig krisetider.

Er der en person i DLRK der kunne komponere et brev, hvor vi kan gøre opmærksom på den helt urimelige situation som vi er blevet bragt i.

Det kan ikke være rigtigt at man køber en bil ud fra en given økonomi og så ændre man så drastisk på betingelserne.
En ting er at div. afgifter følger den almindelige udvikling, det man da leve med, men at lave lovgivning vedr. afgifter med tilbagevirkende kraft, det er ikke i orden.

Når vi har et brev, så vil jeg foreslå alle at de sender brevet til deres lokale representant i folketinget ( det er ofte den nemmeste at få en dialog med, da vedkomende gerne vil vælges igen. Brevet skal selvfølgelig sendes både som e-mail og som snail mail (helst til hjemmeadressen, så vedkomende selv åbner til lørdagskaffen).

Alle sørger selvfølgelig for at aktivere Deres netværk, så andre 4x4 mærkeklubber, -hestefolk, -jægere, -jubii drengene og hvem du ellers kan komme på også for sendt breve afsted.

Sker der stadig ikke noget er der jo kun en vej, og det er demonstrationer, vi burde kunne aktivere lige så mange. og om ikke andet nogle meget effektive demontrationer i hovedstaden hver torsdag eftermiddag.
Det kunne jo være at der var nogle der blev trætte af ikke at kunne komme hjem med bussen.

Hvis det ikke er nok, kan det jo være at det nu er lejligheden til at demontrer mod de bilafgifter, der må være rigtig mange der utilfredse.

Håber at der er et medlem der kan lave et godt og velskrevet brev.

Jeg ser frem til nogle gode og konstruktive indlæg.

Hilsen
Peter Struntze
-90"v8 øvøv
-Disco II TD5
-peo 206 diesel ræser (burde give fradrag, da den bliver brugt til daglig transport)
-mountain bike ++ på Co2 kvoten
-samt et utal af sko, der kører på grøntsager, helst dyrket hjemme i haven så det ikke forurener.
78062: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 18:35:46) (svar på 78058)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.242)
Ja, for HB kan åbentbart ikke, og på landsrådet synes man
at det er mere interressant at flytte kommaer, få oplæst
af tykke lovbøger og lytte til timelang beretning fra Friluftsrådet, som man i LRsammenhænge ikke bruge til
nogetsomhelst.
Al den snak om katalysator, da TD5 kom på gaden hed det sig at den brændte så rent at kat. var overflødig, man
skal have sig for øje at det er motorfremstillerne der selv sætter EUROnormerne.
78069: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 19:00:25) (svar på 78058)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.53.217)
syntes det lyder som et godt initiativ.

man kunne osse kombinere det med en happening.
78076: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 19:49:48) (svar på 78069)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
svar til flere

Ja - det lyder ikke sjovt med ekstra afgifter, men men men skatteforliget indeholder andet end udgifter (afgifter), bl.a. skattelettelser hvis man skal tro det der refereres i pressen.

Inden man tror man er gået helt fallit var det måske en ide at se på hvad den samlede skattepakke kommer til at betyde for hver enkelt. Søren har været inde på det, vi er en meget forskellig sammensat gruppe medlemmer, og det der virker negativt - øgede afgifter - udlignes i positiv retning via fjernelse af mellemskat og hævet topskatte-grænse.

Nej, jeg er ikke medlem af noget parti eller har noget udtalt politisk ståsted. Tror bare ikke at de der harselerer mod afgiftsforhøjelsen repræsenterer hovedparten af medlemsskaren, men at der er lige så mange medlemmer der vil drage fordel af forliget.

Synes det er lidt enøjet kun at fokusere på afgiftsforhøjelsen. smiley!! Sjovt nok er der ingen der har protesteret imod skattelettelserne - stor smiley!!

bedste hilsner
Ib 0219
78079: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 20:10:07) (svar på 78076)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.201)
Jo Ib, jeg kan godt se det fra din side, selv om vi ikke må referere til din beskæftigelse.
Du, og dermed også hele nybilsbranchen, håber jo nu, at alle os fattigrøve med gamle gulpladebiler, nu farer hen og køber fine nye miljøbiler, eller hvad de nu alle sammen kaldes.
Faktisk har det længe været usmageligt så nævenyttigt travlt nybilsbranchen, sammen med denne forfærdelige Svend Auken, har haft med at forklare om "gamle, osende og stinkende tyske, brugte biler, som de ikke selv vil have der nede længere!!!"
Du kommer dog til at kigge langt efter min ringhed i en nybilsforretning.

