tilbage

Land Rover Forum  

79699: 6 cylindret (23-03-2009 21:16:44)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.49)
Har Land Rover lavet 6 cylindret dieselmotor, og hvilke biler har de lagt i?
79700: sv: 6 cylindret (23-03-2009 21:30:51) (svar på 79699)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
land rover discovery III TDV6 2,7L
79702: sv: sv: 6 cylindret (23-03-2009 21:52:36) (svar på 79700)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.105.119)
Hej Bjørn,

Lige en lille rettelse. Det er ikke Land Rover der har lavet denne motor, det er PSA gruppen (Citroen/Peugoet). Der er efterhånden en del er benytter denne motor. Det kan bl.a nævnes at den ligger i Disco - Range Rover Sport - Jaguar - Audi m.f.

LR hilsen

Rasmus
88" ex. milli og 110" 200Tdi
www.thong.dk/laro
79704: sv: sv: sv: 6 cylindret (23-03-2009 22:26:33) (svar på 79702)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Rettelse til Rasmus!

Det ligger IKKE i en Aldi... øh Audi - Den 2.7 V6 Tdi du henviser til i en Audi er UDELUKKENDE et VAG produkt!

Men der findes ganske rigtigt en 2.7 V6 dieselmotor - der er produceret af PSA-gruppen.
Denne motor bruges i:
LR Disco 3 og Range Rover Sport
Jaguar XJ og S-type
Peugeot 407-serien og 607
Citroën C5 og C6.

Info til Bjørn - (som du sikkert allerede ved)

LR har også tidigere brugt 6-cylindrede dieselmotorer - Range Rover P38 (1994 - 2002) kunne fås med en 2.5 R6 dieselmotor med 136 Hk. Motoren var fra BMW - idet BMW i nogle år ejede LR/RR - Motoren var mest kendt i BMW 525 TDS
79705: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (23-03-2009 22:37:37) (svar på 79704)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.105.119)
Bjørn,

Jeg bukker mig i støvet :) troede faktisk det var den samme. Men det er nu en skam at Citroen C6 ikke kommer til DK mere, det er nu ellers en nydelig vogn.

LR hilsen

Rasmus
79706: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (23-03-2009 22:38:42) (svar på 79705)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.105.119)
Øhhhhh Bjørn!?!? Men jo selvfølgelig Alexander.
79712: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 07:09:02) (svar på 79704)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
vil det så sige at man kan mosle en BMW 252 motor i sin Discoovery I? Er det ikke sammme chassis som en RR??

79715: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 07:34:57) (svar på 79712)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Peter.

Hvis det er en M52 motor du mener, så burde det kunne lade sig gøre.
I Sydafrika kunne man i 1990'erne få Defenderen med denne motor (2,8 r6 benzin), fordi de ikke ville acceptere at man ikke længere kunne få V8. De sydafrikanske havde R380 gearkasse, så måske man kan få stumper hjem fra syd afrika til at lave konverteringen?
Jeg har snakket med flere, der har kørt disse biler. De siger alle, at det er den fedeste motor, der har siddet i en Defender. Mangler dog lidt motorbremseeffekt ved nedkørsler, men glæden ved de mange HK kompenserer nok for det lille minus.

MVH Jakob E S
79718: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 08:07:02) (svar på 79715)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Det kunne da være et spændende projekt... og så skal den bare se sådan her ud udvendig :-)
79804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (25-03-2009 16:44:41) (svar på 79718)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Synsmanden har sagt god for ideen, med de rigtige dokumenter :-) Så nu ved jeg hvad jeg skal lave næste vinter....
79817: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (26-03-2009 08:33:40) (svar på 79804)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvilke dokumenter? Hvad gør du med gearkasse?

MVH Jakob E S
79873: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (26-03-2009 20:57:03) (svar på 79817)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.173)
Typegodkendelserne V8 med 153 hk, skulle være nok.

Hvis RR P38 har kørt med BMW, så må der kunne bruges dele derfra. Ellers må jeg jo selv lave en overgang
79876: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (27-03-2009 07:49:20) (svar på 79873)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Der var en artikel i Land Rover Owner International sidste år, hvor de beskriver opbygningen af Britparts racer med BMW V8 og automatgear fra en p38, så du har ret i, at det må kunne lade sig gøre, at finde stumper til det i sortimentet.

