tilbage

Land Rover Forum  

79334: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (17-03-2009 16:54:55)
Henrik Brodersen #5368, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.255.119.1)
Kære alle

Det lykkedes DF her til eftermiddag at få annulleret afgiftsforhøjelser vedr. eksisterende gulpladebiler som et finansieringselement i skatteaftalen. Netop dette punkt har resulteret i mange henvendelser fra bekymrede borgere. Vi ønskede selv i forbindelse med forhandlingerne at få fjernet denne afgift fra finansieringen, men her et par uger efter skete det så ved hjælp af en lille omvej.

Mvh.

Henrik

Annulering af afgiftsforhøjelser vedrørende eksisterende gulpladebiler

Parterne er enige om, at afgiftsforhøjelserne vedrørende eksisterende gulpladebiler,

som indgår i aftalen om Forårspakke 2.0, alligevel ikke gennemføres. Det indebærer:

• At forhøjelsen af vægtafgiften og udligningsafgiften vedr. den eksisterende bestand

af varebiler ikke gennemføres

• At der ikke indføres privatanvendelsestillæg for varebiler solgt før 3. juni 1998

At der ikke indføres tillæg for manglende partikelfilter på dieseldrevne varebiler

Det vil betyde, at ejere af ældre varebiler ikke beskattes yderligere for allerede foretagne

dispositioner. Omvendt vil ændringen mindske tilskyndelsen til at udskifte de

ældre varebiler.

De aftalte omlægninger og forhøjelser af beskatningen af nye varebiler gennemføres

som aftalt. Disse afgiftsforhøjelser vil give et incitament til at vælge mere brændstoføkonomiske

varebiler samt varebiler med partikelfilter. Lovforslag vedrørende nye

varebiler fremsættes snarest muligt med henblik på ikrafttræden fra den 18. marts

2009.

Samlet set vil ændringen indebære et mindreprovenu på 150-200 mio. kr. i varig

virkning i forhold til aftalen om Forårspakke 2.0. Det umiddelbare provenutab udgør

ca. 1,4 mia. kr.
79336: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (17-03-2009 17:05:36) (svar på 79334)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.29.170)
JA JA lad os nu se hvad der sker. MEN havis det er rigtigt SÅ skal der festes igennem, køber nye bremser til den lille lightweight og vasker den måske hhhmmm, må lige nappe en kop mokka for at sluge den besked.
MVH Jens E der danser støvledans
79337: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (17-03-2009 17:20:41) (svar på 79334)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.163.34)
Hej Henrik!

Jeg har altid haft mine tvivl, om julemanden findes, men nu tror jeg ihvertfald på ham!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
79338: Regeringen dropper planlagt afgiftsudligning mellem ældre og nye varebiler (17-03-2009 17:35:52) (svar på 79334)
Martin Mulvad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.129.89)

Ejerne af ældre biler på gule plader kan ånde lettet op.

Liberal Alliance har presset regeringen og Dansk Folkeparti til at droppe den planlagte afgiftsstigning på gulpladebiler, da partierne indgik en aftale om renoveringspuljen på 1,5 mia. kr.

Oprindeligt ville stigningen ramme ejere af biler på gule plader, der var indregistreret første gang før 3. juni 1998.

De øgede afgifter indebar et årligt tillæg for privat brug, en øget vægtafgift og i nogle tilfælde en afgift for manglende partikelfilter.

Krav fra Liberal Alliance
Liberal Alliance sagde under forhandlingerne, at enten skulle mellemskatten sænkes, ellers også skulle planerne om de øgede afgifter droppes.

"Hvis vi havde lettet mellemskatten, havde det givet en gevinst på 2,5 mia. kr. Men i stedet sparer 600.000 bilejere samlet set 10 mia. kr., fordi afgifterne bliver droppet. Vi sparer dem også for det værditab, bilen havde fået," siger partileder Anders Samuelsen, Liberal Alliance, til epn.dk.

Partiet har været stærk modstander af forslaget, lige siden det blev lagt på bordet.

"Det er urimeligt, at man laver en regel med tilbagevirkende kraft, som rammer folk på noget, de ikke kan flytte sig fra. Folk skal købe ind og regne med, tingene er i orden," siger Anders Samuelsen.
79341: sv: Regeringen dropper planlagt afgiftsudligning mellem ældre og nye varebiler (17-03-2009 17:47:02) (svar på 79338)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.156.6)
Hej
til jer der kom på barikaderne.
Det føless næsten som om det er 4. maj.
Her vedhæfter lige et brev fra LA som jeg modtog i går.


Kære Poul

Tak for din henvendelse/orientering. Det gørt stort indtryk at læse din beretning, som desværre ikke er enestående.
Vi skal gøre alt hvad der står i vores magt for at råbe op over disse uhyrligheder, som nærmer sig ekspropriation.
Lad os nu se lovens skæbne på vej gennem systemet.Der er vel grænser for hvor tåbeligt, man kan te sig....

