tilbage

Land Rover Forum  

Index
78533: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 01:18:03)
mark byrne (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.172.129)
I England, Frankrig og Italien ville mand samler sig, alle dem som er imod regeringens meget omdiskuteret ændringer i afgift, og køre en tur til rådhusplads og vise deres utilfredshed, selvfølgelig på en fredelig måde...

Hvornår kører os LR ejer? Kan være det nytter ikke nøget...men så få vi i de mindst muligheden for at fremvis vores sag på DR og TV2....

Eller sidder vi og venter bare på at få regningen?
Index
78557: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 12:22:41) (svar på 78533)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.56.24.5)
Hej Mark

Idéen er som sådan ikke dum. Men der er et par problemstillinger der skal tages højde for på forhånd:

1: I DK er 4x4 udskældte som værende synderne for alle (de tilsyneladende) klimaproblemer. Mange mennekser vil derfor ikke føle sympati for vores sag og det vil måske i virkeligheden gavne os negativt. Desuden ville vores tilstedeværelse nok bringe storbyindianerne og hvad de nu alle sammen hedder på barikaderne. Er vi parate til at håndtere dette og hvordan?

2: Der er en del medlemmer som kører rundt i modiffede biler der nok ikke overholder reglerne. En protest aktion some denne vil uden tvivl trække politiets opmærksomhed til sig så enten skal disse medlemmer ikke deltage, ændre deres bil eller modtage bøden og indkaldelsen til syn med et smil. Hvis det sidste er tilfældet vil det være mere benzin på bålet for de personer der lægger os for had og vi vil ud over at være stemplet som miljøsvin også være stemplet som forbrydere.

Der er ganske givet flere ting der skal tænkes grundigt igennem inden en sådan aktion. Samtidig skal den laves på en måde som vi kan stå inde for - altså ikke noget med ofrelse af en toyota prius på bålet midt på rådhuspladsen. Medierne kan meget hurtigt vende aktionen til noget negativt.

Det er muligt jeg er lidt sortseende på sådan en aktion, men vi skal altså have tænkt det lidt igennem så det ikke giver bagslag. Lobby arbejde kan måske være mere givende end en stor, synlig og måske anmasende aktion kan være - der skal bare være nogen der gør det lobby arbejde.

Bliver der en aktion vil jeg dog bestemt ikke afvise at jeg vil deltage, men det skal være lidt gennemtænkt. Jeg starter gerne kareten og kører kolonnekørsel til Kbh.

Disco hilsen
Lars
Index
78559: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 13:07:55) (svar på 78557)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Mens vi i spænding venter på udfaldet af HB lørdagsmøde, så vil det være på sin plads at få klarlagt for den danske befolkning at det IKKE kun drejer sig om de såkaldte "forurendende" 4x4 biler det her lovpladder vil ramme. Derfor bør en eventuel demonstration også involvere andre gulpladebilsejere - de private som de semi-erhvervsdrivende.
Journaliststaben på de forskellige medier bør have indskærpet at de skal gøre deres forarbejde bedre, så de ikke blot som sædvanlig tror at det drejer sig om 4x4 biler - for dette forslag kommer til at ramme rigtig mange danskere, som i de senere år er blevet "lokket" med at investere i en lille gulpladebil og at lovforslaget vil komme til at give et enormt bagslag på et senere tidspunkt - efter min overbevisning.
Men lad os nu lige få HB til at fremkomme med deres resultat af mødet - og derpå se om det er noget vi som medlemmer kan bruge til noget konstruktivt i kampen mod "proforma-miljø-idiotiet".

Hilsen
Stefan
Index
78560: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 13:10:47) (svar på 78557)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Det er et emne der skal gribes an med stor forsigtighed.... hvis vi gør noget forkert vil vi straks blive udpeget som de største miljøsyndere.... "hvor meget CO2 har I udledt ved denne demonstration?"..

