tilbage

Land Rover Forum  

78359: Eksempel på brev til politikerne om afgift (05-03-2009 20:22:48)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.129.114)
Hej

Jeg har i dag sendt nedenstående brev til en række skatte- og finanspolitikere med cc. til medierne og FDM.

vh Niels / 6803


Vesthimmerland 5/3-2009
Til hvem det måtte vedkomme


Efter at have læst om skattereformen Forårspakke 2.0 på finansministeriets hjemmeside, er jeg blevet opmærksom på følgende:

Vægt- og ejerafgift på dieselbiler uden partikelfilter øges, så tilskyndelsen til at beholde og anskaffe dieselbiler uden partikelfilter reduceres. Tillægget til vægt og ejerafgifterne på person- og varebiler uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1. januar 2010.

Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år.

Som ejer af en pt. uindregistreret Land Rover fra 1977, vil dette komme til at have betydelige konsekvenser for undertegnede, såfremt det ophøjes til lov.

Min Land Rover er indkøbt som vrag for 5 år siden, hvorpå jeg har brugt min fritid i de sidste år på en total adskillelse og renovering, som nu så småt er ved at være tilendebragt. Jeg har bl.a. skiftet bilens chassisramme, hvormed jeg selvsagt skal svare registreringsafgift af bilen igen. Dette er koordineret med SKAT.

Den har tidligere været indregistreret som gulpladebil, og med en totalvægt på 2.150 kg, vil den koste 4.030 kr under de "gamle" vægtafgiftsregler. Eftersom jeg ikke har behov for bilens lasteevne, da den i vid udstrækning kommer til at tjene som hobbykøretøj og snarlig veteran, har jeg overfor SKAT ytret ønske om at få den vejet ned til en totalvægt på under 2.000 kg, mod selvsagt at afstå noget af lasteevnen. Dette har jeg fået mundtligt tilsagn om, ikke vil udgøre et problem, eftersom min bil er førstegangs indregistreret før reglerne fra 1998. En nedvejning vil give en årlig vægtafgift på 2.520 kr.

Bliver ovenstående tiltag ophøjet til lov, får det følgende konsekvenser:

Min bil kommer som indregistreret til at koste mig følgende i faste årlige afgiftsomkostninger:

Kr. 10.920 (udregnet efter satsen i ejerafgiftsloven ved anslåede 10 km/l)

Kr. 5.040 (privat anvendelsesafgift)

Kr. 1.000 (afgift for manglende partikelfilter)

Samlet pr. år vil den faste afgift således udgøre Kr. 16.960, eller en stigning på 673% i forhold til de 2.520 Kr. Den vil dermed i praksis blive kraftigt forringet i værdi.

Jeg har forståelse for, at man med "misundelsesafgiften" fra 1998 har ønsket at begrænse mulighederne for køb af luksusbiler på gule plader, der primært med afgiftsfordel blev anvendt til persontransport. Men jeg har ikke forståelse for, at man nu indfører dette tiltag, som i praksis bliver indført med tilbagevirkende kraft. Gik jeg i dag ud og købte en gulpladebil fra efter 1998 ville jeg fra starten vide hvad jeg anskaffede, og hvilke faste udgifter dette indebar. Men jeg havde ved anskaffelsen af min nuværende Land Rover fra 1977 absolut ingen muligheder for at forudse disse afgiftsmæssige ændringer. Jeg finder det svært at forstå, at en sådan lovinduceret værdiforringelse af privat ejendom overhovedet er lovlig.

Jeg har ligeledes forståelse for det miljømæssige argument om at fjerne incitamentet til at bibeholde ældre varevogne på vejene. Men på baggrund af de voldsomme merudgifter dette indebærer, finder jeg ikke at argumentet er tilstrækkeligt. Iht. Danmarks statistik vil dette berøre ca. 115.000 biler i Danmark, og disse kan inddeles i to grupper:

1) "Almindelige" ældre varevogne, der qua deres alder alligevel snart vil blive skrottet.

2) Udprægede hobbykøretøjer som mit, der kører ganske få årlige kilometer, og således i realiteten forurener minimalt. I øvrigt savner jeg dokumentation for, at det er bedre for miljøet at skrotte min gamle Land Rover og erstatte den med en ny, når jeg kan holde den gamle kørende. En direkte sammenligning pr. kørt kilometer vil selvsagt falde ud til den nye bils fordel, men miljøbelastningen bør ses i lyset af en "vugge til grav" analyse. Jeg er i øvrigt uddannet cand. scient i biologi, og fungerer til daglig som kommunal miljømedarbejder.

