tilbage

Land Rover Forum  

81201: Defender ryster (27-04-2009 23:16:04)
Steffen Schnedler Sørensen #8238, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.6.230)
Hej forum - håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe.

Er den lykkelige ejer af en Defender 300tdi og kører ca. 160 km dagligt. Den er begyndt at ryste meget i fartområdet mellem 60 - 80km/t. Rystelserne forsvinder når jeg accelrerer. Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad det kan være - har efterspændt hjulbolte. Håber der er nogen der har et bud:-)

Venlig hilsen
Steffen
#8238
81202: sv: Defender ryster (27-04-2009 23:24:31) (svar på 81201)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
tror du bliver nødt et at specifisere det lidt nermere, er det hele bilen, styretøjet, hvdordan er lyden?

Det kan være alt lige fra dine fælge der skal afvejes til og meget fatalt.

hilsen jacob som hver dag får en ny lyd i sin 90"
81204: sv: Defender ryster (27-04-2009 23:36:05) (svar på 81201)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Steffen

Det kunne være et kardankryds. Har selv prøvet at det gav rysten, rumlen og vibrationer i hele bilen ved 70-80 km/t.

Parker bilen på et vandret underlag. Læg klodser ved alle hjul, så bilen ikke kan rulle. Sæt bilen i frigear og slip håndbremsen.
Læg dig på ryggen ind under bilen og vrid/vrik med hænderne i begge kardanled på både forreste og bagerste kardanaksel. Der må ikke være noget som helst slør at mærke.

Mvh
Jesper
81209: sv: Defender ryster (28-04-2009 07:10:39) (svar på 81201)
Bo Paaske #3526, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.110.98)
Hej Steffen


jeg tror også umiddelbart på kardan problemer.
Jeg har selv oplevet noget tilsvarende, og en god landrovermand, dødsdømte det forreste kardan kryds. Så ned under karreten og rive og rykke i kardanderne.
pøj pøj

hilsen Bo
81211: sv: sv: Defender ryster (28-04-2009 08:14:43) (svar på 81209)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
det kan sagtens være nævnte kardaner. men hvis det ikke er dem kan man kigge lidt på stræberarmene og deres bøsninger. disse kan til tider også give rystelser...

mvh Bjørn
m. 24 gear og nysmurt kæde...
81213: sv: Defender ryster (28-04-2009 08:31:01) (svar på 81201)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Steffen.

Jeg er enig i at du nok lige skal specificere præcis hvordan den ryster. For hvis det kun er styretøjet kan det også være slidte styrekugler - altså kugleleddene i enderne af styrestængerne.
Det kan også være de lejer, der sidder i toppen og bunden af de blanke styrbolthuse i hver side af forakslen. Du kan kontrollere dem ved at løfte hjulene fra jorden et ad gangen. Når det er løftet tager du fat i hjulet klokken 6 og 12 og vrikker hård. Hvis der er det mindste slør her, er det enten de nævnte små lejer eller hjullejerne.

Nu har du i hvert fald flere forskellige muligheder at afprøve. Det kan, som andre også skriver, også sagtens være kardaner eller blot hjulenes afbalancering.

MVH Jakob E S
81219: sv: sv: Defender ryster (28-04-2009 11:27:19) (svar på 81213)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Styrekugler - Drop arm - Panhard arm ...


Har de samme problemer selv.

Mine rystelser forekommer også først over 60 km/t og er ganske voldsomme til tider.

Kardaner tror jeg ikke på giver rystelser på samme måde i dit styretøj, hvis jeg har forstået dig ret.


Mvh

Stephan
81227: sv: Defender ryster (28-04-2009 14:34:32) (svar på 81201)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Steffen,
jeg holder mest på at dine swivels er for løse, så du skal fjerne nogle shims (mellemlægsskiver). Står netop selv til at forsøge operationen (har skiftet både pitman-arm, styrekugler og styringsdæmper, uden det store resultat). Da styringen på LR/RR ikke er for præcis, har man designet drejningen omkring swivel-pins (lodrette lejer ved chromkuglerne) så der skal være en drejemodstand på ca. 5-7 kg. Ellers opstår der netop "wheel wobble", altså ukontrollerede rystelser. En nordmand beskriver kuren rigtig godt på dette link: http://www.lrforum.com/articles/00034/index.htm
Ellers søg på "shims" eller "swivel" på dette forum.

Vink & blink
Bo Helsted - RR Vogue 1990.
81230: sv: sv: Defender ryster (28-04-2009 15:32:17) (svar på 81227)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Bo (og Steffen).