Med venlig hilsen

Villum Christensen
MF



Medlem af Folketinget (LA)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 49 05

www.ft.dk

Jeg bukker og takker.
Poul

Ærø
79342: sv: sv: Regeringen dropper planlagt afgiftsudligning mellem ældre og nye varebiler (17-03-2009 17:55:04) (svar på 79341)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 78.156.218.95)
Hej med jer.
Liberal Alliance er nu ikke så tossede.

Thomas Vesth to me 3:48 PM (2 hours ago)

Hej med jer
Liberal Alliance fik forhandlet gulepladeforslaget væk.

Med venlig hilsen

Thomas Vesth
Medlemssekretær
Villum Christensen (LA)
Anders Samuelsen (LA)

Med Land Rover Hilsen
Jens B. Pedersen
79344: sv: sv: sv: Regeringen dropper planlagt afgiftsudligning mellem ældre og nye varebiler (17-03-2009 17:56:25) (svar på 79342)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
SATANS - øv - så skal jeg pakke megafonen ned igen!

Hilsen
Stefan
79362: sv: sv: sv: sv: Regeringen dropper planlagt afgiftsudligning mellem ældre og nye varebiler (17-03-2009 20:28:41) (svar på 79344)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Nej da.

Brug den til at forkynde din glæde for hele verden!!! :-D

Jens - der er gået totalt i nissehuehumør og smiler!!!
79343: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (17-03-2009 17:55:33) (svar på 79334)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.210.197)
Et glædeligt budskab Henrik Brodersen, ja faktisk noget af det bedste, der er sket for mig i lang, lang tid!

Bare en skam, at der har været så stor forskel på din og Mikkel Denckers holdning i denne skammelige sag.
Medens disse lykkelige tidender blev offentliggjort, sad jeg netop og forsøgte at bringe ham til fornuft, i en lang mail.

Du må bringe ham til fornuft i fremtidige tåbelige tiltag.

Men mon ikke Anders Samuelsen. LA, skal have sin store del af æren?

med jubelhilsen
Knud
79345: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (17-03-2009 18:27:24) (svar på 79343)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.120)
Tak Henrik, du er en sand ven, også af gulpladefolket.
Jeg vil istedet bruge pengene på at købe en hat som jeg kan tage af, rart at også fornuften sejrer engang imellem.
79347: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (17-03-2009 18:43:08) (svar på 79345)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 89.239.206.82)
Godt arbejde af Henrik.
Det kan være en fordel med et medlem på tinget.

det er da vist ligefør han skal indstilles til kammerratskabs-pokalen.

Rover hilsen Keld 1582
79376: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 09:44:53) (svar på 79343)
Henrik Brodersen #5368, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.255.119.1)
hej til alle.
jeg er ikke så meget for at blande mit job, på chr.borg, med mit samvær med jer.
men men. for en god orden skyld, så var LA ikke med i aftalen "forårspakke" og derfor kan de heller ikke lave om på den. de er ikke med i flertallet, og mon ikke det var kommet uden dem, "det tror jeg"...at LA så har fået æren af det, kan jeg godt leve med, de har det jo ikke så nemt, jeg er bare glad for, at vi fik en løsning...

Mikkel Denckers og min holdning er hel den samme, men det har været en svær opgave, og han har bare ikke sagt mere end han kunne tåle at høre igen.

skal vi ikke bare sige´tillykke til alle med gamle gulpladebiler, og tak for jeres indlæg.. Henrik
79377: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 09:59:07) (svar på 79376)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Henrik.

Hvad med hvidplade dieselbilerne? Sparer de nu 1000 kr. om året eller er der nu positiv særbehandling for gulpladebilerne?

MVH Jakob Edelvold Scheibye
79388: sv: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 16:59:47) (svar på 79377)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Hej Jakob.

Står formuleringen i den nye opfølgningsaftale til troende, må du umiddelbart have ret i din antagelse:

http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/finanslovaftale/opfoelgning_aftale_finanslov_2009.ashx

Med den specifikke formulering, "at der ikke indføres tillæg for manglende partikelfilter for dieseldrevne VAREbiler" (min fremhævning), synes man jo netop at have taget stilling til forskellen, således at dieselpersonbiler uden partikel altså stadig skal betale kr. 1.000 ekstra, og den positive særbehandling derfor ganske rigtigt ér blevet endnu større ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
79395: sv: sv: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 20:24:08) (svar på 79388)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Søren, nu må du altså læse indenad! Hele snakken drejer sig om varebiler, derfor er det også planerne om diverse afgiftsforhøjelser/nye afgifter for disse køretøjer, der indtil videre er blevet skrottet. At konkludere, at "den positive særbehandling (...) ér blevet endnu større" er derfor noget skinbarligt vrøvl...