Jeg har – uden nogen professionel mekanikker baggrund - selv renoveret min gamle Land Rover. Den har været min hobby i fem år, og jeg har lært meget af processen. At jeg således nu, hvor arbejdet nærmer sig sin afslutning, kan konstatere, at min bil i realiteten er blevet gjort værdiløs, samt at jeg ikke får råd til at få den på nummerplader og således kunne køre i den, er mildt sagt utilfredsstillende.

Med venlig hilsen

Niels K. Petersen



78362: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (05-03-2009 20:37:01) (svar på 78359)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.81)
Sådan, flot brev, jeg har selv rettet henvendelse til DF Via mail men desværre ikke fået svar endnu (det tror jeg nu heller ikke jeg gør)men noget skal der gøres før de for lavet til lovtekst, jeg har gennem mit arbejde daglig kontakt til Div. Håndværkere som alle køre gul plade biler ingen af dem har hørt om dette udspil, de er alle fokuseret på hvad de får ud af det personligt men ingen ved noget om disse nye grønne afgifter,

Jørgen.
78363: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (05-03-2009 20:57:11) (svar på 78362)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

I grunden et udmærket brev. God historie, der er meget personlig. Måske skulle du samtidig sende det til de store aviser, og måske TV-stationer. Jeg tror desværre ikke at det her ændrer sig før historien rammer pressen.

Hilsen Niels
78365: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (05-03-2009 21:18:29) (svar på 78363)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.198.44.95)
Et rigtigt fornuftigt og godt formuleret brev!

Jeg står liidt der hvor du står - min s3 2.25D er jeg netop idag blevet HELT færdig med at sætte i stand, blot for snart at skulle betale denne helt uretfærdige afgift - og jeg købte bilen i august :(

Jeg kan ikke lide at være negativ, men sådan som det plejer at gå med forslag der rammer bredt, så er jeg ikke så forhåbningsfuld - jeg er allerede begyndt at spare sammen til at konvertere til hvide plader...

Tror desværre det er det der kommer til at ske, med mindre jeg smider en benzinmotor i i stedet for, hvilket er endnu mere surt, eftersom jeg har brugt så lang tid på at få den til at køre så godt som den gør :(

(har faktisk fået den til at gå gennemsnitligt 13km/pr L.)
78374: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 01:17:52) (svar på 78365)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
rigtig godt skrevet prof skrevet og er skrevet så selv en fra SF kan forstå det :)
78381: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 08:46:28) (svar på 78374)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
Nu er det jo ikke SF der indfører de her tåbelige regler, men derimod partierne til højre i salen.....

Mlrh,
Henrik
78382: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 09:06:49) (svar på 78381)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.53.134)
Hej Henrik

Nu elsker jeg jo den form for argumentation.
Men hvis du virkelig ved at SF vil arbejde for lavere bil/miljø afgifter, så ville det da være super hvis du gav npget af den viden fra dig, så vi kan blive rådgivet om hvem vi skal stemme på.

Men at tro på at opositionen med de markeringer de laver, ville have lavet andre eller bedre forhold for bilisterne, det kræver vist et temelig dybt sug i udstødningen, for at få sådanne visioner.

Fakta er jo at det er nemt at tørre afgifter af på bilerne, og det rammer ikke bystemmerne, så det er ikke så dyrt (stemmemæssigt) at øge indtægterne på denne konto, men der er vist ikke rigtig noget parti der er bedre end de andre i den hensende.

Vi må jo så bare håbe på at Lars L står ved sit ord, og sørger for at der ikke er nogen borger der vil være dårligere stillet efter reformen, de vil blive lompenseret krone for krone !

Hilsen
Struntze

78386: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 09:39:24) (svar på 78382)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Peter,

det kan jo være vi, der rammes får udleveret et brændstofkort der fajtureres til Folketinget hihi.... Nå ikke!!!!
78388: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 09:48:41) (svar på 78382)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.236.6)
Hej Peter,

Jeg har ingen intention on at gå ind i en diskussion om hvad SF evt. vil lægge stemmer til, i relation til den konkrete sag.(stemmer ikke selv på partiet).

Jeg kan derimod tørt konstatere, at det er de 3 partier på højrefløjen(herunder mindst ét, der ovenikøbet har lavere bilafgifter som en mærkesag), der leverer stemmerne til lovændringen.

