tilbage

Land Rover Forum  

Index
83876: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (01-07-2009 09:13:10)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Båt båt - LR kører godt!

På grund af diverse små klonklyde, der er opstået den seneste måneds tid påtænker jeg snarest at skifte bøsninger i min undervogn - altså bilens! og allerede har anskaffet de nye - et komplet sæt blå Polybush - for komfortens skyld... Jeg er allerede gået i gang mentalt - nu mangler jeg bare at komme igang "fysisk"...

Men et er sikkert - en værkstedspresse er sagen hvis det skal gå rimeligt nemt.... Men hvor meget skal den kunne trykke?!

Biltema har en presse, der kan trykke 10 tons... Er det nok? Har før arbejdet et sted med en der kunne trykke 30 tons - men der arbejder jeg ikke mere hvorfor jeg nu selv må fidne en løsning...

Gode råd modtages meget gerne!

Er specialværktøj nødvendigt i forbindelse med arbejdet?
Index
83877: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (01-07-2009 09:22:42) (svar på 83876)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Alexander.

Med mindre du har ekstremt meget lyst til at eje en presse, hvorfor så ikke låne dig frem?
Da jeg skulle igennem projektet for et par år siden, afmonterede jeg delene, og tog ud til en tilfældig lokal automekniker, og spurgte om hvad han skulle have for at låne sin presse til mig for at presse bøsningerne ud. Det skulle han ikke have noget for:-)
Jeg pressede også selv bøsningerne i, men det skulle du jo ikke få problemer med. Ellers kan almindelige bøsninger også presses i med en stor skruestik.

MVH Jakob E S
Index
83878: sv: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (01-07-2009 09:57:20) (svar på 83877)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
jow jow..

Den mulighed har jeg også overvejet - men det skal laves i en weekend - og så er det noget sværere at "låne sig frem"...

Lysten til at eje en presse er bestemt noget begrænset - omvendt set har man den jo nok for tid og evighed hvis man køber noget ordentligt - og kan måske endda låne den til andre...
Index
83879: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (01-07-2009 10:11:37) (svar på 83878)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Alexander,
jeg har ikke "hands-on" erfaring, men det har været diskuteret på vores svenske broder-site SLRK.org, om hvorvidt Biltemas 10-tons er stærk nok. Og flere mener, at der er den IKKE. Man skal min. have 15 ton kraft. Så er der masser af andre muligheder i Sverige, Jula.se, verktygsboden.se osv. (frit efter hukommelsen).
Jeg har selv presset nye bøsninger i med skruestik/rørstump på min panhardstang, det gik fint - og står overfor samme opgave med radiusarmene. De er dog så meget større, at jeg ikke tror skruestikken (og kyllinge-armene...) klarer det, så vil låne mig til en presse - men ligesom hos dig, bliver det noget på hverdage - og med et par dage uden bil!

Vink & blink
Bo Helsted
RR Vogue V8 1990
Index
83884: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (01-07-2009 18:10:36) (svar på 83879)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har kun prøvet med en tonstung Stenhøj presse. Ved de mest genstridige af bøsningerne skulle der trykkes en del gange på pedalen før der skete noget.

Så jeg tvivler på om de der vinkeljern+flaskedonkraft presser fra Biltema, Harald Skrald mv. kan klare opgaven.

Så jeg stemmer også på at du tager alle stængerne af kareten og fragter dem til et sted med en presse.
Index
83885: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (01-07-2009 19:25:27) (svar på 83884)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.183.205)
Hej
Jeg har skifter bøsninger på min gamle RR og Disco. I begge tilfælde brugte jeg en bajonetsav fra Onkel Harald, Jeg flækkede bøsningen, så er spændingerne væk og de kan næsten tages ud med fingerene. PU bøsninger er meget lette at presse i med en almindelig skruestik.

Hilsen
Hans Martien
Index
83903: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (02-07-2009 01:41:23) (svar på 83885)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Jeg mener at PolyBush selv anbefaler 15 tons til at få de gamle ud.