MLRh
Jørgen Lundrup
79396: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 20:58:29) (svar på 79395)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
OK, Søren, jeg ser ved nærmere gennemlæsning af de forskellige tekster, at man måske som hvidpladedieselbilist uden partikelfilter nu må se i øjnene,at man skal af med 1000 kr. mere om året - vil vi mon nu se protestaktioner fra ejerne af disse køretøjer? - vi hørte jo ikke meget til dem, da dette punkt utvivlsomt druknede i al snakken om vores biler (altså gulpladebilerne, du ved) Principielt mener jeg, at den form for pisk er noget svineri; man skulle hellere bruge guleroden: fornuftige skrotningspræmier og kraftige tilskud til eftermontage af diverse filtre, det gør de andre steder, så kan vi vel også?

MLRh
Jørgen Lundrup
79407: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (19-03-2009 00:05:42) (svar på 79396)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Hej Jørgen.

Jeg læser, at du selv berigtiger den med at måtte læse indenad ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

- som mangler de gode argumenter for øget ulighed ;-)
79414: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (19-03-2009 09:27:24) (svar på 79396)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
I stedet for at straffe (stokkemetoden) bilejere, der kører i gamle biler, kunne man jo også sænke afgiften på nye biler (gulerodsmetoden), hvis det er det man vil have folk til at køre i. Hvis det skal finansieres (og det skal det jo nok) kunne man jo passende lade koste penge at køre i bil i stedet for at at eje bilen. Som det er nu giver det jo folk incitament til at beholde en bil når nu den har kostet så meget. Bare se på andre lande hvor bilerne ikke koster så meget. Der ser man ikke nær så mange gamle skrammelkasser, så det må jo virke.

Hvis man gerne ville have folk til at tage det offentlige, så er det jo ikke smart at blive ved med at gøre det dyrere. Hvis benzinen var steget så meget som busbilleterne de sidste ti år, så ville en liter benzinen koste omkring 20kr.

MVH Jakob E S - Der elsker sin Land Rover, men ikke har noget imod at tage bussen.
79420: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (19-03-2009 11:29:23) (svar på 79414)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.234.20)
Citat:
Jakob E S - Der elsker sin Land Rover, men ikke har noget imod at tage bussen.
Citat slut.

Det fordrer jo, at der overhovedet findes en bus eller tog.
Derfor har jeg min egen bus! :-)

mvh
Knud, der tager egen bus, jævnligt!!! :-)
79421: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (19-03-2009 11:42:12) (svar på 79420)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja du har ret. Der er sågar blevet lukket adskillige busruter ned i de seneste år.

Det er dog stadig både lettere mig, når jeg skal ind til hovedstaden, at køre til stationen og tage toget ind. Det kan alle jo gøre.
Så er det bare pisseirriterende at Politiet ikke gider at gøre noget når ens bil er blevet smadret med sten mens den holdt på den videoovervågede station:-( Det er jo heller ikke just fordrende for at få folk til at bruge det offentlige. Det er i øvrigt anden gang det er sket for mig.

Jeg håber Politiet vil hjælpe dig, hvis der er noger der "tager" din bus, knud:-)

MVH Jakob E S

79425: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (19-03-2009 13:05:22) (svar på 79421)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
..som en politiker nok ville have sagt det: "jeg hverken kan eller vil gå ind i det enkelte tilfælde..." - så det er og bliver et mellemværende mellem dig og dit forsikringsselskab.
Hvis du nu lige vender den om, så er der jo en vis fornuft i at lade stå til med hensyn til bilindbrud og anden småkriminalitet. Det giver politkerne gode sikre kort på hånden, når de ad den vej får lejlighed til at skræmme befolkningen fra vid og sans til at godtage, at totalovervågning af snart sagt enhver krog af DK er løsningen.
Spørgsmålet er så om denne videoovervågning egentlig har til formål at dæmme op for kriminalitet (tal og statistikker viser jo, alt efter hvilket formål de udarbejdet for, at kriminaliteten er såvel stigende som faldende på samme tidspunkt - så hvem har ret?) snarere end at give legaliseret los for parnoid overvågningslyst hos enkelte magtmennesker i toppen af vores samfund.
I udlandet bliver Danmark regnet for at være en stikkernation - en nation, hvor vi angiver hinanden for snart sagt hvadsomhelst og vi behøver jo ikke at kopiere GB system i hver en afskygning. Senest i TV2 (Station 2) så man eksempler på den overdrevne brug af overvågning til en simpel pigeslåskamp i nattelivet. Herrejemine, hvis det er den slags småting skal gøre at samtlige gader i en by skal overvåges intenst og i miliardklassen, så er der da noget helt galt med systemet - og så hjælper det jo ikke engang i det store hele.
Summa sumarum:
De der vil slås - gør det jo uanset om der er kamera på eller ej, og vil de smadre ruden på en bil, så gør de også unafægtet kamera eller ej - det oplevede du jo så i øvrigt to gange. Ja - det er bare min mening om det.