Anyway vi finder nok på en eller anden aktion - dette handler ikke kun om Land Rover - men om alle gule nummerplader!!!!
Index
78564: sv: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 14:12:26) (svar på 78560)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Et eller andet skal der jo ske. En protesttur til Christiansborg kunne jo give lidt opmærksomhed

Ulovlige køretøjer, sådanne har vi da ikke i DL-RK? ;-) Anyway, man kunne jo lade sin monstertruck med 3" hævet undervogn og alt for store hjul blive hjemme.

Måske især de velholdte gamle seriebiler skal dukke op. De er jo udprægede hobbykøretøjer. Det må de fleste kunne se.

Mht til nærgående spørgsmål som "Hvor meget CO2 har du brugt på denne tur", kan vi jo på bannere skrive ting som "Jeg bruger ikke mindre diesel på hvide plader" eller "jeg kører 5000 km året, hvad kører du?"

Jeg tror for øvrigt det er vigtigt at have en medievant talsmand, der er forberedt på de uundgåelige spørgsmål og kan gi' svar på tiltale.

Bare et par ideer

Hilsen Niels
Index
78566: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 14:32:11) (svar på 78533)
Stéphane Bernheim (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej Mark,
I schweiz - hvor jeg kommer fra og er ved at flytte igen - kunne regering ikke angribe på den måde idet vi har en ting der heder "referendum", det betyder at så snart befolkning er imod en ny love kan vi lave en modsatte love - vi skal bare have omkring 100.000 underskrift ( kan ikke huske nøjagtig tal!) .Bare for at sige at jeg bakker 100% din indslæg, den mentalitet at bare vente og se er forkert, hvis man ikke gøre noget er man tabt, det er ikke holdbart i længe at ikke sige en dyt og bare betale! Jeg kører i Danmark med min Landy der er registreret i Schweiz og føler mig heldig i denne situation og vil meget gerne deltage til en kørsel ved rådhusplads. I HAR MIN FULD OPBAKNING! Det hjælper måske ikke så meget...men I skal vide at jeg synes at det ny love er bare en være svineri.
Index
78567: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 14:44:43) (svar på 78566)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.129.11.201)
Hvis en franskmands reaktion på disse lovforslag og deres sikre gennemførelse skulle oversættes til dansk, så ville det blive rigtigt skægt.
Fem læs kolort ved betalingsanlægget i Halsskov, tyve forvirrede Land-Rover chauffører der pludseligt ikke kunne finde deres bilnøgler ved grænseovergangen i Padborg. Otte rendegravere der var gået i stå på motorvejen over Fyn.
Og endelig en rådden sild i et brev til skatteministeren.
Men 100 blåsort storrygende Land-Rovere foran Christiansborg er da vist bare at forsyne og bekræfte regeringen med argumenter, -desværre.
Martin.
Index
78568: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 14:51:06) (svar på 78566)
Stéphane Bernheim (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.158.250)
En anden ting...

Vores Landy er 10 år gammel, det betyder at:
1. Hver anden år skal vi til bilsyn og hver ændringer registreres - dæk, støddæmper, m.m
2. hver anden år skal vi til "forurening kontrol", den kontrol står for at sikre sig at bilen forurener ikke mere end den dag hun kom ud af fabrikken - på det tidspunkt var hun godkendt! - og at hun ikke forurener mere end tillad på den slags bil.
Gør opmærksom på at hvis man blive stoppet uden den rigtig klistemærke koster det 500 CHf. i bøde, en tur på værksted og en tur på bilsyn! Så det gør man...

Alt i alt har vi været i Schweiz sidste år til syn 2 gang (passede ikke første gang) og vi skal igen om 4 uge til forurening kontrol. Det betyder faktisk at de kontrollerer bilen hver år mht. forurening...
Det kunne være en mod argumentation til regering!
Hvorfor ikke gør det samme her i Danmark!
Index
78569: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 14:52:17) (svar på 78566)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Personlig så tror jeg ikke at en stordemonstration med vores biler vil gavne, da vores klumpede og voldsomme bilers ydre i befolkningen allerede er kategoriseret som "de største miljøsvin" - takket mediernes tidligere omtaler og politikernes iver efter at finde en egnet syndebuk.