I afmagt
Knud, som kan køre RRC, bussen og campingvognen på skrotpladsen, samtidig med at pensionsmidlerne svinder, husets værdi svinder og skatten af folkepensionen falder 1200 kr. om året. Jo goddaw do!!! Så røg den fritidfornøjelse!
78199: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (03-03-2009 19:39:49) (svar på 78079)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Knud

Kan ikke følge din tankegang - det er skudt ret meget ved siden af

mvh
Ib 0219
78080: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 20:19:50) (svar på 78076)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.107.217)
Hvorfor filan skal det så til at koste mere at køre diesel i disse CO2-tiden? En diesel udleder typisk mindre CO2 end en tilsvarende benzinbil.
Jeg synes det er rigeligt, at det koster over 10000kr/år at køre i en diesel Land Rover - og det endda før den er begyndt at forurene. Det ville efter min mening give meget mere mening at hæve prisen (mere) for at køre i bilerne, i stedet for at ramme os, der har købt en bil i en anden tro.
Jeg håber at politikerne nu har taget højde for, at man kan køre co2 neutralt ved at hælde det rigtige i tanken. Så skal der bare partikelfilter på bilen, så kan den jo stadig holdes for rimelige pange. Så mangler vi bare at defenderen kommer med partikelfilter som standard.

Det bliver nu rigtig eftertragtet at køre veteran nu.
Gad vide hvad der skar med de der unddrager sig afgift ved at køre bus (altså ikke omnibus)

MVH Jakob E S
78081: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 20:27:42) (svar på 78076)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Hej Ib

Det kan godt være at du ikke syntes det er så slemt, men lur mig ikke du har firma bil ?

For mit vedkomede kommer det til at koste mellem 15-18.000 kr. for 2 biler, hvor den ene køre under 2500 km om året, og den anden under 10.000 km.
Hvis du mener at de skatteletelser der kommer udligner den merudgift, det koster at have de 2 LR, så er du mere blåøjet end de fleste jeg kender.

At mine 2 køretøjer pludselig er værdiløse, samt at jeg har en campingvogn stående som jeg heller ikke kan sælge, da der ikke er nogen der har råd til at købe eller køre i en bil der kan trække 2000 kg.

Det betyder naturligvis ikke noget, men jeg tror faktisk at ret mange af dine kunder bliver ramt af denne afgift.

Så jeg siger det gerne igen, det er nu gør noget der er ikke nogen der kommer og gør det for jer.

Hilsen
Struntze
78083: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 20:45:41) (svar på 78081)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Jeg skrev gerne et brev, men jeg ved ikke helt hvad jeg skulle skrive. At afgiften stiger for privat anvendelse af gulplade-biler, er naturligvis beklageligt. jeg er dog muligvis naiv, men jeg har svært ved at tro at afgiften stiger så meget som der går rygter om her på siden. jeg hører om femten, tyve, femogtyve-tusinde eller mere. Hvor får i alle de tal fra?

Ingen af de store nyhedstjenester lader til at bringe historien, hvilket undrer mig, hvis konsekvenserne er så voldsomme. På den anden side. Dette var måske stof til eftertanke. Det hjælper ikke meget at kontakte politikkerne, man skulle hellere kontakte pressen. Det er muligt at vi i vores "store firehjulstrækkere" ikke har så meget gennemslagskraft i disse tider, men loven må jo ramme mange andre jævne danskere, der er afhængige af en gammel gulpladebil for at komme på arbejde osv.

Hilsen Niels
Serie IIa SWB ´65.
78084: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 20:48:10) (svar på 78081)
tøt ... .. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.60.108.3)

Hold nu op, vi ved alle at det der med at ca 2000 medlemmer af DLRK skriv et brev ikke hjælper en skid, MEN hvis vi nu begynder med at smadre en bydel, evt mødes vi alle med biler i kongs have til at starte med, derefter må vi dele byens parker mellem os, så kunne vi også få et fedt løb ud af det....

/Tøt

78088: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 21:10:47) (svar på 78084)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.201)
Jeg så et eller andet sted forslaget, men kan nu ikke genfinde det.
Er der en, der har et link til, hvor teksten til lovforslaget kan findes i forståelig udgave?

Hvis man skal komme nogen vegne med at jamre, så det laver genlyd, skal det vel ske via dette underlige fænomen, der kaldes "Fjæsbog"??
og ja selvfølgelig voldelige optøjer, som ses at kunne betale sig, i hvert fald for uopdragne møgunger.

mvh
Knud
78091: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 21:18:05) (svar på 78084)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Gumball?! FED Idé!!!! Jeg er på!!!!

Defender-folk kan jo med rette lave "traktortræk" på våde fedtede græsplæner og man kan "drifte" på Amalienborg....

Alle de store tale, der nævnes - ja de findes i den eksisterende og allerede fungerende lovpakke....

