tilbage

Land Rover Forum  

Index
78821: Ka' i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 18:27:26)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
En gang for længe siden, i 1985, kørte der en masse Mitsubitsi Pajeoer rundt på gule plader, den gang var der en stykafgift på 12.000,- på sådan en fætter.
Det var der rigtigt mange der var meget misundelige på og det lykkedes at påvirke politikkerne i sådan grad, at de lagde en afgift på 100.000,- kr (ethundredetusinde) på alle 4x4 biler, der blev lidt stille på nyvognsslaget af 4x4 de følgende år.
Land Rover salget på gule plader gik fuldstændigt i stå.
Se det var en historie fra den virkelige verden, engang for længe siden.
Brug det til hvad du vil.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
78822: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 18:42:01) (svar på 78821)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
sådan en gyser - og så lige midt i spisetiden.
Index
78823: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 18:44:53) (svar på 78821)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.141.78)
Det er rigtigt Kenneth, men det var for fremtidige dispositioner!!
Der kunne man vælge eller fravælge om man ville indgå i den kontrakt med Staten.
Nu er vi så at sige taget med bukserne nede og står midt i et kontraktsforhold, hvor den ene part, nemlig Staten, bryder den indgåede aftale.
Det kalder man for bristede forudsætninger.

mvh
Knud
Index
78825: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 19:03:01) (svar på 78823)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Hej Knud.

Når jeg kommenterer følgende, er det konstruktivt ment for at provokere til bedre argumenter ;-)

Det er ikke korrekt, at der er indgået et kontraktsforhold, som nu er brudt, og at man derfor kan påberåbe sig bristende forudsætninger. Med mindre, der er udstedt uigenkaldelige garantier (hvad du stort set aldrig ser), er det meste lovgivning f.s.v.a. afgifter, skatter og deslige altid kun et øjebliksbillede, gældende indtil nyt bestemmes.

Sådan er det for så vidt også med dét, der evt. besluttes lige nu anno 2009. Uanset hvad, det ender med, kan det også både sættes op og ned ved ny lovgivning sidenhen; uanset om det så måtte gælde vægt-/ejerafgift på biler, ejendomsskat på boliger, formueskat på opsparingen i sparekassen, multimedieskat på arbejdsgiverbetalte hjemme-pc'er eller en helt masse andet i samme dur.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
78828: sv: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 19:27:19) (svar på 78825)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.144)
Jojo, KP og jeg kan huske at i midten af 70`erne var der stort set ikke afgift på gulpladebiler, der kunne man erhverve en 109" hardtop til under 50000kr. andre profiterede på den lave dollarkurs og købte Ford Ranchero og kørte på LPGgas; læser jeg mellem linierne at "lær at leve med vilkårlige afgiftsforhøjelser, HB agter ikke at foretage sig noget desangåendes????
Index
78835: sv: sv: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 20:39:52) (svar på 78828)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.63.137.98)
Var der afgiftsfordele med LPG?

Min Land Rover var nemlig konverteret til LPG da jeg købte den.

Et andet spørgsmål er så:
Hvis man så konverterer til et ét tanks SVO system (hvor man IKKE starter på diesel. Skal man så stadig betale 1000,- ekstra for en dieselbil uden filter??
Peter - 3436, der overvejer entanks SVO:
http://www.siia.dk/2009/03/konvertering-til-ren-vegetabilsk-olie.html
Index
78839: sv: sv: sv: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 21:07:09) (svar på 78835)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.144)
Afgiftsmæssigt kunne det betale sig, men man skulle køre rigtig mange kilometer; en del taxaer kørte på LPG indtil
diesel udkonkurrede LPG, ulempen v. LPG var tanken der fyldte det meste af bagagerummet plus vægtforøgelsen, hertil kom at en del måtte have renoveret topstykke og så var der udligningsafgift som på en dieselbil. Op i 90`erne steg prisen på LPG så den tangerede benzin og da LPG jo kun har 80-90% af benzinens brændværdi stoppede LPGbrugen.
Du skal nok ikke regne med at slippe for afgiftchok, den
slet skjulte dagsorden for afgiftspakken er at få penge
i kassen.
Index
78838: sv: sv: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 20:55:26) (svar på 78828)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Indlægget er postet helt uden bagtanker, overhovdet.
Blot som kuriosum på hvad der tidligere har været bedrevet at tåbeligheder.
Det var såmænd bare en gamel tanke som jeg pludselig kunne huske :)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
78840: sv: sv: sv: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 21:11:49) (svar på 78838)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.141.78)
Nerverne sidder jo lidt uden på klæderne i øjeblikket.
Så ser man let spøvelser ved højlys dag! :-)

mvh
Knud
Index
78841: sv: sv: sv: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 21:20:42) (svar på 78838)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.144)
Godt ord igen KP, jo, vi bilister, ikke mindst gulplade
har efterhånden været vidne til megen afgiftsmæssig slingrepxx, det graverende med det nye er at der er ingen steder at rende hen, alt er med tilbagevirkende kraft.
Mange står, som jeg, med en LR der kommer til at koste
en formue bare at have stående m. plader og alligevel
værdiløs v. evt salg. Og så al den craptalk om forurening og miljø, det drejer sig alene at dække et underskud i forb. med skattereformen og intet andet.
Index
78844: sv: sv: sv: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 22:05:42) (svar på 78838)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Så vidt jeg husker det lovindgreb, så var der en masse landmænd, entreprenører mv. der protesterede højlydt over den regel, for de havde jo brug for firehjulstræk. Derfor slap pick-ups med hardtop over ladet fri for denne stk-afgift og derfor så man farverige løsninger på firehjulstrækkere, herunder 90's der fik skåret taget over og sat en bagvæg i og så resten af taget på igen som en hardtop. Lidt ligesom busserne og camperne i dag. Alle undtagelser fra reglen kan udnyttes.

Det nemme ville være at alle biler i privat brug skulle betale fuld vægtafgift og så ikke mere. Så ville alle gamle gulpladebiler betale det som den tilsvarende bil på hvide plader. Kompensationen kunne så være at de biler, der kunne ombygges til personbiler, altså med bagerste sideruder osv, kunne ombygges uden at betale registreringsafgift. Men det er nok for enkelt.

Hilsen Niels
Index
78848: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ka´ i huske, den gang for længe siden?? (10-03-2009 22:48:33) (svar på 78844)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Åh ja, pickups - det bringer kære minder tilbage om min Porsche 928 der blev "lettere modificeret" om til en pickup - den var de ikke helt glade for hos Trold & Skrat :) Forøvrigt en underholdende bil om vinteren med 350 hk og baghjulstræk

Mvh
Michael