tilbage

Land Rover Forum  

Index
8031: Greenlaning i Danmark (02-03-2003 17:52:22)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.88.66.135)
Jeg er en ivrig læser af det engelske LR. blad "land rover owner internatinal".
Jeg læser med stor interrese deres artikler om greenlaning. Det lyder spændende men der er sku lidt langt til england. Mit spørgsmål til jer alle er så , kan man nogen steder i dk. køre greenlaning? Jeg kommer ofte forbi små veje som godt kunne minde om det man ser i bladet men må man køre alle steder i danmark så længe der ikke står indkørsel forbudt? Høre også gerne fra nogen som evt. har foreslag til ture her hjemme.
Anders 5891
Index
8032: sv: Greenlaning i Danmark (02-03-2003 19:22:27) (svar på 8031)
Metzdorff, Østjylland (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.133.244)
Greenlaning i England bygger på "offentlighedens ret til at benytte en sti/vej" og er en lov der går tilbage til middelalderen. I dag bliver der hele tiden lukket stier/veje i England og der gøres et stort arbejde for at bevare de steder der er. Se evt. http://www.glass-uk.org

I England, såvel som i Danmark, er der store problemer med folk der kører hvor de ikke har fået lov og/eller folk der ødelægger de spor der allerede findes, ved f.eks. at køre dem unødigt op, fjerne træer og buske m.m.

I Danmark er reglerne anderledes og mange af de mindre private veje og stier må ikke gennemkøres. Du vil - selv på veje hvor du må færdes - sjældent komme ud for noget der ligger tæt op af det du ser i England.

I England kan man i de enkelte kommuner få nøjagtige oplysninger om, hvor der må køres. I Danmark skal du spørge de lokale lodsejere.

Hvor end du er, så husk at spørge først. Vi har haft/har nok problemer med folk der ikke gør det...

;-Jørgen

Index
8035: sv: Greenlaning i Danmark (03-03-2003 10:04:53) (svar på 8031)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.194.32.211)
Så vidt jeg har forstået, planlægger region Sønderjylland en green-laning-lignende tur langs den Dansk-Tyske grænse til foråret. En anden mulighed er Rover.Dk's Land Rover Experience, trin 3 (beskrivelse findes på Rover.dk's hjemmeside).
Med Roverhilsen
Index
8045: sv: Greenlaning i Danmark (03-03-2003 17:32:36) (svar på 8031)
Kristian Klinge #5331, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.219.200)
Jeg kender ikke til nogen steder hvor man må køre. Men kom til at tænke på den gamle hærvej i jylland. Jeg har tidligere hørt om folk der er taget turen. Er der nogen der ved om det kan betegnes som greenlaning og om man må køre der???
Mvh Kristian..
Index
8350: sv: Greenlaning i Danmark (15-03-2003 22:20:58) (svar på 8031)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.127)
Region Sønderjylland er igang med greenlaning, dvs, at der arbejdes med kortlægning af greenlaningsstrækninger etc.
Men vi er lidt handicappet af, at kommunerne har asfalteret næsten alle veje, som tidligere var grusbelagte og det, som er tilbage, er underlagt restriktioner.
Regionen har indsendt et forslag omkring greenlaning til dette års Landsråd.
Vi kører i år en tur langs den dansk-tyske grænse, hvor vi vil komme ud på greenlaning. Læs mere herom i næste udgave af Oasen.