Science fiction kan være sjov og gys - men virkeligheden er det rene mareridt!!!! :)

Og til Ib, det kan godt være jeg slipper billigere i skat - men hvad nytter det, når jeg pludselig skal hænges ud som bekæmper af miljøet - Hey - min bil har eksisteret nu i 9 år.... og den fortsætter sgu med at køre - om ikke andet på den anden side af sundet..... Svenskerne er meget miljøaktive/engagerede - men herhjemme får de røde altid deres vilje når det handler om miljøpolitik..... suuuuk.

Jeg finder det meget utroværdigt, at man pludselig lovgiver med tilbagevirkende kraft.... Bilejere skal altid flås - mens mange andre altid er fredede (eksempelvis brændeovne).... og inden nogen farer i blækhuset og hegler over dette udsagn... det er ikke ondt ment, men hvorfor skal de, der betaler tusindvis af kroner i forvejen altid bare bukke nakken... og blive ved med at spytte i kassen...

hvor får man udleveret startnummer til det Race?!
78095: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 21:30:53) (svar på 78091)
tøt ... .. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.60.108.3)

Go ide, a med den forest kardan og så er der drifting på amalienborg, så kan vi helt sikkert få HKH Jorkim med... det har jo en super PR værdi

Alexander, du har lige fået startnummer 2 :-)

/Tøt
78096: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 21:35:35) (svar på 78095)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
argghh.. jeg har lige skiftet kardan kryds.. hvis vi skulle drifte havde jeg jo ikke sat den på igen..

mvh

stephan
78098: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 21:38:57) (svar på 78096)
Tøt ... .. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.60.108.3)

Jeg skal nok hjælp med at pille den a... :-)

Skal vi ikke snart finde ud af noget med nogle billeder? hvis du er i kbh i nær fremtid kan vi jo evt kikke på baner og drikke en øl?
78237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 07:57:30) (svar på 78098)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
God ide.. Jeg ringer en af de nærmeste dage...


Det kan være at vi samtidigt skal køre vores LR i flyverskjul ind til videre...

-Stephan
78120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 23:37:46) (svar på 78091)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.241.152)
Køb jer en pakke tudekiks, og husk hvilke partier der ikke var med i skatteforliget næste gang der er folketingsvalg.....

Med hvidplade hilsen

Claus
78121: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 23:46:31) (svar på 78120)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.199.11.141)
Har ædt skidtet hæver min atp og konverterer til hvide plader mangler bare højre+venstre sikkerhedssele bag.
Har beregnet ca. 6800kr tror du det passer?
Mlrh.Søren
78122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 23:50:36) (svar på 78121)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.241.152)
Jeg har selerne liggende Søren. Kan afhentes eller leveres :-)
78124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 23:57:02) (svar på 78122)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.199.11.141)
Ringer til dig en af dagene.salgsværdien på skats regnemaskine er det på hvide plader eller gule?
mlrh.søren
78130: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (03-03-2009 08:36:15) (svar på 78124)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er på hvide.

Jakob E S
78125: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (03-03-2009 00:06:19) (svar på 78120)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Nåååå ja,.... for venstre fløjen er jo HELT VILDT meget imod at sætte afgifter på biler.
Køb selv et høre apperat Claus og høre efter hvad Willy siger. (Indsæt smily der blinker med det ene øje)
78238: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 08:07:31) (svar på 78120)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.53.134)
Hej Claus

Jeg er ikke så skrap til politik, men kunne du ikke øse ud af din viden.
Det er de borlige der vedtager loven.
Det var Karsten Koch der støbte kuglerne, og han kommer fra den anden side af salen.

Hvem er det lige jeg skal stemme på ?

Hilsen
Struntze
78197: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (03-03-2009 19:33:56) (svar på 78081)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Peter

Nej - det har jeg ikke!

mvh
Ib 0219
78093: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 21:20:20) (svar på 78076)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
En normal håndværker skulle jvf fagforeningerne få en lille 1000kr mere efter skat,... OM ÅRET!
Det penge er hurtigt ædt op af afgifter og dyre brændstof.
Men så kan vi selvfølgelig få penge til at lave nyt køkken,.... fedt for os der bo i lejlighed pt.
Havde glædet mig til vi blev beskattigt efter hvor langt vi kørte og hvorhenne i landet.
Jeg bor et sted hvor der ikke går bus til hvor jeg skal arbejde (I skove rundt om) samt jeg køre under 8000km i Land Rover og 10000km i Peugeot 107.

Hilsen Henrik.
78105: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 22:29:13) (svar på 78093)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ja, Og HKH Prins Joakim har jo før kørt Land Rover....

Starttid for Racet?! og også gerne position!!!! - selvom det er sjovere at lege Need for Speed live!!!


En flok V8'ere i Kbh for fuld rulle...... jubiiii!