Jeg skiftede for nyligt vha. bajonetsav, nedstryger, gasbrænder, skruestik og mejsel. Det tog ca. 2 timer pr. arm, inkl. afmontering, udskiftning af bøsninger og montering igen. Så det er absolut overkommeligt på en weekend. Men det er lidt af et mandfolkejob at få de gamle bøsninger ud. Både hammer og mejsel var ret slidt efter opgaven, foruden operatøren ;-)

Det inderste rør i de gamle bøsninger kan trykkes ud med skruestik. Ellers brændes gummiet væk. Det yderste rør (det som er groet sammen med armen) skæres over indefra med bajonetsav eller nedstryger. Det er ikke kritisk om man kommer til at ridse armen indvendigt - det er jo ikke et leje. Og med lidt behændighed kan man næsten undgå det. Herefter tæver man på det til det er krøllet sammen og slipper - så kan man trykke det ud med skruestikken.

Herefter smuttes de nye bøsninger i - med lidt kobberfedt eller Tectyl efter behag. Og så montering.

God fornemmelse når man kan se de nye bøsninger der står og "lyser" op i undervognen.

Man kan, med fordel, være to om af- og påmontering. Det er lidt lettere, specielt at montere igen, når man er to om det.

God arbejdslyst.

/anders
Index
84190: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (09-07-2009 07:06:01) (svar på 83903)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Jeg har anskaffet mig en ny 30 ton hydraulisk Værkstedspresse fra Verktygsboden.se i Borås, som vist nok skal klare opgaven - Efterfølgende har jeg fundet fejlen, der har mit sind i kog over mislyde i undervognen- ikke fordi det var farligt - det var bare lyden - en støddæmper med de originale gummianlæg - næh nye blå Polybush - de fik dem til at tie stille - og således får presse lov til at vente med ibrugtagning et stykke tid endnu - men den er jo rar at have... hihi - nu kan man da få knækket nødder til "h"jul...

God torsdag!

Thorstein
Index
84211: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (09-07-2009 17:45:39) (svar på 84190)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.242)
Er selv igang med den store undervogns- ombøsning, og er her stødt på et problem. boltene i mine radiusarme er totalt rustet fast, har fået låsemøtrikkerne af. Og så stoppede alt der...... jeg kan ikke rigtigt komme til at tæve på bolten da enden vender ud mod hjulet, så der er ikke plads til hammeren. har prøvet et par dage med rustløsner i forskellige afskygninger, men de sidder sgu fast.
Tænkte på om jeg kunne brænde de gamle bøs ud mens den stadig hænger på akslen??? kan ikke lige se andre muligheder......
Index
100035: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (20-07-2010 11:51:55) (svar på 83876)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 91.198.168.8)
nu har jeg sat polybush i min p38.

her kommer rådene.

Husk at indkøbe boltene til stræbearmene før du starter da de gamle er dyppet i locktide inden man satte dem i på fabrikken. for at spare tid så skær de gamle bolte af og brug nye bolte når du samler det igen. Der er et problem med panhardstangen - Den som går på tværs - her kan man ikke skære boltene over, men man bør køre til et værksted som har en trykluft dims på over 11 bar. Her kan en mekaniker løsne dem og skrue dem helt ud og i igen så man selv kan få boltene af bagefter. Mht. til at få bøsningerne ud var det en behagelig overraskelse at se at Land Rover er gået over til at bruge polyester ringe i den yderste ring på bøsningerne så de smutter ud ved mindre end 5 tons tryk. Hvis man ikke har en presse så kan man bore gummiet af og bruge en skruetrækker til at vride polyesterringen ud. at få de nye polybush i - viste det sig at, at det nemmeste var, at bruge en highlift og et land rover produkt som modvægt de gled i uden problemer. Hvis man ikke køber nye bolte og man beslutter sig til selv vil skrue boltene ud tager det godt 3 dage at skifte bøsningerne pga uhæmmet brug af locktide. Dette kan ikke anbefales.

m.lr.h.

Svend