Hvis en demonstration skal have gavn, så toro jeg personlig at de skal afholdes på landsdelsvis (Århus, Ålborg, Odense, KBH)på samme tidspunkt, og fremmødet på "torvet" skal foregå stille og ubemærket f.eks. via de offentlige transportmidler eller der ankommes i en til lejligheden lejet bus (hver deltager betaler en eller anden tarif for kørselen med bussen).

At troppe op i vores køretøjer en masse, vil give bagslag af rang, da der således blot vil blive anledning til at der fokuseres på hvor mange "svinske biler" der egentlig findes i DK - alt afhængig af mediernes takling af eventet - og hvis jeg skal tro det jeg plejer at se - så skal de nok få det drejet i den forkerte retning.

Hilsen
Stefan - der selvfølgelig har en kampklar megafon liggende, såfremt der skulle blive behov for sådant grej til vores udvalgte demo-talsmænd.
Index
78574: sv: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 15:14:17) (svar på 78569)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.129.55.20)
Jeg retter mine tanker i en anden retning.
Hvis gulpladebilerne alligevel skal af med det samme i årlig afgift som de hvide plader, ja skulle vi så ikke bare kræve de samme rettigheder? -bagsæder!!
Mvh.
Martin
Index
78585: sv: sv: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 16:13:45) (svar på 78574)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Nu kan jeg ikke se fornuften i et sæt bagsæder, når varerummet ellers gør sit udemærkede arbejde til de varer jeg normalt ønsker at have liggende i det.
Men bagsædeproblematikken bliver vel en saga blot, når folk nu rent faktisk tvinges til at skifte til "miljørigtige" hvide - rent prismæssigt og dermed ikke vil have råd til at holde herligheden kørende. Vi får jo ikke alle bankdirektørlønninger og efterfølgende gyldne håndtryk når vi laver en brøler.

Det er jo hele fundamentet den er gal med - for det hele er jo marineret i "miljøet hellige navn" - og der er vist ikke grænser for hvad den marinade kan bestå af.
Index
78587: sv: sv: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 16:16:13) (svar på 78574)
Per Jungersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.241.7)
Personligt ville jeg kunne leve at vi skal betale det samme som biler på hvide plader.
Men at der oveni, skulle betale 5040 om året, for privat kørsel synes jeg ikke er okay.

Så vil jeg overveje at få bilen indregisteret på hvide plader. Da værdien for en sådan bil efterhånden må være godt i bund - må afgiften tilsvarende også være faldet.

Med det nuværende forslag har jeg da 5040,00 kroner om året til at betale afgiften med.

Og så synes jeg at debatten mangler en vinkel for alle dem som rent faktisk bruger deres bil erhvermessigt.

Per

Range Rover 4,6 - 1996

Index
78599: sv: sv: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (08-03-2009 16:53:26) (svar på 78574)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Martin - og andre

Ja, det er da helt oplagt at sætte bagsæder i gulpladebilen, hvis diverse brugsafgifter kommer op på samme niveau som en tilsvarende hvidpladebil. Mange af gulplade-bilerne er jo i forvejen ombygget fra "normale" personbiler, så det er jo ligetil ....

Desværre kommer der jo lige en gang efterbetaling af den manglende registreringsafgift, som blev sparet ved 1. registrering på gule plader. Dette faktum overses helt i diskussionen om den foreslåede afgitsomlægning.