Måske Statoil er med på noget sponsorstøtte?! haha!!!
78110: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 22:42:21) (svar på 78105)
tøt ... .. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.60.108.3)

Lat: N 55º 40' 33.53"
Long: E 12º 34' 8.62"

lørdag kl 1200

:-)
78114: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (02-03-2009 23:10:05) (svar på 78076)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.199.101.35)
Hej Ib
Til orientering får min kone og jeg en gennemsnitlig skattelettelse på 6000kr om året alt inc.
Så med en afgiftsforhøjelse på 11000kr. er det svært at smile lige nu

Mlrh.søren snart eks.rrc ejer.
78219: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (03-03-2009 21:54:00) (svar på 78114)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.119)
Det er jo næsten befriende læsning at Ib Hammer som sædvanlig er ovre i en helt anden boldgade og fred være med det, som en anden indsparker skriver- en anden tilgang.
Og så til min sande ven Claus Kjøller; huske hvilke partier der ej lagde stemmer til røvertogtet! tjaee- bumbumbum- de Radikale har forlængst meldt forfald, de mener skattereformen ikke er vidtgående nok!!
Og Enhedslistens syn på privatbilisme behøves næppe
at blive repeteret her, men bevares, det kunne da være.
For at det hele ikke skal gå i mavesure opstød, så er her et forslag til tekstskrivelse til de kære folkevalgte-

Hele Danmark d. 3/3 2009
Kære folkevalgte, kan det virklig passe at I/De/du,
ved hjælp af et tryk på en knap, ønsker at gøre størsteparten af Dansk Landroverklubs ca. 1800 medlemmers biler urealistisk dyre at eje og samtidig usælgelige, hvem
ønsker at købe en 15-20år gammel Landrover der koster 10000 Kr. om året alene i afgift, selv om den er nok så velholdt?
Kan det virklig passe at en ældre Landrovere forurener? nej, så bliver den kasseret ved periodesyn og skal repareres.
Kan det virklig passe at I/De/du ved et tryk på en knap
ønsker at fratage mange af DLRKs medlemmers drøm om en gang at rive 3 måneder ud af deres kalender og bruge på en Landrovertur gennem Sahara ell. Mongoliet ell. Australien? Eller evt. som pensionister, her er en Hyundai Getz og Toyota Yaris ikke særlig velegnet.
Kan det virklig passe at en Landrover har et højt brændstofforbrug? Nej, ikke i forhold til bilens størrelse, de fleste Landrovere er dieseldrevne og kører
ca. 10-11km/l. Mht. plads. hvormeget barnebarn, tørt skiftetøj og skiudstyr kan der være i en Opel Corsa med Idre Fjell som mål? med mindre man er kørt fast i sneen forinden?
Kære folkevalgte, lad både drøm og virklighed leve, hold knappen oppe når afgiftsstemmes.
Mvh. et udsnit af DLRKs brede medlemsskare.


Hvordan dette overbringes til den enkelte MF`èr skal afklares, fortsættelse følger.

Kan det virklig passe at I/De/du
78258: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 12:12:48) (svar på 78219)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
svar til flere

Jeg er bestemt heller ikke begejstret for de forslag der indtil nu er smidt på bordet!!!, langt fra endda, selvom jeg lige nu kører i en Discovery 3 Camper der er lidt over et år gammel.

Men - set i et større perspektiv og rent logisk - hvorfor skal det være billigere at køre i en gulpladsbil frem for en hvidpladebil - når vi taler vægtafgift/ejerafgift?????


Ja - der er et tillæg hvis man bruger en gulpladebil rent privat eller delvis erhverv/privat (det er jeg heller ikke begejstret for!!!) - men igen sååån rent logisk set med politikerøjne og alle de andre som ikke kører gulpladebil - man har sparet på registreringsafgiften i forhold til de 180% der er på en hvidpladebil - og ja man har en begrænsning i antallet af sæder - men ikke i brugen af bilen iøvrigt - så i det store perspektiv????

Vi er nødt til at være så realistiske at vi også kan se ud over vores egen næsetip - sådan er det at være medlem af et demokrati. Det jeg frygter mest er at det hele bliver gennemført og forliget glider igennem uden ændringer. Så skifter vi regering - mere til venstre - de vil ophæve skattestoppet, dvs højere skatter, men lur mig om de går ind og sætter de afgifter ned som den nuværende regering har gennemført - nix - sådan plejer det ikke at gå - desværre.

Ja - som forligsforslaget ser ud lige nu er der mange der kommer i klemme, men står vi reelt med en stærk sag?? De få medlemmer af DL-RK - vi er jo "kun" omkring 2000 medlemmer hvilket ikke batter meget (og indtil nu er der ikke meget mere end omkring 65 medlemmer der har givet udtryk for deres mening på Forum). Hvis de protester man vil iværksætte skal have nogen effekt, skal man have fat i alle de gulpladeejere som bruger bilen rent privat eller delvis privat/erhverv. Firmaer der udelukkende benytter bilen erhvervsmæssigt får jo ikke tillægsafgiften for privat anvendelse.

