tilbage

Land Rover Forum  

Index
82681: haevy duty (05-06-2009 15:15:45)
kristian foged andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.48.55)
hej er der nogen som ved om en standart 90" pick up kan laves om til en haevy duty, og så blive typegodkendt i dk?

hilsen kristian
Index
82682: sv: haevy duty (05-06-2009 16:02:54) (svar på 82681)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hvad vil du opnå med dette?
Vil du have så meget i ladet? For det er svært at have mere i ladet end de 800 kg. som bilen er godkendt til.

Jimmi
Index
82683: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 16:42:26) (svar på 82682)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.141)
Med de sparsomme oplysninger der er forelagt kunne jeg tænke mig at der fiskes efter en totalvægt over 2.400 kg.

Den øvelse kan man formentlig kun lave på en 110" da den jo findes i en High Capasity udgave.(med seperat lad.)

Jeg husker ikke at en 90" findes i heavy duthy udgave.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
82685: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 16:56:30) (svar på 82683)
kristian foged andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.48.55)
den findes i 90" pickup inde på glads hjemmeside. ja skal ha hævet totalvægten lidt.
Index
82687: sv: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 17:32:47) (svar på 82685)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Det at den er pick-up, er jo ikke det samme som en High-capacity. Man kan jo bolte taget af alle Defendere, så det er der ikke noget specielt i.
Og det med undervognen, det skulle ikke være det store problem, dog kan du ikke bare lige få ladet over på. Det er MEGET større, og vil derfor blive noget af en opgave at få over på. Samtidig med vil den få et absolut unikt udseende. Ved ikke lige hvor i landet du er bosat, men jeg har en 90" pick-up og en 110" HCPU stående, så dem må du gerne komme og kikke på. Så kan du se, om du stadig vil gå efter projektet. Det ville være fedt, hvis man prøvede.

Jimmi
Index
82684: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 16:54:20) (svar på 82682)
kristian foged andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.48.55)
skal impotere en 90" fra sverige, og så er det for at få den billige afgift, på 30%. Bilen skal nemlig ha en totalvægt på 2500kg. Så ville jeg høre om det kunne lade sig gøre at bygge sådan en undervogn over på, vis den kan godkendes.
Index
82689: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 18:34:58) (svar på 82684)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
der foreligger ingen standardgodkendelser fra landrover på 90" som "high capacity" og jeg ved derfor ikke lige hvordan man skulle dokumentere den forhøjede totalvægt,
hvis man sætter mere stål på rammen æder man jo bare af lasteevnen da egenvægten bliver højere, mens man ved en øget lasteevne skal kunne dokumentere at bilen kan holde til det. og det tror jeg du får meget svært ved at overbevise skrankepaverne om på en 90". hvorfor ikke bare købe en 110" så er problemet løst :)
Index
82690: sv: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 19:29:45) (svar på 82689)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Hvor er det "oplysende" at se hvordan flere udtaler sig om noget de tilsyneladende ikke har meget kendskab til.

Den enkle metode er at søge på Land Rover Danmark's hjemmeside og det måske mest sikre sted at indhente den slags oplysninger er hos importøren. Så er der mulighed for at man får det korrekte svar. Færdselsstyrelsens hjemmeside kan ligeledes give det korrekte svar.

God Grundlovsdag
Ib 0219
Index
82691: sv: sv: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 19:39:38) (svar på 82690)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.141)
Tak for tippet Ib. :)

På LRDK's hjemmeside er der følgende oplysninger:
Sakset fra hjemmesiden:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Egenvægt/totalvægt i kg (fra):
90": 1.675/2.400 kg
90" Heavy Duty: 1.705/2.550 kg <--
110": 1.884/3.050 kg
110" Heavy Duty: 1.800/3.500 kg
130": 2.120/3.500 kg
Tilladt trailervægt uden bremser: 750 kg
Med påløbsbremser: 3.500 kg
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Og som det ses er der sørme en HD 90" men hvad lige forskellen er på den og den alm. det kan importøren nok svare på.
Man kan jo ikke bare montere hårde fjedre/støddæmpere på og så kalde det en HD, den skal jo stemme overens med bilens typegodkendelsen og så bliver det som regel en lidt svær øvelse, hvis man vil have lavet ændringer i den.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
82692: sv: sv: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 19:47:15) (svar på 82690)
kristian foged andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.48.55)
:) tak for råddet prøver at kontakte dem på mandag.
Index
82693: sv: sv: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 19:47:53) (svar på 82690)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
nå det var da ligodt vældigt så meget du ved om hvad vi andre ved.
jeg stiller mig dog tvivlende overfor hvor meget færdselsstyrelsens hjemmeside kan fortælle dig om ombygning af 90" med godkendelse af forhøjet totalvægt.
og mht at ringe til importøren så har forsøgt dette på 3 af de andre projekter jeg har bygget både landrover og andre, og importøren har INGEN fornuftig interesse i at hjælpe dig idet det kun vil give ham dårlig publicity hvis du laver noget der ikke virker/skader nogen/ får dårlig presse. så vil det hedde sig at denne udåd var støttet af ham.
jeg har også snakket med synshaller som politiet så flot anbefaler og det eneste svar man får der er: prøv at lav det og så kom ned og få at vide om du skal hive det af igen.