Jeg tror at DK er i en dyb krise p.t. og lader sig unødigt skræmme af terrorspøgelser for et godt ord, og til alle tidspunkter i døgnet - balot ordet bliver nævnt.

Hilsen
Stefan (privatlivsentusiast)
79389: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 17:09:44) (svar på 79376)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.203)
Hej Henrik.

Blot en teknikalitet, når du nu selv bringer emnet på bane.

Den nye aftale er en trepartsaftale, som henviser til den oprindelige topartsaftale, hvis begge parter også er blandt de tre i den nye aftale.

Det er således alle tre parter, herunder også LA - men ingen ganske rigtigt mere end andre - der har lavet om på den oprindelige aftale (Forårspakke 2.0).

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
79378: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 10:18:58) (svar på 79343)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg talte med ham i sidste uge det er klart bedre, så har man dem og kan bedre fremføre synspunkter og fakta.
Jubler endnu og solen skinner bestiller skivebremse til håndbremse har fundet ud af at den bare skal være mekanisk så er den lovlig og pundet er heeelt nede så den koster ca 1600 leveret i dk.
MVH Jens E i solskin
79360: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (17-03-2009 19:56:35) (svar på 79334)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.140.62)
Hej iforum.

Dengang i 1998 lavede de jo samme med at komme med et forslag at alle gulplade biler skulle straffes og jeg solgte min dejlige Hiace til skrotpenge fordi jeg sprang på limpinden og det gjorde også 10 venner/bekendte. Så denen gang regnede jeg med at vi nok en gang blev reddet på målstregen.
Men det er da rart at høre at jeg kan fortsætte med at køre i min gule lyn, og som fejring kan den jo få en ny motor med de penge der spares i afgift så den kan komme til at køre længere på literen og forurene mindre.

Claus
79371: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 05:53:09) (svar på 79360)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ja det tegner jo unægteligt positivt - men jeg vil se den endelige udgave på tryk førend jeg skal til at bruge penge på den gulpladede... for Lars Løkke fabler noget om en slutdato for aftalen 31/12.. I ÅR.... hvad er nu det for noget bavl?!

Thorstein 7334
Der er glad for at vi alle har kunnet lave røre i andedammen!

Det beviser blot at sortseere og sofavælgere tager fejl - det hjælper at gøre modstand - nuvel DI og andre store instandser har jo også presset på - men mange bække små.....
79379: sv: sv: sv: Annulering af afgifter på gulpladebiler! (18-03-2009 11:08:05) (svar på 79371)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.32)
Har lige fået følgende fra Mikkel Dencker, DF:

Citat:
Kære Knud Madsen

I Dansk Folkeparti lytter vi til vore vælgere.

Siden skatteaftalen mellem Dansk Folkeparti og regeringen blev indgået den 1. marts, har vi modtaget rigtig mange henvendelser om de planlagte forhøjelser af afgifterne på gulpladebiler.

De mange henvendelser, herunder din, har beskrevet hvor hårdt ændringerne ville virke. Det har åbnet vore øjne for, at skatteaftalens element om gulpladebiler ville være urimeligt at gennemføre.

I Dansk Folkeparti er vi ikke kede af at tage konsekvensen, når vi bliver opmærksomme på, at vi har taget en beslutning, der har urimelige konsekvenser. Vi har derfor taget denne del af skatteaftalen op til revision, sammen med regeringen.

Denne revision har resulteret i, at vi sammen med regeringen har besluttet at annullere alle planlagte afgiftsstigninger for eksisterende gulpladebiler. Jeg vil herunder i korte træk beskrive de aftalte ændringer:

At forhøjelsen af vægtafgiften og udligningsafgiften vedr. den eksisterende bestand af varebiler ikke gennemføres.
At der ikke indføres privatanvendelsestillæg for varebiler solgt før 3. juni 1998.
At der ikke indføres tillæg for manglende partikelfilter på dieseldrevne varebiler.
Det vil betyde, at ejere af ældre varebiler ikke beskattes yderligere for allerede foretagne dispositioner.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke for dine kommentarer og jeg håber, at du også fremover vil bidrage med ris og ros til vores arbejde.

Med venlig hilsen

Mikkel Dencker, MF

Skatteordfører

Dansk Folkeparti

Citat slut.

Ovenstående epistel er god at lægge sig på sinde, især efter 31/12 når finansloven for 2009 udløber, som Lars Løkke så filosofisk henviser til.

mvh
Knud