Jeg har været igennem dette, og i begge sider på min bil var det lejerne der var færdige. Da jeg monterede det hele igen med nye lejer brugte jeg som udgangspunkt alle de oprindelige shims, og så passede det med den rigtige drejemodstand.
Det jeg prøver at sige, er at minerfaring siger at man skal ikke skille det ad uden at skifte lejerne, da de ikke koster så meget og de slides op før eller siden.

MVH Jakob E S

81232: sv: sv: sv: Defender ryster (28-04-2009 16:08:13) (svar på 81230)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Jakob,
jeg er også spændt på at se, om der ER flere shims på mine hjul, eller de allerede er fjernet. Købte min RR for et halvt år siden (har tidl. haft en anden RR) og har fundet en del andre ting, der er nødløsninger, for at "holde den kørende". Man har bl.a. også forsøgt at fjerne hjulvibrationerne ved at stramme servostyringen op, så den har svært ved at selvoprette efter sving.
Hjalp det på din bil - fik du vibrationerne væk ?
/Bo
81251: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 07:17:03) (svar på 81232)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Jeg har som tidligere nævnt, samme problem.

Jeg kan ikke konstatere noget slør ved at vrikke hjulet hverken sidevers eller lodret.

Selv om der ikke er slør at konstatere, kan lejerne i swivel huset så være slidt ned?

Min tanke går på, at efter jeg har skiftet styrekugler, så er sporingen ikke korrekt mere, men kan dette skabe de rystelser ved 60 km/t og opefter?

Hjulene er afbalanceret.

Gode råd modtages...

Mvh


Stephan
81253: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 08:31:37) (svar på 81251)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.181)
Hvis fælge og/eller dæk er skæve, og det er de ofte, vil disse skævheder fremtræde mere markant, hvis hjulene ikke sporer rigtigt.
Det samme fænomen kan man opleve i sving med skæve hjul, hvor skævheder ligeledes mærkes tydeligere.
Når man har rystelser/vibrationer, skal man lære sig at skelne, hvordan disse gener optræder.

Er det kardanen, følger vibrationerne, når bilen kører i højeste gear, motorens omdrejninger fuldstændigt.
For at få en fornemmelse af disse vibrationers natur, kan man føle på motoren medens man hiver den op i omdrejninger, og således lære frekvensen at kende.
Er det denne slags vibrationer, ofte ledsaget af et kraftigt brum i hele æsken, er det kardanrelateret ubalance.

Er der hjulrelateret ubalance, er vibrationerne i kvart eller trediedels kadance, altså med meget lavere frekvens.
Sådanne ubalancer, især i grove tilfælde på forhjul, kan få rattet til at hive lidt frem og tilbage i hånden på en, og er i det hele taget grovere, og sjældent fulgt op af af resonnans i karrossen ved hastigheder under 90-100 km/t. Med resonnans mener jeg ikke almindelig skramlem af og med løsøre inde i bilen.

En lille smule "musisk" indlevelse i ens bils ytringer, kan spare mange tusinde ords fortvivlende beskrivelser af lyde og fornemmelser.

O/T: Ligeledes vil jeg igen minde om, at i stil med et menneske, har en bil kun 1 stk venstre side og 1 stk højre side. Det er også noget der i almindelighed kræver tilsvarende mange tusinde ord at beskrive! :-)

mvh
Knud
81266: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 10:59:54) (svar på 81253)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.187.247)
Det var dog en helt fantastisk beskrivelse er et sådant problem!

Thorstein #7334
- Der selv er begyndt at undre sig over hvorfor armlænet på højre forstol vibrerer en lille smule - når nu det på førersædet IKKE gør det - bilen har fået sommerhjul på nu - og jeg kunne tydeligt mærke og høre forskel på hjulene/dækkene - vinterdækkenes mønster har rejst sig en smule - men der er stadig masser af mønster - måske man skulle overveje at få dem raspet af... Gode råd modtages gerne!
81259: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 09:26:38) (svar på 81251)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Stephan,
Hvis der ikke er slør, kan du glæde dig over at dine lejer nok ikke er slidt ned. Derfor kan det godt være nødvendigt at justere shims alligevel, for at opnå den rette drejnings-træghed (der skal som sagt være noget træghed).
Og når du har skiftet styredele, tror jeg også du behøver at stille sporingen. Det gøres på "track-rod" - løsn de to klemmer og drej trackrod´en så den bliver længere/kortere. Det er i teorien; ofte er den så rusten i gevindstykket, at det er nemmere at justere på selve styrekuglerne (skrue ud/ind). Ulempen er, at du må hive kugleledene op af hullerne, når du justerer. Du kan måle sporing på indersiden af dine fælge, jeg synes den nemmeste "u-lands metode" er at spænde en snor rundt om alle fire hjul, og så justere til snoren ligger rigtigt an. På min RR skal der være 1-2 mm. toe-out.
Kom rystelserne først EFTER du skiftede styredele, kan sporingen vel have en del af grunden.
Som Knud skriver, er der mange fejlmuligheder (selvom du har udryddet en del af dem).
En illustreret "wheel wobble" oversigt er her:
http://www.landroverclub.net/Club/HTML/Wheel_wobble_cure.htm
wobble-hilsner
Bo
81254: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 08:41:51) (svar på 81232)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det hjalp på min bil. Siden har det været der igen men denne gang var det styrekuglerne der skulle skiftes.
Det kan som andre også har sagt, også være bøsningerne i panhard stangen. Hvis disse dør, kan hele forakslen bevæge sig sideværts.
Dengang det var lejerne der skulle skiftes, var vibrationerne der mest, når jeg drejede i lange bløde kurver, hvorimod da det var styrekuglerne var problemmet der hovedsagligt ved ligeudkørsel.
Jeg siger ikke at din bil vil opføre sig på samme måde, men det kunne jo være.

