tilbage

Land Rover Forum  

79196: Male udstødning?? (16-03-2009 11:46:56)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Enden er nær og en ny udstødning ligger klar.
Så tænker jeg: Kan man forlænge levetiden lidt ved at male den nye?? Jeg har noget ovn maling, men kan det holde??
79199: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 11:56:15) (svar på 79196)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Ole

I min verden sker rust angreb på udstødningssystemet indefra, på grund af kondens. Så med mindre du vil male rørene indvendigt så tror jeg ikke at det hjælper - desværre.

Eddie
79210: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 12:47:26) (svar på 79199)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Det nuværende rør ruster tydeligvis udefra. Jeg kan pille store flager af i ny og næ.
79216: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 14:30:33) (svar på 79210)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvis dine rør er så rådne så du kan banke flager af udevendig - så troe jeg at det blot er et spørgsmål om tid, før der er hul igennem - og tæringen på den måde både er indefra og senest også udefra. Som jeg har lagt mærke til det på alle mine rør i tiden, så er de rustet indefra. Men dit egentlige spørgsmål gik jo også på, om du med fordel i tæringsøjemed ville kunne male dine NYE rør - og svaret er i det henseende - NEJ (ikke over sigt) Kosmetisk - JA.

Hilsen
Stefan (Klejnsmed og Mutimediedesigner)
79219: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 15:28:15) (svar på 79216)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Nå men så kan det da være at jeg skal give rørenden en fancy farve som kan "nydes" i nogen tid. Jeg tror jeg prøver. Det kan ikke gå værre end galt:)
Der er jo nok en årsag til at man ikke kan købe en malet udstødning....Rustfri, jo tak ,men mulvarpen siger NEJ!
79220: sv: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 15:43:11) (svar på 79219)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hjad siger mulvarpen så om - lad os sige, 2år (levetid for en alm udstødning) ?

En rustfri holder gennemsnitlig 8-12 år (der er som regel garanti på 10 år mod gennemtæring på de rustfri), Set i lyset af at du skal bløde ca 3k for en rustfri af slagsen, så kan det i det lange løb hurtig tjene sig hjem, da en alm. "knot" ikke koster så meget mindre at det gør noget (og så slipper du jo for besværet med at rode med rustne rør, møtrikker, bolte og ophæng samt at potten selvfølgelig nok skal ryge sig en tur mens du er på vej sydpå på den firesporede iklædt boxershorts, hawaiskjorte og solhat og formodentlig en flok skrigende unger på bagsædet - eller hvad ved jeg)
:-)

Hilsen
Stefan
79223: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 16:07:37) (svar på 79220)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.246.50)
Hej Stefan !!
Jeg ved ikke om der er sket ændringer - men for en del år siden købte jeg af samme årsager en rustfri udstødning til min gamle bobbel men ak den blev bare fyldt efter 4-5 år så der ikke var gennemgang - det var ikke en økonomisk fordel - desuden havde den en helt forkert lyd --- næh med de priser vi får udstødningsdele til skal vi være glade for vores rovere !!!!
Med rover hilsen
Kristian
109 2A 1964 der snart runder første gang !!!
79225: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 16:54:58) (svar på 79223)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Ja - det kan der være noget om. Det forhold havde jeg ikke lige tænkt på. Men jeg tænker at der alligevel er sparet noget i forhold til det kedelige at skulle flå sin knoer til blods, hvert andet år man skal have skildt det gamle skidt ad og erstattet med noget tilsvarende nyt.

Det mystiske ved f.eks. en sIII udstødning er imidlertid det forhold at bøjningerne af forrøret nærmest gør det umuligt at få placeret røret på en nem måde. Efter timers baksen rundt dernede under "fruens skørt", får jeg den (røret) alligevel vredet ind og på plads - og vupti - så sidder det der. Men det er ikke en manøvre jeg gider hvert andet år, hvis jeg kan slippe for det ved valg af rustfri.

Hilsen
stefan
79224: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 16:52:25) (svar på 79220)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
390 kr for en komplet udstødning!! Så kan jeg godt leve med at den kun holder i nogle år!
79226: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 17:01:47) (svar på 79224)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Valget er jo dit, må man sige

men - så kan det da for mig at se, slet ikke betale sig at investere i dyr maling (en dåse af det gode til formeldest 67kr gange to eller en bøtte sort ovnsværte + pensler og penselrens) - eller at banke rust på de gamle rør.
79200: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 12:01:45) (svar på 79196)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Nu har jeg prøvet på det samme over flere omgange førhen i tiden på mine rør (st.37 - alm. sort) - og det giver kun kosmetisk glæde -- i et stykke tid.