Der er med garanti mange gulpladejere der endnu ikke er opmærksom på den ekstraregning de vil blive præsenteret for hvis forslaget bliver vedtaget.

Som altid vil en sag have flere sider, og hvis man ikke er i stand til at se sagen fra "modpartens" side kan man have særdeles svært ved at finde overbevisende argumenter der kan ændre "modpartens" opfattelse af tingene. Disse argumenter har jeg ikke rigtigt set endnu - ud over at det vil blive dyrere at have en gulpladebil, og det vil gå ud over antallet af medlemmer i klubben. Hvor langt tror i selv vi vil komme med den argumentation????

Regeringen har brug for at sende nogle kraftige signaler om at de er ååh så grønne - vi har jo Klimatopmøde i København i december måned, og så er der for længst indført russisk planøkonomi på bilområdet, det er bare ikke rigtigt gået op for mange af dem der holder en ældre bil kørende.

mvh
Ib 0219
78260: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 12:29:20) (svar på 78258)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jamen Ib.

Er det så ikke netop latterligt at regeringen for få uger siden talte om roadpricing og nedsættelse af ejer- og registreringsafgifter, hvis de nu vil hæve ejerafgifterne?
Hvorfor skal det koste, at have bil holdende i garagen. Det forurener den ikke af.
Min pointe er at der er rigtig mange medlemmer i klubben (måske ikke så mange af dine kunder), der har deres Land Rover som hobby eller bil nummer to, og kører meget få kilometer i den. Billedligt talt så udleder min Land Rover mindre CO2 og partikler end min Lupo 3L. fordi jeg kører meget mindre i den. Det koster mig i midlertid meget mere at have min Land Rover hvis jeg kun ser på omkostningen til at eje den og brændsstofforbrug. Lupoen alene opfylder bare ikke mine behov til kapacitet og mobilitet. Til gengæld ser jeg ingen grund til at tage Land Roveren til dagligt, når jeg kører alene i bilen på asfaltvej.

MVH Jakob E S - der vist snart har gjort det klart, at jeg synes det er ok at betale afled for at forurene, men ikke vil straffes for at have en fed bil holdende i garagen og bruge den engang imellem.
78262: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 12:43:55) (svar på 78258)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.253.99)
Du har da helt ret, Ib. Det er svært at argumentere for gulpladeordningen i det hele taget, MEN nu er der altså mange tusinde mennesker her i landet, der har investeret i en gulpladebil under forudsætning af de gældende regler, og står nu med bristede forudsætninger.

Det er det, man skal forholde sig til.

Man har ved købet af gulpladebilen indgået en "kontrakt" med Staten, besglet ved at man har betalt den opkrævede registreringsafgift/stykafgift/moms eller hvad pokker det nu har heddet på tidspunktet for "kontraktens" indgåelse. S

Vil Staten ændre på vilkårene og f.eks. likvidere ordningen med privatisters anvendelse af gulpladebiler, ja så sker det fremadrettet og ikke ved at bryde allerede indgåede "kontrakter". Bryder man en kontrakt, blive man erstatningsansvarlig.

Dine betragtninger om hvad der vil ske når Helledusseda/Willy kommer til roret, deler jeg så 100% med dig. Jeg er nu så tudsegammel, at jeg kan huske, da landet blev ledet af gæve sosser, som med stort held øgede skatterne i et syndigt væk, herunder adskillige "midlertidige forhøjelser" af vægtafgifter. Det midlertidige aspekt forsvandt som dug for solen efter ganske få dage efter vedtagelsen.

Jeps, vi er mange, der gerne råber op, men der er ikke mange, der gider lette røven og selv gøre noget. Det er noget lettere at pålægge andre at tage fat, for så kan man jo så herligt hugge hovederne af de udvalgt bagefter, fordi missionen ikke lykkedes.

Det er korrekt at kun en forsvindende lille del af gulpladefolket har begrebet en disse af, hvad der er ved at ske. Har forsøgt at råbe vagt i gevær på et par fora, men uden respons.


mvh
Knud
78267: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 13:48:38) (svar på 78262)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Knud.

"Bryder man en kontrakt, blive man erstatningsansvarlig"
De giver dig jo også erstatning. De giver os jo en kæmpe skattelettelse og en grøn check.

Det vil jo være deres modargument til vores protester.

Det er bare ærgeligt at denne skattelettelse slet ikke er nok til at dække de afgiftsændringer, der rammer mig. Jeg kan kun udtale mig om min egen økonomiske situation.
De hæver afgift på El til opvarmning, afgift på de fleste biler, ejendomsvurderingen stiger mens huspriserne falder og børnepasningen stiger. Til sidst stiger skatten på fri telefon med 1000 kr/år.