Jeg ved, at jeg får ørerne i maskinen i dette forum for min holdning, men jeg kan ærlig talt ikke få særlig "ondt i r...." over, at nogle "gulplade-bilister" nu bliver indhentet af den virkelighed, som alle "hvidplade-bilisterne" har levet med i rigtig mange år: at være malkeko for at dække et umætteligt offentligt forbrug. Jeg er da også irriteret - ja nærmest forarget - over, at privatbilismen med et nettobidrag på ca. DKK 50 mia. årligt skal finansiere en så stor del af samfundets udgifter. Men sådan er det blevet, og det bliver nok ikke lavet om foreløbig, uanset om beslutningerne tages på rød eller blå stue ....

Jeg har oprigtig ondt (og det er IKKE nedladende ment!) af de LR-ejere, som nu vil opleve markant stigende brugsafgifter og markant faldende værdi af deres elskede køretøj. Men jeg synes, at I trods alt kan glæde jer over, hvor mange penge I har sparet i forhold til de andre LR-ejere, der har valgt at betale for at køre på hvide plader.

Mvh
Mikael - som deler forargelsen over, at afgiftsomlægningen forsøges solgt som et miljøtiltag i stedet for det, det i virkeligheden er, nemlig endnu et skridt på vejen mod at afskaffe fordelen ved privatkørsel på gule plader.
Index
78818: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (10-03-2009 17:09:07) (svar på 78599)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.246.50)
Hej Mikael !!
Ja og alle i andre på denne tråd. Nu har FDM med mere end 10 gange vores medlemstal kæmpet for de uretfærdige bilafgifter i al den tid jeg kan huske og det er rigtig mange år - der sker ikke et dyt - danmark skal køre og dertil kræves penge prøv at regne jeres stigning ud i forhold til dem der i mange år har kørt rigtig miljøvenligt: en Lupo 3L koster idag omkring 100kr om året i afgift den skal stige med 1000 kr(og den er endda på hvide plader - og nej jeg er ikke ejer )- Danmark skal altså stadig køre rundt og hver gang vi pipper om at vi ikke vil betale så må en anden til pungen.Det er nemmere at opkræve betaling hos dem som er registreret iforvejen end at kræve at alle med røde underbukser eller str. 44 i sko skal betale mere.....
Lad os få et helt nyt skattesystem så ville det måske gå
Med rover hilsen
Kristian
Der normalt betaler sin skat med en hvis glæde !!!!
Men lige nu skal betale for 3 ældre biler og et job der hænger i finanskrisen - men det skal jo nok gå....
Index
78883: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (11-03-2009 11:08:24) (svar på 78818)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er da godt nok et ærgeligt navn at rende rundt med for tiden:-)

Til orientering koster min Lupo 3L 160 kr./år. Efter aftalen kosten den 1160 kr./hvis aftalen går hjem. Det til trods for at den udleder en del mindre CO2 og kører en del længere på literen end selv en Toyota Prius.
Min Lupo stiger over 700% mens min defender kun stiger under 10% - Gad vide om det var meningen med forslaget???? Hvis de istedet havde lagt afgiften på brugen af bilerne ville stigningen være lige proportional.

MVH jakob E S
Index
78925: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad en franskmand ville gøre..Afgift. (11-03-2009 17:53:04) (svar på 78883)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.246.50)
Hej Jakob !!
Ja det må du nok sige - Jeg har ellers altid haft et anonymt navn - men overvejer dog ikke at konsultere en nummerolog eller navne skift af den grund !! Jeg mener ikke at min "navnebroder" holder så meget længere på den post...
Men jeg mener stadig athele skattesystemet bør ændres vi er trætte af lappeløsninger og smuthuller - hvis du har en gulplade bil og vil have nye papegøjeplader koster det vist 160kr - men har du ikke plader på koster de nye skilte 1100 kr hvor er logikken - jeg mener at have hørt at vi kun skulle betale kostprisen......
Med rover hilsen
og stadig i rimeligt humør
Kristian
Med en gammel 2A fra den gang de heller ikke kunne finde ud af det - på sorte plader men godkendt til varetransport !!!!!