tilbage

Land Rover Forum  

Index
84018: Temperaturføler VM diesel (06-07-2009 06:13:41)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Alle.

Min temperaturmåler på raceren driller.

Er der nogen der har en 2,4 VM dieselmotor, som vil prøve at ohme over føleren (den der sidder i bagerste topstykke, tættest mod kabinen) med driftvarm motor, og temperaturmåler i midterste stilling, så jeg har noget at sammenligne med ??

Pft.

1270
Paw
Index
84027: sv: Temperaturføler VM diesel (06-07-2009 10:36:08) (svar på 84018)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Paw

På min motor viser temp. føler 114 ohm ved driftvarm motor.

Men sidder føleren bagved på din? På min motor sidder den foran og det er mit indtryk at det er det originale. Jeg har haft fat i adskillige VM'er og de sad alle foran i vandmanifolden. Men hvis det virker så lad den endelig sidde...

Mvh
Jesper
Index
84028: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (06-07-2009 10:52:55) (svar på 84027)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Se, det er et meget interessant spørgsmål du der stiller :-)
Har talt med flere, som alle hævder at deres føler sidder i termostathuset. Men på min motor, der sidder der ikke noget i termostathuset. Der sidder den på bagerste topstykke.
Nogle mener, at den på en 2,5 sidder der hvor min sidder !!??
Om den virker eller ej, det er også et godt spørgsmål. Da jeg fik bilen, en vinter, havde den meget svært ved at varme kabinen op (kan ikke huske hvor temperaturen stod på termometret). Jeg ville skifte termostaten til en der åbnede senere, og opdagede at der ingen termostat var. Monterede en 80° termostat, og konstaterede nu at bilen kunne blive varm, den kogte ikke og kørte normalt, men termometret stod lige før rødt område. Valgte at leve med dette. I lørdags skulle vi så til trophy træning i Østby. Min bedre halvdel kørte bilen, og på vejen derud konstaterer hun at nu er den helt oppe i rødt område. Jeg slår det hen med at det er stegende hedt udenfor, og den måske er lidt mere end driftvarm, af den grund. Fremme i Østby, da vi standser bilen, kan vi så se, at NU koger den. Hælder vand på, og bruger bilen. Efterfylder, og kører hjemad. Igen kommer den i rødt, og begynder at koge. Hjemme afmonterer jeg køleren, og vasker den, da den er total fyldt med mudder.
Nu opfører den sig "som den plejer" og ligger lige før rødt område. Har holdt øje med den, og kommet frem til at når min 80° termostat åbner, så er viseren 3/4 oppe, så der MÅ også være noget følerfejl !!??
Men nu VIL jeg sgu have styr på om den er for varm eller ej...
Du har vel ikke et billede af din føler i termostathuset ??

pft.

1270
Paw
Index
84029: sv: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (06-07-2009 11:11:51) (svar på 84028)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.24.6.179)
Jeg har en 2,5VM og der sidder føleren på det bagerste topstykke. Min var også defekt troede jeg, men efter jeg skiftede den var problemet det samme. Ingen måling.

Jeg skiftede kabelsko og dette hjalp. Der var en god blanding af mudder og IR. :)
Index
84032: sv: sv: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (06-07-2009 11:43:22) (svar på 84029)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Jeg har før været i tvivl, om det var en 2,4 eller en 2,5, men da den er fra 1987, var der bred enighed om at det var en 2,4.
Nu er jeg så i tvivl igen :-)
Hvad er der af sikre kendetegn ??'

Det er desværre ikke kablingen den er gal med. Det er enten føler eller ur (eller motoren der vitterligt ER for varm)..

1270
Paw
Index
84037: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (06-07-2009 13:25:37) (svar på 84032)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej igen

Her er et billede af mit termostathus med føler. Men det ikke det originale hus, det er fra en 2.5'er og det er det fordi da jeg ville skifte termostaten fik jeg at vide at den kunne man ikke få og at jeg måtte købe termostathus til en 2.5'er. Det var, har jeg senere fundet ud af, ikke rigtigt men jeg er nu ikke så ked af det endda fordi termostaten på 2.5'eren er en hel del større så der kan komme væsentligt mere vand igennem. Er køleren fyldt med mudder har den svært ved at komme af med varmen og når det er varmt i vejret bliver det jo værre, som du også oplevede. Der vel en grund til at man i sin tid lavede et nyt termostathus med en større termostat og det kunne være, og her gætter jeg bare, fordi den gamle ikke flower nok og i din situation i lørdags med en stoppet køler gør det så at den (hurtigere) koger...

En 87'er er født med en 2.4. Men den kan jo sagtens have fået en ny motor på et tidspunkt. Et sikkert kendetegn er vacumpumpen til bremserne, sidder den med et vandret dæksel lige til højre for termostathuset er det en 2.4. På billedet kan man ane en lodret slange med et spændebånd, den sidder på vacumpumpen og det er dermed en 2.4. Men for lige at øge forvirringen så kan man godt sætte topstykkerne fra en 2.5'er på en 2.4. Kig på gløderørene, sidder lidt skråt er det 2.4 topstykker, går rørene lige ud er det toppe til en 2.5'er og kunne måske være derfor din føler sidder bagved. Er du i tvivl så tag et billede så vi kan se det.

Mvh
Jesper
Index
84057: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (06-07-2009 20:21:13) (svar på 84037)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Min ser også sådan ud, bortset fra at der er blindprop, der hvor din føler sidder, mystisk...

1270
Paw
Index
84087: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (07-07-2009 11:25:25) (svar på 84057)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Har du mulighed for at tage et billede? Tag billedet stående foran bilen til højre. Sidder gløderørende vinkelret på motoren?

Jesper
Index
84088: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (07-07-2009 11:28:57) (svar på 84087)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Prøvede at vedhæfte et billede i går, men kunne ikke !!??

Hvad er tricket ?

1270
Paw
Index
84125: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (08-07-2009 07:26:11) (svar på 84087)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Ja, gløderørene sidder vandret ind fra førerdiden ??

1270
Paw
Index
84103: sv: sv: Temperaturføler VM diesel (07-07-2009 20:12:16) (svar på 84027)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Mystisk.

Har lige målt min.
Kold måler den 0,416 Kohm

Når nålen er midtvejs, måler den 50 ohm

Lige før rødt område måler den 45 ohm.

Har du måle med ledning afmonteret ??
Det gjorde jeg nemlig.

1270
Paw