MVH Jakob E S - Der tørrer øjnene....
78272: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 14:44:28) (svar på 78267)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.253.99)
Det er da også rigtigt Jakob!!, Det var lige feset hen over hovedet på mig i øjeblikket!! :-)
Jeg får vist 1200 kr. i skattelettelse, men skal kun af med kr. 12.000?? i merafgift på min RRC alene, og ved ikke hvad der evt. måtte ske med bussen.

Ud over huset styrter ned i værdi, glemmer du lige at SP-en, LD-en nok er halveret i løbet af de sidste 12-15 måneder sammen med ens øvrige pensionsmidler, der har lidt samme kranke skæbne.

Men nu er det jo ikke skat, men derimod de langt mere formildende grønne afgifter. Så gør det jo ikke lige så meget, og vi har jo AFRs ord for, at vi ikke vil komme til at tabe på reformen. Vi taber jo heller ikke idet der bare er grønne afgifter????????

Jeg har lige skrevet til TV2, JP, BT og EB, men lur mig om de overhovedet gider skrive om det.

mvh
Knud
78266: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 13:28:16) (svar på 78258)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Ib

Jeg kan for så vidt sagtens følge din tanke gang. Men grøn løsning - nej det er der vel reelt ikke tale om.

Og ja, jeg kan sagtens følge at det skal koste det samme at eje en bil på gule plader som på hvide plader. Men som forslaget er nu, bliver det jo tæt på 2 gange dyre, at eje en RR V8 (benzin)på guleplader fra midtfirserne, som en tilsvarende bil på hvideplader.

Problemet er jo at man har taget nogle valg, og de bliver nu gjort til nærmest en økonomisk ruin(stærke ord).

Jeg er sikker på at en masse mennesker lige nu føler, at deres gulpladebil nu er faldet markandt i værdi. Mange tror jo, at det kun rammer 4x4 biler. Men der er ca. 115.000 biler på guleplader der er fra før 1998, heraf er hvormange 4x4 - skal vi skyde højt 20.000?

Bare det at man har én gulpladebil i hustanden, vil garanteret for langt de fleste, betyde en fuldstændig udhulning af reformen.

Hilsen
Eddie
Der også har en hvidplade bilen i husstanden til at klare den kørsel den på guleplader ikke kan.






78293: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 20:54:54) (svar på 78266)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jacob, Knud og Eddie

Prøv lige at læse mit indlæg een gang mere. Jeg siger ikke at lovforslaget er min kop te, hvilket gælder afgifter på biler i det hele taget. Og da slet ikke hvis det har bagud virkende effekt.

Hvis man er i tvivl om hvad det kom til at betyde for bilbranchen sidste gang man ændrede afgifterne - det er faktisk ikke længere siden end i 2007 - kan man bare se de tal for antallet af solgte biler der med mellemrum publiceres i diverse aviser. Vi taler om en nedgang på 50% af totalmarkedet og omkring 80% når vi taler 4x4 biler.

Sjovt nok var der mest skadefryd fra nogle medlemmer dengang, fordi de der købte bl.a. en Discovery 3 Camper nu ikke længere havde den mulighed for at få en bil med lavere afgift, uagtet at afgiften på en Discovery Camper svarer til prisen på en ny Ford Mondeo sedan på hvide plader. Lige som de selv kører en gulpladebil med reduceret afgift - men sådan er der så meget.

Der er vel heller ikke nogle der tror at det fremover bliver lettere at sælge nye gulpladebiler, hvis lovforslaget bliver gennemført. Så den med at jeg som nyvognssælger skulle være glad for dette her - tror ikke vi lever i den samme verden :-)

Jeg stiller spørgsmåltegn ved det der kommer til at berøre gulpladebilerne, og hvordan man måske betragter dem fra embedsmændenes og politikernes side.

Samtidig slår jeg til lyd for at man skal prøve at finde nogle vægtige argumenter, hvis man vil have ændret på lovforslaget, lidt råben op ude i kulisserne flytter ikke en eneste politiker en mm.

mvh
Ib 0219

78297: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (04-03-2009 22:22:20) (svar på 78293)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.99)
Beklager Ib, jeg er helt med på dit indlæg, og vil ikke på nogen måde gøre dig til talsmand for reformen.

Iøvrigt er jeg ret sikker på at jeg ikke har noteret nogle steder, at jeg mener du bør være glad som nyvognssælger, for problemet bliver vel reelt større for Land Rover. Da alle modellerne (LR's) jo er relativt dyre biler(det er ikke det samme som - for dyre). Sagt på en anden måde - andre mærker(ikke nødvendigvis 4x4) råder måske over biler fra kr. 100.000 til måske 2.000.000 kr. Når vi taler biler på hvideplader. Så der er lidt mere gynger og karruseller over det.