MVH Jakob E S
79711: sv: 6 cylindret (24-03-2009 07:05:12) (svar på 79699)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.154.234)
Ja 109" findes med en 2,6L halvtoppet motor.. har kun ligget i lwb Serie biler (86HK)

og så findes der også en 2,5 V6 til freelander (177HK)

Claus
79713: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 07:25:09) (svar på 79711)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Vogter.

De var mig bekendt ikke diesel. Eller hvad?
Eller er derfor de er så svære at få til at køre ordentligt på benzin? :-)

MVH Jakob E S
79723: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 08:44:08) (svar på 79713)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
svar til flere

De 6 cyl. motorer der ligger i Discovery 3 og Range Rover Sport er ikke KUN et PSA produkt.

Der er tale om en hel motorserie som er udviklet i samarbejde mellem Ford og PSA-gruppen. Et udviklingsarbejde der startede før Ford købte Land Rover tilbage i 2000.

Motorerne til f.eks. Land Rover og Jaguar produceres på Ford's motorfabrik i Dagenham.

Ud over disse motorer har der været benyttet 6 cyl. BMW dieselmotorer i Range Rover.

Som en tilføjelse kan bemærkes at den nye TdV8 motor der i dag ligger i Range Rover Sport og Range Rover er udviklet specielt til Range Rover modeller og denne motor ligger ikke i andre biler.

mvh
Ib 0219
79724: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 08:46:48) (svar på 79723)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
ups ja Jeg glemte at nævne Ford..... Sorry - sad ellers og tænkte på dem.... den er jo også sådan en lille ubetydelig bilproducent hihi
79750: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 15:17:29) (svar på 79723)
Jesper Ovegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
"Som en tilføjelse kan bemærkes at den nye TdV8 motor der i dag ligger i Range Rover Sport og Range Rover er udviklet specielt til Range Rover modeller og denne motor ligger ikke i andre biler."

TDV8'eren kommer fra 2009 til at ligge i Ford F-150 i 4,4l versionen.

mvh
Jesper
79725: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 08:50:03) (svar på 79713)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Discovery III TDV6 2,7L - motorgrundesign er Ford AJD-V6/PSA DT17 udviklet of fremstillet på Ford's Dagenham Diesel Centre til brug både hos Ford & PSA som et led i deres fælles joint venture dieselprogram. Det var Ford´s første dieselmotor til joint venture aftalen.

Sjovt at der altid her på forum, rodes godt og grundigt rundt i hvilke motor LR har/bruger i deres modeller. Det er jo nemt nok selv at undersøge data !!

Der er absolut ingen grund til at forvirrer LR-menigheden med ukorrekte oplysninger. Det ville være smart/klogt at dobbeltkontroller sine oplysninger, før man kaster sig over tastaturet.

;-) ;-)

Mv. Ole
79726: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 08:59:35) (svar på 79725)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Ok, Ib kom først !! - men rart at se to kilder der er enig.
79730: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 09:17:24) (svar på 79726)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Og hvis jeg lige må nøvne Santana, så har de lavet en "forlænget" Udgave af de goe gamle 2.25D motore fra LR. Bla. kunne man få en 6cylindret TD på 3,4Liter med godt over hundrede HK'er! Kunne godt tænke mig at få fat i sådan én..
79737: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 12:30:35) (svar på 79725)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hørt hørt

MVRH

Ole
#493
79738: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 12:42:31) (svar på 79737)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Nu må De komme videre i Deres liv Herr Pedersen....
Den støbejernsklods er formidabel ...som rustik blomsterkumme på gårdspladsen :-))
Tænk hele 6 pelagonier på een gang...



med skælmsk hilsen
Claus
79753: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 6 cylindret (24-03-2009 16:43:26) (svar på 79738)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Ja ja Herr Kjøller, alderen begynder nok at trykke, hvad er det nu lige for et indlæg jeg kommentere!!!!!!!!!!!


Med venlig hilsen

Ole (nu med læse briller)
#493