Mlrh,
Henrik
78398: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 10:42:34) (svar på 78388)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
Rolig rolig det var lidt humor med SF så ned på jorden igen men kan se det giver debat. SMIL
78399: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 10:50:27) (svar på 78388)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.55.134)
Der er da nok ingen tvivl om, at SF ikke ville lave en lovgivning, der vil gøre det mere attraktivt at køre i store Land Rovere. MEN jeg tror Villy Søvndal er for klog en politiker til at ville lovgive med tilbagevirkende kraft. Det er det, der er det virkelig onde ved det her.

Dybest set er det jo ikke intentionen, der er noget i vejen med, men det er måden, at en masse mennesker rammes meget hårdt både på deres økonomi og for mit vedkommende en væsentlig værdi i mit liv, der er helt gal.

Mvh Hans Kristian
- der netop har sat galvaniserede rælingskanter på min Defenbder 110 1996 fordi den skulle have holdt evigt


78400: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 11:01:31) (svar på 78399)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Omtalte hr. Søvndal indeholder helt sikkert positive elementer, al den stund at kan selv kørte Rover indtil Ekstra Bladet og lignende "menings-mongoler" fik ondt et vist sted uden hensyntagen til det faktum at det handlede om en Honda Accord med træindlæg og ryatæpper.

med afgiftshilsen
Claus
78402: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 11:10:20) (svar på 78400)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
nu var det godt nok en bordeaux Rover 620'er man det gør ikke historien ringere....
78407: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 12:32:53) (svar på 78402)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Rover 620 er en forfinet udgave af Honda Accord og Rover 800 er identisk med Honda Legend.

Se evt. mere på Hondaklubbens hjemmeside www.honda-klub.dk

Med nørd hilsen
Claus
78403: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 11:10:27) (svar på 78388)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
NÅ, Hvem eller hvad de stemmer er for os i DLRK totalt uvedkomne, det det drejer sig om er at få skabt så meget røre at vi får lavet skattereformen om , PROMTE.
Jeg har lige talt med Mikkel Denker, der sad med ved forhandlingerne, det er regeringens klare holdning at der IKKE skal være forskel i div afgifter på hvide plader eller gule, og her kommer så partikel filter ind som en ekstra gevinst ( personligt mener jeg at det er en skjult skat, men fair nok vi har for meget forurening). Mikkel sagde at vi da burde køre ind på borgen fremlægge vores synspunkt og så få fjernsyn på sagen, ( frit oversat af mig)Så er det lige jeg tillader mig at spørge, Hvad laver vores ledelse NU, skal vi selv lade anarkiet råde og hver især kontakte relevante personer/medier, en gang ukoordineret bavl for mig at se, nu er det på tide at vi står sammen under en klubledelse der lægger fra land. Jeg forventer at ledelsen straks fremlæggen en strategi og en plan for at håndterer denne for medlemmerne ublu situation.
Jeg ringer nu til Kristian Thulesen Dahl ( mon det er stavet korrekt)Laver jeg rav i den så er det som privat person og ikke som et medlem af DLRK, for når der ikke er en synlig ledelse så går jeg selv, Jeg kender ikke vores ledelse personligt derfor er dette IKKE en kritik af de personer.
Med venlig hilsen
Jens Eggertsen i lightweight
78404: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift - Sørgeligt resultat (06-03-2009 11:31:37) (svar på 78403)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.226.224)
Her er hvad jeg fik ud af en korrespondance med DF:

Citat:
Kære Knud Madsen

Ejerafgiften på gamle varbiler kommer til at svarer til afgiften på nye varebiler, de nye varebilers afgift svarer til afgiften på almindelige personbiler.
Afgiften som de gamle varebiler fremover er behæftet med, svarer med andre ord kun til hvad andre bilejere betaler, dog er der privatanvendelsestillægget oveni på gamle biler. De gamle biler er som regel mere forurenende end nyere biler med samme ydeevne.



Med venlig hilsen
...

Citat slut!

Det er noget op ad bakke.
Hvis vi vil undgå dette lort, må vi virkelig kæmpe på alle fronter.

mvh
Knud
78405: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift - Sørgeligt resultat (06-03-2009 12:07:31) (svar på 78404)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Knud

Ja det bliver noget op ad bakke. Alt den stund at han jo reelt kun har skrevet det samme som står i oplægget til reformen.