Jo tættere du kommer på motorblokken, des varmere er røret - og det i sig selv vil før eller siden brænde malingen bort (så kan du jo give den nok en omgang).
Det forlænger ikke rørets levetid, da tæringen sker inde fra røret og ikke fra ydersiden. Udstødsgasssen indeholder elementer, der åbenbart tærer. Spørg mig ikek hvilke. Jeg har lagt mærke til at det især sker de steder, hvor røret har en bøjning og der således dannes et hvilested for vand?/anden væske? (en form for vandlås) - som så ikke giver mulighed for at ikke blæse det ud bagtil. jeg mistænker "vading" - altså krydsning af vandløb, hvor der er risiko for at vand i rig mængde kan trænge ind på trods af udstødssystemets tryk (men det er min teori) - men hvorom alting er, så har jeg registreret at tæringen kommer indefra.

Varmeresistent maling(ovnsværte/maling)- ja det kan bruges som kosmetisk middel.

Hvis du vil ha rør der holder i lang tid - så er rustfri sagen (men sørg nu for at det er kram og ikke en "rustfri" kopivare du bliver prakket på)

Hilsen
Stefan
79202: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 12:08:56) (svar på 79200)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.65.226)
Kan man ikke galvanisere udstødningen?
79215: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 14:25:19) (svar på 79202)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Ikke utænkeligt at selve rørene med fordel kan galvaniseres - men du får problem med selve potten (i hvert fald indholdet af den), da det i givet fald vil blive fyldt med galvanisering til at starte med.

Hilsen
Stefan
79230: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 18:36:40) (svar på 79215)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Kommer til at tænke på at der ii Næstved eller Vordingborg omegn var et firma der lavede rustfri udstødning, Hvad med om man fik dem til at lave det foreste rør så er det billigere i længden. Ha Ha , men potten hhhmmm den laver de også og det holder jeg havde engang en mazda med rustfri udstudning den holdt i ca 10 år med potte .
men altid et problem med udstødning især når de holder stille et stykke tid af gangen, men kommer til at tænke på at på Grønland fandt vi engang en bil fra 1955 der havde den originale udstødning på og den var intakt, en amerikaner vel forstås den startede efter få forsøg ellers og kørte nogle år efter.
Ole virker stumperne ellers.
MVH Jens E
79231: sv: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 19:02:50) (svar på 79230)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.253)
En gang i slutningen af 70erne, satte jeg rustfri udstødning på min Jaguar MK IX. Den dag i dag, kører denne vogn med det selvsamme udstødningssystem, endda med barnet som ejer.
Jeg har kørt i 7 år med rustfri udstødning på min RRC, men den får jeg ikke lejlighed til at langtidsteste! :-)

mvh
Knud
79232: sv: sv: sv: sv: sv: Male udstødning?? (16-03-2009 19:18:24) (svar på 79230)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Ja tak, Jens, jeg har sendt dig en mail:)
79280: sv: Male udstødning?? (17-03-2009 09:10:09) (svar på 79196)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Jeg har forsøgt at male min udstødning, da jeg lige som dig tror at den ruster udefra. Man kan se at der sidder i kager på udstødningen udvendigt, og jeg tror det er grunden til forholdsvis kort levetid. Jeg har forsøgt at male min udvendigt da jeg skiftede lige inden vinter i år, og p.t. ser den helt ny og fin ud stadig. Jeg har malet med Hammerite fra afgangsrøret frem til midterste potte (Disc I 300Tdi Aut uden KAT), da det er dette stykke som ser ud til at stå af pga. udvendig rust.
Nu må vi se om 1½-2 år og 100.000 km om det har hjulpet, ellers må vi jo ofre endnu en udstødning til 400 kr fra Paddocks (og de 400kr skulle nok også være til at finde i betragtning af at bilen i mellemtiden kommer til at bruge for en lille million i brændstof i perioden...)
79283: sv: sv: Male udstødning?? (17-03-2009 09:53:19) (svar på 79280)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Jeg går ud fra at du melder tilbage den dag du oplever at tæringshullet i din udstødning alligevel viser sig at opstå indefa, som jeg vil påstå det gør, omend der efter sagens natur også angribes lidt udefra, da det jo ikke er rustfrit. :-)
Der er i øvrigt forskel på begrebet "rustfri" og "rustfast" og deres egenskaber - men, det er en anden teknisk historie.
Hammerite kan have egenskaber i positiv retning, som jeg ikke er bekendt med, og som ikke oplyses på dåsen/bøtten. Er der kommet Zink i malingen? - det vil forklare noget af det.
Men - kom igen om et halvt år og fortæl hvordan dit rør så har det.

Hilsen
Stefan
79314: sv: sv: sv: Male udstødning?? (17-03-2009 13:48:23) (svar på 79283)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 82.143.194.252)
ud med lortet, i med flexslange :)
79732: sv: Male udstødning?? (24-03-2009 09:24:50) (svar på 79196)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Så blev udstødningen skiftet og mellemrør, bagpotte og rør er blevet malet. Så må vi se hvor længe det holder!
Jeg gætter på at det virker:)