Så Ib, faktisk tror jeg, at vi lige netop her er i samme verden ;-)

Eddie
Nå, vi kommer væk fra, at noget tror nogen andre gør noget.
78344: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (05-03-2009 18:38:52) (svar på 78297)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.179)
Det er sikkert forbigået din opmærksomhed Ib Hammer,
men Danmark har den højeste bilbeskatning i verden, ikke
bare ved anskaffelse, men også at holde bilen rullende.
Hvad mon økonomiministeriet ville gøre hvis alle pludseligt
afmeldte bilen og der ikke mere rullede 50-60 mia. ind om året.?? men vi kan ikke undvære bilen (og iøvrigt ville det kollektive transportsystem bryde totalt sammen) og det ved skattefar godt, derfor de vanvittige afgifter. Det er absolut ikke afgifterne på gulpladebiler (med begrænset anvendelsesmulighed) der er for lave; det er hele afgiftssystemet der er kørt af sporet.
78360: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (05-03-2009 20:27:06) (svar på 78344)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Verner

Jeg er absolut enig med din sidste bemærkning om, at hele afgiftssystemet er kørt af sporet (jeg går ud fra, at du mener bilafgiftssystemet, selv om mange andre afgifter også er kørt af sporet). Men er de seneste forslag til afgiftsomlægninger ikke et (omend kluntet)forsøg på at få afgiftssystemet lidt tilbage på sporet - nemlig at det bliver gjort mindre attraktivt at køre privat på gule plader???

Når alt kommer til alt, har det aldrig været meningen, at gulplade-privatbilisterne skulle favoriseres på hvidplade-privatbilisterne bekostning. For det er jo ganske enkelt, hvad der er sket i de seneste mange år, hvor nogle har kunne køre privat markant billigere i en gulplade-varevogn i forhold til privatkørsel i en tilsvarende hvidplade-personbil.
For hvorfor skal en to-personers Range Rover Sport på gule plader være billigere end en fem-personers Range Rover Sport på hvide plader. Mig bekendt får man ikke registreringsafgift-rabat på Ferrari, blot fordi den kun har plads til to personer ......

Afgiftsomlægninger "med tilbagevirkende kraft" er selvfølgelig uacceptabelt, men gradvist at fjerne gulplade-fidusen ved privatkørsel er efter min ringe mening meget fornuftigt.

Mvh
Mikael - på flere sæt hvide plader til privat kørsel
78364: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (05-03-2009 21:12:05) (svar på 78360)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.179)
Som fremført andet steds, hvor er det lige at det "grønne"
kommer ind i billedet, når det er ligemeget om du kører 1000 ell. 1oooookm. om året, den "grønne" afgift er jo den samme!
Og med et kørselsbehov på ca.6000-8000km årligt og som pensionist om nogle år endnu mindre, men HCPUen vil stadig koste 10000 kr i "grøn ejerafgift"
Det er ikke bare bilafgift i almindelighed men afgiftssystemet i særdeleshed der er kørt af sporet.
Ulighed mellem hvid og gulpladebiler afgiftsmæssigt? jeg har pt. en HCPU, altså en topersoners pickup, skulle der betales hvidpladeafgift af den? Men man kunne jo overhale systemet indenom ved at anskaffe sig en 10personers LR bus og stadig køre firehjulstrækker til 812 kr. årlig + syn, der er så bare det problem, hvor skal jeg have al det gods som HCPUen blev anskaffet til transportere.
78372: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (05-03-2009 22:31:07) (svar på 78364)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Verner

Jeg har ikke taget stilling til det grønne eller ikke-grønne i forslaget til afgiftsændringer men blot fremført, at intentionerne om at gøre de dyrere at køre privat i gulpladebiler vha. en afgiftsomlægning efter min mening er OK.

Nu har vijo indrettet samfundet, så bilisterne skal bidrage med et to-ciftet antal milliarder kroner for at finansiere mere eller mindre fornuftige offentlige udgifter (jeg nævner tilfældigt økonomisk støtte af spejdernes brakjord jvnf. en tidligere tråd!). Det mest fornuftige (og oprindeligt vel også tiltænkte) ved at afgiftsdifferentiere mellem gule og hvide plader var og er jo, at de gule plader skulle anvendes erhvervsmæssigt (det kunne f.eks. sikres med krav om momsregistrering) og hvide plader til privat personbefordring. Det er da ulogisk, at en to-personers familie kan køre billigt i en guleplade-personbil (for det er jo i virkeligheden det en Range Rover Sport uden bagsæder er), mens en lidt større familie skal betale markant mere for at køre i et næsten tilsvarende hvidplade-personbil med bagsæder.