MVH Jakob E S
81258: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 09:23:59) (svar på 81254)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Det er ikke kardanen, men langt af den beskrivelse med rattet ryster frem og tilbage i hånden, dog ganske voldsomt..

Jeg har skiftet bøsninger (til PU) i Panhard armen, men måske er det en om'er. Må Panhard armen kunne bevæges overhovedet(slør?)

Selvom dækket er afbalanceret, kan det vel godt være defekt i kassen?


Mvh


Stephan
81263: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 10:14:50) (svar på 81258)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Stefan.

Hvis du har slør i panhardstangens bøsninger, så kan din foraksel bevæge sige sidelæns. Så kan du selv vurdere om det er en god ide? (Det er det ikke)

Det med om dækket kan være defekt, har jeg ikke erfaringer med på LR, men mine økodæk til min Lupo rystede også voldsomt. Det var væk da jeg skiftede til vinterdæk. Sommerdækkene var fint afbalanceret, men netop de dæk jeg kørte med, har et rigtig dårligt ry for at gå i stykker, så nu går jeg og venter på at mine nye sommerdæk (anden type) bliver monteret.

For at udelukke at det er hjulene der giver rystelser, kan man jo låne et sæt hjul af en klubkammerat, hvis bil ikke ryster, og så sætte dem over på sin bil og teste med dem.

MVH Jakob E S
81264: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 10:18:05) (svar på 81258)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
...eller du kan bytte rundt på for/bag. Det skulle være underligt at alle fire dæk var ødelagte i karkassen.
/Bo
81265: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 10:32:13) (svar på 81258)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.181)
Løft forhjulene fri at jorden og stil vognen af på et par bukke.
Få en stærk fætter til at dreje hjulene rundt så hurtigt som muligt, medens du kigger ind på dækkene, f.eks. et ad gangen.
Se om der ikke er en udbulning på et af dem.

Som jeg nu kan forstå på dine beskrivelser, er der rigtig god chance for at karkassen er sprængt eller også har du måske fået jord og græs ind mellem dæk og fælg.

Men ellers, hvis du ikke gider eller kan se dig ud af det, lån et par andre hjul, som er i orden, og prøv med dem! :-)
Du må gerne komme her og prøve med et sæt, bare jeg slipper for at skulle udføre arbejdet! :-) (Sygemeldt!)

Du kunne jo også tage dit reservehjul og prøve dig frem, hjul for hjul.

mvh
Knud
81274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 13:36:41) (svar på 81265)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Der er jo mange gode forslag.

Jeg har andre dæk at prøve med, alle mine dæk er for nyligt blevet afbalanceret af et dæk firma.

Jeg er heldigvis i den situation, at da jeg skiftede mine styrekugler rensede jeg gevindet og smurte det grundigt, og det er ikke så længe siden, så justeringen er nok mulig.

Jeg begynder at tro, at det er en kombination af panhard armen og sporingen.

Udskiftningen af styredelene var således, at jeg skiftede styrekugler, ingen problemer med rystelser.

Så skiftede jeg droparmen, og samtidigt tog jeg nogle store hjul af og satte mt(255/85/16) dæk på. Der kom rystelserne..

Skiftede så bøsninger (paddocks PU i orange) i Panhard arm, rystelser forsvandt.

Nu er de kommet igen, jeg har måtte fjerne en shims ved det en hjul, så der er intet slør, men rystelserne gik ikke væk.