Men de har jo endnu ikke taget stilling til hvad der skal ske med alle personbilerne fra samme periode. Dem er der så ca. 850.000 af. Så det er måske derfor at der ikke er taget stilling.

Det er måske bare mig, men jeg har endnu ikke forstået hvorfor min disco 300 Tdi på guleplader nu pludseligt skulle svine mere end en tilsvarende på hvideplader.

Eddie
78406: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift - Sørgeligt resultat (06-03-2009 12:16:21) (svar på 78404)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.157.254)
nu er der jo mange "sekretariatsmedarbejdere" i partierne.
for mig ser det ud til, at vedkommende bare har "sakset" teksten i lovforslaget. Hvad skulle han dog også kunne give af svar?? man skal jo passe på hvad man skriver og siger.

hc5193
78408: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift - Sørgeligt resultat (06-03-2009 12:33:32) (svar på 78406)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.226.224)
Eddie og HC
Svaret skal ses i lyset af det første svar jeg fik 3/3:

Citat:
Jeg ikke lige klar over hvordan du får det til at skatten på din gamle bil stiger med 300 %. Jeg går ud fra du mener vægtafgiften.
Jeg har vedhæftet en fil med indholdet af forårspakken.



Med venlig hilsen
...

Citat slut.
78411: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 13:10:27) (svar på 78359)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Hej Niels,

Et aldeles glimrende skriv!

Jeg har tilladt mig at sende det til en af skattekommisionens medlemmer, som jeg kender.

Det er jo ikke skattekommisionen, der vil kunne ændre på noget - men ser om jeg kan finde en vej ind i embedsværket der kan have indflydelse herpå.

Mvh

Lars
78421: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 15:16:11) (svar på 78411)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
...så ligger dit skriv også i skattemininsteriet - vist nok på rette sted.

Mvh

Lars
78428: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 16:17:12) (svar på 78421)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 131.165.102.230)
Jeg takker for roserne, der også er indgået på min mail. At mit brev er videresendt til skatteministeriet er jeg selvsagt helt indforstået med. Tak for initiativet, Lars - og for tilliden :-)

Jeg kan kun opfordre andre til også at indsende tilsvarende skrivelser med egne eksempler til vores folkevalgte.

vh
Niels
78431: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 17:19:09) (svar på 78428)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
Ved godt man ikke er meget for at blande sig med andre grupper af 4x4 men i den her tid var det jo på sin plads at de forskelige klubber stod sammen, vi kemper for samme sag og skulle det blive nødvendig vi skulle ind og pakere på den store plads ville alle de 4x4 fylde en hel del inde på pladse
en joke vi tit griner af. var da min farfar sagde, man skulle slå dem i hovedet det er der de er dumme. :)
78432: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 17:46:19) (svar på 78431)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.226.224)
Jeg har været igang med at søge på andre 4x4 klubber, men jeg synes ikke rigtig det lykkes, og slet ikke noget med et forum, hvor man kan lodde stemningen.

Men iøvrigt er det jo ikke alene 4x4, der er berørt, men alle mulige andre grupper.
De hurtige, nyrige ejendomsdevelopere og andet godtfolk med deres Cayenner osv er vist nok ude af billedet. Det var jo dem der fik sat misundelsen og hadet til gulpladebiler igang ved deres provokerende fremfærd. Så i grunden er der ikke længere basis for dette had! :-)

mvh
Knud
78444: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 20:18:07) (svar på 78432)
Thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.148.138)
Hej

Toyota 4wd klubben har også opdaget miseren og overvejer situationen. Jeg surfer engang imellem hos "dem" når jeg synes min RRc kræver for megen vedligehold. Efter en ti minutters surfen på deres fora er jeg klar over, at det nok snarere er bilens alder fremfor mærket.

Men som sagt, de er også opmærksomme på den opståede situation.

Thorbjørn Nørgård

PS jeg overvejer at donere nogle af v8´erens cylindre til velgørende formål- f.eks til en ejere af td5 motorer. De har jo et skævt antal cylindre. På den måde kan de være de bliver glade for mere "lighed" og jeg kan forhåbentlig gå ned i afgift!!
78445: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Eksempel på brev til politikerne om afgift (06-03-2009 20:20:00) (svar på 78432)
peter skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.142.95)
Her venner send brevet til B.T så sker der noget er det ikke det de altid siger, her er et link
http://www.bt.dk/article/99999999/STANDARDTEKSTER/309130001&template=standardtekster