tilbage

Land Rover Forum  

84129: Motornummer VM motor (08-07-2009 09:20:27)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Farcen fortsætter.

Skulle have ny kølerslange, og belært af tidligere erfaringer, bestilte jeg begge de to typer der findes (2,4 og 2,5)
Ingen af dem passer. Den til 2,5 er HELT forkert. Den til 2,4 er 100 % magen til, men der hvor slangen går på vandpumpen, der er den gamle "udvidet" så den er tykkere end resten af slangen. Den nye er samme tykkelse hele vejen.

Nu SKAL jeg vide hvilekn maskine der ligger i, så derfor;
Hvor sidder motornummeret typisk på en VM`er ??

OG

Skulle der være nogen der har en kølerslange, og lige kan checke, om den der går fra bunden af køleren, og til vandpumpe, med en afstikker til expansionsbeholderen, er samme tykkelse der hvor den går på pumpen ?

Pft.

1270
Paw
84130: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 10:19:39) (svar på 84129)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Har lige set til min slange på 2.4 VMeren.
Den nederste del ser lidt tykkere ud, men om det skyldes, at den blot er presset ind over en studs, der er lidt for tyk til slangen, skal jeg ikke kunne afgøre.
Umiddelbart ser det ikke ud som om der er meget forskel i tykkelsen. Tror du kan volde din slange på, men det er lidt bøvlet med blæserskjoldet in situa.
Jeg har droppet mit blæserskjold, uden varmeproblemer til følge, men man skal passe på sine kleptomanpølser ved inspektion med maskinen igang! :-)

mvh
Knud
84132: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 10:33:27) (svar på 84130)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Har også droppet skjoldet :-)
Den kan IKKE voldes på. Der er 10-15mm forskel i tykkelsen ved vandpumpen.
Ved køleren er der ingen forskel.

1270
Paw
84135: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 10:43:03) (svar på 84132)
Kaare S. Mortensen #6805, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.121.190)
På min er der tydelig forskel i tykkelsen. Den første jeg fik var også forkert.... Det er iøvrigt en 2.5VM

MvLRh Kaare
84136: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 10:46:28) (svar på 84135)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Men din deler sig så ikke, så den går fra bunden af køleren, og til vandpumpen, samt til ekspansionsbeholderen, vel ??

1270
Paw
84137: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 11:12:28) (svar på 84136)
Kaare S. Mortensen #6805, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.121.190)
Jo, det er lige netop det den gør.

Samlingen sidder i bunden med en tynd slange til ekspansionsbeholderen og den tykke mellem vandpumpe og bund af køleren

MvLRh
Kaare
84138: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 11:33:44) (svar på 84137)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Mystisk.
Den jeg har fået, til en RR med 2,5 VM er UDEN den afgrening.

Hvad model og årgang er din bil, og er den født med 2,5VM ?

1270
Paw
84139: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 12:16:21) (svar på 84138)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.157.107.237)
Pav den sikre måde at typebestemme din motor er ved at kikke på vacumpumpen. i 2,5`eren er den placeret i forkammeret. på 2,4 sidder den og stikker op foran på siden af motoren, Hvis knud ikke sidder med ørerne i Michal Jascon musik kan han sikkert tage et billede deraf.
mvh. Jens
84143: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:06:52) (svar på 84139)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Paw

For lige først at svare på dit spørgsmål i den anden tråd, da den synker ned i hirakiet, så målte jeg modstanden med ledningen taget af.

Har lige kigget på slangen fra pumpe til køler og den har samme tykkelse hele vejen. Med afstikkeren til ekspansionsbeholderen siddende lige uden for studsen på køleren. Kigger man på en stor engelsk reservedelsforhandlers hjemmeside (der der begynder med P) så er der der to forskellige reservedelsnumre til vandpumpen på en 2.4 og 2.5. Hvad forskellen er har jeg ingen anelse om.

Her er et billede af vacumpumpen, det er den runde, lidt rustne, ting ca. i midten billedet med en slange henover. Hvis din motor er magen til er det en 2.4. Men som tidligere nævnt kan der godt være sat 2.5 toppe på... Kig på gløderørene sidder de på skrå, 2.4, eller kommer de lige, 2.5, ud fra toppen.