Du spørger, om der burde betales hvidplade-afgift af din to-sæders pick-up. For en ny bil vil jeg svare: Ja, hvorfor ikke? Gul/hvidpladeproblematikken burde alene handle om privat/erhvervsmæssig anvendelse og ikke om at afmontere bagsæderne eller ej.

Inden jeg bliver verbalt overfaldet af harmdirrende ejere af ældre gulpladebiler vil jeg gerne fastslå, at jeg deler de manges harme over forslagets markante afgiftsændriger (læs: forhøjelser) for allerede indregistrerede og afgiftsberigtigede køretøjer. Men jeg går ikke med på barrikaderne for at sikre privat gulplade-kørsel.

Mvh
Mikael
78383: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (06-03-2009 09:14:14) (svar på 78372)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Mikael.

Jeg er enig med dig. Så er vi da to.
Jeg forstår bare ikke, at sådan som forslaget er formulet nu, så bliver det væsentligt dyrere at eje en gul-plade bil som privat person, end hvis man havde en tilsvarende bil på hvide plader.
Jeg synes bare heller ikke det er retfærdigt, at lave en lov, der gælder bagud sp den rammer folk, der har købt bilen i en anden tro.
Man kunne jo overveje hvad der ville ske hvis man pludseligt hævede afgiften på at eje et olie- eller gasfyr. De bidrager i meget højere grad til forureningen i Danmark end bilerne gør. Det ville jo på samme måde gøre at folk tvinges til at købe miljøvenlig varme. Det er bare ikke på samme måde politisk korrekt at ramme folk på deres bolig, som når man rammer bilejere, der har investeret i en gulpladebil, eksempelvis som bil nummer to så man kan få familielivet til at fungere.

MVH Jakob E S
78384: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (06-03-2009 09:36:53) (svar på 78372)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.53.134)
Hej Mikael

Jeg er næsten enig med dig, jeg fatter heller ikke at jeg skal betalele i dyre domme for at få ombygget en fin familiebil, for at betale mindre i afgift.

Problemet er jo at biler beskattes meget uhensigtsmægsit i dette lille land.
Det fremmer jo ikke lysten til at købe en ny miljøvenlig bil når man lige skal betale 180% afgift.
Hvorfor skal bilister altid have pisken, hvad med guleroden.

Hvorfor skal der være forskel på om bilen blive købt til erhverv ? hvor er det logiske i at det skal være billigere at købe en erhvervsbil (de kan jo allerede fratrække momsen)end at købe en privatbil.

Næee hvis vi gerne vil være så udlignet i det her land, så lad os få hævet afgiften på gulpladebiler til 180%, hvorfor F.... skal erhvslivet slippe billigere, forslaget skal selvfølgelig også gælde lastbiler, specielt dem med sovekabine, det er jo luksus at chauføren kan sove indefor. Hvad er der galt med at han skal ligge under bilen og sove som i gamle dage ?????
Jeg ved jo også godt at det aldrig vil ske, for så får vi da først et problem med betalingsbalancen.

Men hvis vi skal følge logikken i 180% beskatning af luxusgodet "bilen" så må vi jo i fremtiden forvente beskatning af f.eks B&O anlæg med 180% Nå nej de er jo dansk produceret så det vil ikke være godt for betalingsbalacen, så det må vi hellere lade være med.
Men det er sikkert muligt at finde andre forbrugsgoder som må betragtes som Luksus goder = 180%

Det vi skal frem til er jo at få fjernet alle afgifterne på bilerne, det er en uskik, at brandbeskatte noget der er så vigtigt, og som Jacob skriver, der var nok sket en revulotion hvis det var opvarmning af huse der fik sådan en afgiftforhøjelse.

Hilsen
Struntze

78390: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der en der kan skrive et brev (06-03-2009 09:58:48) (svar på 78384)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Peter.

Hvis ret skal være ret, så er der jo faktisk fradrag i afgiftsgrundlaget, hvis bilen kører langt på literen. Det er derfor at Lupo 3L overhovedet var til at betale i Danmark, og dermed gik over 60% af visse årgange af den bil til Danmark.

Jeg er i øvrigt spændt på hvad, der kommer til at ske med afgift på elbiler. Før aftalen var der snak om lavere beskatning af Elbiler end andre biler, hvilket jo er en klar forringelse da der med de gældende regler hverken er registreringsafgift eller ejerafgift på elbiler.

Så tænker I nok: "Elbiler - Hvad har det med DLRK at gøre?"
Se dette link:
http://www.liberty-ecars.com/index.html
Prisen er lavere end en dansk registreret RR på hvide plader:-) Og tænk på et moment man kan hive ud af en Elmotor.
Måske en ide som luksuriøse ministerbiler?

MVH Jakob E S