tilbage

Land Rover Forum  

Index
79474: Emission og syn (19-03-2009 22:03:08)
Mogens Skov Christensen #7990, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
Er der mon nogen som har erfaring eller viden om hvilke krav der er til partikel emissioner? Jeg har fået en anmærkning (skal til omsyn) om for stor emission. Testen foregår åbenbart ved at motoren kører maks omdr. -det lød ikke godt.. samtidig med at der måles. Synssagkyndig antød at emissionen lå ca 2 x tilladelig. Er der nogen som ved hvad det er? Min LR er en 90 TD5 fra 99 , ca 200tkm.
Jeg synes ikke selv at den ryger -overhovedet, har ikke "fiddlet" med motoren, så egentlig blev jeg overrasket og det var da også det eneste der kunne udsættes. What to do? er der nogen km typiske dele man skal fokusere på?

Den håbefulde TD5 ejer
Index
79475: sv: Emission og syn (19-03-2009 22:08:35) (svar på 79474)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.234.20)
Det kan skyldes noget så simpelt som at dit luftfilter er tilstoppet.
Men ellers det såre enkelt at skrue pumpen lidt ned, hvis man lige ved, hvor man skal skrue og hvilken vej.
Og du har ret i at det er en ganske forfærdelig oplevelse når de vræler motoren op i max. omdrejninger, gang på gang!! :-(

mvh
Knud
Index
79482: sv: Emission og syn (19-03-2009 23:08:51) (svar på 79474)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.146.186)
Hej Mogens
Min 110 Td5 måtte også igennem omsyn af samme årsag.
Jeg skiftede brændstoffilter, luftfilter, tilsatte et additiv til brændstoffet, kørte en god lang tur (gennemvarm motor) umiddelbart før omsynet, og lige igennem!
Men av av... det er altså ikke rart at overvære 'testen'

Er overbevist om du kan gøre det samme!

Paulli

Index
79484: sv: Emission og syn (19-03-2009 23:22:45) (svar på 79474)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Mogens.

Når det nu er en TD5 kan det også være din EGR-ventil der er groet fast. Søg evt.på "EGR" her på forum, og læs hvad der står.

Hilsen Jens
Index
79490: sv: sv: Emission og syn (20-03-2009 07:32:58) (svar på 79484)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.53.134)
Det kan også skyldes økonomi kørsel.

Hvis ikke din motor bliver brændt af en gang imellem, så soder det for meget, og motoren fejler i testen.

Plejer altid at køre lidt bølle kørsel til synshallen, så er jeg da sikker på at det ikke er det fejlen er.

Struntze
(der har fået kaseret sin 306 HDI, og derefter godkendt efter 15 -20 min ræs)
Index
79580: sv: sv: sv: Emission og syn (21-03-2009 08:18:29) (svar på 79490)
Lars Refshauge (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.55.188)
Jeg fik en gang det råd at hælde 2 liter raps olie i tanken inden syn, så ville forbrændingen se meget renere ud. det virkede for mig.
Nu er rådet givet videre.
Index
79811: sv: sv: sv: sv: Emission og syn (25-03-2009 20:55:30) (svar på 79580)
Mogens Skov Christensen #7990, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.89.1)
Hej alle gæve hjælpere,

Jeg var til "gensyn" med td5`eren idag, havde forinden, tjekket luftfilter, renset EGR ventilen og motionneret den, hældt en fuld tank på og tilsat en dåse STP diesel ventilrens og ikke mindst givet den nogen bøllebank på motorvejen så den var helt varm. Det var givetvis de sidste 2 punkter som gjorde udslaget, normalt kører vi faktisk ikke mere end 20 km ad gangen og aldrig hurtigt.
Det var tydeligt at røgen helt forsvandt efter ca 15 20 km`s bank på vejen. Synshallen måtte dog prøve den i flere runder, fordi de ikke troede at deres udstyr målte rigtig målingen lød på omkring 0,5 grænsen for min årgang er vist 3,5, grænsen for helt nye biler er vist 1,18+0,5 så resultatet af jeres råd altså rigtig godt, tak for det.

Index
79813: sv: sv: sv: sv: sv: Emission og syn (25-03-2009 21:48:04) (svar på 79811)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.180)
Når staten forøver hærværk; i alle lærebøger, instruktionsbøger, skik og brug og god tone frarådes opspeedning af motor, så komme man til den øverste myndighed, staten ell. dennes stedfortræder og hvad sker der, jo netop, det der frarådes i den af motorfabrikantens vedlagte instruktionsbog. Forespørger man kommer den besked: det skal den kunne holde til, det kan den i hovedreglen også, denne gang ialtfald, men hvormange 100Td km der klippes af toppen mon?