så min anbefaling må være at man selv sætter meget grundigt ind i tingene ved at læse alle relevante detailforeskifter angående ombygning/reperation af bærene dele samt reglerne for bibeholdelse af afgiftsmæssigt identitet, idet denne er afgørende for om bilen ifølge staten kan godkendes som tilhørende den eksisterende typegodkendelse og derfor om den overhovedet kan registreres.
og der skal man nok undersøge om der overhovedet foreligger en typegodkendelse på en 90" af den pågældende årgang med en totalvægt på over 2500kg. gør der ikke det ikke muligt at veje bilen op efter de nye regler.
især fordi vi taler totalvægt og ikke egenvægt. egenvægten kan reguleres indenfor bilens tilladte totalvægt sålænge man nedregulerer lasteevnen. ifølge de gamle regler kunne man ligeledes regulere totalvægten ned ved at skære i lasteevnen, men opad er det en helt anden snak fordi her kommer typegodkendelsens maxværdi ind i billedet. denne er beregnet af landrover samt godkendt af TÜV eller tilsvarende europæisk godkendelses institut på baggrund af en prototype der svar nøje overens med produktionsmodellen hvad angår styrke og dimensionering.
derfor kan denne ikke umiddelbart reguleres opad idette dette vil overskride den fra fabrikanten opgivne maksgrænse og derfor vil kræve nye brudstyrke tests og godkendelser hvilket koster omtrendt det samme som en jetjager.

men der kan jo ikke ske noget ved at spørge. skulle der foreligge en model af 90" eren med en særligt tung motorvariant kan dette måske ha sneget sig over de 2500kg men jeg har endnu ikke set en.
Index
82694: sv: sv: sv: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 20:51:44) (svar på 82693)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.74)
Jeg kan ikke lige se, hvorfor du vil have en pick up opvejet til 2.500 kg, da afgiften iflg. Land Rover Danmarks prisliste opgives til at være 30% for de her i landet tilbudte 90" PU.

De 50 % kommer først ind i billedet, når du sætter en hardtop med sideruder i - men så er det heller ikke en PU længere.

En hardtop uden sideruder koster også kun 30% i afgift.

Dernæst: få oplyst af den svenske sælger, hvilken totalvægt bilen har. Hvis den i Sverige er godkendt til 2.500 kg, så skulle der ikke være noget i vejen for, at det godkendes i DK.

Mht importørens hjælpsomhed: jeg kan ikke klage over diverse importørers hjælp. LRDK har altid givet mig brugbare svar.

Færdselsstyrelsen giver gerne svar på vore 'underlige' spørgsmål, men du skal formulere dit spørgsmål, så det ikke kan misforståes...



Index
82697: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: haevy duty (06-06-2009 08:22:48) (svar på 82694)
kristian foged andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.48.55)
okay, var inde på told og skat for at se hvad afgiften, ville blive på bilen, og der står at den skal veje over 2500 kg, for at afgiften bliver 30%, men det er rigtig nok at iflg. Land rover danmark, at afgiften er 30%, så gad vide om den hører hjemme under, 30%s afgiften, selvom den har en totalvægt på 2400kg. men må prøve at høre told og skat på mandag.
Index
82701: sv: sv: sv: sv: sv: sv: haevy duty (06-06-2009 08:39:28) (svar på 82693)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Hej Jacob

Du siger at der ikke foreligger en typegodkendelse på en HD 90" - dette er ikke korrekt, og det er det jeg korrigerer, da det er positivt forkert. Og det har ikke noget med motorvariant at gøre.

Nej, importøren kan ikke godkende ændringer der ikke er i ovenensstemmelse med eksisterende typegodkendelser eller fabrikkens foreskrifter, idet importøren dermed påtager sig et ansvar overfor de offentlige myndigheder, hvilket er særdeles svært, da der som regel ikke foreligger nogen form for godkendelser på de pågældende ændringer. Egentlig meget logisk at man ikke ønsker at påtage sig dette ansvar da det kan få vital betydning hvis pågældende køretøj bliver indbalndet i et alvorligt uheld, og dermed påfølgende erstatningsansvar. Så det har ikke noget med uvilje eller interesse at gøre, men simpelt ansvar overfor de kunder/ejere og det produkt man beskæftiger sig med.

mvh
Ib 0219