Jesper
84151: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:35:06) (svar på 84139)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Jens, jeg sidder ikke begravet i Mikkel Jacobsen musik. Selv om det i disse dage slem og ugudelig helligbrøde at indrømme, så har den spirrevip aldrig rigtig været mit store idol! Sorry dette O/T! :-)

Jeg har været ude i regnvejret og taget et fotografisk aftryk af min tidligere omtalte kølerslange.

mvh
Knud

84145: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:16:33) (svar på 84138)
Kaare S. Mortensen #6805, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.121.190)
Den er fra 91 men motoren har helt sikkert været ude siden.

Kaare
84147: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:18:28) (svar på 84145)
Kaare S. Mortensen #6805, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.121.190)
Jævnfør Jespers billede har jeg ikke "den rustne klump" og mine gløderør sidder vandret.

Mvh
Kaare
84149: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:25:49) (svar på 84147)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Ud fra dit billede at dømme, så MÅ det være en 2,5 der ligger i min. Vacumpumpen ser bestemt ikke ud, som på din. Den sidder, som jeg kan se det, i bunden på (fører)siden.
Og da Gløderørene sidder vandret på topstykkerne, så underbygger det vel teorien :-)

??

Så er det jo nok også derfor min temperaturmåler ikke viser korrekt, hvis den giver andre værdier på en 2,5 i forhold til en 2,4

??

1270
Paw
84153: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:46:27) (svar på 84149)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Således ser vakuumpumpen ud på min 2.4 VM.
mvh
Knud
84157: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 14:05:43) (svar på 84149)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Der er vist ikke den store tvivl om at der er skiftet motor i din bil, med de kendetegn, termostathus, vacumpumpe, gløderør, føler sidder bagerst, så er det en 2.5 du rumler rundt med. Den med kølerslangen kan jeg ikke lige greje...

Et check hos den engelske reservedelsforhandler giver igen 2 forskellige numre til føleren, afhængig af om det er en 2.4 eller 2.5. Lovely!

Jesper
84150: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:27:06) (svar på 84147)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Og det er helt som det "skal" være med en årgang 91, så hudt jeg visker, min hukommelse er ikke altid lige fotografisk, så kom RRC med 2.5 i 89.

Mvh
Jesper
84152: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:43:45) (svar på 84147)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Gløderørene på en 2.4 VM er skruet i topstykkerne godt nok vandret, men vinklet lidt i det vandrette plan, så de sidder skruet i med retning fremad.

mvh
Knud
84154: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:50:38) (svar på 84152)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Sådan ser mit termostathus og temp. føler ud på min 2.4 VM.
mvh
Knud
84155: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:58:00) (svar på 84154)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Sådan så mit termostathus ud da jeg købte bilen, har som skrevet i anden tråd skiftet til 2.5'erens.

Knud, hvad er det for en dims du har sidende på slangen ned til køleren? Noget varmeveksler eller noget motorvarmer? Eller noget helt andet?

Mvh
Jesper, som heller ikke er den store Mikkel Jakobsen (fnis!) fan men dog medgiver har lavet adskillige supergode stykker musik.
84158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 14:16:11) (svar på 84155)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Dimsen ligner en DEFA motorvarmer (230vac). Jeg har også sådan en på min bil.

MVH jakob E S
84161: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 14:43:08) (svar på 84158)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Aha! Tak for det. Lige et tillægsspørgsmål, hvor watt er sådan en på? 500? Kunne ikke lige finde tallet på Defa's hjemmeside...

Mvh
Jesper
84164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 15:35:17) (svar på 84161)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Denne motorvarmer virker desværre ikke på min vogn uvist af hvilken sær grund!
mvh
Knud
84148: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 13:24:24) (svar på 84138)
Kaare S. Mortensen #6805, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.121.190)
Jeg har for nylig skiftet den slange. Du skal bruge en NTC7464, der idag er erstattet af ESR185. Jeg fik den fra Craddock.

Mvh
Kaare
84159: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motornummer VM motor (08-07-2009 14:35:41) (svar på 84148)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Så er den bestilt.

Så må vi håbe :-)