Så jeg efterser min panhard arm når jeg kommer hjem, og ellers må jeg prøve sporingen.


mvh

Stephan
81277: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 14:17:30) (svar på 81274)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
...check så lige at din pitman-arm (droparm) sidder fast.
Jeg må med skam indrømme, at jeg selv skiftede min, og efter et par uger var den rystet løs! Ikke sådan at møtrikken var på vej ned på vejbanen, men dog med synligt "vrik" når en hjælper styrede venstre/højre, med mig under bilen (i frigear, bremset, selvfølgelig).
Der skal spændes meget fast...!
/Bo
81282: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (29-04-2009 16:24:59) (svar på 81277)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Vi kan skamme os sammen... Jeg havde heller ikke spændt den nok i første omgang.

Tror jeg havde indstillet min moment nøgle forkert, (læst på den forkerte skala).

mvh


Stephan
81295: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (30-04-2009 05:27:37) (svar på 81282)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Suk...

Jeg kunne ikke rokke panhard armen overhovedet...

Så er det bytte hjul og sporings tid...


Mvh

Stephan
81298: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (30-04-2009 09:49:53) (svar på 81295)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Stephan,
ikke for at være irriterende, men jeg ved selv hvor slemt det kan være med problemer, man ikke kan stedfæste. Og så overser man let noget.
Du skriver: ".. jeg har måtte fjerne en shims ved det ene hjul, så der er intet slør..".
MEN: Det skal være meget strammere end "intet slør". Der skal være en modstand mod at hjulledet drejer rundt på ca. 5-7 kg (træk med en fiske vægt i styrestang-hullet). Da jeg selv har samme problem har jeg søgt på div. websites i DK, SE og UK - og der er fyldt med beskrivelser af hvordan man (forgæves) skifter alle styredele, indtil hjulene bliver korrekt "shimmet" i begge sider, og det kurerer problemet.

Og ja, det er jo nemt at sidde på et kontor og være "kloge-åge" når jeg først selv kommer igang på perlegruset i weekenden...

Hilsen Bo.
81345: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (01-05-2009 15:30:03) (svar på 81298)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Pt er beslutningen, at jeg skifter hjul idag, og ser hvad der sker.

Jeg tror dog mere på en renovering af mine swivel huse, så reservedele er bestilt, og ankommer i næste uge.

Jeg overvejer også om cv joints kan have en defekt der giver rystelser?


Mvh


Stephan
81373: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (02-05-2009 20:02:01) (svar på 81345)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hjulene er skiftet, og umiddelbart virkede det, desværre er rystelserne kommet lidt tilbage idag, dog slet ikke i samme grad.

I samme ombæring har jeg forsøgt med at spidse sporingen en smule.

Jeg må nok bare tage den hårde vej og skille det hele ad og starte fra en ende ad og se hvornår tingene virker.

Hvis jeg fjerner mine CV joints og aksler, kan den Dust cap så holde fedt og olie inde i akslen over en kortere strækning?


mvh

Stephan
81376: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (02-05-2009 20:56:03) (svar på 81373)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.20.47)
Ja, Dust Cap bør kunne holde olien inde.

Skulle du ikke tage og få sporet korrekt inden dette ikke ubetydelige arbejde med at fjerne akslerne?
Det er altså ikke lige efter bogen at stille styretøj på må og få, og slet ikke når man ikke ved noget om hvordan sagerne står.

Gider du ikke et rigtig styretøjsapparat i første omgang, kan du "kigge" styretøjet ud.
Stil rattet som du ved det skal stå for at køre 100% lige ud.
Flugt da hen over forhjulene og sigt mod bagdækkene. Så skal linien helst ramme nogenlunde tilsvarende på samme sted på baghjulet som de punkter du sigter hen over på forhjulet. Det forudsætter at det er samme størrelse hjul.

Ligeledes bør hjulene også afbalanceres først, hvor du nøje studerer, hvordan de løber under afbalanceringen. Her kan du se om der er buler og skævheder, hvis ikke du allerede har fulgt min anvisning på at få en hjælper til at rotere hjulene.

mvh
Knud
81426: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (04-05-2009 10:32:17) (svar på 81376)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
Jo, det gør jeg på onsdag, der bliver den sporet, og så tager jeg den derfra.


Mvh

Stephan
81518: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender ryster (06-05-2009 10:51:26) (svar på 81426)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.28.13)
Det ser ud til fejlen er fundet.

På trods af, at jeg har helt nye bøsninger i panhard armen, er der slør i bøsningerne ved bestemte belastninger.

Nu må der nogle bedre bøsninger i som ikke har slør i, Løsningen indtil disse kommer, var at megamøgspænde boltene og det holder ind til videre...


Mvh

Stephan